Solex forum
Posted By: bert3660 Solex 2200 niet aan de gang te krijgen.. - 11/08/11 04:39 PM
Beste,

Ik heb al 2 solex'jes 3800 terug gemaakt waar ik ook eigenaar van ben,
maar nu heb ik een 2200 van een vriend die er ook één wou gekregen omdat hij hem niet gemaakt kreeg.

Nu heb ik al alles proper gemaakt, nieuwe pakkingen gestoken tussen cilinder,cilinderkop,uitlaat pakking wat ik ook bij mijn 2 solexxen heb gedaan.

Maar nog steeds niks, als ik hem aan de gang duw met de choke aan dan krijg ik soms wel een knal uit de carburator?

heel effe heeft hij gelopen maar toen ik de choke afzetten was het gedaan dus heb ik maar weer alles na gekeken maar nu doet hij weer niks.

De platines heb ik afgesteld aan de hand gelijk dat die van de 3800 stonden.

-VonK heb ik
-een natte bougie.
- er komt benzine uit het terugvoer leiding naar de tank als ik deze los maak
-als ik het kopere buisje los maak onder de carburator loopt er ook slagsgewijs als ik draai aan het vliegwiel benzine uit.

Dus ik ben echt radeloos.. frown

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt.
Origineel bericht van: LeiS
Ik denk dat je de ontsteking verkeerd hebt staan.
Even met een lampje (stroboscoop) afstellen


Oke dat kan wel,

Hoe sluit ik mijn stroboscoop aan als ik mag vragen?
Heb zo een ding wel liggen maar nog nooit gebruikt zit ook geen boekje bij :p

grts
Posted By: Pierre Re: Solex 2200 niet aan de gang te krijgen.. - 11/08/11 05:35 PM
je kunt het natuurlijk ook met een vlooitje papier afsstellen als de twee punten gelijk staan moetten de platinnekes opengaan
groetjes pierre
Dat heb ik ook al gedaan maar dan krijg ik ook de ploffen..

grts
Posted By: Joan Re: Solex 2200 niet aan de gang te krijgen.. - 11/08/11 05:39 PM
als het goed is zitter er 3 kables aan, vaak 1 met een rode steker die moet aan een 12 volt accu plus
een zwarte steker die moet aan dezelfde 12 volt accu minkant

Dan een draad waar vaak een klosje aan zit die je open kan schuiven, vaak staat daar ook een pijltje op dat klosje.
klosje open schuiven ( in geval van knijper: open knijpen)
bougiekabel erin leggen zodanig dat de pijl naar de bougie wijst.

motor starten en eventueel knop op stroboskoop indrukken om hem aan te zetten. met de lamp op het vliegwiel wijzen, die lijkt nu stil te staan omdat het vliegwiel altijd op dezelfde plek een lichtpuls krijgt en de rest van de tijd is het donker. je ziet dan waar de stand van de vonk is want hij pulsed alleen maar licht als er een vonk is
Oke, wel niet makkelijk als ik hem ook nog moet duwen..

grts
Even voor de verduidelijking, het merkteken op het motorblokje staat bij onderbreking? en dan staat er een dik streepje op het vliegwiel deze 2 moeten gelijk staan en dan het vloeitje er tussen?

grts
Posted By: Pierre Re: Solex 2200 niet aan de gang te krijgen.. - 11/08/11 09:11 PM
als die twee punten gelijk staan moet het vloeitje lossen als hij dan nog niet gaat moet je iets voor onsteking geven dat wil zeggen dat het vloeitje iets voor de streepjes gelijk staan al moet lossen
groetjes pierre
stuur me anders een PM waar je precies woont,
ik kom regelmatig (eens per week) in Genk.
waarschijnlijk heb ik het gauw gezien, en ik kan mijn mini-stroboscoop meenemen, reuze handig.
Origineel bericht van: Pierre
als die twee punten gelijk staan moet het vloeitje lossen als hij dan nog niet gaat moet je iets voor onsteking geven dat wil zeggen dat het vloeitje iets voor de streepjes gelijk staan al moet lossen
groetjes pierre


Dit heb ik juist weer gedaan

Resultaat: kleine plofjes met choke op langs de carburator ergens...
Juist mijn stroboscoop aangesloten en getest met het boormachine,
die klem over de bougie kabel moest de pijl wel na de ontsteking staan dan pas heb ik een lichtje en dan zie ik dat ik inderdaad nu een kleine voor ontsteking heb van een 4 mm.

Hij ontsteekt dus wel want ik heb bij elke slag een lichtje..

grts
kan ook nog je koppakking of decompresseur zijn.
Daar kun je ook eens naar kijken: heb je voldoende compressie?

Anders staat onze afspraak toch voor volgende week. wink
Ik vind dat hij weinig compressie heeft,maar mijn 3800's hebben ook weinig compressie..

Toen ik de compressie mechanisme er af heb gehaald heb ik hem eens gestart gekregen..

pakkingen heb ik net verwisseld dus dat zou raar zijn..

grts
http://i56.tinypic.com/2s9f97p.jpg
(effe klikken dan doet hij het)
Ik wist niet hoe ik een foto moest zetten dus dan maar effe zo..

-dus even de luchtfilter er af, decompressie veertje en klemmetje weg dan zie ik hier weer precies een lekje/vuil ?

grts
Ja heb hem nu eens helemaal los gedraaid dan wilt hij starten maar kan hij precies net niet..

Juist ook eens zonder luchtfilter kapje en die knallen die er uit komen dat is het probleem, hij stuurt de lucht precies terug uit waar hij normaal lucht trekt langs de luchtfilter?

Die knallen en precies wolkjes die er uit vliegen zijn echt niet normaal..

grts
FF mee bemoeien :
ik lees dat je een voorontsteking hebt van 4mm.
Bedoel je die 4mm tussen de merktekens op carter en vliegwiel ??
Zet de ontsteking dan eerst eens op tijd zodat de merktekens gelijk liggen tijdens ontsteken.
Als je punt voor punt gaat kontroleren moet je wel eerst het ene afronden , in dit geval het ontsteektijdstip, voordat je verder gaat zoeken bij b.v. de decompressieklep.
Anders ben je straks met 2 of 3dingen tegelijk bezig en heb je geen overzicht meer.
Ik weet niet ofdat je het vliegwiel eraf hebt gehad , zo ja , is de spie in het vliegwiel aanwezig/in orde ??
Ontsteking moet plaatsvinden op 2mm voor bovenste dode punt,is te controleren met een schuifmaat ,als de cilinderkop eraf is.
Posted By: Pierre Re: Solex 2200 niet aan de gang te krijgen.. - 12/08/11 03:12 AM
ook eens een nieuwe bougie proberen
groetjes pierre
Je hoeft de cilinderkop niet teverwijderen,je kunt ook gewoon de bougie er uitdraaien en de schuifmaat er door een steken. Is het verschil meer dan 2 mm, dan is vast de spie in het vliegwiel stuk
Origineel bericht van: FFAnders
FF mee bemoeien :
ik lees dat je een voorontsteking hebt van 4mm.
Bedoel je die 4mm tussen de merktekens op carter en vliegwiel ??
Zet de ontsteking dan eerst eens op tijd zodat de merktekens gelijk liggen tijdens ontsteken.
Als je punt voor punt gaat kontroleren moet je wel eerst het ene afronden , in dit geval het ontsteektijdstip, voordat je verder gaat zoeken bij b.v. de decompressieklep.
Anders ben je straks met 2 of 3dingen tegelijk bezig en heb je geen overzicht meer.
Ik weet niet ofdat je het vliegwiel eraf hebt gehad , zo ja , is de spie in het vliegwiel aanwezig/in orde ??
Ontsteking moet plaatsvinden op 2mm voor bovenste dode punt,is te controleren met een schuifmaat ,als de cilinderkop eraf is.


Ik had hem al terug normaal gezet hoor wink

Ik moet wel zeggen dat er geklommeld is geweest met het vliegwiel, daar mee bedoel ik dat hij krom is precies en waar hij met het punt op de motorblok gelijk moet staan is hij wat ingedeukt ?

Andere bougie is al getest geweest..

grts
Vandaag het vliegwiel er af gehaald met als resultaat:

-Spie helemaal kapot..

Heeft er iemand dus nog een vliegwiel met spie te koop?

grts
je kunt hem bij Ad v Heerbeek laten repareren voor 15 euro, of zelf een spiebaan erin maken en met een spie werken. hoe dat moet staat op deze site beschreven:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...ebaan#Post62198
We gaan het zelf proberen, het vliegwiel ligt nu bij de draaier bij mij op het werk dus die ging er na kijken wink

grts
Grote kans dat het daarmee opgelost is
Origineel bericht van: john meisters
Grote kans dat het daarmee opgelost is


ja, want als het vliegwiel een stuk verdraait was en hij vonkt dan veel te laat/te vroeg kan ik dan wel begrijpen!

De draaier gaat vandaag even de beitel klaar zetten zo dat ik er morgen kan aan beginnen!

grts
Zo ik ben hem effe gaan afmaken toch nog,

Alleen die spie moet ik effe zelf bewerken thuis want nu past hij nog niet zo als het moet..
Zonder de decompressie gaat hij gewoon met de hand een paar keer draaien in de gang, maar met decompressie aangesloten zo als het hoort krijg ik hem niet aan de gang?

grts
Dan moet je nu de decompressie af gaan stellen ,ik meen dat je hier ook al aan gedraaid had om het startprobleem te vinden.
Ja daar heeft u gelijk,

ik heb hem nu draaiend met de decompressie er op, nu moet ik alleen even de ontsteking goed krijgen!

grts
Zo hij draait

Ik vind wel dat hij niet zo snel als mijn 3800 gaat wat ik raar vind?

grts
Mooi , goed gedaan , nu kan je in ieder geval rijden wink.
Heb je na het maken van de spiebaan en het monteren van het het vliegwiel nog gecontroleerd ofdat de merktekens gelijk staan met de zuiger op 2mm voor bovenste dode punt ??
Als de spiebaan niet op exact dezelfde plaats zit dan moet je de afwijking corrigeren : zuiger op 2mm voor BDP zetten en dan een nieuw merkteken op het vliegwiel zetten en ontsteking goedzetten.

Als dit allemaal goed staat dan kan ook slijtage van zuiger en cilinder wat minder vermogen geven.
Posted By: carl Re: Solex 2200 niet aan de gang te krijgen.. - 13/08/11 09:35 PM
En ook is de ene solex de andere niet.
De één heeft een oto en die rijdt 40 km/uur en die van mij haald de 31/32 km/uur.
Deze week een solex gezien die mooi draaid en zijn top is 18 km/uur.

Groetjes Carl
Gedaan en hij loopt beter wink

Allemaal bedankt voor het mee denken!

grts
Dat is mooi Roberto.
Veel rijplezier gewenst.
Mocht het een keertje nodig zijn, ik kan binnen een week even langskomen. wink
Binne kort komt deze solex weer terug van zen eigenaar naar hier..

De eigenaar wou hem opknappen maar nu hij de motor weer monteerde (met alweer nieuwe pakkingen) draaide hij weer niet meer.
Hallo ik John ik heb je fotos bekeken hoe je de spie baan in het vliegwiel drukt maar hoe en waar maak je de spie van
GR Theo
ik had een link geplaatst, de foto's + uitleg komt van Roelof.
Posted By: Roelof Re: Solex 2200 niet aan de gang te krijgen.. - 02/05/12 09:00 PM
Origineel bericht van: john meisters
je kunt hem bij Ad v Heerbeek laten repareren voor 15 euro, of zelf een spiebaan erin maken en met een spie werken. hoe dat moet staat op deze site beschreven:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...ebaan#Post62198



Deze link is zwaar achterhaald, inmiddels heb ik een spiebaansteker (broods) gemaakt en die druk ik er met een 12ton pers door.
Hallo heb je er ook foto's van en waar maak je de spie van
Enlijm je er die in of zit die los
Gr.
Theo
Posted By: Roelof Re: Solex 2200 niet aan de gang te krijgen.. - 03/05/12 05:03 PM
Origineel bericht van: theohendriks
Hallo heb je er ook foto's van en waar maak je de spie van
Enlijm je er die in of zit die los
Gr.
Theo


http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/64562/1
© Solex Forum