Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#59101 15/06/11 03:54 AM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
hallo, ik heb op het forum solexrace bij het topic potje opvoeren enkele vragen gesteld.
maar daar is tot op heden nog niet op gereageerd,vandaar dat ik het op deze wijze onder de aandacht wil brengen.

graag zou ik op deze vragen toch een reactie krijgen , en graag van Joan die het bericht enige jaren geleden geplaatst heeft en mij precies kan vertellen wat ik wil weten?

bedankt alvast, mvrgr. ronald

laveron #59102 15/06/11 04:01 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zou het zonde vinden om een potje op te voeren. Maak hem origineel.
Als je een 3800 neemt en die opvoert heb ik er niet zo moeite mee. Zelf zou ik het nooit doen, 30 voor een potje is hard zat.

Vraagje: waarom wil je een potje opvoeren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
laveron #59114 15/06/11 05:56 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: laveron
hallo, ik heb op het forum solexrace bij het topic potje opvoeren enkele vragen gesteld.
maar daar is tot op heden nog niet op gereageerd,vandaar dat ik het op deze wijze onder de aandacht wil brengen.

graag zou ik op deze vragen toch een reactie krijgen , en graag van Joan die het bericht enige jaren geleden geplaatst heeft en mij precies kan vertellen wat ik wil weten?

bedankt alvast, mvrgr. ronald

ik heb gezocht of ik de foto nog had om hem te herplaatsen, want ik boor een gat van 6 mm in de achterkant precies ter plaatse waar de pijp het potje in gaat, ik "vang" die daar dan op met de 6 mm boor en boor dan tevens het gat in de voorkant en daarna de achterkant van het pijpje ( in 1 gang dus 3 gaten tegelijk boren) dan ophouden anders kom je er aan de buiten(zij)kant van het potje weer uit en dat smoelt niet.


Attached Images
potje opvoeren (Large).JPG (103.68 KB, 2330 downloads)
Last edited by Joan; 15/06/11 06:01 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #59140 15/06/11 07:14 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ach zo'n potje opvoeren. Ik dacht wat anders. LOL


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Ach zo'n potje opvoeren. Ik dacht wat anders. LOL

Vertel , wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Ach zo'n potje opvoeren. Ik dacht wat anders. LOL


Daar mag jij toch niet aankomen, daarom heet het ook potje, als je Bep had geheten misschien wel.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#59152 15/06/11 07:10 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jongens leuk allemaal hoor, ik ben volledig in de war. Ik dacht aan een PP.
(begint ook met een P) smirk


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#59161 15/06/11 10:14 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Hans
Pondje Paling dan crazy


Lekker, maar niet uit het ijselmeer. (gatver wat een bucht)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Jongens leuk allemaal hoor, ik ben volledig in de war. Ik dacht aan een PP.
(begint ook met een P) smirk


Flauw excuus hoor, ik houd er toch maar op dat jij begon.
Alhoewel als je het algemeen houdt ( net als een potje kaarten) dan begrijpen we het nu : je wilde een potje opvoeren, te beginnen bij het potje.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#59169 15/06/11 11:10 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Hans
Iers met een haakje in de bek wink

kom zeg, zitten we meteen een potje te lekkerbekken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#59176 16/06/11 02:21 AM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
bedankt voor de reactie's en jij voor de foto Joan, nu weet ik precies waar ik moet boren.
zou het bij een 3800 die ik heb verbetering in snelheid of trekkracht opleveren zo'n gaatje?

hij liep eerst orgineel 29km/h.

inmiddels heb ik het cilinder kopje iets gevlakt, het zuigertje 3mm korter gemaakt en de gaten van de inlaat en uitlaat in de cilinder iets groter gemaakt, dat wil zeggen iets ruimer zodat deze gaten nu dezelfde maat hebben als de in en uitlaat gaten van aansluiting hier op.

nu loopt hij inmiddels 35 km/h.

ook vond ik de 3800 nogal veel toeren maken, maar dat was na een inspectie van de aandrijfrol wel duidelijk, deze heeft namelijk een diameter van 38mm en ik heb vernomen dat deze voor de 3800 42mm moet bedragen, dus nu nog een grotere rol monteren!

zal hij waarschijnlijk wel wat rustiger mee draaien, ook wel wat
trekkracht mee verliezen maar de eindsnelheid ligt misschien weer wel enkele km/h hoger.

ik wil echt geen 50 of 60km/h gaan rijden, maar als ik hem op 40km/h kan krijgen ben ik tevreden.

laveron #59192 16/06/11 02:07 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Mijn ervaring is dat ze met een kleinere rol ( type 5000) beter lopen, solexen zijn geen motoren met een bullig trekkracht karakter, laten draaien die hap.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #59203 16/06/11 05:40 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja het zal een kwestie van proberen zijn.
Ik hou het erop dat hij harder loopt, omdat de cilinder een beetje gekieteld is. Hierdoor heeft hij meer koppen en zal waarschijnlijk door trekken.
We zullen het wel zien en horen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Tja het zal een kwestie van proberen zijn.
Ik hou het erop dat hij harder loopt, omdat de cilinder een beetje gekieteld is. Hierdoor heeft hij meer koppen en zal waarschijnlijk door trekken.We zullen het wel zien en horen.


Wat bedoel jij daarmee ??? Meer Koppen ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #59209 16/06/11 08:15 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Koppel


Vriendelijke groeten

Roelof
FFAnders #59210 16/06/11 08:20 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons1959
Tja het zal een kwestie van proberen zijn.
Ik hou het erop dat hij harder loopt, omdat de cilinder een beetje gekieteld is. Hierdoor heeft hij meer koppen en zal waarschijnlijk door trekken.We zullen het wel zien en horen.


Wat bedoel jij daarmee ??? Meer Koppen ??

Alfons is net terug uit USA, dus zijn Nederlands is wat minder geworden grin
Oeps, ik zie net dat Roelof het al door heeft.


Groet, Tim
zeezout #59212 16/06/11 08:32 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wat hebben we toch meedenkende en meevoelende mensen hier op het form he. HAHhAAAAaaa

(What Seasalt ?)

Last edited by Alfons1959; 16/06/11 09:39 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
zeezout #59214 16/06/11 08:47 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: zeezout
Alfons is net terug uit USA, dus zijn Nederlands is wat minder geworden grin
Oeps, ik zie net dat Roelof het al door heeft.

Hoezo wat minder , hij is komplete nieuwe woorden aan het verzinnen wink Unlesebel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #59215 16/06/11 09:42 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik doe mijn best, FFHanders. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#59221 17/06/11 12:31 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Hans
(What Seasalt ?)

Dat is volgens mij iets voor die flauwe hamburgers grin


Flauw maar wel lekker en groot daar in Amerika.

Attached Images
Big Mac.jpg (30.92 KB, 972 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#59227 17/06/11 02:11 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik merk het al Hans je wilt je tanden erin z\etten.
HhahAAaa


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
zeezout #59236 17/06/11 04:17 AM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
ik heb inmiddels een grotere rolunit van 42mm besteld, dus even afwachten wanneer ik hem ontvang.
als hij gemonteerd is laat ik het even weten of het zin heeft gehad, hoop het wel!

houd jullie op de hoogte.

laveron #59240 17/06/11 04:44 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zeg dat hij harder zal gaan omdat je hem wat gekieteld hebt.
Daardoor trekt hij door.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
dat denk ik ook , ook zal de solex mooier lopen als deze aandrijfrol geplaats is maakt hij ook wat minder toeren ,en die 40 km moet haalbaar zijn.

Harding #59242 17/06/11 05:17 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bij dezelfde snelheid 10% minder toeren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Bij dezelfde snelheid 10% minder toeren.


Bij dezelfde snelheid meer dan 10% minder trekkracht


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #59269 17/06/11 02:09 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
hogere snelheid haal je dan met wind in de rug of bergaf.
bij de minste tegenslag wint de kleinere rol het van de grote.

Of je moet nog meer opvoeren natuurlijk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #59272 17/06/11 09:38 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Bij dezelfde snelheid 10% minder toeren.


Bij dezelfde snelheid meer dan 10% minder trekkracht


Nee hoor Roelof en Joan hoeft echt niet.
Kijk maar naar de afbeelding.
We zullen afwachten.

Attached Images
17-6-2011 14-34-24.png (6.1 KB, 620 downloads)
Last edited by Alfons1959; 17/06/11 09:40 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Bij dezelfde snelheid 10% minder toeren.


Bij dezelfde snelheid meer dan 10% minder trekkracht


Nee hoor Roelof en Joan hoeft echt niet.
Kijk maar naar de afbeelding.
We zullen afwachten.


Ik mis dan in deze plaatjes nog een plaatje met snelheid bij toerental per roldiameter en opgebouwde weerstand bij snelheid door winddruk en rolweerstanden.
de snijlijnen van eerste 2 en laatste 2 bepalen de te behalen snelheid


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #59290 18/06/11 02:34 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Bij dezelfde snelheid 10% minder toeren.


Bij dezelfde snelheid meer dan 10% minder trekkracht


Nee hoor Roelof en Joan hoeft echt niet.
Kijk maar naar de afbeelding.
We zullen afwachten.



Ik mis dan in deze plaatjes nog een plaatje met snelheid bij toerental per roldiameter en opgebouwde weerstand bij snelheid door winddruk en rolweerstanden.
de snijlijnen van eerste 2 en laatste 2 bepalen de te behalen snelheid


Ik weet precies wat je bedoeld Joan, maar we moeten afwachten
wat het resultaat zal zijn.
Ik gok dat hij zeker sneller gaat of hij blift trkken tegen wind? Ik vermoed het wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
nog even afwachten mannen wat het resultaat gaat worden.

de nieuwe rolunit van 42mm gaat begin volgende week op de post richting mijn adres, dus kan ik hem volgend weekend waarschijnlijk testen.
dat ik trekkracht zal moeten inleveren ontkom ik niet aan, dat is helder, maar de vraag is hoeveel en dat weten we pas als ik ermee heb gereden.
zelf weet ik niet of er veel verschil in motorblokjes van verschillende type's solexen zit gezien deze 3800 mijn eerste solex is.
maar mijn broer heeft een 2200 met dezelfde aanpassingen aan de cilinder, zuiger en deze heeft ook een aandrijfrol van 42mm.

als we voorheen samen gingen rijden had ik inderdaad iets meer trekkracht met mijn 38mm rol, maar bij tegenwind viel zijn solex
niet meer in snelheid terug dan die van mij.
bij meewind liep hij wel behoorlijk op mij uit , vandaar mijn keus voor deze aanpassing.
ben zelf ook zeer benieuwd!

houd jullie op de hoogte.

laveron #59753 24/06/11 02:23 AM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
even een kleine update:

ik heb de rolunit a.s.vrijdag in huis dus kan ik s'avonds met de montage beginnen, als er niets tegen zit zal ik hem zaterdag wel kunnen testen.
maar even een andere vraag tussendoor, weet iemand mij te vertellen hoeveel speling de zuiger in de cilinder mag hebben?

de laatste keer dat ik dat uit elkaar had vond ik de speling tussen de zuiger en cilinderwand nogal ruim, ik kon de zuiger behoorlijk zichtbaar iets heen en weer bewegen!

laveron #59756 24/06/11 02:42 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Normaal is het diameterverschil van een nieuwe zuiger en cilinder 0,04mm.
Als dit ver boven de 0,2mm komt dan moet je er wat aan gaan doen .
Als alleen de zuiger versleten is ,kan je deze vervangen.
Als de cilinder ook versleten is dan moet deze geboord en gehoond worden en moet er een overmaat zuiger in.
Je kan ook kiezen voor een nieuwe cilinder met zuiger , deze zijn in de aanbieding voor een schappelijke prijs.

Last edited by FFAnders; 24/06/11 02:44 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
laveron #59820 24/06/11 06:52 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Als je deze in elkaar hebt, kom je gewoon even naar Heinkenszand gereden en een bakkie doen dat zijn alwas een kilometer of 8 a 10 dat is een mooie test.

Ik hoor het wel, groetjes Carl

FFAnders #59840 24/06/11 01:54 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Normaal is het diameterverschil van een nieuwe zuiger en cilinder 0,04mm.
Als dit ver boven de 0,2mm komt dan moet je er wat aan gaan doen .
.

0.2 mm is aardig aan de grote kant.
je dien wel op de goede plek te meten, net onder de pistonpen haaks erop. ter plaatse van de zuigerveren mag het iets meer zijn.
die 0.2 is een aardige maat voor de spleet tussen de zuigerveereinden als je die los in de cylinder duwt ( met behulp van de zuiger) en dan meet op een plak ca 1 cm onder de bovenrand.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #59845 24/06/11 02:44 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
als je een "stootrand" voelt bovenin dan hoef je al niet meer te meten ...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
als je een "stootrand" voelt bovenin dan hoef je al niet meer te meten ...


Kan, maar meten is weten. Cilinders kunnen wel eens groeien. (geen geintje dit)

Last edited by Alfons1959; 25/06/11 01:55 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: john meisters
als je een "stootrand" voelt bovenin dan hoef je al niet meer te meten ...


Kan, maar meten is weten. Cilinders kunnen wel eens groeien. (geen geintje dit)

Wil jij mij dat uitleggen ?? en groeit de stootrand dan ook mee confused


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #59915 25/06/11 04:58 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: john meisters
als je een "stootrand" voelt bovenin dan hoef je al niet meer te meten ...


Kan, maar meten is weten. Cilinders kunnen wel eens groeien. (geen geintje dit)

Wil jij mij dat uitleggen ?? en groeit de stootrand dan ook mee confused


Zeker als we gietijzer hebben van zo lang geleden. In de jaren 70 en begin 80, heb ik meegemaakt dat cilinders grotere diameters gekregen hadden puur door druk en temperatuur. Het was gewoon opgerokken. De zuigers hadden zoveel speling gekregen dat ze zoveel kantelde dat de mantels afbraken.

Dus ja altijd maar opmeten dan want je weet maar nooit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
carl #59942 25/06/11 06:43 PM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
dat bakkie zal een andere keer worden Carl, ik ga vanmiddag beginnen met de montage maar de proefrit zal daarna niet ver zijn gezien het weer momenteel niet echt meewerkt.
komt dan wel een andere keer, mocht je in Goes komen ben je ook welkom.

wat de speling van de zuiger betreft Alfonds en Joan, die 0,2mm haal ik wel (en nog wel iets meer ook) daar hoef ik niet voor te meten.
dus dat wordt een nieuwe cilinder met zuiger is het ook gelijk opgelost!
komt de compressie ook weer ten goede en waarschijnlijk daarmee ook de trekkracht.

op marktplaats staan momenteel bij een puch onderdelenhandelaar
solex cilinders incl.zuiger te koop die hij bij een verkeerde levering heeft binnen gekregen, en worden aangeboden voor net 70 euro.
weet iemand of dit exact dezelfde zijn als de JRT exemplaren die voor 80 euro te koop zijn?
(op de foto's ziet alles er qua model wel hetzelfde uit).

gr. ronald

#59944 25/06/11 07:20 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Zij niet hetzelfde

Peter

peter57 #59945 25/06/11 07:23 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zijn wel dezelfde, merkloos


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #59946 25/06/11 07:37 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
De een staat. JRT en de andere niet.
Dus zijn ze niet hetzelfde whistle

Peter

Roelof #59947 25/06/11 07:37 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Welles ,Nietes , wie geeft de beste garantie ??

Last edited by FFAnders; 25/06/11 07:51 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Roelof #59948 25/06/11 07:39 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Roelof
Zijn wel dezelfde, merkloos


Tja, dan kun je 10 euro besparen.

Heb je echter een probleem, wat dan ook, dan staat Jouke voor je klaar, daar kun je van op aan.

Of de Puchshop je ook verder kan helpen....? Zij zitten ook maar verveeld met deze partij.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Wat de stootrand betreft, Alfons:

Deze ontstaat door slijtage,
je kunt hooguit opmeten hoeveel, maar zoveel boeit mij dat dan niet.
nieuw cillindersetje kopen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
gisteren de montage van de rolunit van 42mm afgerond en een kleine proefrit gemaakt, het was nogal een natte boel dus even wat heen en weer gereden met af en toe een slippende rol op de natte band.
de trekkracht was zoals voorspeld wel iets minder maar nog zeker voldoende,
als eindsnelheid kwam ik op 36,5km/h, voor deze verandering was dit 35km/h.
geen grote winst in snelheid, maar dat is met droog weer misschien anders, vandaag is het droog weer en ga zometeen even een langere rit maken!
ik denk ook dat ik door de te ruime zuigerspeling wel wat compressie verlies heb en daardoor geen grotere snelheidswinst dan 1,5 km/h heb geboekt met het aanpassen van de roldiameter.
het motortje draait nu wel veel rustiger in toeren en dat rijdt ook weer wel een stuk fijner.

van de besproken cilinders van de puchshop kan ik momenteel geen advertentie meer vinden op marktplaats, dus zijn deze misschien
al uitverkocht.

ik ga nu even een toertje maken ;-)

laveron #60057 27/06/11 02:03 AM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
oké, ik heb vandaag bij mooi droog weer een mooie lange rit gemaakt en ben blij met de bevindingen.
38,5km/h op de langere stukken en bij lichte tegenwind 34km/h, lichte hellingen gaat met zo'n 25km/h.

al met al toch een mooi resultaat vindt ik zelf, zeker met de wetenschap dat de zuiger nogal een ruime woning heeft ;-)

aankomende week eens kijken wat het wordt, een andere zuiger of een nieuwe cilinder met zuiger.
het uitlaatpotje zelf heb ik tot nu toe nog niets aan veranderd,
dat bewaar ik eventueel als laatste middel om er nog enkele km/h mee te winnen.

wat denken jullie dat een beter passende zuiger met normale speling als motorisch resultaat gaat opleveren?

gr. ronald

laveron #60058 27/06/11 02:35 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Denk dat je vooral bij de lagere toeren er wat van gaat merken.
De topsnelheid kan iets hoger zijn.
Bij de hellinkjes zal je wat sneller boven zijn en dat is wel prettig wink
38km/uur is een mooie snelheid , toch??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #60063 27/06/11 03:52 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
kijk dat is al bij al iets van 9 km erbij, nu de zuiger nog vervangen en je kan er weer tegen ! ik hoop niet dat je dan nog harder ga anders moet ik teveel mee fietsen, of ik moet mijn andere solex pakken

FFAnders #60064 27/06/11 04:14 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
38 kilometer/uur is zeker een mooie snelheid, zeker als je al teveel speling of daar tegen aan zit hebt.

Vandaag zo'n 60 kilometer samen met Alfons afgelegd, maar de mijne haald net de snelheid van 31 a 32 en daar is vanalles aan vernieuwd en schoongemaakt, maar het draaid als een zonnetje ( vraag het aan Alfons en Kemon die kwamen wij samen met zijn vrouw tegen op de boulevaerd in Vlissingen )

Maargoed ik dwaalde af van het topic, maar met 38 km/uur zou ik tevreden zijn en niets meer aan doen als slijtagedelen vervangen.

Groetjes Carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Wat de stootrand betreft, Alfons:

Deze ontstaat door slijtage,
je kunt hooguit opmeten hoeveel, maar zoveel boeit mij dat dan niet.
nieuw cillindersetje kopen.


Precies John, als ik met mijn nagel een rand voel zegt dat al genoeg. Nameten is alleen maar interessant om zekerheid te hebben ten aanzien van de klacht die geweest is.
Als het een solex cilindertje is, dan vallen de kosten nogal mee. Maar ik heb ook aan motoren gewerkt van enkele 1000 pk en dan wordt het wel een ander verhaal hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
laveron #60074 27/06/11 04:53 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: laveron
oké, ik heb vandaag bij mooi droog weer een mooie lange rit gemaakt en ben blij met de bevindingen.
38,5km/h op de langere stukken en bij lichte tegenwind 34km/h, lichte hellingen gaat met zo'n 25km/h.

al met al toch een mooi resultaat vindt ik zelf, zeker met de wetenschap dat de zuiger nogal een ruime woning heeft ;-)

aankomende week eens kijken wat het wordt, een andere zuiger of een nieuwe cilinder met zuiger.
het uitlaatpotje zelf heb ik tot nu toe nog niets aan veranderd,
dat bewaar ik eventueel als laatste middel om er nog enkele km/h mee te winnen.

wat denken jullie dat een beter passende zuiger met normale speling als motorisch resultaat gaat opleveren?


gr. ronald


Yes ik zei dat hij beter ging lopen. HAhHAaa ik win.

Last edited by Alfons1959; 27/06/11 04:54 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: laveron
oké, ik heb vandaag bij mooi droog weer een mooie lange rit gemaakt en ben blij met de bevindingen.
38,5km/h op de langere stukken en bij lichte tegenwind 34km/h, lichte hellingen gaat met zo'n 25km/h.

al met al toch een mooi resultaat vindt ik zelf, zeker met de wetenschap dat de zuiger nogal een ruime woning heeft ;-)

aankomende week eens kijken wat het wordt, een andere zuiger of een nieuwe cilinder met zuiger.
het uitlaatpotje zelf heb ik tot nu toe nog niets aan veranderd,
dat bewaar ik eventueel als laatste middel om er nog enkele km/h mee te winnen.

wat denken jullie dat een beter passende zuiger met normale speling als motorisch resultaat gaat opleveren?


gr. ronald


Yes ik zei dat hij beter ging lopen. HAhHAaa ik win.

Ik ben blij dat je in mijn geval gelijk hebt gekregen Alfons, dit resultaat was ook de bedoeling.
bij andere solexen zal het resultaat wel eens anders uitgepakt zijn, vandaar de verschillende verwachtingen.

laveron #60152 28/06/11 03:53 AM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
die 38km/h is zeker een mooie snelheid, ben er ook zeer tevreden mee.
zeker met de wetenschap dat hij bij aankoop 29km/h als top had.

nu ik ook de rol vervangen heb is het blokje inmiddels helemaal uit elkaar geweest ,nagekeken en schoongemaakt.
dus ben in de korte tijd nadat ik de solex heb aangeschaft op het gebied van sleutelen hieraan weer al heel wat wijzer geworden!

mede met behulp van dit forum.
vindt het wel leuk, en het is weer eens wat anders dan sleutelen aan zware klassieke motorfietsen.
zeker de sleutelmaten is even wennen!

nu het motorje nog net zo stil krijgen als die van Carl, want de versleten zuiger laat bij bepaalde toerentallen nogal van zich horen.
er wordt in deze conditie niet meer mee gereden voordat het misgaat.

wordt vervolgd ;-) gr. ronald

laveron #60161 28/06/11 04:01 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jaha sie Oto van Carl is zeker stil. Als ik naast hem rij hoor ik hem nauwelijks.


Last edited by Alfons1959; 28/06/11 04:03 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
daar zijn we weer ;-)

afgelopen weekend een nieuwe JRT cilinder met zuiger gemonteerd op de 3800.
het blokje loopt er een stuk rustiger/stiller mee dan de oude cilinder en versleten zuiger.
ook trekt hij wat beter!
ik heb er nog maar zo'n 20km mee gereden, maar de eerste bevindingen zijn positief, heb ook al de magische 40km/h aangetikt.
het zal nog wel wat moeten inlopen, dus misschien komt er nog wel wat bij.

na de montage van de nieuwe rolunit die ik eerder monteerde had ik last van een slippende koppeling bij het starten zodra ik de decompresseur had losgelaten, nu met de nieuwe cilinder (dus meer compressie) is dit nog iets erger geworden.
ook als hij gestart is wil hij bij het optrekken wel eens even doorslippen.
wat zou dit kunnen zijn????

ik heb voor de montage het kopp.huis ontvet en opgeschuurd, ook de voeringen van de koppeling heb ik ontvet met remreiniger en licht opgeschuurd.
bij mijn oude rolunit had ik nooit last van een slippende koppeling!
zou het nieuwe koppelingshuis iets groter in diameter kunnen zijn?

of zou de persing van het kopp.huis aan de rol losgekomen zijn?
maar dan zou hij volgens mij altijd los zijn en niet alleen bij het starten en optrekken, toch?

als er mensen zijn die in het verleden ook iets dergelijks hebben meegemaakt of een ander goed idee hebben dan hoor ik het graag.

groet ronald.

laveron #61643 14/07/11 06:21 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Daar is laatst al over geschreven, mogelijk zitten de koppelingschoentjes niet meer op hun originele plek.
Het zal een aantal kilometers kosten voordat deze weer perfect in de trommel passen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
zou kunnen John, maar ik heb bij de montage goed opgelet dat alles op zijn plaats bleef zitten.

zoals ik dan begrijp moeten de voeringen nog inlopen op het nieuwe kopp.huis.
denk jij dat na verloop van tijd/kilometers het probleem vanzelf minder wordt?

groet ronald.

laveron #61695 15/07/11 07:57 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Online Happy
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Als ik het goed begrijp heb je een nieuw koppelingshuis gemonteerd?

Daar heb ik geen ervaring mee.

Maar logisch geredeneerd slijten de schoentjes onregelmatig. omdraaien betekent minder raakvlak en dus minder grip.
het huis is rond en blijft rond, daar gaat dat dus niet voor op, is mijn mening. Hooguit kan het zijn dat de binnenkant wat gladder is. dat zal na verloop van tijd wel minderen en anders moet je hem een beetje helpen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
als je voor de 3800 een nieuwe rolunit aanschaft zit hier gelijk ook een koppelingshuis aan vast, vandaar het nieuwe huis.

de schoentjes zijn niet omgedraaid, dus dat is het probleem ook niet.
het zou inmderdaad kunnen dat de binnenkant nog iets te gled is, al heb ik deze wel opgeschuurd voor montage.

beetje helpen is een idee, moet het weer wel uit elkaar.

zijn er meer mensen die er een gedachte over hebben??

gr. ronald.

#61722 16/07/11 01:42 AM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
bedankt voor de reactie's en het meedenken.

de decompreseur wordt bij het starten gebruikt, al is het maar heel even.

maar het probleem is gevonden en opgelost, vanmiddag de boel uit elkaar gehaald en het huis en de schoenen waren vettig!
ik weet nu ook hoe dit komt, namelijk dat ik bij de montage de scharnierpunten van de koppeling heel licht met vet had gesmeerd,
echt heel licht (met de gedachte dat er geen vet op de schoentjes mocht komen)!

door de hitte is dit toch gaan smelten waardoor de boel vettig is geworden met slippen tot gevolg.
heb alles goed ontvet en de koppeling gortdroog terug gemonteerd.

geen slippende koppeling meer en starten na 2 meter.

dit is opgelost, maar na een kleine proefrit heeft het volgende karweitje zich aangemeld.
ik zette de solex op de standaard en de spanveer van de standaard viel er vanaf.
oogje aan het frame waar de veer aan vast zit doorgeleten!!!!!!!!!

het houdt je wel van de straat zo'n solex ;-)

laveron #61874 18/07/11 01:49 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Laveron, we wachten op je volgende avontuur, wanneer de veer gerepareerd is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
jaha, of we het avonturen moeten noemen weet ik niet Alfons
maar ik kan de straat weer op ;-)
de veer zit weer op zijn plaats, zonder laswerk aan het frame.
(het oogje zit overigens op een moeilijk bereikbare plaats!)

ik heb een metalen plaatje van 3mm dik vorm gegeven en aan het uiteinde hiervan een gat van 10mm geboord.
dit plaatje past precies klem tussen de framebuis waar de trapas door loopt en het frameplaatje wat daar boven zit.

het plaatje wordt als eerst met de zijde van het geboorde gat tussen deze framedelen geduwd en de veer wordt bevestigd.

werkt perfect zonder enig laswerk, de veer houd eventueel vanzelf het plaatje op zijn plaats.

zal weer wel 50 jaar meegaan................!

gr. ronald

laveron #62061 21/07/11 01:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ik ken heel veel frames en standaards waar de veer, over de jaren heen , zich langszaam heeft "ingezaagd".
zelf "giet" ik die gleufjes dicht met een TIG lasje.
maar een veerplaatje is ook een alternatief, dergelijke constructies worden wel vaker gebruikt zeker daar waar veren een raar draaipunt moeten hebben, dan zie je vaak rare banaanvormige plaatjes om de draaibeweging om iets heen te leiden waar voor een veer geen plaats is.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#62138 23/07/11 04:08 PM
Joined: May 2011
Posts: 82
L
laveron Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
L
Joined: May 2011
Posts: 82
helaas, nu het plaatje gemonteerd zit zie je er maar heel weinig van en gezien het op een moeilijke plaats zit is het voor mij niet goed mogenlijk hier een duidelijke foto van te maken.

laveron #62261 25/07/11 02:36 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: laveron
helaas, nu het plaatje gemonteerd zit zie je er maar heel weinig van en gezien het op een moeilijke plaats zit is het voor mij niet goed mogenlijk hier een duidelijke foto van te maken.


Benzine eruit en de solex even op zijn kop zetten
( Zadel en stuur op een stuk van een kartonnen doos)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
laveron #101036 08/04/14 08:55 PM
Joined: Apr 2014
Posts: 26
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Apr 2014
Posts: 26
een opgevoerd potje is veel te dik past niet op het spruitstuk haha


mijn hobby is zundapp en solex dus eigenlijk oude brommers heb nog een zun dapp een solex en een yamaha fs1
cootje #101038 08/04/14 10:38 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: cootje
een opgevoerd potje is veel te dik past niet op het spruitstuk haha

ja hoor past prima,alleen het potje opvoeren he !!, de pijp, dat moet blijven passen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 204 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.103s Queries: 157 (0.039s) Memory: 1.5969 MB (Peak: 2.3093 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-09 21:23:23 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS