hallo, ik vroeg me af als er mij iemand het electrisch schema van s4800 black and roll kan bezorgen ? of eens schets ? Niet dat er veel kabels aanhangen he, maar onder mijn kap aan de licht zit zo een plooibaar metaal met een veertje waar kabels aanhangen... en aangezien mijn solex draait maar ik geen licht heb moet ik eerst weten wat dit is.
Je kunt het beste uitzoeken wat de draden zijn voor de remlichten. Deze komen van de remhendels. Deze werken eigenlijk nooit goed. Als je deze eraf haalt of op zij legt dan blijven de draden voor de verlichting over. Dan is het een stuk makkelijker om te zien wat, wat is. Let op dat het veertje en de koperenstrip in de lichtkap geen kortsluiting maken met uitstekende delen van het carter. Het veertje en de strip zijn bij een 4800 niet zo sterk uitgevoerd. groet Thijs
Ik heb hetzelfde probleem met mijn S4800, het voorlicht werkt wel, het achterlicht brandt heel zwak en het remlicht werkt niet. De dunnere kabels aan de stuurhendels zijn, denk ik, die het remlicht bedienen. Ik heb mijn Solex tweedehands gekocht en weet niet of het rem en gassysteem origineel zijn. Mijn vraag is, in de veronderstelling dat de voorrem ook is aangesloten aan het remlicht, heeft de S4800 dan oorspronkelijk een ‘verkeerd om’ gasmechanisme? Ik vind hierover nergens informatie, en het is voor mij als beginnende solexist dan ook een raadsel.
Groeten, Alian SF
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
hallo Thijs, Ik ben inderdaad begonnen om de remhendels er van tussen te halen , deze staan gewoon in serie met elkaar en sturen de stoplicht aan met de gele draad. Waartegen drukken het veertje en de koperstrip ? ik kan nergens een draad vinden die de spanning levert voor de lampen (die van de spoel komt). Is dit dit messing pinnetje ?
Vergis je niet Peter, electriciteit is voor de meeste erg lastig. Soms zijn de eenvoudige schema's al moeilijk voor vele. Kan iemand van ons niet even een schets maken voor hem. Zelf geen idee hoe het zit bij een 4800. Wie?
Nee voor ons misschien niet FF, maar er zijn echt wel mensen die dit moeilijk vinden hoor. Onderschat het niet. Het lezen valt wel mee, maar het meten is moeilijker als je weinig ervaring hebt.
hallo Thijs, Ik ben inderdaad begonnen om de remhendels er van tussen te halen , deze staan gewoon in serie met elkaar en sturen de stoplicht aan met de gele draad. Waartegen drukken het veertje en de koperstrip ? ik kan nergens een draad vinden die de spanning levert voor de lampen (die van de spoel komt). Is dit dit messing pinnetje ?
alvast bedankt,
De bougiekabel zit op het carter vast met onder een ijzeren plaatje met een half rondje eruit dat in een pinnetje van het carter valt. Soms hebben ze behalve de bougiekabel ook alle andere draden daaronder gepropt. Daardoor komt het plaatje omhoog. De koperen strip is soms wat slap en hangt. Het kan zijn dat je daar sluiting krijgt. De stroom komt inderdaad van die messing pin. Zijn er draden aangesloten op deze pin? Tussen 2 moertjes die er op gedraaid zijn? groet Thijs
Ik neem aan dat iedereen het begrip positieve en negatieve lading kent. We hebben hier een mooi schema door Kees bezorgd. Als Peter er wat uitleg bij geeft, neem ik zoals John het zegt er een bakje koffie bij.
Groeten, Alian SF
Last edited by AlienSolexfiend; 13/12/1109:39 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
hallo Thijs, Ik ben inderdaad begonnen om de remhendels er van tussen te halen , deze staan gewoon in serie met elkaar en sturen de stoplicht aan met de gele draad. Waartegen drukken het veertje en de koperstrip ? ik kan nergens een draad vinden die de spanning levert voor de lampen (die van de spoel komt). Is dit dit messing pinnetje ?
alvast bedankt,
De bougiekabel zit op het carter vast met onder een ijzeren plaatje met een half rondje eruit dat in een pinnetje van het carter valt. Soms hebben ze behalve de bougiekabel ook alle andere draden daaronder gepropt. Daardoor komt het plaatje omhoog. De koperen strip is soms wat slap en hangt. Het kan zijn dat je daar sluiting krijgt. De stroom komt inderdaad van die messing pin. Zijn er draden aangesloten op deze pin? Tussen 2 moertjes die er op gedraaid zijn? groet Thijs
twee draden zijn daar op aangesloten. Dus als ik meet op de messing pin en massa (karter) moet ik normaal een wisselspanning meten als de motor draait ?
Ik kan me de lessen natuurkunde even niet meer goed herinneren. maar is het niet zo dat je bij wisselspanning de golven hebt boven en onder de 0. Hier heb je steeds pieken van 6 volt. of ziet ik dat ook verkeerd?
overigens Jens, ik zal eens kijken of een een foto heb van de bedrading van een 4800. groet Thijs
Ik kan me de lessen natuurkunde even niet meer goed herinneren. maar is het niet zo dat je bij wisselspanning de golven hebt boven en onder de 0. Hier heb je steeds pieken van 6 volt. of ziet ik dat ook verkeerd? groet Thijs
De lichtspoel is zo gemaakt dat de spanning ongeveer 6 Volt is als de 2 lampjes branden . Er zit geen spanningsregelaar in of op . Hoe meer toeren , hoe meer spanning. Wanneer één van de lampjes stuk is of geen (of slecht) kontakt maakt, gaat het andere lampje feller branden waardoor deze stuk kan gaan. (Dit omdat de belasting van de spoel minder is en daardoor een hogere spanning afgeeft)
hallo, ik heb gemeten op de messing pin en er komt 5V uit.Heb ondertussen het probleem gevonden. Dit was een kabelbreuk. De kleuren van het schema van de 4600 kloppen niet met de 4800
geel is voor de remlicht, blauw voor de voorlicht, rood voor de achterlicht.
Wisselspanning is inderdaad een sinusspanning, maar de meettoestellen meten de efective waarde door de negatieve waarde positief te maken en daar het gemiddelde van te nemen.
Ik dacht er aan om de spanning naar de lampjes te begrenzen met een zenderdiode, zodat ze niet rap stuk gaan bij overspanning.
Iedereen bedankt voor de hulp, indien nodig wil ik gerust nog eens schema posten als je dat wil alain sf.
hallo, ik heb gemeten op de messing pin en er komt 5V uit.Heb ondertussen het probleem gevonden. Dit was een kabelbreuk. De kleuren van het schema van de 4600 kloppen niet met de 4800 .........
Is dat (5 Volt) bij stationair en met licht aan ??
Mijn vraag is, in de veronderstelling dat de voorrem ook is aangesloten aan het remlicht, heeft de S4800 dan oorspronkelijk een ‘verkeerd om’ gasmechanisme?
Bij de S4800 wordt de gasschuif open gedraaid als je wil rijden. Wat ik eigenlijk altijd al vermoedde. Dit is trouwens ook zo met de 4600 V2-V3 eind jaren 70. Alleen staat daar het veertje van de gasbediening nog anders dan bij de 4800.
Interessant om bij de onderstaande links ook eens te kijken hoe het remlichtsysteem is bij de 4600V1 en V2-V3.
Dankje Thijs, een foto van het S4800 gasmechanisme ontbrak hier nog op het forum. Onlangs zag ik een 4800 waarvan de kabel op 12 uur dwars door de spoel ging, er op 6 uur uit kwam en langs onder leidt naar de ‘cable pulley nut’. Ik veronderstel dat deze alternatieve bevestiging van de gaskabel de bediening stabieler maakt. Misschien heeft iemand een antwoord.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Dat zullen verbindingsklemmetjes zijn tussen de draden. Je kunt dit schema niet 1 op 1 gebruiken voor een 4800. Er worden andere kleuren gebruikt. En bij een 4800 zitten de lichtschakelaar en de knop van de toeter op een andere plaats. Ook is er bij een 4800 geen stopknop. (wel decompressie). groet Thijs