Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
N
nicorhino
Unregistered
nicorhino
Unregistered
N
Hallo
Ik heb een Solex Oto op laten voeren bij VHS motoren, poorten timing aangepast, kopje dicht gelast, nieuwe zuiger er in geslepen en de carburateur opgeboord naar 8 mm. Gasklep los gehaald en goed draaiend gemaakt. Kop netjes gevlakt op glasplaat en overal nieuwe pakkingen. Er zit ook een nieuwe pakking bij de krukas,eerst het cylinderjte er opgezet om de carterhelften goed uit te richten. De ontsteking goed afgesteld volgens mij. Ik wil met deze Solex mee gaan doen in de 24 uurs race in Heeswijk Dinther met een damesteam. Het probleem wat ik niet opgelost kan krijgen is het slecht reageren op het gas.
Hij trekt goed, loopt volgas onregelmatig, 4 takt behoorlijk en dat krijg ik er niet uit met de choke afstelling. Die moet on geveer in het midden staan, maar dan loopt hij niet echt lekker. Als ik gas minder, dan wil hij daarna even niet goed oppakken, hij houdt dan behoorlijk in. Hij loopt vrijwel niet half gas of minder.
Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn?

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik zou het "even" met een verstelbaren sproeier proberen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Heb je nog de originele uitlaat eronder?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
De 2 gaten van de luchtfilterhuis moeten ook opgeboord worden, naar 8 mm

Last edited by Jan; 26/03/11 02:55 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ontsteking mag je gerust op zeker 2 mm voorontsteking zetten


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Heb je er ook een volle krukas in, en het carter opgevult???


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Inderdaad Jan, zo kunnen we nog wel even doorgaan.
maar hoe kom je nu achter de oorzaak?

ik zou een flink stuk rijden en controleren op lekkages.
vaak is het ergens valse lucht.
Ontsteking te laat is vaak een oorzaak van vierrrrrtakten.
een verstoptuitlaatsysteem idem.
met een opgevoerde solex kun je echter niet meer uitgaan van de standaardproblemen.

Heel veel succes gewenst met de race.
hopelijk vind je de oorzaak en blijft het bij iets eenvoudigs.
vind je het niet dan lijkt het mij het beste dat je teruggaat naar degenen die het opvoerwerk hebben uitgevoerd.
Uiteraard willen we hier tips geven, maar in dit geval weet ik niet of je er nog veel aan hebt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

N
nicorhino
Unregistered
nicorhino
Unregistered
N
Bedankt voor de tips, de gaten in het luchtfilter zijn opgeboord, er zit een nieuwe uitlaat met een grotere pijp en pot op. De krukas is origineel. Ik zal de ontsteking nog iets vroeger zetten en kijken of het viertakten en iets inhouden beter wordt. Is er iemand die een verstelbare sproeier heeft of weet iemand waar je die kunt kopen. Als je die er inzet hoef je dan niet meer te zoeken naar de juiste stand van de choke?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik weet dat ze bestaan. een van de sponsoren heeft die zelfs verkocht een tijdje terug.

Het zou leuk zijn om te proberen of je probleem dan verholpen is.
voor permanent gebruik wordt de sproeier niet aanbevolen, je stelt het mengsel te arm af waardoor de smering mogelijk onvoldoende wordt.

lees maar even:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/22568/Bestaat_er_een_verstelbare_spr

je zou wel met een kleinere sproeier kunnen experimenteren.

maar met je "choke"hendel kun je het eigenlijk ook regelen.
in feite zou je die helemaal naar rechts moeten zetten als hij viertakt.
Is het dan niet over, probeer een kleinere maat sproeier.

Last edited by john meisters; 26/03/11 05:53 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: nicorhino
Bedankt voor de tips, de gaten in het luchtfilter zijn opgeboord, er zit een nieuwe uitlaat met een grotere pijp en pot op. De krukas is origineel. Ik zal de ontsteking nog iets vroeger zetten en kijken of het viertakten en iets inhouden beter wordt. Is er iemand die een verstelbare sproeier heeft of weet iemand waar je die kunt kopen. Als je die er inzet hoef je dan niet meer te zoeken naar de juiste stand van de choke?


Ik weet dat Marcel vd. Ven ze heeft en ik dacht dat ze 18 euro kosten .
Ff bellen met Marcel


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Ik zou het "even" met een verstelbaren sproeier proberen.

