hallo, ik heb op het forum solexrace bij het topic potje opvoeren enkele vragen gesteld. maar daar is tot op heden nog niet op gereageerd,vandaar dat ik het op deze wijze onder de aandacht wil brengen.
graag zou ik op deze vragen toch een reactie krijgen , en graag van Joan die het bericht enige jaren geleden geplaatst heeft en mij precies kan vertellen wat ik wil weten?
Zou het zonde vinden om een potje op te voeren. Maak hem origineel. Als je een 3800 neemt en die opvoert heb ik er niet zo moeite mee. Zelf zou ik het nooit doen, 30 voor een potje is hard zat.
hallo, ik heb op het forum solexrace bij het topic potje opvoeren enkele vragen gesteld. maar daar is tot op heden nog niet op gereageerd,vandaar dat ik het op deze wijze onder de aandacht wil brengen.
graag zou ik op deze vragen toch een reactie krijgen , en graag van Joan die het bericht enige jaren geleden geplaatst heeft en mij precies kan vertellen wat ik wil weten?
bedankt alvast, mvrgr. ronald
ik heb gezocht of ik de foto nog had om hem te herplaatsen, want ik boor een gat van 6 mm in de achterkant precies ter plaatse waar de pijp het potje in gaat, ik "vang" die daar dan op met de 6 mm boor en boor dan tevens het gat in de voorkant en daarna de achterkant van het pijpje ( in 1 gang dus 3 gaten tegelijk boren) dan ophouden anders kom je er aan de buiten(zij)kant van het potje weer uit en dat smoelt niet.
Jongens leuk allemaal hoor, ik ben volledig in de war. Ik dacht aan een PP. (begint ook met een P)
Flauw excuus hoor, ik houd er toch maar op dat jij begon. Alhoewel als je het algemeen houdt ( net als een potje kaarten) dan begrijpen we het nu : je wilde een potje opvoeren, te beginnen bij het potje.
bedankt voor de reactie's en jij voor de foto Joan, nu weet ik precies waar ik moet boren. zou het bij een 3800 die ik heb verbetering in snelheid of trekkracht opleveren zo'n gaatje?
hij liep eerst orgineel 29km/h.
inmiddels heb ik het cilinder kopje iets gevlakt, het zuigertje 3mm korter gemaakt en de gaten van de inlaat en uitlaat in de cilinder iets groter gemaakt, dat wil zeggen iets ruimer zodat deze gaten nu dezelfde maat hebben als de in en uitlaat gaten van aansluiting hier op.
nu loopt hij inmiddels 35 km/h.
ook vond ik de 3800 nogal veel toeren maken, maar dat was na een inspectie van de aandrijfrol wel duidelijk, deze heeft namelijk een diameter van 38mm en ik heb vernomen dat deze voor de 3800 42mm moet bedragen, dus nu nog een grotere rol monteren!
zal hij waarschijnlijk wel wat rustiger mee draaien, ook wel wat trekkracht mee verliezen maar de eindsnelheid ligt misschien weer wel enkele km/h hoger.
ik wil echt geen 50 of 60km/h gaan rijden, maar als ik hem op 40km/h kan krijgen ben ik tevreden.
Mijn ervaring is dat ze met een kleinere rol ( type 5000) beter lopen, solexen zijn geen motoren met een bullig trekkracht karakter, laten draaien die hap.
Tja het zal een kwestie van proberen zijn. Ik hou het erop dat hij harder loopt, omdat de cilinder een beetje gekieteld is. Hierdoor heeft hij meer koppen en zal waarschijnlijk door trekken. We zullen het wel zien en horen.
Tja het zal een kwestie van proberen zijn. Ik hou het erop dat hij harder loopt, omdat de cilinder een beetje gekieteld is. Hierdoor heeft hij meer koppen en zal waarschijnlijk door trekken.We zullen het wel zien en horen.
Tja het zal een kwestie van proberen zijn. Ik hou het erop dat hij harder loopt, omdat de cilinder een beetje gekieteld is. Hierdoor heeft hij meer koppen en zal waarschijnlijk door trekken.We zullen het wel zien en horen.
Wat bedoel jij daarmee ??? Meer Koppen ??
Alfons is net terug uit USA, dus zijn Nederlands is wat minder geworden Oeps, ik zie net dat Roelof het al door heeft.
ik heb inmiddels een grotere rolunit van 42mm besteld, dus even afwachten wanneer ik hem ontvang. als hij gemonteerd is laat ik het even weten of het zin heeft gehad, hoop het wel!
Bij dezelfde snelheid meer dan 10% minder trekkracht
Nee hoor Roelof en Joan hoeft echt niet. Kijk maar naar de afbeelding. We zullen afwachten.
Ik mis dan in deze plaatjes nog een plaatje met snelheid bij toerental per roldiameter en opgebouwde weerstand bij snelheid door winddruk en rolweerstanden. de snijlijnen van eerste 2 en laatste 2 bepalen de te behalen snelheid
Bij dezelfde snelheid meer dan 10% minder trekkracht
Nee hoor Roelof en Joan hoeft echt niet. Kijk maar naar de afbeelding. We zullen afwachten.
Ik mis dan in deze plaatjes nog een plaatje met snelheid bij toerental per roldiameter en opgebouwde weerstand bij snelheid door winddruk en rolweerstanden. de snijlijnen van eerste 2 en laatste 2 bepalen de te behalen snelheid
Ik weet precies wat je bedoeld Joan, maar we moeten afwachten wat het resultaat zal zijn. Ik gok dat hij zeker sneller gaat of hij blift trkken tegen wind? Ik vermoed het wel.
nog even afwachten mannen wat het resultaat gaat worden.
de nieuwe rolunit van 42mm gaat begin volgende week op de post richting mijn adres, dus kan ik hem volgend weekend waarschijnlijk testen. dat ik trekkracht zal moeten inleveren ontkom ik niet aan, dat is helder, maar de vraag is hoeveel en dat weten we pas als ik ermee heb gereden. zelf weet ik niet of er veel verschil in motorblokjes van verschillende type's solexen zit gezien deze 3800 mijn eerste solex is. maar mijn broer heeft een 2200 met dezelfde aanpassingen aan de cilinder, zuiger en deze heeft ook een aandrijfrol van 42mm.
als we voorheen samen gingen rijden had ik inderdaad iets meer trekkracht met mijn 38mm rol, maar bij tegenwind viel zijn solex niet meer in snelheid terug dan die van mij. bij meewind liep hij wel behoorlijk op mij uit , vandaar mijn keus voor deze aanpassing. ben zelf ook zeer benieuwd!
ik heb de rolunit a.s.vrijdag in huis dus kan ik s'avonds met de montage beginnen, als er niets tegen zit zal ik hem zaterdag wel kunnen testen. maar even een andere vraag tussendoor, weet iemand mij te vertellen hoeveel speling de zuiger in de cilinder mag hebben?
de laatste keer dat ik dat uit elkaar had vond ik de speling tussen de zuiger en cilinderwand nogal ruim, ik kon de zuiger behoorlijk zichtbaar iets heen en weer bewegen!
Normaal is het diameterverschil van een nieuwe zuiger en cilinder 0,04mm. Als dit ver boven de 0,2mm komt dan moet je er wat aan gaan doen . Als alleen de zuiger versleten is ,kan je deze vervangen. Als de cilinder ook versleten is dan moet deze geboord en gehoond worden en moet er een overmaat zuiger in. Je kan ook kiezen voor een nieuwe cilinder met zuiger , deze zijn in de aanbieding voor een schappelijke prijs.
Als je deze in elkaar hebt, kom je gewoon even naar Heinkenszand gereden en een bakkie doen dat zijn alwas een kilometer of 8 a 10 dat is een mooie test.
Normaal is het diameterverschil van een nieuwe zuiger en cilinder 0,04mm. Als dit ver boven de 0,2mm komt dan moet je er wat aan gaan doen . .
0.2 mm is aardig aan de grote kant. je dien wel op de goede plek te meten, net onder de pistonpen haaks erop. ter plaatse van de zuigerveren mag het iets meer zijn. die 0.2 is een aardige maat voor de spleet tussen de zuigerveereinden als je die los in de cylinder duwt ( met behulp van de zuiger) en dan meet op een plak ca 1 cm onder de bovenrand.
als je een "stootrand" voelt bovenin dan hoef je al niet meer te meten ...
Kan, maar meten is weten. Cilinders kunnen wel eens groeien. (geen geintje dit)
Wil jij mij dat uitleggen ?? en groeit de stootrand dan ook mee
Zeker als we gietijzer hebben van zo lang geleden. In de jaren 70 en begin 80, heb ik meegemaakt dat cilinders grotere diameters gekregen hadden puur door druk en temperatuur. Het was gewoon opgerokken. De zuigers hadden zoveel speling gekregen dat ze zoveel kantelde dat de mantels afbraken.
Dus ja altijd maar opmeten dan want je weet maar nooit.
dat bakkie zal een andere keer worden Carl, ik ga vanmiddag beginnen met de montage maar de proefrit zal daarna niet ver zijn gezien het weer momenteel niet echt meewerkt. komt dan wel een andere keer, mocht je in Goes komen ben je ook welkom.
wat de speling van de zuiger betreft Alfonds en Joan, die 0,2mm haal ik wel (en nog wel iets meer ook) daar hoef ik niet voor te meten. dus dat wordt een nieuwe cilinder met zuiger is het ook gelijk opgelost! komt de compressie ook weer ten goede en waarschijnlijk daarmee ook de trekkracht.
op marktplaats staan momenteel bij een puch onderdelenhandelaar solex cilinders incl.zuiger te koop die hij bij een verkeerde levering heeft binnen gekregen, en worden aangeboden voor net 70 euro. weet iemand of dit exact dezelfde zijn als de JRT exemplaren die voor 80 euro te koop zijn? (op de foto's ziet alles er qua model wel hetzelfde uit).
gisteren de montage van de rolunit van 42mm afgerond en een kleine proefrit gemaakt, het was nogal een natte boel dus even wat heen en weer gereden met af en toe een slippende rol op de natte band. de trekkracht was zoals voorspeld wel iets minder maar nog zeker voldoende, als eindsnelheid kwam ik op 36,5km/h, voor deze verandering was dit 35km/h. geen grote winst in snelheid, maar dat is met droog weer misschien anders, vandaag is het droog weer en ga zometeen even een langere rit maken! ik denk ook dat ik door de te ruime zuigerspeling wel wat compressie verlies heb en daardoor geen grotere snelheidswinst dan 1,5 km/h heb geboekt met het aanpassen van de roldiameter. het motortje draait nu wel veel rustiger in toeren en dat rijdt ook weer wel een stuk fijner.
van de besproken cilinders van de puchshop kan ik momenteel geen advertentie meer vinden op marktplaats, dus zijn deze misschien al uitverkocht.
oké, ik heb vandaag bij mooi droog weer een mooie lange rit gemaakt en ben blij met de bevindingen. 38,5km/h op de langere stukken en bij lichte tegenwind 34km/h, lichte hellingen gaat met zo'n 25km/h.
al met al toch een mooi resultaat vindt ik zelf, zeker met de wetenschap dat de zuiger nogal een ruime woning heeft ;-)
aankomende week eens kijken wat het wordt, een andere zuiger of een nieuwe cilinder met zuiger. het uitlaatpotje zelf heb ik tot nu toe nog niets aan veranderd, dat bewaar ik eventueel als laatste middel om er nog enkele km/h mee te winnen.
wat denken jullie dat een beter passende zuiger met normale speling als motorisch resultaat gaat opleveren?
Denk dat je vooral bij de lagere toeren er wat van gaat merken. De topsnelheid kan iets hoger zijn. Bij de hellinkjes zal je wat sneller boven zijn en dat is wel prettig 38km/uur is een mooie snelheid , toch??
kijk dat is al bij al iets van 9 km erbij, nu de zuiger nog vervangen en je kan er weer tegen ! ik hoop niet dat je dan nog harder ga anders moet ik teveel mee fietsen, of ik moet mijn andere solex pakken
38 kilometer/uur is zeker een mooie snelheid, zeker als je al teveel speling of daar tegen aan zit hebt.
Vandaag zo'n 60 kilometer samen met Alfons afgelegd, maar de mijne haald net de snelheid van 31 a 32 en daar is vanalles aan vernieuwd en schoongemaakt, maar het draaid als een zonnetje ( vraag het aan Alfons en Kemon die kwamen wij samen met zijn vrouw tegen op de boulevaerd in Vlissingen )
Maargoed ik dwaalde af van het topic, maar met 38 km/uur zou ik tevreden zijn en niets meer aan doen als slijtagedelen vervangen.
Deze ontstaat door slijtage, je kunt hooguit opmeten hoeveel, maar zoveel boeit mij dat dan niet. nieuw cillindersetje kopen.
Precies John, als ik met mijn nagel een rand voel zegt dat al genoeg. Nameten is alleen maar interessant om zekerheid te hebben ten aanzien van de klacht die geweest is. Als het een solex cilindertje is, dan vallen de kosten nogal mee. Maar ik heb ook aan motoren gewerkt van enkele 1000 pk en dan wordt het wel een ander verhaal hoor.
oké, ik heb vandaag bij mooi droog weer een mooie lange rit gemaakt en ben blij met de bevindingen. 38,5km/h op de langere stukken en bij lichte tegenwind 34km/h, lichte hellingen gaat met zo'n 25km/h.
al met al toch een mooi resultaat vindt ik zelf, zeker met de wetenschap dat de zuiger nogal een ruime woning heeft ;-)
aankomende week eens kijken wat het wordt, een andere zuiger of een nieuwe cilinder met zuiger. het uitlaatpotje zelf heb ik tot nu toe nog niets aan veranderd, dat bewaar ik eventueel als laatste middel om er nog enkele km/h mee te winnen.
wat denken jullie dat een beter passende zuiger met normale speling als motorisch resultaat gaat opleveren?
gr. ronald
Yes ik zei dat hij beter ging lopen. HAhHAaa ik win.
oké, ik heb vandaag bij mooi droog weer een mooie lange rit gemaakt en ben blij met de bevindingen. 38,5km/h op de langere stukken en bij lichte tegenwind 34km/h, lichte hellingen gaat met zo'n 25km/h.
al met al toch een mooi resultaat vindt ik zelf, zeker met de wetenschap dat de zuiger nogal een ruime woning heeft ;-)
aankomende week eens kijken wat het wordt, een andere zuiger of een nieuwe cilinder met zuiger. het uitlaatpotje zelf heb ik tot nu toe nog niets aan veranderd, dat bewaar ik eventueel als laatste middel om er nog enkele km/h mee te winnen.
wat denken jullie dat een beter passende zuiger met normale speling als motorisch resultaat gaat opleveren?
gr. ronald
Yes ik zei dat hij beter ging lopen. HAhHAaa ik win.
Ik ben blij dat je in mijn geval gelijk hebt gekregen Alfons, dit resultaat was ook de bedoeling. bij andere solexen zal het resultaat wel eens anders uitgepakt zijn, vandaar de verschillende verwachtingen.
die 38km/h is zeker een mooie snelheid, ben er ook zeer tevreden mee. zeker met de wetenschap dat hij bij aankoop 29km/h als top had.
nu ik ook de rol vervangen heb is het blokje inmiddels helemaal uit elkaar geweest ,nagekeken en schoongemaakt. dus ben in de korte tijd nadat ik de solex heb aangeschaft op het gebied van sleutelen hieraan weer al heel wat wijzer geworden!
mede met behulp van dit forum. vindt het wel leuk, en het is weer eens wat anders dan sleutelen aan zware klassieke motorfietsen. zeker de sleutelmaten is even wennen!
nu het motorje nog net zo stil krijgen als die van Carl, want de versleten zuiger laat bij bepaalde toerentallen nogal van zich horen. er wordt in deze conditie niet meer mee gereden voordat het misgaat.
afgelopen weekend een nieuwe JRT cilinder met zuiger gemonteerd op de 3800. het blokje loopt er een stuk rustiger/stiller mee dan de oude cilinder en versleten zuiger. ook trekt hij wat beter! ik heb er nog maar zo'n 20km mee gereden, maar de eerste bevindingen zijn positief, heb ook al de magische 40km/h aangetikt. het zal nog wel wat moeten inlopen, dus misschien komt er nog wel wat bij.
na de montage van de nieuwe rolunit die ik eerder monteerde had ik last van een slippende koppeling bij het starten zodra ik de decompresseur had losgelaten, nu met de nieuwe cilinder (dus meer compressie) is dit nog iets erger geworden. ook als hij gestart is wil hij bij het optrekken wel eens even doorslippen. wat zou dit kunnen zijn????
ik heb voor de montage het kopp.huis ontvet en opgeschuurd, ook de voeringen van de koppeling heb ik ontvet met remreiniger en licht opgeschuurd. bij mijn oude rolunit had ik nooit last van een slippende koppeling! zou het nieuwe koppelingshuis iets groter in diameter kunnen zijn?
of zou de persing van het kopp.huis aan de rol losgekomen zijn? maar dan zou hij volgens mij altijd los zijn en niet alleen bij het starten en optrekken, toch?
als er mensen zijn die in het verleden ook iets dergelijks hebben meegemaakt of een ander goed idee hebben dan hoor ik het graag.
Daar is laatst al over geschreven, mogelijk zitten de koppelingschoentjes niet meer op hun originele plek. Het zal een aantal kilometers kosten voordat deze weer perfect in de trommel passen.
zou kunnen John, maar ik heb bij de montage goed opgelet dat alles op zijn plaats bleef zitten.
zoals ik dan begrijp moeten de voeringen nog inlopen op het nieuwe kopp.huis. denk jij dat na verloop van tijd/kilometers het probleem vanzelf minder wordt?
Als ik het goed begrijp heb je een nieuw koppelingshuis gemonteerd?
Daar heb ik geen ervaring mee.
Maar logisch geredeneerd slijten de schoentjes onregelmatig. omdraaien betekent minder raakvlak en dus minder grip. het huis is rond en blijft rond, daar gaat dat dus niet voor op, is mijn mening. Hooguit kan het zijn dat de binnenkant wat gladder is. dat zal na verloop van tijd wel minderen en anders moet je hem een beetje helpen.
als je voor de 3800 een nieuwe rolunit aanschaft zit hier gelijk ook een koppelingshuis aan vast, vandaar het nieuwe huis.
de schoentjes zijn niet omgedraaid, dus dat is het probleem ook niet. het zou inmderdaad kunnen dat de binnenkant nog iets te gled is, al heb ik deze wel opgeschuurd voor montage.
beetje helpen is een idee, moet het weer wel uit elkaar.
zijn er meer mensen die er een gedachte over hebben??
de decompreseur wordt bij het starten gebruikt, al is het maar heel even.
maar het probleem is gevonden en opgelost, vanmiddag de boel uit elkaar gehaald en het huis en de schoenen waren vettig! ik weet nu ook hoe dit komt, namelijk dat ik bij de montage de scharnierpunten van de koppeling heel licht met vet had gesmeerd, echt heel licht (met de gedachte dat er geen vet op de schoentjes mocht komen)!
door de hitte is dit toch gaan smelten waardoor de boel vettig is geworden met slippen tot gevolg. heb alles goed ontvet en de koppeling gortdroog terug gemonteerd.
geen slippende koppeling meer en starten na 2 meter.
dit is opgelost, maar na een kleine proefrit heeft het volgende karweitje zich aangemeld. ik zette de solex op de standaard en de spanveer van de standaard viel er vanaf. oogje aan het frame waar de veer aan vast zit doorgeleten!!!!!!!!!
jaha, of we het avonturen moeten noemen weet ik niet Alfons maar ik kan de straat weer op ;-) de veer zit weer op zijn plaats, zonder laswerk aan het frame. (het oogje zit overigens op een moeilijk bereikbare plaats!)
ik heb een metalen plaatje van 3mm dik vorm gegeven en aan het uiteinde hiervan een gat van 10mm geboord. dit plaatje past precies klem tussen de framebuis waar de trapas door loopt en het frameplaatje wat daar boven zit.
het plaatje wordt als eerst met de zijde van het geboorde gat tussen deze framedelen geduwd en de veer wordt bevestigd.
werkt perfect zonder enig laswerk, de veer houd eventueel vanzelf het plaatje op zijn plaats.
Ik ken heel veel frames en standaards waar de veer, over de jaren heen , zich langszaam heeft "ingezaagd". zelf "giet" ik die gleufjes dicht met een TIG lasje. maar een veerplaatje is ook een alternatief, dergelijke constructies worden wel vaker gebruikt zeker daar waar veren een raar draaipunt moeten hebben, dan zie je vaak rare banaanvormige plaatjes om de draaibeweging om iets heen te leiden waar voor een veer geen plaats is.
helaas, nu het plaatje gemonteerd zit zie je er maar heel weinig van en gezien het op een moeilijke plaats zit is het voor mij niet goed mogenlijk hier een duidelijke foto van te maken.
helaas, nu het plaatje gemonteerd zit zie je er maar heel weinig van en gezien het op een moeilijke plaats zit is het voor mij niet goed mogenlijk hier een duidelijke foto van te maken.
Benzine eruit en de solex even op zijn kop zetten ( Zadel en stuur op een stuk van een kartonnen doos)