Vandaag een nieuw projectje opgehaald. Wilde eerst een brommer nemen, maar dat zou weer een doos met "vreemde" onderdelen worden. Dus maar weer aan de Slex. Al veel ideeen voor deze fiets, maar ben er nog geheel uit wat het wordt. In iedergeval geen zwart. Verder nog wat Van der Heem schroefjes over straks voor de Oto die dan wel origineel blijft en het gele neusje gaat over op de Oto. Deze zit nog in de originele lak, net als de rest van de Oto. Zit nu een iets te glimmend neusje op naar mijn zin. Het is een Solex 3800 uit 1967. Hij liep toen ik hem kocht, maar gaat toch geheel uit mekaar. Vroeg me bij het afnemen van de cilinderkop of ze de pakking vergeten waren. Kon hem zo 123 niet zien, of hij zit vast aan de clinder gebakken. De vorige eigenaar had er veel meer staan en had deze nagekeken en lopend gemaakt. Dus alleen het hoognodige.
Met een origineel Hema achterlicht. UNIEK!!! :lol:
Helaas is de onderzijde onleesbaar.
De breekbare hendeltjes.
Last edited by Punky; 30/12/1011:12 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Toevallig nèt dezelfde gekocht, ook Nederlands, mijne heeft een volgens mij "Frans" achterlicht, maar mogelijk is dit ook op de Nederlandse types gebruikt.
Mijne is héél donker (militair?) groen, lijkt mij niet origineel hoewel het er wel origineel uitziet.
Twijfel nog erg over de kleur en de plannen. Was eigenlijk van plan er een soort custom van te bouwen.
Inderdaad vlak in de buurt gekocht.
Eigenlijk zie je ze niet veel, deze overgangsmodellen. Mijn tip: Wat je er ook mee doet, doe het zodanig dat je hem weer in originele staat kunt terugbrengen.
ik heb hele mooie foto's van customs gezien, ik meen op de solexisten-hyves. Daar kun je eens kijken en ideeën opdoen. ik ben benieuwd. Succes.
De Solex op Hyves ken ik erg goed. Kom met regelmaat bij de eigenaar over de vloer en deze Solex heeft me ook op het idee gebracht ook zoiets te bouwen. Al zal deze qua vormgeving minder radicaal worden.
Dit is dus de inspiratie:
Qua ombouw zal ie altijd makkelijk terug te bouwen zijn. Zover ik nu inschat, moet ik iets verzinnen aan de ophanging van het achterspatbord. Deze hangt aan de bagagedrager en die gaat er zeker vanaf. Dus dat gereedschapsbakje hoef ik ook niet te zoeken.
John, heb jij toevallig ook een verhuurbedrijf, als dat zo is dan heb ik je groene vandaag zien staan.
Last edited by Punky; 31/12/1007:21 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ga je de velgen ook spuiten, dan zou ik zoeken naar roestige en deze chrome bewaren, hier zijn de meesten gek op ( zo op de foto zijn deze nog redelijk in werkelijkheid zou ik het niet weten )
Ik ga de Solex eerst eens demonteren en kijken hoe de staat van alle onderdelen afzonderlijk is. Als het chroom goed is, zal ik ze inderdaad niet spuiten. Heb daar sowieso mijn bedenkingen bij ivm het remvermogen van de remblokken op de voorrem. Als er onderdelen bijzitten die op mijn 1963 Oto passen en toch ga verbouwen, zal ik vermoedelijk naar slechtere exemplaren zoeken om op te knappen. Dan houd ik nog wat goed reservespul over. Roestige velgen bijvoorbeeld zullen wel aan te komen zijn voor een leuke prijs.
De Solex komt inderdaad bij Mark vandaan. Ik kan wel begrijpen dat een verhuur deze heeft laten staan, want veel lak zit er niet meer op.
Bij Oek ben ik een paar jaar geleden spullen voor de Oto gaan halen. Deze heeft op MP alleen nette solexen te koop staan en ik zocht bewust naar een goedkopere die er wat slechter uitzag. Als het gespoten wordt, maakt het niks uit of er nog een oude laklaag opzit.
Maar nu eerst maar eens het nieuwe jaar inluiden en van de week eens kijken wat ik nu gekocht heb in losse onderdelen. LOL.
Ik denk dat een verslag van de voortgang wel geaccepteerd wordt op dit forum?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ophanging achterspatbord: aan die paarse te zien is daar een extra beugeltje gemonteerd ( het gaatje zit daar toch al in het spatbord) gewoon even bij de fietsenmaker een beugeltje van de juiste lengte zoeken ( Kinderfiets ?)
Klopt dat had ik ook gezien. Als ik bij hem ben eens kijken welke maat hij hiervoor heeft gebruikt.
Planning: Nu eerst de Solex demonteren en daarna alles weer met nieuw vet en opgeknapte of vernieuwde onderdelen vervangen. Ook blok geheel reviseren. Lakwerk zo laten. Als hij dan technisch op orde is naar de RDW voor kenteken. En daarna pas beginnen aan het customwerk en het lakwerk.
Ik zal op deze manier niet voor onverwachte verrassingen komen te staan bij de RDW vermoed ik.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik wil in Rosmalen op de beurs alvast de benodigdheden voor de blokrevisie gaan halen. Want gezien de staat van het frame en hoe het blok er van buiten uitziet, wil ik hem toch geheel demonteren en alles opnieuw monteren. Weet je zeker dat het goed is. Blokje liep bij aanschaf, maar verleden was onbekend.
Willen jullie zonodig mijn lijstje aanvullen.
- pakkingset. - kopperenringen voor tank en carter. - zuigerveren. - gesloten lager voor krukas. - veerring voor koppeling. Heb bij de Oto de oude gebruikt en deze was losgelopen. - filter tank. - luchtfilter. - rubberen bussen voor de ophanging. - condensator.
Voor die tijd demonteer ik het blokje nog om te kijken of de basis wel goed is.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Moet wel lukken zo. Misschien dat je ook nog een blokkeerbout erbij legt, of een zelf speciale soort sleutel die bij restauratie, die Joan heeft gemaakt, laat zien bij deel 15. Om je koppeling tegen te houden.
Voor montage denk ik dat je een verwarmingbrandertje ofzo erbij moet hebben om de carterhelften te verwarmen zodat lager en krukas makkelijk te monteren is. En een spoelenplaat drukker. Kijk weer bij Joan deel 29.
Die blokkeerbout zit erbij, maar valt niet op op de foto. Deze ligt tussen de armen van de spoelenplaattrekker. Is die losse holle pijp in combinatie met de spoelenplaattrekker geen spoelenplaatdrukker?
Dus de onderste 2 gereedschappen op de foto heb ik niet nodig?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Onderdelen: Mogelijk ook nieuwe lagerbussen voor de rol en een nieuwe keerring voor achter het grote krukaslager. paar pistonpenborgveertjes, nieuw pompmembraan, nieuwe contactpuntjes, koper ader bougiekabel, nieuwe rubbertjes voor de ontstekingkap
Kan hij zo halen bij razende Rinus uit veghel de solex wiel magnaat
Hij was bezig een boodschappenlijstje te doen maken, help ik een handje bij, goed voor de handel en voor hem om niet 1/2 weg te moeten stoppen met bouwen.
Die blokkeerbout zit erbij, maar valt niet op op de foto. Deze ligt tussen de armen van de spoelenplaattrekker. Is die losse holle pijp in combinatie met de spoelenplaattrekker geen spoelenplaatdrukker? ja dat kan ook.
Ik zie pistonpen veertjes,wat heel leuk was als een van je collega monteurs een blok in elkaar aan het zetten was, als alles bijna klaar was, een pistonpen veertje of klepspietje op de werkbank leggen als hij even weg was.Kijken wat hij dacht,gemeen hè maar wel lachen en wel vertellen dat het een geintje was vr gr Hans Welp
- pakkingset. - kopperenringen voor tank en carter. - zuigerveren. - gesloten lager voor krukas. - veerring voor koppeling. Heb bij de Oto de oude gebruikt en deze was losgelopen. - filter tank. - luchtfilter. - rubberen bussen voor de ophanging. - condensator. - nieuwe lagerbussen voor de rol - nieuwe keerring voor achter het grote krukaslager. - paar pistonpenborgveertjes - nieuw pompmembraan - nieuwe contactpuntjes - koper ader bougiekabel - nieuwe rubbertjes voor de ontstekingkap
Nog nooit bij Rinus geweest, maar als ik zijn prijzen op MP zie, dan kan ik beter naar de bekendere webshops gaan (Service, Limburg of Noord). Heeft Rinus ook een eigen site.
En zoals Joan al aangaf. Ik wil eigenlijk alles hebben liggen, zodat ik alles in 1x kan monteren. ;-)
Bedankt zover.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
gisteren mijn solex opgehaald. motortje loopt goed en hoort zich prima aan, geen bijgeluiden, brandstofsysteem is al volledig schoongemaakt. remt goed, zelfs het licht brandt.
de kleur is lekker lelijk groen. de bagagedrager lijkt mij een stukje huisvlijt, evenals het voetenplankje, maar niet slecht gedaan vind ik.
het is een nederlandse solex en er zit al een kenteken op. Hij krijgt nieuwe bandjes en als het weer het toelaat een lekker lange testrit. daarna zien we wel.
Dat was hem ja. Vond het wel een apart kleurtje. Past wel bij een oudere Solex.
Oudere ??? Met een rechthoekige framebuis ? Oudere dat zijn de zwanenhalzen, dit is gewoon een hippie ding, ik mis de ban de bom sticker op zo een groen gemaakt geval. ProVo Mogelijk dat deze is gebruikt om pamfletten rond te delen.
Vanavond het blokje een heel eind gedemonteerd en ik moet zeggen het valt me niks tegen. Een eigengemaakte steun voor de benzinetank die beter kan en een kapotte motorbevestigingsplaat. De rest ging goed los en zag er nog goed uit. Blijf nu alleen steken bij een lager wat niet eraf wil.
Hier is te zien dat het koppelingshuis weer frans is. Het carter is een Vd Heem.
Twijfel of ik deze moet vervangen?
Last edited by Punky; 07/01/1106:41 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik neem aan dat ik hem hiermee eraf moet krijgen, maar krijg de pootjes niet tussen het lager en de koppeling. Of ik moet zachtjes met een hamer gaan tikken. Wat ik eerlijk gezegd niet durf. Hoe krijg ik dit op een normale wijze los?
Oog afgescheurt. Kan ik deze vervangen voor de reguliere?
Deze dus:
Of kan ik beter een dergelijke als op de foto pakken maar dan tweedehands?
Was nog in goede staat, dus gaat over op de Oto.
Tankje is in mijn ogen echt een mengeling tussen de tank van mijn Oto en mijn 3800S. Tank van de Oto ,leiding van de 3800S.
Tot zover...
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Goed bezig geweest Dolf. Zelf zou ik een zelfde schetsplaat zoeken en spuiten. Wat betreft het lager, het moet lukken met een tweepootige trekker als je maar zorgd dat je voldoende grip hebt, ook kan je het een beetje warm maken als er al spanning op staat. Zelf vorige week ook nog een solex 3800 uit elkaar gehaald samen met Alfons. Voor de rest vind ik dat je blokje er nog redelijk uitziet op het eerste gezicht.
Zal ze morgen een stukje dunner slijpen. Had deze gedachten ook gehad, maar was bang dat de poten dan afbraken. Maar als ik die van John zo zie, dan kan het nog wel wat lijden.
Blokje viel me inderdaad ook mee. Vraag me zelfs af of ik hem wel zover had moeten demonteren. Maar nu alles gedemonteerd is geweest weten we het wel zekers wat we hebben natuurlijk!!!
Bedankt om me weer op weg te helpen.
Last edited by Punky; 07/01/1107:55 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Net met wat slijpwerk en een beetje hamertje tik heb ik de trekker om het lager gekregen en is de lager nu los. Krijg nu alleen de koppelingsmoer nog niet los. Maar blokje zit ook los in mijn hand en kan zo weinig kracht zetten. Zometeen het carter voorzichtig tussen de houten liggers van de workmate klemmen en dan zal ie met wat meer kracht wel loskomen vermoed ik.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Jow punky, ben momenteel met identiek dezelfde opreratie bezig. Alleen is de oorzaak van demontage een gebroken en gebarsten carter. De demontage is net achter de rug en een vriend gaat nu het krukaslager terug in het carter monteren. Dit is tot op heden de enige ingreep waar externe hulp, op uitzondering van de o zo belangrijke forumhulp dan, is gebeurd. eenmaal het lager terug op zijn plaats kan ik beginnen aan de verdere montage. Het is leuk om uw info te lezen, zeer herkenbaar. groetjes, werner
Heel leuk om te volgen! Zeker vanwege alle foto's. Joan heeft natuurlijk hier een fantastische instructie voor restauratie geplaatst, maar het is gewoon heel leuk om te zien hoe een "mindere" professional de zaak onder handen neemt. Daar kunnen we allemaal wat van leren. Ik in ieder geval wel!
Ik wist niet dat er een instructie te vinden was, dus maar even gezocht.
Inderdaad erg duidelijk verhaal. Had ik eerder moeten weten. Alleen het koppelingshuis is anders dan bij de mijne. Ik kan geen grote moer vinden die ik los kan draaien.
Last edited by Punky; 07/01/1111:48 PM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Kan me niet voorstellen dat ze ooit een dergelijk "overgangs"model gemaakt hebben met frans en vdHeem door elkaar gemengd.
maak eens een overzicht van alle onderdelen apart en zeker van die koppeling waar die moer niet zit want dit zit inderdaad bij de oudere modellen aan elkaar geperst, kan wel uit elkaar alleen als je de speciale persmallen hebt , maar het hoeft NIET uit elkaar.
Heb morgen een afspraak staan bij Ad. Laat hem ook een keer ernaar kijken. Ik begrijp dat ik hem in principe niet zover hoef te demonteren. Kijk even wat zijn oordeel is, anders laat ik het erbij.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Vandaag bij Ad geweest en die trok met de juiste trekker zo de rol eraf. Hij heeft even gekeken naar de losse onderdelen en veel was na een schoonmaakbeurt zo weer te gebruiken. Het hoofdlager was nog het origineel en had wel zijn beste tijd gehad. Alvast 2 motorophangplaten meegenomen en kan nu alles gaan schoonmaken en enkele delen spuiten.
Afgesproken met Ad dat hij de basis (krukasonderdelen) voor me gaat monteren. Kan ik mooi een keer meekijken en leren en weet ik straks zeker dat de basis op orde is. Afstellen en cilinder ed heb ik zelf al vaker gedaan, dus ga ik nu ook zelf doen.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Tankje is schoon alleen na het spoelen zit er van binnen wat oppervlakteroest. Geen pitten. Dit zat wel in mijn Oto tankje en heb ik toen behandeld met tankcure. Wil dat in deze eigenlijk niet doen. Hoe kan ik deze tank het beste behandelen? Was dit origineel wel behandeld?
Het bewijs dat ik bij Ad geweest ben.
"Nieuwe" motorplaten. Gelukkig heb ik de goeie meegekregen. Had zelf nieuwe van een 3800 willen meenemen, maar dit zou niet gepast hebben. Zou hier pas bij montage van de motor achter zijn gekomen.
krukas is vettig, dus vuil is er zo af te vegen. Lager was het origineel en rolde niet meer geheel zuiver. Deze wordt dus vervangen.
Last edited by Punky; 14/01/1106:25 AM.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Werk voor Dasty, maar was helaas uitverkocht. Wel vast wat remmenreiniger gehaald bij de Action.
De bus in het midden zit los.
Reflector aan vervangen toe en huisje krijgt een ander kleurtje.
Luchtfilterhuis. Bodem is goed. Kapjes zijn niet zo duur en zal een andere gaan worden. Deze is roestig en gedeukt. Luchtfilter zelf schitterde in afwezigheid.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
het tankje zou ik als je geen tankcure wilt gebruiken open maken en vertinnen, dit is wel het beste. Als ie open is is het uitdeuken ook wat makkelijker.
Met de carters doen wij het volgende: glasparelen, daarna in de oven 80 graden. Dan behandelen met epoxie, en terug in de oven. dit wel achter elkaar, met aluminium moet je niet te lang wachten. Oh ja, draai wel overal boutjes in, want anders loopt het dicht met epoxie, deze verwijderen als hij nog warm uit de oven komt. Nu heb je een carter wat goed beschermd is.
Tankje is schoon alleen na het spoelen zit er van binnen wat oppervlakteroest. Geen pitten. Dit zat wel in mijn Oto tankje en heb ik toen behandeld met tankcure. Wil dat in deze eigenlijk niet doen. Hoe kan ik deze tank het beste behandelen? Was dit origineel wel behandeld?
Wil je het tankje schoon hebben van binnen, zonder hem open te maken/ te delen. Gebruik dan citroenzuurpoeder, werkt zeer goed.
Kan ik weer een stap verder maken met de opbouw van het blokje. Frame komt later pas, anders was het wel wat meer geweest.
Toch gekozen voor een kunststof tankje. Heb ik geen kleurverschil en gaat me veel schelen in de kosten vermoed ik. De oude tank restaureren is meer werk en alleen de lakkosten zijn al bijna deze tank waard. Ook staan mijn solexen veel stil en kunststof roest niet.
Het afstelkastje voor de ontsteking waren ze vergeten mee te nemen, maar wordt nagestuurd. Nette service.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Afgelopen dagen weer wat kleine dingen gedaan aan de Solex. Naast onderdelen schoonmaken, ook de onderdelen van het blokje gespoten. De kleur van de Solex is dus inmiddels bekend en van grijs is het naar roze en uiteindelijk toch beige geworden. Geen standaard Solex kleur, maar wel een kleur passend bij het concept.
Motorplaten hebben voor montage en schuren nog een Fertanbehandeling gehad. Spatbordje en luchtfilterkap zijn nieuw. En koplamphuis is gespoten in kunststofprimer en voorzien van een nieuwe reflector en schakelaar.
Ook wat tweedehands onderdelen gekocht. Zadeldekje en een franse motorbeschermbeugel. Beugel is iets uit het lood en ik moet kijken of ik het chroom op kan poetsen. Iemand een tip voor een goede chroompoets?
Ook de scheuren in het zadel moeten gelijmd worden. Alleen nog uitzoeken welke lijm ik het beste kan gebruiken. Ook hier zijn tips welkom.
Vannacht de cilinder schuren en dan kan die van de week in de lak.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Kan iemand mij vertellen hoe ik het achterste wiel uit het frame kan nemen?
De pal van de rem zit los, maar om deze eruit te halen moet je een verticale beweging maken en om de as uit het frame te nemen een horizontale beweging. Diagonaal al geprobeerd, maar dat lukt niet. Verder zie ik geen bouten of moeren die nog los kunnen?
Alvast bedankt
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Volgens mij is het gewoon twee moeren van de as losdraaien en dan de naaf tegen de klok mee draaien zodat de borging?? los komt uit de achterliggers en dan het wiel vooruit duwen, anders zou ik het niet weten.
Zoiets dacht ik ook, maar het lijkt wel of er geen beweging in het deel van de pal is te krijgen? Heb al staan duwen en trekken en zelfs staan slaan op de band, maar geen beweging in die omgeving.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Maar ben er inmiddels uit. Nogmaals goed kijken, bleek dat de as klemde in het frame en er daardoor niet uitwilde. Borging zat gewoon los. Dus met wat beleidzame tikken met de hamer op de as, viel het wiel er zo uit.
Kan ik me vannacht tijdens de nachtdienst vermaken met de velgen en mijnn potje Belgom.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Voor de 1967 Custom de laatste delen schoongemaakt en de cilinder en spruitstuk in de tweede laag kachellak gezet. Ik kan hem nu in mekaar gaan zetten. Krukasgedeelte besteed ik uit, dus daar eerst een afspraak voor maken. Vandaag wel wat klein spul besteld. Hobby budget is voor de komende weken een beetje op.
Vandaag ook bezig geweest om het spatbordkapje van de 67er over te zetten op mijn 63er, maar deze past niet. Of ik moet meer gaan verbouwen dan ik van plan ben. Dus deze blijft er nog maar even opzitten. Is me wel iets te geel en te netjes eerlijk gezegd, maar misschien scoor ik nog een keer wat beters op een beurs. Wel vandaag mijn nieuwe gadget gemonteerd. Een regenscherm. Ding zal niet veel regen zien, maar is just for fun. En het was lekker weer, dus een blokje om geweest op de 63er in de buurt. Starten en lopen. Alleen nog wat moeten sleutelen aan de voorremmen. Jasbeschermers blijven er om die reden ook maar vanaf. Kan er nu zo bij.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Even voor de duidelijkheid de laatste foto's De solex met regenscherm is mijn 63er Oto en niet het lijdend voorwerp van dit topic. Dat is een 67er 3800 namelijk.
En appeltaart genoeg in de kroeg tijdens een toertocht. ;-) Gezellie.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Ik heb de smaak weer even te pakken. Net de voor en achteras uit de velg gehaald. Morgen met de velgen naar de wasstraat. Chroom al een eind opgepoetst, alleen de naven zijn nog erg vuil. Even kijken wat de hogedruk kan doen. Hoop dat het zo goed schoon wordt, want wil ze niet gaan spaken.
Alleen nog wat vragen bij de laatste foto? Zijn deze blokken nog bruikbaar? Ik ga er vanuit dat de nieuwe van slechtere kwaliteit zijn als de oude en deze lijken nog voldoende voering te hebben. De aluminium roest heb ik nog niet weggepoetst dus is goed zichtbaar op de foto. Hoe demonteer je de remblokken?
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
beiden zien er nog goed bruikbaar uit. demonteren doe je door ze tegelijk omhoog te vouwen. mogelijk moet je even de hevel iets verdraaien omdat anders twee platte vlakken het omhoog vouwen tegen werken
Noteer wel welke waar vandaan komt want beiden hebben een iets andere werking, 1 is meelopend en de ander is tegenlopend ze zijn dan iets anders ingelopen op de trommel en bij verwisseling krijg je de rem niet meer goed.
Oke Punky, ik zie de appeltaart graag tegemoed tzt. Ha ik zie dat je nu met het leidend voorwerp bezig bent. Idd. de schoentjes niet verwisselen. Ze lijken wel nieuw zo dik zijn ze. Suc6.
Wat ook wel goed is om ze even met een vlammetje warm te maken daardoor gloei je ze ahw uit en worden ze wat zachter dan ruw schuurpapier ruwen en je bent weer veilig Mvg Hans Welp
Wat ook wel goed is om ze even met een vlammetje warm te maken daardoor gloei je ze ahw uit en worden ze wat zachter dan ruw schuurpapier ruwen en je bent weer veilig Mvg Hans Welp
Wat ook wel goed is om ze even met een vlammetje warm te maken daardoor gloei je ze ahw uit en worden ze wat zachter dan ruw schuurpapier ruwen en je bent weer veilig Mvg Hans Welp
Niet heet maken, gaat de lijm naar de klote
En opschuren , niet teveel stuiven (of snuiven) in die tijd werd asbest volop gebruikt !!
Klopt, liefst nat werken bijvoorbeeld met petroleum of wasbenzine ( wasbenzine verdampt eigenlijk te makkelijk, de petroleum rem je er wel weer uit) en nooit met perslucht op je remmen of vieze remtrommel
Remreiniger gebruiken. Kost haast niets en bij de autohandel zo te verkrijgen. Zeker niet warm stoken.
Remreiniger (bij Action het goedkoopst denk ik) ontvet uitstekend, maar als je gaat schuren dit niet gebruiken! Het is ontzettend vluchtig en voor je het weet adem je onzichtbare asbestvezels in. Hou het vochtig zolang je schuurt, net wat Joan zegt.
Heb in het verleden al te veel ooms naar het kerkhof moeten brengen die voorheen bij scheepswerven hadden gewerkt. Vat met asbestvezels, papje van maken en met de hand zonder enige bescherming lekker dik opbrengen op die stoompijpen... En dat zelfs ook nog in een tijd dat de risico's en gevolgen al bekend waren bij het z.g. "Management".
En bespaar je de moeite van het schuren want na twee keer remmen is het alweer glad. Bovendien heb je dan meer remoppervlak...
Juist schuren NA het remmen, dan zie je de hoge punten als glad en die kan je even wegwerken opdat de schoenen overal hun werk doen. Bij goed gemonteerde gebruikte schoenen (NIET verwisselen dus) zijn de schonenen in principe al gewend aan de onregelmatigheden en diameter van de trommel
Je moet tijdens het monteren van de ankerplaat de rem aanspannen want de remschoenen centreren zich dan. Vaak zit het hele zaakje vast gerot, maar je moet de remankerplaat dus een beetje kunnen bewegen.
Om dit nog beter te bewerkstelligen hebben sommige leleu naven ( het merk dat Solex gebruikt) een zwevende bevestiging van de draaiende pen, die zit vaak vastgerot en die dient altijd gangbaar gemaakt te worden want dat stellen de schoenen zich weer tijdens het remmen. Solex gebruikt voor veel typen helaas de goedkoopste uitvoering van de remanker plaat en die heet deze uitvoering niet. Het is raadzaam om VOORDAT je de borgmoer van de remankerplaat vastdraait de rem stevig vast te zetten in de trommel door bijvoorbeeld met ijzerdraad het heveltje aan te trekken en dan de borgmoer aan te zetten zodat de remankerplaat zich fixeert. vaak echter is de speling van het asgat op de as niet groot genoeg en centreert hij zich sowieso niet vandaar steeds mijn opmerking met klem: niet de schoenen verwisselen.
Je moet tijdens het monteren van de ankerplaat de rem aanspannen want de remschoenen centreren zich dan. Vaak zit het hele zaakje vast gerot, maar je moet de remankerplaat dus een beetje kunnen bewegen.
Om dit nog beter te bewerkstelligen hebben sommige leleu naven ( het merk dat Solex gebruikt) een zwevende bevestiging van de draaiende pen, die zit vaak vastgerot en die dient altijd gangbaar gemaakt te worden want dat stellen de schoenen zich weer tijdens het remmen.
Solex gebruikt voor veel typen helaas de goedkoopste uitvoering van de remanker plaat en die heet deze uitvoering niet. Het is raadzaam om VOORDAT je de borgmoer van de remankerplaat vastdraait de rem stevig vast te zetten in de trommel door bijvoorbeeld met ijzerdraad het heveltje aan te trekken en dan de borgmoer aan te zetten zodat de remankerplaat zich fixeert. vaak echter is de speling van het asgat op de as niet groot genoeg en centreert hij zich sowieso niet vandaar steeds mijn opmerking met klem: niet de schoenen verwisselen.
Weer wat geleerd, en zeker als ik de zaak los haal, zal ik er goed op letten.