Ik wist niet dat er verstelbare sproeiers waren voor de solex.

Oke net gelezen op het forum, dat het eigenlijk niet zo geschikt is voor de solex. Dit begrijp ik niet zo goed want dan kun je toch de juiste hoeveelheid regelen als de choke schijf helemaal naar rechts staat.

Oke ik weet en jullie ook uit ervaring (want vroeger hebben we toch wel ook met verstelbare sproeier gereden, dat wanneer je volgas op hoge toeren rijd je de sproeier wat verstelde om harder te gaan en als we terug naar stationair toerental gingen ook aan de sproeier moesten draaien) dat de toevoer van benzine op toeren en stationair wat anders moet zijn.
Is dat de reden waarom onze solex carburateur eigenlijk daarvoor niet geschikt is om een verstelbare sproeier te monteren.



Last edited by Alfons1959; 27/03/11 01:19 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En daar kan je dus mooi Die "choke" luchtregelaar voor gebruiken om dat kleine beetje meer of minder lucht te regelen. whistle
(rijker of armer mengsel)en daarbij geef je zelf al bijna het antwoord laugh

Last edited by FFAnders; 27/03/11 02:07 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
En daar kan je dus mooi Die "choke" luchtregelaar voor gebruiken om dat kleine beetje meer of minder lucht te regelen. whistle
(rijker of armer mengsel)en daarbij geef je zelf al bijna het antwoord laugh


Ja oke dat begrijp ik. Is het dan ook niet zo wanneer je de luchtschuif halverwege zet dat je dan ook minder inlaat krijgt of valt dat mee? Want dan verlies je uiteraard vermogen.

Zelf zet ik hem op de rt van start, want dan loopt hij het best. Zelf heb ik een 30 sproeier in zitten, ipv 28.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: FFAnders
En daar kan je dus mooi Die "choke" luchtregelaar voor gebruiken om dat kleine beetje meer of minder lucht te regelen. whistle
(rijker of armer mengsel)en daarbij geef je zelf al bijna het antwoord laugh


Ja oke dat begrijp ik. Is het dan ook niet zo wanneer je de luchtschuif halverwege zet dat je dan ook minder inlaat krijgt of valt dat mee? Want dan verlies je uiteraard vermogen.

Zelf zet ik hem op de rt van start, want dan loopt hij het best. Zelf heb ik een 30 sproeier in zitten, ipv 28.


Ik denk dat er geen vaste positie is waar je de hendel zet.
Je zet hem waar de Solex het prettigst op loopt.
Bij starten naar links en na een tijdje verplaats je hem naar rechts op een positie dat het viertakten stopt en zet je hem verder naar rechts dan kan het zijn dat het vermogen weer wat afneemt.

Lees dit even door : http://www.solex.nl/carburateur.htm

En op mijn kapje staat "STARTEN" wink

Attached Images
Carb.jpg (83.81 KB, 197 downloads)
DSC02984.JPG (152.62 KB, 135 downloads)
Last edited by FFAnders; 27/03/11 03:58 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: FFAnders
En daar kan je dus mooi Die "choke" luchtregelaar voor gebruiken om dat kleine beetje meer of minder lucht te regelen. whistle
(rijker of armer mengsel)en daarbij geef je zelf al bijna het antwoord laugh


Ja oke dat begrijp ik. Is het dan ook niet zo wanneer je de luchtschuif halverwege zet dat je dan ook minder inlaat krijgt of valt dat mee? Want dan verlies je uiteraard vermogen.

Zelf zet ik hem op de rt van start, want dan loopt hij het best. Zelf heb ik een 30 sproeier in zitten, ipv 28.


Ik denk dat er geen vaste positie is waar je de hendel zet.
Je zet hem waar de Solex het prettigst op loopt.
Bij starten naar links en na een tijdje verplaats je hem naar rechts op een positie dat het viertakten stopt en zet je hem verder naar rechts dan kan het zijn dat het vermogen weer wat afneemt.

Lees dit even door : http://www.solex.nl/carburateur.htm

En op mijn kapje staat "STARTEN" wink


Juist idd, nog eens goed gekeken. De constructie is zo bedacht dat het idd een mengselregelsysteem is. De motor krijgt voldoende lucht we wij mengen mbv de luchtschuif de juiste hoeveelheid benzine toe. Ik denk zelfs dat het zo bedacht is dat hij idd waarschijnlijk op rt van sart moet staan, dan hebben we altijd nog een regelgedeelte over.

Ben tot de conclusie gekomen dat het (gelukkig) bij mijn Ototje het prima werkt. (loopt ook goed)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Er zijn vogens mij verschillende oorzaken dat deze motor niet goed loopt .Ik denk dat deze cilinder is verandert voor een motor met versnellingen waar bij maar een vrij klein toerentalberijk nodig is en niet voor een solexmotor..
Hierdoor is bij lage toerentallen zeer veel kans voor terugblazen van gassen die al een keer door de carburator geweest zijn en nu weer voor de tweede keer door de carburator aangezogen worden en weer ekstra van benzine worden verrijkt,waardoor de motor bij lage tot middelhoge toeren te rijk mengsel krijgt.
Dan kan zijn dat de spoelpoorten te groot zijn er er bijna geen stoomsnelheid van de gassen naar boven is waardoor de spoeling slecht verloopt.
Dan komt het voor dat de poorttijd voor de uitlaat te lang is voor het bruikbare toerental.waardoor het beetje gas wat er boven gekomen is door de hoge gassnelheid van de uitlaat niet meer terug komt in de cilinder ,waardoor de zuiger al weer een stukje naar boven moet zijn gegaan alvorens de kompressie kan beginnen en deze niet hooggenoeg kan worden ondanks het afdraaien van de compressie ruimte.
Jr moet zorgen dat er gas genoeg boven blijft en dan komt de eindcompressie van zelf .
Want het vermogen is n.l. afhankelijk van de hoeveelheid mengsel wat door een vonkenpropje in de cilinder ontstoken kan worden en zo lang mogenlijk op de zuiger kan blijven drukken.
Er bestaat geen andere opvoermannier dan een flink fikkie stoken boven de zuiger en dat zo snel mogenlijk en zo veel mogenlijk fikkies.
Een andere en betere mogenlijk is er niet al zijn sommige het er niet mee eens.
Dan zijn er twee bruikbare mogenlijkheden voor de uitlaat,
De exspansie uitlaat en de resonantieuitlaat.
Bij een solex is alleen de exspansie uitlaat mogenlijk omdat hiervoor een kleinere lengte nodig is(wat ook niet helemaal waar is maar een beter uitleg heb ik niet).
De werking hiervan is (ook niet helemaal correct)dat na een hele snelle uitlaatstroom van het gas de snelheid van het gas een grote zuigkracht kan uitoefenen op de gassen die nog in de cilinder zijn,deze onderdruk zal daardoor ook een kracht op de spoellucht uitoefenen en er voor zorgen dat de spoellucht zeer snel naar boven gaat en als het helemaalgoed gaat zal er nu veel meer vers gas worden aangzogen ,wat ook de bedoeling is om weer meer boven de zuiger te krijgen.
Nu nog even de uitlaat waar het om begonnem is.
Bij een schone uitlaatpijp zullen de gassen zeer snel naar het potje stromen en deze op een hogere druk brengen en de gasstroom zal nu tot stilstand komen ,als dat is gebeurt dan zal het gas exspanderen naar alle kanten ,dus ook weer terug richting cilinderuitgang,deze druk zal het stukje gas wat in de uitlaat zit nog gouw in de cilinder terug duwen en de cilinder is nu veel beter vol en begint de compressie met een veel betere druk.
Om dat goed te laten werken moet de uitlaat overal goed dicht zijn en mag het klein buisje niet ingekort of groter gemaakt worden ,dit stukje pijp gedraagt zich voor een korte tijd als een dicht stukje pijp net lang genoeg om de gasstroom terug te laten stromen naar de uitlaatpoort.
Dit sijsteem hebben wij altijd toegepast op onze snelle solexsen tot ongeveer vanaf 50 tot 80 k.m..( driemaal achter elkaar wereld kampioen)

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik snap wat je bedoelt Jan, maar we mogen aannemen dat Harry van Hout door de jaren heen wel weet hoe en wat met de solex.

in het begin heeft hij zeker gedacht er een kreidler van te maken, maar dat die vlieger niet opgaat snap hij nu wel denk ik.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, zo'n Solex laat zich niet zo maar opvoeren.
Onder opvoeren versta ik ook dat de carburateur en uitlaat ook goed aangepakt worden. En dat is nu precies het probleem, omdat we zo gebonden zijn aan die kleine inlaat en uitlaat. De kern blijft toch het spoelen van de cilinder. Daarvoor hebben we een goede carburateur en een goede uitlaat nodig, idd een resonantie uitlaat.

Trouwens zie ik opvoeren toch niet zitten. Als je hard wil rijden koop je toch gewoon een brommertje of een motor.
Boven de 35 vind ik het al niet meer zo lekker op mijn Ototje als ik eerlijk mag zijn.
Nee hoor lekker met 30+ tuffen en genieten van de rit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: nicorhino
Hallo
Ik heb een Solex Oto op laten voeren bij VHS motoren, , kopje dicht gelast, Kop netjes gevlakt op glasplaat en overal nieuwe pakkingen. Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn?


Maak eens een foto van de kop, een foute vorm van de verbrandingskamer leidt ook tot problemen.

verder stel je dat de carburateur is opgeboord, welk type carburateur gebruik je ?

en is de venturibuis wel netjes hersteld na het boren ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien is het wel een idee om hem eerst origineel te maken en nettjes laten lopen. Daarna b.v. alleen de cilinder, daarna alleen de carburateur en desnoods alleen de uitlaat vervangen en daarna de combinaties maken. Net zo lang doorgaan tot je zegt en nu gaat het fout.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Alfons1959


Trouwens zie ik opvoeren toch niet zitten. Als je hard wil rijden koop je toch gewoon een brommertje of een motor.
Boven de 35 vind ik het al niet meer zo lekker op mijn Ototje als ik eerlijk mag zijn.
Nee hoor lekker met 30+ tuffen en genieten van de rit.


Zoals gisteren in de Zak van Zuid-Beveland dat was lekker genieten met z'n drieen.

Groetjes Carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: carl
Origineel bericht van: Alfons1959


Trouwens zie ik opvoeren toch niet zitten. Als je hard wil rijden koop je toch gewoon een brommertje of een motor.
Boven de 35 vind ik het al niet meer zo lekker op mijn Ototje als ik eerlijk mag zijn.
Nee hoor lekker met 30+ tuffen en genieten van de rit.


Zoals gisteren in de Zak van Zuid-Beveland dat was lekker genieten met z'n drieen.

Groetjes Carl


Precies Carl, ohja ik moest nog zeggen dat die Oto van Carl heeeeeeel erg stil is. Ik hoorde hem nauwelijks. Zo mooi stil. Lekker op het gemakje tuffen. Zo rond de 30. Nee voor ons niet harder hoor. Als ik harder wil koop ik wel een brommer of een Yamaha R1.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een berg aan tips voor Nicorinho ,ben benieuwd wat de uiteindelijke oorzaak (en oplossing) van het probleem is .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Precies FF. Succes Nicorinho. Heb je al wat geprobeerd?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ja veel suc6, hopelijk komt het goed.

Als je onderdelen nodig hebt om het zaakje weer goed te krijgen dan doe je maar een oproep.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Ja, zo'n Solex laat zich niet zo maar opvoeren.
Onder opvoeren versta ik ook dat de carburateur en uitlaat ook goed aangepakt worden. En dat is nu precies het probleem, omdat we zo gebonden zijn aan die kleine inlaat en uitlaat.


Inderdaad carburateur en uitlaat zijn een probleem.
Ben het echter niet met je eens dat we gebonden zijn aan die kleine inlaat en uitlaat, het kan altijd groter.

Attached Images
big bore carburateur.jpg (226.15 KB, 312 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Mooi gemaakt Joan, miep miep!!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
N
nicorhino
Unregistered
nicorhino
Unregistered
N
Ik heb geprobeerd de ontsteking te verzetten, toen ik de ontsteking wat later gezet had, liep hij stukken minder. Daarna heb ik geprobeerd de ontsteking een stukje vroeger te zetten, maar dat was te veel en toen is het carter vol gelopen. De benzine liep in stralen de uitlaat uit. Daarna kreeg ik hem niet meer aan de gang want ondanks dat ik de ontsteking terug had gezet kon hij de hoeveelheid benzine in het carter niet verwerken, hij verzoop de hele tijd. Toen hij nog wel liep, maar onregelmatig haalde hij wel ongeveer de 40 km en trok goed op, ik hoefde met mijn 85 kg niet mee te trappen. Dus bij die meiden van 50 kg moet dat toch ook zeker goed komen.
Ik had Harry gevraagd dat hij de Solex zo moest maken dat hij ongeveer 40 loopt en goed optrekt. Het lijkt mij gewoon een gaaf gezicht als die drie meiden de bocht uit komen en de de mannen voorbij accelereren zonder dat ze mee hoeven te trappen. Ik ken Harry al meer dan 35 jaar uit de motorcross en toen ik laatst een Sachs MK2 op liet voeren voor mijn jongste dochter had hij die ook perfect klaar gemaakt. Harder trekken en niet harder dan 55 KM. Precies zo loopt hij nu.
Ik heb niet de venturibuis hersteld van de 6.5 carburateur, want ik dacht hij verzuipt, viertakt dus die buis is open. Wel lekt de aansluiting van de grotere uitlaat die ik er op heb gezet behoorlijk bij de aansluiting van het spruitstuk. Hierbij een oproep aan JOAN, als het niet lukt zou ik dan eventueel een keer naar Hoogland kunnen komen, zodat jij met jouw kennersblik er eens een keer naar zou kunnen kijken?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons1959
Ja, zo'n Solex laat zich niet zo maar opvoeren.
Onder opvoeren versta ik ook dat de carburateur en uitlaat ook goed aangepakt worden. En dat is nu precies het probleem, omdat we zo gebonden zijn aan die kleine inlaat en uitlaat.


Inderdaad carburateur en uitlaat zijn een probleem.
Ben het echter niet met je eens dat we gebonden zijn aan die kleine inlaat en uitlaat, het kan altijd groter.


Ja, ik weet dat we tot ongeveer, wat is het, 8,5 mm kunnen gaan.
Idd mooi gemaakt hoor.
Dat scheelt al een heleboel.
Heb je nog andere dingen gemaakt die de toevoer en afvoer verzorgen. Fototjes?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: nicorhino
Hierbij een oproep aan JOAN, als het niet lukt zou ik dan eventueel een keer naar Hoogland kunnen komen, zodat jij met jouw kennersblik er eens een keer naar zou kunnen kijken?


Kan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
nicorhino, rijden jullie voor KIKA?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en dat opvoeren lang niet altijd goed gaat:

Attached Images
minibikezuiger.jpg (173.39 KB, 184 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
oeps sick


Hou het simpel wink
Groeten, John.

N
nicorhino
Unregistered
nicorhino
Unregistered
N
Hallo John,
Ja wij rijden voor KIka en ons doel is niet het winnen, maar het uitrijden en proberen het hoogste sponsorbedrag op te halen voor Kika.
Maar het is wel de bedoeling dat de Solex waar we mee gaan deelnemen goed optrekt en zo'n 40 km op top gaat lopen. Ik doe zelf nog steeds aan motorcross en een aantal jongens die ik ken uit de cross doen ook mee, met een paar teams, het zou toch mooi zijn als die drie meiden de crossers voorbijrijden.

JOAN bedankt voor je aanbod ik ga het nog even zelf proberen. Maar gisteren kreeg ik hem nog steeds niet aan de gang, hij krijgt veel te veel benzine. Het zeikt er bij de uitlaat boven en beneden uit. Ik had de bougie er uit gehaald en ik dacht na twee dagen is de bezine uit het carter wel verdampt. Maar blijkbaar niet.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
houd ons op de hoogte.
als de cilinder/zuiger verknald is wil ik die wel sponsoren voor jullie goede doel.
Hopelijk kan een van de specialisten je hier verder helpen als je er niet uit komt.
We horen het wel en duimen voor jullie.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: nicorhino
Ik had de bougie er uit gehaald en ik dacht na twee dagen is de bezine uit het carter wel verdampt. Maar blijkbaar niet.


Even je krukasblokkeerboutgatafdichtboutje eruit draaien ( aan de voorkant van het blok) en dan de solex op zijn neus zetten.

Als je blok zo vol loopt met benzine kan je soms een lek membraan hebben, met een volle tank zijkt dan de benzine via de carteraansluiting naar de pomp toe het carter in.\\

Mijn solex met JRT cylinder waar ik nu mee aan het experimenteren ben had bijna zo iets, met de nieuwe benzine ( en mogelijk onder de invloed van vol synthetische mengolie ) begon het membraan blisters te vormen en daardoor stopte de solex want het membraan kon vanwege die blisters niet meer fladderen.

Ik heb nu van ander ( experimenteel) materiaal een nieuw membraan gestampt.

Last edited by Joan; 30/03/11 07:59 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
N
nicorhino
Unregistered
nicorhino
Unregistered
N
Ik ga die schroef er uit draaien en ik ga er een nieuw membraam inzetten. Het zou best het membraam kunnen zijn. Want zaterdag had ik de tank volgegooid en daarna is het extreme verzuipen begonnen. Want toen de tank bijna leeg was had ik er geen last van. Zou dit ook het viertakten en het slecht reageren na het afsluiten van het gas kunnen zijn?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: nicorhino
Ik ga die schroef er uit draaien en ik ga er een nieuw membraam inzetten. Het zou best het membraam kunnen zijn. Want zaterdag had ik de tank volgegooid en daarna is het extreme verzuipen begonnen. Want toen de tank bijna leeg was had ik er geen last van. Zou dit ook het viertakten en het slecht reageren na het afsluiten van het gas kunnen zijn?


Een opgevoerde blaast altijd iets terug, dat is dus een al goed mengsel, dat zuigt hij weer opnieuw aan en maakt er dan weer een mengsel van ( ook jan Vennix beschrijft dit regelmatig) verder heeft een opgevoerde de neiging wat langer door te hollen als het gas dicht is, de vlotterloze carburateur heeft steeds een vloeistof kolom brandstof boven de sproeier staan, dit plast altijd naar binnen of hij het wel of niet aanzuigt ( vandaar ook een "valse lucht"constructie bij de 3800 carburateurs om het mengsel wat te verarmen bij stationair loop >> gevolg wel een hoog stationair.

Als dit zich extreem voordoet wat ik bij sommige van mijn racers had dan heb ik twee methoden; zorgen dat de gasschuif helemaal dicht gaat en een benzinekanaal naar buiten toe boren ( geeft een vreselijke smeerboel maar mijn racers zijn sowieso smeerlappen) en/of ik ging met een freesje in de overstroom opening en werkte de "v" weg die tussen het benzine stijgkanaal zit ( die kolom dus) en de overstroomopening, daarmee verlaagde ik het niveau van de benzine kolom en daarmee de hoeveelheid die naar binnen kon plassen.

andere racers losten dat anders op, die hadden een carburateur die gewoon helemaal niet dicht kon, alleen vol gas rijden of stoppen met een knop op de ontsteking ( sowieso aan te bevelen als je gaat racen) en parallel daaraan een dodemanskoord ( verplicht)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: nicorhino
Ik had de bougie er uit gehaald en ik dacht na twee dagen is de bezine uit het carter wel verdampt. Maar blijkbaar niet.


Even je krukasblokkeerboutgatafdichtboutje eruit draaien ( aan de voorkant van het blok) en dan de solex op zijn neus zetten.

Als je blok zo vol loopt met benzine kan je soms een lek membraan hebben, met een volle tank zijkt dan de benzine via de carteraansluiting naar de pomp toe het carter in.\\

Mijn solex met JRT cylinder waar ik nu mee aan het experimenteren ben had bijna zo iets, met de nieuwe benzine ( en mogelijk onder de invloed van vol synthetische mengolie ) begon het membraan blisters te vormen en daardoor stopte de solex want het membraan kon vanwege die blisters niet meer fladderen.

Ik heb nu van ander ( experimenteel) materiaal een nieuw membraan gestampt.


Mooi woordje Joan.
krukasblokkeerboutgatafdichtboutje

laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959


Mooi woordje Joan.
krukasblokkeerboutgatafdichtboutje

laugh


en het werd ook meteen begrepen gezien de reactie (PS wat is de scrabbelwaarde ??)

Last edited by Joan; 31/03/11 02:13 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ha Joan je wilt het niet geloven maar je hebt 20655 punten. Gefeliciteerd.

Attached Images
DSCN0202.jpg (182.32 KB, 144 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons1959
Ha Joan je wilt het niet geloven maar je hebt 20655 punten. Gefeliciteerd.


dank voor de uitleg en het uitleggen, snel en adequate werk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ach je weet het Joan, als er mensen zijn die in de problemen zitten helpen wij die toch meteen.
Daar is dit form voor.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
N
nicorhino
Unregistered
nicorhino
Unregistered
N
Sorry Joan, Jan, John, Alfons en de anderen, dat ik jullie niet bedankt heb voor het meedenken met het niet goed lopen van mijn Solex. Ik was zo bezig met jullie oplossingen dat ik vergeten was jullie te bedanken voor de uitgebreide antwoorden.
Bij deze wil ik dat als nog doen, bedankt voor het meedenken en ik ga dit weekend de verschillende dingen uitproberen. Tot nu toe wint de Solex het van mijn technisch inzicht, ik dacht dat ik toch wel wat kon sleutelen aan brommers, motoren en auto's, maar ik begin nu toch te twijfelen. Tot nu toe kreeg ik het altijd wel voor elkaar, maar de Solex is een geduchte tegenstander. Jullie horen het wel of het gelukt is. Ik blijf volhouden, zodat we van de zomer een goed lopende en betrouwbare Solex hebben en een leuk geldbedrag voor Kika kunnen overhandigen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Succes Nico en laat het weten wanneer je de oplossing hebt gevonden. En straks veel rijplezier.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Inderdaat succes toegewenst, en lukt het vandaag niet dan misschien morgen wel.
Ook ik heb weleens een solex in de hoek gezet omdat niets wilde lukken en deze loopt nu als een zonnetje, zelfs Alfons heeft dit al geschreven.

De aanhouder windt, al lukt het hem niet in één keer.

Groetjes Carl

N
nicorhino
Unregistered
nicorhino
Unregistered
N
Vandaag eindelijk het probleem gevonden. Eerst maar eens alle benzine door het krukasblokeerboutgatafdichtboutje laten lopen, er stond nog steeds een ruime hoeveelheid in het carter. Daarna aangeduwd, hij starte nu wel, maar liep niet goed. Het was, is de opgeboorde carburateur. Nadat ik het propje aan de zijkant er uit had gehaald en de venturi opgeboord heb naar 1,5 mm. Deed de Solex het nog steeds niet goed. Je kon merken dat de verhouding tussen de benzine en de lucht niet goed was. Ik kreeg dit niet met de choke bij geregeld. Toen heb ik de originele carburateur er maar opgezet. Toen wilde hij goed reageren op het gas, liep mooi rustig, starte meteen en haalt een top van ongeveer 38 km. Dit met een originele uitlaat met dunne bocht maar wel met een leeg potje en een groter eindpijpje. Hij start nu meteen en viertakt niet meer, hij is nu goed af te stellen met de choke.
Nu ga ik vragen aan een kennis om er ledverlichting voor en achter op te maken. Ik ga proberen of dit in het originele koplampje gaat en dat hij dan voldoende licht geeft. Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Is er iemand die een goedwerkende opgeboorde carburateur te koop heeft?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Maar als je nu al op 38 km zit en je moet hem nog inrijden , is het dan niet verstandig om met deze Carb. de Solex in te rijden en daarna te kijken of er nog wat veranderd moet worden ??
Hij gaat allen maar beter en krachtiger worden. whistle
Snelheid heb je genoeg ,nu nog koppel,dat is belangrijk bij de 24 uurs wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Ik dacht dat je daar niet sneller mocht dan 40 km/h, dus als de Solex ingelopen is zal hij dat wel halen. Niks meer aan doen zou ik zeggen. Heel houden is de kunst..


Zo is dat !!


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Had al een vermoeden dat het de carburateur was.
Nu vraag ik mij af wat is er fout aan die opgeboorde carburateur.
Is het zo dat wanneer hij te groot is geboord (8,5 mm), te weinig vacuum kan creeren in de venturi zodat hij een te arm mengsel krijgt? Of?
Zou 7,5 mm niet beter zijn.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Had al een vermoeden dat het de carburateur was.
Nu vraag ik mij af wat is er fout aan die opgeboorde carburateur.
Is het zo dat wanneer hij te groot is geboord (8,5 mm), te weinig vacuum kan creeren in de venturi zodat hij een te arm mengsel krijgt? Of?
Zou 7,5 mm niet beter zijn.


Als je even een paar stappen omhoog kijkt :

Vandaag eindelijk het probleem gevonden. Eerst maar eens alle benzine door het krukasblokeerboutgatafdichtboutje laten lopen, er stond nog steeds een ruime hoeveelheid in het carter

Oftewel , het carter stond vol met benzine. crazy

Gewoon de Carb. geruiken die er nu opstaat > inrijden


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die berichten van de heren Vennix die kloppen wel heb ik gemerkt. wink

Ik heb nu een goed resultaat behaald met minimale aanpassing en dat is aan de zuiger.
Het grootste probleem was dat ik te weinig geduld had met inrijden , vanmiddag nog een tochtje gemaakt en de Solex rijdt nu 25 à 30km /uur met tegenwind en dat na +/- 250km inrijden.
En ik merk dat hij iedere keer weer wat beter presteert.
Aan de cilinder ,carburateur en uitlaat is niets aangepast,behalve het kopje ,daar is iets afgedraaid omdat het zuigertje 1mm korter is , gemeten vanaf de pistonpen(naar boven).......

Attached Images
DSC02988.JPG (159.16 KB, 189 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: FFAnders
Die berichten van de heren Vennix die kloppen wel heb ik gemerkt. wink

Ik heb nu een goed resultaat behaald met minimale aanpassing en dat is aan de zuiger.
Het grootste probleem was dat ik te weinig geduld had met inrijden , vanmiddag nog een tochtje gemaakt en de Solex rijdt nu 25 à 30km /uur met tegenwind en dat na +/- 250km inrijden.
En ik merk dat hij iedere keer weer wat beter presteert.
Aan de cilinder ,carburateur en uitlaat is niets aangepast,behalve het kopje ,daar is iets afgedraaid omdat het zuigertje 1mm korter is , gemeten vanaf de pistonpen(naar boven).......


Goed bezig Ronald, ga zo door !!!
Vele kilometers maken en je resultaat wordt vanzelf beter, en bovendien met deze snelheid kan je nog van de natuur genieten.

Groetjes Carl

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: ghostrider
Ik dacht dat je daar niet sneller mocht dan 40 km/h, dus als de Solex ingelopen is zal hij dat wel halen. Niks meer aan doen zou ik zeggen. Heel houden is de kunst..


Waar is dan de controlepost, staat daar dan ook een rollebank waar alle solexen op moeten ( ik vindt maximaal 40 dan moeten ze dit limiet ook aanhouden, en niet dat er één bij zit die 45km/uur kan, dat is niet eerlijk voor de rest ) hier zal best reactie opkomen.

Bij solexrace's hier in de buurt wordt echt alles na gekeken op aanpassingen ( alles moet origineel eruit zien qau blok / carburateur / uitlaat )

Groetjes Carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Alle Solexen worden vooraf gekeurd en diverse (vitale) onderdelen krijgen een zegel zodat je na de keuring niet b.v. een cilinder kan vervangen.
Na de race wordt gecontroleerd ofdat de zegels er nog opzitten zoals het eropgezet is.
Iedere fiets heeft een transponder waarmee de rondetijden en het aantal ronden geregistreerd wordt en er wordt met een "Lasergun" gecontroleerd op maximale snelheid op een recht stuk weg.
Dus als blijkt dat je daar 60 rijdt , dan wordt je daar op afgerekend.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Nov 2010
Posts: 224
Inderdaad Ronald, het zijn bijna pliesieagenten die gasten van de organisatie.
Ze wisselen continue van plaats en laseren je zelfs ook snachts.
Ze hebben geen vaste opstelling.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Commandant_Rob
Inderdaad Ronald, het zijn bijna pliesieagenten die gasten van de organisatie.
Ze wisselen continue van plaats en laseren je zelfs ook snachts.
Ze hebben geen vaste opstelling.


Als je netjes zorgd dat je solex niet harder kan dan die 40 km/uur dan heb je toch niets tevrezen.
Solexen die harder kunnen dan 40 km/uur in een apparte klasse laten rijden, dit kunnen ze gewoon tijdens de keuring bepalen.
Wordt er later aan gesleuteld en komt dit uit via de laser dan overplaatsen naar de snellere klasse.
Overgens kan je deze wel tesamen laten rijden, en achteraf bepalen wie de winnaar is van de snelle en de langzamere.

Zo hou je het wel eerlijker !!!

Groetjes Carl


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 129 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.081s Queries: 134 (0.028s) Memory: 1.4842 MB (Peak: 2.0965 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 16:24:34 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS