Ik weet dat hierover op dit forum alm heel veel geschreven is, maar toch heb ik nog een vraag hier over. Heeft het nut om de carburateur op ter boren bij een standaard cylinder of heeft dit echt geen zin? Ik hoop dat jullie nog een keer willen reageren op dit onder werp.
Hij gaat er beter van trekken en houdt zijn snelheid beter vast. MITS het goed gebeurd is en voor een 3800 achtige carburateur zou ik er niet aan beginnen daar wordt de gasgever niet beter van want die sluit erg slecht af in opgeboorde staat.
al lange tijd mee bezig geweest, ook de gasgaffel zelf gemaakt om eem goeie slag open en dicht te krijgen bij een 3800. in mijn beleving heeft het weinig effect, ook niet beter optrekken oftewel meer koppel in het lage toerental.
Wanneer de zuiger ingekort is en daardoor de spoelpoort volledig vrij komt en ze luchtinlaten van het filterhuis tot 8mm zijn opgeboord heeft het weldegelijk zin. Alleen je verbruik van benzine zal ook stijgen....
lijkt me in goede staat, nieuwe cilinder , zuiger , elctronische onsteking nieuwe bougie en de zuiger ingekort, spoelpoorten beetje uitgewerkt. normale niet uitgeboorde carb. 34 km, uitgeboorde carb 35 km en gas slecht te doseren stationair loopt het motortje veel te hard
Klopt, dat hardlopen met "stationair" het gat in de gasgever wordt te groot voor zijn diameter en sluit dus niet meer af, 1 van de nadelen van opvoeren, maar wie wil er nu een stationair op een solex, "gaan of staan" dat is het credo.
Is wel op te lossen, een grotere gasgever maken. Betere resultaten zul je behalen door slotpennetjes aan je zuiger te maken zodat de veren niet meer draaien en dan de uitlaatpoort 2 mm op te hogen en bovenaan recht te maken ipv de standaard ronding
Waar vind ik op het forum hoe je stap voor stap een carburateur kunt op boren. Heb er al veel over gelezen(zoals een boor die bot is gebruiken en iets over het aluminium propje en over het venturi buisje)maar weet nog niet precies hoe of wat en waar ik op moet letten. Ik lees het wel.
Joan heb ik dus gedaan door zelf een gasgaffel te maken en een stukje van de plastic begrenzing af te halen zodat de gaschuif nagenoeg helamaal dicht gaat, de diameter van waar de gaskabel over gaat heb ik dus ook kleiner gemaakt zodat ik dan de volle slag heb groet Andre
Waar vind ik op het forum hoe je stap voor stap een carburateur kunt op boren. Heb er al veel over gelezen(zoals een boor die bot is gebruiken en iets over het aluminium propje en over het venturi buisje)maar weet nog niet precies hoe of wat en waar ik op moet letten. Ik lees het wel.
Grote groet,
Erik
Dan zit je aardig in de richting, gewoon doen door van bovenaf te boren, na de carburateur netjes klemvast ergen in gezet te hebben ( eventueel met gebruik van een geprofileerde plank) Recht boren anders kom je bij een zijkant uit.
dus de uitlaatpoort is inmideels aangepast, de spoelpoorten zijn bijgewerkt, electronische ontsteking opgeboorde carb tot 8 mm, gasgaffel zodat die echt open en dicht gaat, kop 2 mm afgevlakt, dikke uitlaat. max snelheid 38 km/h zou toch wel harder moeten lopen kijkt me. wat doe ik verkeerd ???
Idd Dreke2, dit is toch niet goed. Je bent vergeten om te zeggen dat de inlaat ook is aangepast evt de zuiger. Mag ik aannemen. Hoe trekt hij?
38 is niet echt hard adh van wat je allemaal al hebt gedaan.
