Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Beste,

Ik heb al 2 solex'jes 3800 terug gemaakt waar ik ook eigenaar van ben,
maar nu heb ik een 2200 van een vriend die er ook één wou gekregen omdat hij hem niet gemaakt kreeg.

Nu heb ik al alles proper gemaakt, nieuwe pakkingen gestoken tussen cilinder,cilinderkop,uitlaat pakking wat ik ook bij mijn 2 solexxen heb gedaan.

Maar nog steeds niks, als ik hem aan de gang duw met de choke aan dan krijg ik soms wel een knal uit de carburator?

heel effe heeft hij gelopen maar toen ik de choke afzetten was het gedaan dus heb ik maar weer alles na gekeken maar nu doet hij weer niks.

De platines heb ik afgesteld aan de hand gelijk dat die van de 3800 stonden.

-VonK heb ik
-een natte bougie.
- er komt benzine uit het terugvoer leiding naar de tank als ik deze los maak
-als ik het kopere buisje los maak onder de carburator loopt er ook slagsgewijs als ik draai aan het vliegwiel benzine uit.

Dus ik ben echt radeloos.. frown

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Origineel bericht van: LeiS
Ik denk dat je de ontsteking verkeerd hebt staan.
Even met een lampje (stroboscoop) afstellen


Oke dat kan wel,

Hoe sluit ik mijn stroboscoop aan als ik mag vragen?
Heb zo een ding wel liggen maar nog nooit gebruikt zit ook geen boekje bij :p

grts

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
je kunt het natuurlijk ook met een vlooitje papier afsstellen als de twee punten gelijk staan moetten de platinnekes opengaan
groetjes pierre

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Dat heb ik ook al gedaan maar dan krijg ik ook de ploffen..

grts

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als het goed is zitter er 3 kables aan, vaak 1 met een rode steker die moet aan een 12 volt accu plus
een zwarte steker die moet aan dezelfde 12 volt accu minkant

Dan een draad waar vaak een klosje aan zit die je open kan schuiven, vaak staat daar ook een pijltje op dat klosje.
klosje open schuiven ( in geval van knijper: open knijpen)
bougiekabel erin leggen zodanig dat de pijl naar de bougie wijst.

motor starten en eventueel knop op stroboskoop indrukken om hem aan te zetten. met de lamp op het vliegwiel wijzen, die lijkt nu stil te staan omdat het vliegwiel altijd op dezelfde plek een lichtpuls krijgt en de rest van de tijd is het donker. je ziet dan waar de stand van de vonk is want hij pulsed alleen maar licht als er een vonk is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Oke, wel niet makkelijk als ik hem ook nog moet duwen..

grts

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Even voor de verduidelijking, het merkteken op het motorblokje staat bij onderbreking? en dan staat er een dik streepje op het vliegwiel deze 2 moeten gelijk staan en dan het vloeitje er tussen?

grts

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
als die twee punten gelijk staan moet het vloeitje lossen als hij dan nog niet gaat moet je iets voor onsteking geven dat wil zeggen dat het vloeitje iets voor de streepjes gelijk staan al moet lossen
groetjes pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
stuur me anders een PM waar je precies woont,
ik kom regelmatig (eens per week) in Genk.
waarschijnlijk heb ik het gauw gezien, en ik kan mijn mini-stroboscoop meenemen, reuze handig.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Origineel bericht van: Pierre
als die twee punten gelijk staan moet het vloeitje lossen als hij dan nog niet gaat moet je iets voor onsteking geven dat wil zeggen dat het vloeitje iets voor de streepjes gelijk staan al moet lossen
groetjes pierre


Dit heb ik juist weer gedaan

Resultaat: kleine plofjes met choke op langs de carburator ergens...

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Juist mijn stroboscoop aangesloten en getest met het boormachine,
die klem over de bougie kabel moest de pijl wel na de ontsteking staan dan pas heb ik een lichtje en dan zie ik dat ik inderdaad nu een kleine voor ontsteking heb van een 4 mm.

Hij ontsteekt dus wel want ik heb bij elke slag een lichtje..

grts

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
kan ook nog je koppakking of decompresseur zijn.
Daar kun je ook eens naar kijken: heb je voldoende compressie?

Anders staat onze afspraak toch voor volgende week. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Ik vind dat hij weinig compressie heeft,maar mijn 3800's hebben ook weinig compressie..

Toen ik de compressie mechanisme er af heb gehaald heb ik hem eens gestart gekregen..

pakkingen heb ik net verwisseld dus dat zou raar zijn..

grts

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
http://i56.tinypic.com/2s9f97p.jpg
(effe klikken dan doet hij het)
Ik wist niet hoe ik een foto moest zetten dus dan maar effe zo..

-dus even de luchtfilter er af, decompressie veertje en klemmetje weg dan zie ik hier weer precies een lekje/vuil ?

grts

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Ja heb hem nu eens helemaal los gedraaid dan wilt hij starten maar kan hij precies net niet..

Juist ook eens zonder luchtfilter kapje en die knallen die er uit komen dat is het probleem, hij stuurt de lucht precies terug uit waar hij normaal lucht trekt langs de luchtfilter?

Die knallen en precies wolkjes die er uit vliegen zijn echt niet normaal..

grts

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
FF mee bemoeien :
ik lees dat je een voorontsteking hebt van 4mm.
Bedoel je die 4mm tussen de merktekens op carter en vliegwiel ??
Zet de ontsteking dan eerst eens op tijd zodat de merktekens gelijk liggen tijdens ontsteken.
Als je punt voor punt gaat kontroleren moet je wel eerst het ene afronden , in dit geval het ontsteektijdstip, voordat je verder gaat zoeken bij b.v. de decompressieklep.
Anders ben je straks met 2 of 3dingen tegelijk bezig en heb je geen overzicht meer.
Ik weet niet ofdat je het vliegwiel eraf hebt gehad , zo ja , is de spie in het vliegwiel aanwezig/in orde ??
Ontsteking moet plaatsvinden op 2mm voor bovenste dode punt,is te controleren met een schuifmaat ,als de cilinderkop eraf is.

Last edited by FFAnders; 12/08/11 04:09 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ook eens een nieuwe bougie proberen
groetjes pierre

Joined: Aug 2011
Posts: 32
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2011
Posts: 32
Je hoeft de cilinderkop niet teverwijderen,je kunt ook gewoon de bougie er uitdraaien en de schuifmaat er door een steken. Is het verschil meer dan 2 mm, dan is vast de spie in het vliegwiel stuk

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Origineel bericht van: FFAnders
FF mee bemoeien :
ik lees dat je een voorontsteking hebt van 4mm.
Bedoel je die 4mm tussen de merktekens op carter en vliegwiel ??
Zet de ontsteking dan eerst eens op tijd zodat de merktekens gelijk liggen tijdens ontsteken.
Als je punt voor punt gaat kontroleren moet je wel eerst het ene afronden , in dit geval het ontsteektijdstip, voordat je verder gaat zoeken bij b.v. de decompressieklep.
Anders ben je straks met 2 of 3dingen tegelijk bezig en heb je geen overzicht meer.
Ik weet niet ofdat je het vliegwiel eraf hebt gehad , zo ja , is de spie in het vliegwiel aanwezig/in orde ??
Ontsteking moet plaatsvinden op 2mm voor bovenste dode punt,is te controleren met een schuifmaat ,als de cilinderkop eraf is.


Ik had hem al terug normaal gezet hoor wink

Ik moet wel zeggen dat er geklommeld is geweest met het vliegwiel, daar mee bedoel ik dat hij krom is precies en waar hij met het punt op de motorblok gelijk moet staan is hij wat ingedeukt ?

Andere bougie is al getest geweest..

grts

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Vandaag het vliegwiel er af gehaald met als resultaat:

-Spie helemaal kapot..

Heeft er iemand dus nog een vliegwiel met spie te koop?

grts

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
je kunt hem bij Ad v Heerbeek laten repareren voor 15 euro, of zelf een spiebaan erin maken en met een spie werken. hoe dat moet staat op deze site beschreven:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...ebaan#Post62198


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
We gaan het zelf proberen, het vliegwiel ligt nu bij de draaier bij mij op het werk dus die ging er na kijken wink

grts

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Grote kans dat het daarmee opgelost is


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Origineel bericht van: john meisters
Grote kans dat het daarmee opgelost is


ja, want als het vliegwiel een stuk verdraait was en hij vonkt dan veel te laat/te vroeg kan ik dan wel begrijpen!

De draaier gaat vandaag even de beitel klaar zetten zo dat ik er morgen kan aan beginnen!

grts

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Zo ik ben hem effe gaan afmaken toch nog,

Alleen die spie moet ik effe zelf bewerken thuis want nu past hij nog niet zo als het moet..

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Zonder de decompressie gaat hij gewoon met de hand een paar keer draaien in de gang, maar met decompressie aangesloten zo als het hoort krijg ik hem niet aan de gang?

grts

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dan moet je nu de decompressie af gaan stellen ,ik meen dat je hier ook al aan gedraaid had om het startprobleem te vinden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Ja daar heeft u gelijk,

ik heb hem nu draaiend met de decompressie er op, nu moet ik alleen even de ontsteking goed krijgen!

grts

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Zo hij draait

Ik vind wel dat hij niet zo snel als mijn 3800 gaat wat ik raar vind?

grts

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi , goed gedaan , nu kan je in ieder geval rijden wink.
Heb je na het maken van de spiebaan en het monteren van het het vliegwiel nog gecontroleerd ofdat de merktekens gelijk staan met de zuiger op 2mm voor bovenste dode punt ??
Als de spiebaan niet op exact dezelfde plaats zit dan moet je de afwijking corrigeren : zuiger op 2mm voor BDP zetten en dan een nieuw merkteken op het vliegwiel zetten en ontsteking goedzetten.

Als dit allemaal goed staat dan kan ook slijtage van zuiger en cilinder wat minder vermogen geven.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
En ook is de ene solex de andere niet.
De één heeft een oto en die rijdt 40 km/uur en die van mij haald de 31/32 km/uur.
Deze week een solex gezien die mooi draaid en zijn top is 18 km/uur.

Groetjes Carl

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Gedaan en hij loopt beter wink

Allemaal bedankt voor het mee denken!

grts

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dat is mooi Roberto.
Veel rijplezier gewenst.
Mocht het een keertje nodig zijn, ik kan binnen een week even langskomen. wink

Last edited by john meisters; 14/08/11 06:38 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2011
Posts: 20
B
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Aug 2011
Posts: 20
Binne kort komt deze solex weer terug van zen eigenaar naar hier..

De eigenaar wou hem opknappen maar nu hij de motor weer monteerde (met alweer nieuwe pakkingen) draaide hij weer niet meer.

Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo ik John ik heb je fotos bekeken hoe je de spie baan in het vliegwiel drukt maar hoe en waar maak je de spie van
GR Theo

Last edited by theohendriks; 02/05/12 10:01 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik had een link geplaatst, de foto's + uitleg komt van Roelof.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: john meisters
je kunt hem bij Ad v Heerbeek laten repareren voor 15 euro, of zelf een spiebaan erin maken en met een spie werken. hoe dat moet staat op deze site beschreven:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...ebaan#Post62198



Deze link is zwaar achterhaald, inmiddels heb ik een spiebaansteker (broods) gemaakt en die druk ik er met een 12ton pers door.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Hallo heb je er ook foto's van en waar maak je de spie van
Enlijm je er die in of zit die los
Gr.
Theo

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo heb je er ook foto's van en waar maak je de spie van
Enlijm je er die in of zit die los
Gr.
Theo


http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/64562/1


Vriendelijke groeten

Roelof

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 69 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.058s Queries: 93 (0.022s) Memory: 1.2870 MB (Peak: 1.7086 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 20:50:19 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS