Wie kan er meer vertellen over de nummers die op de onderkant van de cilindervoet staan. Is dit type bepalend ??? zo ja is er dan ook een lijst/gegevens welk jaar ( dit nummer staat op mijn koffertje motertje V10) Of is dit nummer gelijk aan de zuiger die erbij/in hoort???. Of is dit mal V 10 ???????? Zo kan ik nog wel even door gaan met gissen wie heeft het antwoord..............
Cylinders waren ooit gekarakteriseerd met A,B of C deze letter werd dan ingeslagen op een rondje extra meegegoten metaal aan de cylindervoet. Zijn ze later mee opgehouden, had toch geen zin.
Hartelijkdank voor je reactie ! Maar waarom zijn ze dan begonnen om een "karakter" nummer mee te gieten. het zal toch wel met een bedoeling zijn geweest? Maar het houd in dat alle "ik noem een voorbeeld" peperbus, sleutelgat, koffertje cilinders die voor een bepaald type gemaakt zondermeer een andere wissel konden maken (wel van hetzelfde type natuurlijk ) was/is niet nummer gebonden.
Het lijkt mij wel een onderzoekje waard . Als "we" de forum leden nou eens een lijst kunnen maken van de solexen die we bezitten. Van welke nummers er mee zijn gegoten per type. komen we zeker als de blokjes nog in de origineele staat zijn misschien wel een stuk verder welke nummers er bij welk jaartal horen/gebruikt zijn.
Als "we" de forum leden nou eens een lijst kunnen maken van de solexen die we bezitten. Van welke nummers er mee zijn gegoten per type. komen we zeker als de blokjes nog in de origineele staat zijn misschien wel een stuk verder welke nummers er bij welk jaartal horen/gebruikt zijn.
Dat wordt dan wel slopen tot op het laatste boutje want die nummers ( bij de oudere typen) stonden overal. Ik zie ze vooral op KS (KolbenSchmidt) onderdelen
Ik heb het volgende verzoek naar KS gestuurd:
I am a moderator of the Dutch Solex website. Lately there is a discussion on "V" marked parts. I notice that many parts of the Dutch "vd Heem" Solex carry also the KS brand mark.
Is it possible to receive an overview of the history between KS and the Dutch "vd Heem" organisation ?
Die A,B en C hadden volgens mij te maken met de standaard maat, 1ste en 2de overmaat cilinders. Dan kun je ook meteen de juiste zuiger erbij pakken. Dit wordt ook in de autoindustrie gehanteerd. Zou dat kunnen denk je?
Nee, fabricage toleranties. Identiek aan chromewand cylinders waar er ook maten van A t/m K gebruikt werden, alleen bij Chrome wand is elke letter hoger een grotere maat en bij solex was het net andersom, "c" was daar de kleinste maat.
Inderdaad ik ben benieuwd naar wat er voor reactie terug komt naar aanleiding van jou E-Mail naar Kolbenschmidt. Misschien een beetje blond van mij, maar hebben hun de giet mallen toen ook aan Van Der Heem geleverd ??.