Vraagje ook voor de specialisten hier. Die elektronische onsteking, dit hoeft toch helemaal niet vermogensverbeterend te zijn. Even aangenomen dat het tijdstip niet gemanipuleerd wordt.
spoelpatroon is niet legaal zou er een foto van kunnen maken zodat dit duidelijker wordt. is een zuiger met twee veren en slotjes. start goed binnen 1 meter dus ik ga ervanuit dat de ontsteking op tijd staat. choke staat nagenoeg helemaal naar links. loopt het beste met trekeen en top 38 km/h met een sproeier 26 ! 28, 30 , en 32 is beduidend minder
ben beetje bij beetje begonnen eerst de zuiger ingekort, daarnaa de spoelpoorten betje bij beetje uitgewerkt 3 tot 4 keer tussen door getest, daarna carb opgeboord met gasgaffel, daarna pas de uitlaatpoort omhoog gebracht. wat trekken betreft moet ik het afleggen tegen mijn OTO (rijd het vrouwtje op )origineel met een top van 30 km/h
Je moet natuurlijk zelf weten hoeveel je de poorten omhoog brengt of niet. Maar ik doe dat niet . De uitlaat is tot 40 k.m. hoog genoeg ,alleen niet snel genoeg. Maak de uitlaat alleen breder tot ongeveer 16 m.m. en recht (dus niet rond ) alleen aan de bovenkant(verder niet). Maak ook de bovenkant van de bijde spoelpoorten recht en iets breder (lopen normaal iets af naar de verkeerde zijde) en iets breder tot ongeveer 8 tot 9 m.m. . Let op niet aan de kant die recht is maar aan de kant die naar voor wijst(dus de schuin oplopende kant. Bij een lange zuiger het open gaan van de poort die vorm in de zuiger maken ,zodanig dat de zuiger bij een kleine opening de speet over de gehele breedte geheel open is. Deze vorm moet in het midden ongeveer 2tot max 3 m.m. hoog zijn moet en dus aan de buitenzijde moet de opening dus ongeveer 1 m.m. dieper zijn. Als nu de inlaat begint te openen gaat die nu open over de gehele breedte van de inlaat en sluit nu ook bij dichtgaan ook over de gehele breedte. Hierdoor kan de luchtstroom vlugger op gang komen en word het terugblazen vlugger gestopt en blijft er meer over in het carter om naar boven te brengen.
ik denk dat jou omschrijving redelijk overeenkomt met wat ik gedaan heb mbt de poorten, toch blijf ik op 38 km/h steken, zonder tegenwind. spoelpoorten heb ik aan de onderkant breder gemaakt peervorm met het steeltje naarboven. dus ergens mis ik iets maar ik weet niet wat.
heb je dit goed gelezen André. Spoelpoorten!!! Super belangrijk.
Maak ook de bovenkant van de bijde spoelpoorten recht en iets breder (lopen normaal iets af naar de verkeerde zijde) en iets breder tot ongeveer 8 tot 9 m.m. . Let op niet aan de kant die recht is maar aan de kant die naar voor wijst(dus de schuin oplopende kant.
Denk dat ik het goed heb gelezen, bovenkant spoekpoort is recht gemaakt onderkant spoelpoort dus bij het carter is iets breder gemaakt in een peervorm, dus breder van onder en smaller van boven, maar, als het moreg nooi weer is ga ik rijden, bij slech of minder weer ga ik sleutelen en fotok'es maken
Let wel: er is een groot vershil tussen spoelpoort en spoelkanaal
Als je het over je peer hebt dan heb je het over je spoelkanaal en als je het over het gat hebt dat open staat als je zuiger in onderste dode punt staat dan heb je het over spoelpoort.
Zelf heb ik het niet zo op peervormige spoelkanalen, peren zijn lekker in Shrek boomfruit maar niet handig als spoelkanaal bij een verkeerde vorm is je entree voor de gassen niet optimaal, de uitgang, de spoelpoort dus is erg cruciaal. veel maken de vorm er wel in maar vergeten dan de uittree ook goed te maken je ziet veelal dat de uittree door het wegfrezen van materiaal om een goede openingsvorm van de poort te krijgen lijdt tot een erg schuine naar boven wijzende bovenkant van het spoelkanaal( let op "kanaal" en niet "poort") je blaast dan je gas te snel naar boven en je uitlaat in, het gas "lost" van de bovenkant van de zuiger en je krijgt daar een raar wervelpatroon. De uittree van het spoelkanaal dient haaks te zijn op de cylinderwand, sommigen maken hem zelfs minder dan haaks, je blaast als het ware het gas met een bocht terug naar je zuiger.
veelal is er echter in het gietwerk geen materiaal aanwezig om zoveel weg te halen dat je de uittree haaks kan maken bij een spoelpoort die voor race doeleinden hoger moet. Daarom ben ik ook altijd een voorstander geweest van een plaat onder de cylinder, breng je het gietwerk omhoog en kun je op de juiste maat toch een haaks spoelkanaal maken Zo niet dan kun je wel een cylinder maken die "jankt" maar trekkracht is er niet
Jan ik denk dat het volgens jou omschrijving is gebeurd, zie foto. van bovenaf gemeten op de zuiger vanaf bovenkant cilinder gaat de uitlaat open op 29,9 mm de spoelpoort gaat open op 33,1 mm moeten de spoelpoorten nu nog omhoog worden gebracht ??
vuistregel: uitlaat moet eens zo hoog zijn ( dat is dus 2 keer) als de spoelpoorten als de zuiger in het onderste dode punt staat. als je dan dus meet dat je spoelpoorten bijvoorbeeld 7 mm hoog zijn moet je uitlaat 14 mm hoog zijn. doe je dat niet heb je kans dat de motor terug gaat knallen in de inlaat omdat nog niet voldoende uitlaatgassen zijn afgevoerd en daarmee dan het verse mengsel via de spoelkanalen aansteekt
gemeten met de volgende waardes zuiger stand odp spoel open uitlaat open 40,4 33,15 29,7 spoel open 7,25 vanaf odp uitl open 10,7 vanaf odp zou 14,5 moeten worden volgens de vuistregel
dit zou betekenen volgens de vuistregel dat de uitlaat maar liefst 4 mm omhoog zou moeten ?? of de spoelpoort enkele mm's naar beneden, dit gaat dus niet lukken dan zou ik materiaal moeten bijmaken. mogelijk geeft de foto ook enige helderheid van het spoelpatroon graag je mening
doe als compromis de uitlaat dan maar 2. 4 zou kunnen maar dan moet je aan een kleinere rol voor de trekkracht. ik zie geen echt spoelpatroon wel een "dwarrel" effect aan kool.
Laatst was er een foto hier op het forum daar zag je wel echt een stevig patroon alleen was dit niet symetrisch.
2 mm uitgedremeld, verschil 800 m/h dus weinig verschil, ik weet het niet meer met alle aanpassingen dus toch maar 38,5 km/h trekken lijkt ietsiepietsie minder kan er nog ergens iets meer fout gaan ???
Kop is 2 mm afgevlakt, geeft goei weer aan in het weekend dus ga ik km's maken, wordt vervolgt om de zaak te laten wennen, is tenslotte met vrouwen ook al valt dat niet altijd mee
Kop is 2 mm afgevlakt, geeft goei weer aan in het weekend dus ga ik km's maken, wordt vervolgt om de zaak te laten wennen, is tenslotte met vrouwen ook al valt dat niet altijd mee
Kop is 2 mm afgevlakt, geeft goei weer aan in het weekend dus ga ik km's maken, wordt vervolgt om de zaak te laten wennen, is tenslotte met vrouwen ook al valt dat niet altijd mee
vind ik leuk om te doen, de praktijk is toeren met vrouwtje op haar OTO die krap 30 km/h loopt. dus gewoon lekker toeren en rondom kijken in brabant. is dan wel makkelijk als ik ze af toe kan inhalen. sleutelen hoort er ook bij
dusnie, sleutelen blijft leuk , en een enkele keer alleen op pad moet ook kunnen, met een tendem heb je dan toch het idee dat je iets mist als je er alleen op zit voor of achter ?
dus veel rijden om de zaak te laten wennen helpt, nu al regelmatig de 40 km/h gereden en zelfs al 41 Km/h aangetikt. blijven dus veel aanpassingen om de solex een beetje harder te laten lopen, maar dat is dus ook de hobby en bezigheids therapie
Als je een reserve potje hebt kun je daar alle bochten uit weg buigen en zodanig inkorten dat het potje aan het bovenste gat van je spatbord komt en dan de pijp met een ruime bocht recht omhoog naar je spruitstuk. Niet meer die hele lengte naar de as van je voorwiel.
Jajajaja en wat zou hier dan wel het nut van zijn, ik twijfel niet aan je deskundigheid maar ik zie voorlopig het voordeel er niet van behalve dan dat het opvalt ??
de weerstand van een pijp gaat in eenheid per lengte, die eenheid kun je niet veranderen of je moet een dikkere pijp gaan gebruiken, de lengte gelukkig wel. je verlaagt dus je uitstroom weerstand.
Als de pijp dicht zit met aanslag dan geeft deze pijp veel weerstand is dat niet zo dan dan heeft een andere pijp geen zin . Als dat wel zo zou zijn dan had de fabriek er niet zo een rare kromme pijp voor gemaakt, want volgens mij is een recht stukje pijp goedkoper dan een kromme pijp en is meestal ook een beetje korter en dus misschien iets goed koper geweest.
Over de uitlaat hebben we al veel gesproken. Dikke pijp of dunne pijp, we komen er niet uit. Soms zal de dunne goed werken en soms de dikke, het ligt er net aan hoe de cilinder erop reageerd. Ik vermelde al dat er mensen bezig zijn met de lengte en de dikte van het uitgaande stukje pijp van de demper. Ik wacht af naar de resultaten.
Toen Leis 2 weken terug bij mij was, zag hij op mijn reserve blokje een slang van een meter of 7 aan dat stukje pijp hangen om de uitlaatgassen naar buiten te leiden. Ik moet vertellen dat het bij mij helemaal niet uitmaakt of die slang eraan hangt on niet, voor wat betreft het lopen van de motor. De slang past precies om dat pijpje.
Hoi Jan V, zou het ook niet kunnen zijn dat zo'n lange kromme pijp ook niet te maken hebben wat we mooi vinden? Het oog wil ook wat. Een rechte pijp, nee, dat staat niet.
Ja maar Alfons, je hebt het blokje ook nog niet op de solex getest. Onbelast loopt het blokje misschien wel beter dan belast, probeer het en je weet het.
Over de uitlaat hebben we al veel gesproken. Dikke pijp of dunne pijp, we komen er niet uit. Soms zal de dunne goed werken en soms de dikke, het ligt er net aan hoe de cilinder erop reageerd. Ik vermelde al dat er mensen bezig zijn met de lengte en de dikte van het uitgaande stukje pijp van de demper. Ik wacht af naar de resultaten.
Toen Leis 2 weken terug bij mij was, zag hij op mijn reserve blokje een slang van een meter of 7 aan dat stukje pijp hangen om de uitlaatgassen naar buiten te leiden. Ik moet vertellen dat het bij mij helemaal niet uitmaakt of die slang eraan hangt on niet, voor wat betreft het lopen van de motor. De slang past precies om dat pijpje.
Hoi Jan V, zou het ook niet kunnen zijn dat zo'n lange kromme pijp ook niet te maken hebben wat we mooi vinden? Het oog wil ook wat. Een rechte pijp, nee, dat staat niet.
Dat klopt , maar als dat altijd zo was geweest wisten we ook niet beter dan dat dat zo had moeten zijn en hadden we dat ook mooi gevonden , toch?
Als de pijp dicht zit met aanslag dan geeft deze pijp veel weerstand is dat niet zo dan dan heeft een andere pijp geen zin . Als dat wel zo zou zijn dan had de fabriek er niet zo een rare kromme pijp voor gemaakt, want volgens mij is een recht stukje pijp goedkoper dan een kromme pijp en is meestal ook een beetje korter en dus misschien iets goed koper geweest.
Ik zie bij oa Tomos ook versies met een korte pijp en versies met een lange spaghetti pijp, deze laatste zijn nodig om de constructiesnelheid niet te hoog te laten worden. Solex heeft zich ook vrijwillig beprekt in constructiesnelheid en dat vraagt soms offers de verkeerde kant op. Ik heb goede resultaten met korte bochten, zo ook alle racers die ik vroeger tegenkwam in Joure. Er waren er zelfs die hun voorspatbord van boven ingekort hadden omdat het reglement voorschreef dat de demperpot op de originele plek gemonteerd moest zijn, met een ingekort spatbord hielp je dan om een kortere bocht te krijgen. Toen dat inkorten te gek werd is het reglement iets aangepast en werd minimaal een 90 graden bocht voorgeschreven, maar de originele lengte kwam je nergens meer tegen.
Slim van die jongens om het spatbord in te korten. HHaaAa. Nu weer tot de orde. Dus jou ervaring is dat de bochtem te lang zijn. (vind ik ook) Welke lengte denk je dan wat goed is. Vanaf het spruitstuk tot de demper gemeten.
Kijk eens naar onze snelle solexen en de overwinningen en dan naar de uitlaten en dan zal je zien dat er alleen komplete uitlaten onder zitten en zonder toegevoegde gaten en nog andere rare dingen . Vergeet niet dat de meeste uitlaten te snel zijn en zuigen kostbare mengsels uit de cilinder waar hij niet sneller van gaat lopen en daarbij is de uitlaatpoort langgenoeg dicht om de druk er uit te laten door het dunne pijpje.
Zoals ik al zei. Over de uitlaten zullen we nooit uitgepraat zijn. Het moet allemaal een beetje kloppen. We zien u ook dat er allelei verschillende ervaringen zijn. Jullie gebruiken de originelen en de Fransen weer kortere en de andere weer dikkere. Maarja ik was benieuwd of er toch iets algemeens werkte. Dus niet. Mijn conclusie is nog steeds, en dit geldt zeker voor de Solex, dat je afhankelijk van wat er op de motor gemonteerd is, je moet proberen met verschillende uitlaten te rijden en de beste er uit kiezen. Die is dan het meest geschikt.
. Mijn conclusie is nog steeds, en dit geldt zeker voor de Solex, dat je afhankelijk van wat er op de motor gemonteerd is, je moet proberen met verschillende uitlaten te rijden en de beste er uit kiezen. Die is dan het meest geschikt.
zo doen tuners van race tweetakten dat ook, die hebben vaak een hele zolder vol met verschillende uitlaten, zelfs per circuit en weertype hebben ze een andere uitlaat.
. Mijn conclusie is nog steeds, en dit geldt zeker voor de Solex, dat je afhankelijk van wat er op de motor gemonteerd is, je moet proberen met verschillende uitlaten te rijden en de beste er uit kiezen. Die is dan het meest geschikt.
zo doen tuners van race tweetakten dat ook, die hebben vaak een hele zolder vol met verschillende uitlaten, zelfs per circuit en weertype hebben ze een andere uitlaat.
Zo is het Joan. Vroegurh toen ik nog lang haar had en op mijn Zundappje reed, had ik ook heel wat bochtjes en uitlaten, en maar wisselen tot ik de goede had.
inmiddels dus km's gereden en je hebt gelijk het moet op elkaar inlopen, rijd nu regelmatig boven de 45 km/h ik heb zelfs de 48 al aangetikt. ik ga er niks meer aan doen, alleen nog maar mee rijden. rijden is dan wel zo ongeveer 34 a 35 wat het vrouwtje rijdt. kikken is wel om af en toe een scooter in te halen