Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#70995 20/12/11 04:05 AM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
HALLO WELKE KEERRING KAN IK GEBRUIKEN BIJ KRUKAS SOLEX 1700
HEEFT MISCHIEN OOK IEMAND EEN DUIDELIJKE FOTO VAN DE VOLGORDE LAGER MET LOSSE PLAATJES EN KEERRING ROL IS NL AAN KRUKAS ZIJDE NAT VET DENK OOK DAT DIT DE TREKKRACHT BEINVLOED
M.V.G THEO

Last edited by theohendriks; 20/12/11 04:12 AM.
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Ga je naar de Franse site: LeSolex.com daar staat een chronologiche volgorde van de modellen van de Solex. Een keer beginnen ze over de 1700, en zie een foto van een keerring en als deze in het carter zit.
Tja, het is niet veel, maar beter dan niets.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Theo , kijk even op deze website bij "Technisches" .
Daar staat een duidelijke afbeelding van de 1700 motor.
Op deze afbeelding bestaat de "keerring" uit een dunne mettalen ring met daarachter een drukring ,
dat is de afdichting.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Ga je naar de Franse site: LeSolex.com daar staat een chronologiche volgorde van de modellen van de Solex. Een keer beginnen ze over de 1700, en zie een foto van een keerring en als deze in het carter zit.
Tja, het is niet veel, maar beter dan niets.


Meerdere uitvoeringen mogelijk zo te zien : Lesolex of Solex Lemminge whistle
Afhankelijk van wanneer het carter gemaakt is .

Last edited by FFAnders; 20/12/11 04:28 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Mooie duidelijke tekeningen van de Franse motortjes Ronald.

Ik ga deze site zeker opslaan voor naslag werk.

Groetjes carl

Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Hier kun je ook hele duidelijke tekeningen vinden, en niet alleen van Solex.
http://documatheque.galet.free.fr/index.php
Wel in het Frans, maar tekeningen zeggen veel.


Met vriendelijke groeten,

Kees.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Origineel bericht van: Kemon
Hier kun je ook hele duidelijke tekeningen vinden, en niet alleen van Solex.
http://documatheque.galet.free.fr/index.php
Wel in het Frans, maar tekeningen zeggen veel.


Deze zijn nog beter dan de duitse , je kan er "eindeloos "op inzoomen en het blijft scherp wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#71040 21/12/11 04:37 AM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Ja hele mooie site maar ik heb nog een vraag over de 1700 heb motor weer gedemonteerd en zag dat het ook vette aanslag had naast het pomp links van de pomp zit een rond gaatje van ongeveer 5mm daarom heen zat allemaal vette aanslag zou dat iets te maken kunnen hebben dat hij niet trekt en waarom zit dat gat er mag ik dat dicht maken en waarmee kan ik dit dicht maken
m.v.g
Theo

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
natuurlijk moet dat gaatje dicht met een boutje en een koperen rondeletje wand daar heeft hij drukverlies en kan hij niet goed trekken
groetjes pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Ja, dat is de oplossing voor je probleem. Dat je Solex nog loopt is waarschijnlijk te wijten aan een enorme hoeveelheid vet/vuil/modder waardoor het gaatje nog enigszins afdicht?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Zit het direct naast de pomp of zo'n 5 centimeter ervanaf bijna op de rand van het carter ( daar behoord inderdaat een boutje in met daaronder een koperen ringetje.

Groetjes Carl

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo Carl het gaatje zit vast naast het pompje en daar zit ook geen schroefdraad in
dat ander gaatje zit er om de krukas te blokkeren
maar het gaat juist om het gaatje vast naast de pomp
m.v.g Theo

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het gaatje wat er zit moet gewoon open blijven , het gaatje moet open blijven om zijn doel goed te kunnen doen .
Het doel is om een labirint afdichting te kunnen maken langs de krukas .Dit gaatje komt uit in een ringvormige groef waar de bus in draaid .deze groef zit halfweg in de boring.
Dus vanuit de groef naar buiten,
Als de carterdruk hoog is zal de lucht langs de as richting groef gaan en naar buiten kunnen door het gat van vijf m.m. Als de druk lager wordt kan de lucht door het gat naar binnen stromen (hier is de lucht redelijk schoon.
Was dit kanaal er niet geweest dan had de moter bij overdruk naar buiten geblazen naar richting de rol.
En bij onderdruk lucht aan gezogen bij de rol ,deze lucht is hier nou niet zo geschikt als smeermiddel voor de lagers ,dus dat gat mag echt niet dicht ofschoon er sommige er ander over denken

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo Carl het gaatje zit vast naast het pompje en daar zit ook geen schroefdraad in
dat ander gaatje zit er om de krukas te blokkeren
maar het gaat juist om het gaatje vast naast de pomp
m.v.g Theo


Dat dacht ik al, daarom mijn vraag ??
De anderen hebben zich vast verkeken op de vraag, maargoed dat kan gebeuren hé.
Maar is dat gaatje geheel open dan, en waar komt het in uit dan ??

Groetjes Carl

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
raar wand daar hoort normaal gezien geen gaatje te zitten plaats er anders eens een foto van
groetjes pierre

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ja daar hoort wel degelijk dat gaatje te zitten en mag dus niet dicht gemaakt worden.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als het de bekende blokkeergaatje is, en het boutje heeft er niet ingezeten dan moet hij wel heel slecht gedraaid hebben.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
ik zal er een foto van maken maar dan moet ik wel weten hoe ik die foto hier moet plaatsen weet iemand van jullie dat
m.v.g Theo

Last edited by theohendriks; 21/12/11 06:34 AM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Theo:

klik op "antwoorden"
en dan op "bestands Beheer"
klik op bladeren, kies je foto, klik op bestand toevoegen.
en dan op "klaar met toevoegen bestanden"

zorg dat je foto niet te groot is, max. 238 Kb.

Dan is voor iedereen duidelijk welk gaatje het is. Ik denk dat Jan het juiste heeft, wij hebben ons vergist maar dat kan gebeuren zonder foto.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Dit is het gaatje waar Jan Vennix het over heeft :

Attached Images
DSC01449...jpg (96.48 KB, 262 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
ja dit gaatje bedoel ik en dat was heel vet dus ik denk dat het in het carter uitkomt maar wat voor nut heeft het eigenlijk want bij de 2200 3800 zit dit niet m.v.g Theo

Last edited by theohendriks; 21/12/11 08:38 PM.
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Dit type motor heeft een afdichting met een dunne (o,2mm) ring.
Wanneer de afdichting niet goed afdicht, door wat voor reden dan ook ,
dat kan de over en onderdruk via dit kanaaltje in plaats van naar en van de rol.
Wanneer de lekkage groot is wordt er ook vette damp naar de rol toe geblazen ,
vandaar de vette rol.
De latere modellen hebben deze afdichtring niet maar wel een keerring van rubber/kunststof.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
inderdaad het gaatje loopt door tot achter het lager waar ook die ring zit met die druk ring m.v.g Theo

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Dan had ik het toch goed, ik dacht ook al Theo zal vast wel weten dat er een boutje in dat gaatje behoord tezitten daar waar schroefdraad in zit ( blokkeerboutgat )

Groetjes Carl

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
In die groef die in het carter zit waar een afstandsbus zit behoord geen enkele ring te zitten.
Ik zal proberen hoe deze afdichting werkt.
Stel u voor de inhoud van de groef plus het kanaal naar buiten is b.v. 2 cc. groot, de lek is b.v. 0,2 cc tot 0,5 cc .
Bij een drukverhoging in het carter zal de leklucht 0,2 tot 0,5 cc verder stromen, deze lucht zou schoon moeten zijn komt, komt immers uit het carter.
De gemiddelde druk is iets langer hoog dan laag in het carter.
Als nu de carterdruk lager is geworden dan zal er lucht worden aangezogen vanuit de ringvormige kanaal en het gat naar buitenlucht.
Aangezien de onderdruk minder laag is en over een kortere tijd zal er veel minder lucht naar binnen gaan dan de 0,2 tot 0,5 cc
,zodat er maar een beetje lucht van uit deze ruimte in het carter kunnen terug stromen ,bovendien is deze lucht nog schoon ondat deze uit een schone ruimte komt,n.l. het carter.
Deze vorm van krukasafdichting komt ook bij de andere solexen voor al dan niet in een iets andere vorm,met een dommetje of een ander ruimte inhet carter met een plaatje afgedicht.
Ook is er een zeer interesante uitvoering waarbij ook het lager wat bij de ontsteking zit ook gesmeerd en stofvrij wordt gehouden.
Er is iemand die zo een solex heeft want ik heb die een tijd terug op het forem gezien (misschien weet hij het zelf niet eens.)
Het zit n.l. zo
Net boven in het carter net boven het kruaslager zit een vierkante uitsparing met een klein gaatje dat naar de achterkant bij het lager uitkomt in een ringvormige opening achter het lager (het gaatje is zeer klein)
De afdichting van het lager is helemaal anders,het lager zit er eerst ingedrukt en sluit het gaatje voor een gedeelte af.
Hierdoor wordt olie uit het vierkante olieopvang via dat kleine gaatje naar de achterkant van het lager gedrukt sammen met een hoveelheid lucht die nu deze ruimte zal proberen op te vullen.
De afdichtplaatjes zit nu aan de voorkant tgen het lager en is ongeveer 2 x zo dik als normaal, moet ook tegen de druk kunnen bij terugslag naar het carter.
Hiervoor zit weer een dikere verenstalenplaat van ongeveer 0,6 m.m. die op zijn beurt in zijn geheel is vast gefelst.
Aan de onderkant waar de verdikking zit waar de scharnierbout doorheengaat zit bij deze solexen nog een tweede verdikking van ongeveer 7-8 m.m. dik van links naar rechts.
Hierdoor is een gat gegoten van ongeveer 4 m.m. van uit het carter naar de ondere kant enkomt uit net bij het gat voor het vastzetten van de ontsteking.
INde onstekingsplaat zit hier een gat geboord (niet er doorheen) vandaar is een gat van 2m.m. naar het lager geboord en komt dus uit bij het lager van de ontstekingsplaat.
Bij deze plaat om het lager vast te houden zitten de gaten niet in een vierkant maar een beetje verschoven.
Om fout monteren te voorkomen zijn op de ontstekingsplaat en het plaatje merktekens geplaatst .
Dat is gedaan om het oliegaatje anders afgestopt wordt en niet de overdruk kan geven die nodig is om te zorgen dat er geen zand bij het lager komt (er is ter plaatse een kleine uitsparing gemaakt).
Het grote gat aan de andere kant in het carter is met een propje met een klein gat afgestopt om niet te veel lucht door te laten,
Ook de gaten voor te kunnen boren zijn natuurlijk met messing propjes afgedicht.
Dez blokjes zijn heel oud en zeeeeeeer zeldzaam.
Toen ze hier mee zijn opgehouden zijn nog lang daarna de ontstekingsplaten gebruikt bij solexen die toen het dommetje gekregen hebben.
Dus kijk uw voorraad maar eens na, de onderkant heeft een rug exstra en aan de zijkant ziiten de twee 6m.m. gaten plus een gat van het oilekanaal ,deze gaten zitten dus ook in de ontstekingsplaat.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Even voor de duidelijkheid ,de ring van o,2mm , die ik bedoel , zie afbeelding.

Attached Images
Detail 1700+.png (159.18 KB, 410 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Goedenavond Jan,

Wat een goede uitleg wederom, maar nu ben ik toch wel erg nieuwsgierig geworden naar :

Dez blokjes zijn heel oud en zeeeeeeer zeldzaam.
Toen ze hier mee zijn opgehouden zijn nog lang daarna de ontstekingsplaten gebruikt bij solexen die toen het dommetje gekregen hebben.
Dus kijk uw voorraad maar eens na, de onderkant heeft een rug exstra en aan de zijkant ziiten de twee 6m.m. gaten plus een gat van het oilekanaal ,deze gaten zitten dus ook in de ontstekingsplaat.

Ik neem aan dat u het over een oud Peperbus blokje heeft ??
Is zo'n blokje van Franse makelij of zijn dit de eerste NL blokjes ???


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat een bizare constructie. Als ik het goed begrijp was dit nodig omdat die gebrekkige manier van afdichten daarom vroeg.
Door deze manier was het spoelen toch echt niet geweldig.

Starten en lopen deze Solexen wel een beetje of is dat echt een stuk minder dan Solexen zonder zo'n gaatje?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Ik neem aan dat het starten wel in orde was anders verkoop je niet zo veel en is het snel afgelopen met de goede ideeën.
De opgegeven snelheid was 22km/uur.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze solexen hadden deze construktie hard nodig ,denk in die tijd eens aan de slechte wegen met een laag los zand er op waar de berijders over moesten om naar het werk te gaan.
Later werden deze vervoersmiddelen op veel betere wegen gebruikt en meestal wanneer het beter weer was.
Ik heb zeff zo een blokje maar is niet helemaal compleet.
Ik heb een carter met een krukas en rol,verder de ontstekingsplaat met lager en afdekplaat en spoelen dus ik zou er foto s van kunnen maken.
Het lijkt mij een zeer goede oplossing voor de plaats waar het zand en modder het voor het zeggen hebben
Het gaatje van het carterolieopvangpotje naar het lager is maar heel klein.
Het gaatje waar het lange kanaal van carter naar het ontstekingslagerdeel is ook maar heel klein.
Ook moet je er rekening mee hoeden dat door de wisselende drukken hierop maar weinig lucht verloren gaat (de lucht gaat heen en weer )door deze kanalen.
Een beetje meer er uit dan er in terug.
Hierdoor blijft er een licht blazende luchtstraal naar buiten die alle zand stormen kan doorstaan.
Ik zal er later een paar foto s van maken en op de forum zetten.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi uitleg Jan V. Bedankt daarvoor. (weer inzicht erbij)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Solex_maik), 110 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.059s Queries: 80 (0.013s) Memory: 1.2182 MB (Peak: 1.5785 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-17 13:54:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS