Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#5499 22/08/05 07:39 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ik was het van het weekend goed zat die scheuren in de carters.
Ik heb 15 staven 50/50 soldeertin gehaald bij de speciaal handel ( Euro 1.50 tegen Euro 5.50 in de bouwmarkt voor een staaf van 125 gram)
heb van deze een paar gesmolten, toen van nieuw dakzink er wat zink in bij gesmolten om het harder te maken ( ik heb een opleiding in metaalkunde) daarna steeds een paar staven en weer zink erbij.
Er ontstaat wat zinkschuim op het gesmolten metaal dat eraf geschept.
Van tevoren een carter met gridstralen en glasparelen perfect schoongemaakt, scheef in een bak met nat zand gedrukt zodat de buitenkant van het carter nat zand koeling heeft en daarna de binnenkant van het carter aan de rolkant volgegoten.
Hij stond zo scheef in het zand dat de vloeibare metaalspiegel loopt van ophangoog frictieplaat naar draadgat van boegie draadklem.
Ikheb nu een perfect aangegoten carter, loeizwaar en metaal stevig.
Heb het metaal al zover bijgewerktdat er weer ruimte is voor de rol en voor het spatbord ( kepen maken)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#5500 08/09/05 09:19 PM
Joined: May 2001
Posts: 303
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2001
Posts: 303
hoi joan ik gebruik tegenwoordig veel de 3800 carter dezen leven gemiddeld wat langer dan de vd heem cartertjes ik smelt er geen tin of lood in..maar speciale lijm uit de vliegtuig industrie en ik moet zeggen dit werkt tot nu perfeckt in de 3800 carters.het beste zou wezen een stuk of wat carters laten gieten van een goeie kwaliteit ala legering..dat zou echt een oplossing zijn volgens mij


Mvg. Jouke Rottiné
#5501 09/09/05 07:58 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Joan Offline OP
Solex meester monteur
***
OP Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Ik heb het carter met de tin een flinke "shake down" gegeven op de WK.
Ik bleef rijden ( voor de wedstrijden) en ben er pas mee opgehouden toen ook daar mijn motorhevel op straat belandde door de trillingen.
Dit blok is voorzien van een koppeling die het motortoerental binnen 1 toerengebied houdt.
Ook de koppeling gaf geen krimp.
Nu de cylinder nog zo tunen dat het vermogen er meer in komt.
Nadeel van de constructie is dat het startmechanism nogal abrupt uitschakelt ( soort freewheel) waardoor je eerst weer stil moet gaan staan om hem te laten pakken en dat is lastig bij een wedstrijd start ik zou eigenlijk net als de minibikes met draaiende motor moeten mogen starten.

Nadeel van kunsstof in carters vind ik het ongelijke uitzetten en de slechtere warmte afvoer, maar gezien je prestaties zal dat wel niet zo'n groot probleem zijn.

Carters nagieten zou me kunnen lukken maar ik ben bang dat dat bij de keuring problemen geeft dus ben ik er maar niet aan begonnen.
Cylinderkoppen giet ik wel na, volgens het model van de Flash/5000 uit een franse serie, deze zijn net iets robuster maar ook Solex dus dat moet kunnen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 158 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.028s Queries: 20 (0.006s) Memory: 0.9331 MB (Peak: 1.0581 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-05 09:34:32 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS