Is zo'n uitlaat makkelijk te openen. (geen blikopener bij de hand; hahaaha} Zie geen foto's op de site hiervan. Uitlaat van Oto 1966. groetjes Alfons uit Middelburg.
Ik boor er middenin het grote ronde vlak met een konisch boor (ontbraamboor voor buizen) een gat in van ongeveer 30 mm ,haal de smurrie eruit evtl. zuiverbranden en achteraf terug dicht met een rond plaatje en 3 parkerschroeven.
Dat is zeker een idee om zoiets te doen. Zit er nog dempingmateriaal in? Dat uitbranden gaat denk ik niet zo goed, omdat er grote stukken kool niet zomaar door dat kleine gaatje kunnen, en hoef je hem ook later niet te spuiten met zwarte verf. Zelf denk ik een groter gat te maken (60mm) en dan een mooie plaat erop met een rubberen afdichting.
30 mm is volgens mij groot genoeg hoor, ik heb alleszins het dempingsmateriaal (metalen sponsje) er kunnen uithalen alsook de stukjes kool. Ik twijfel wel aan een rubber afdichting ,ik vrees dat die gaat verbranden of stinken bij verhitting.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de eerste uitlaten van het type koffertje open konden en de latere type's niet meer. Volgens mij was het verschil ook tezien in het model uitlaatpot ( grotere en kleinere uitlaatpotten.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de eerste uitlaten van het type koffertje open konden en de latere type's niet meer. Volgens mij was het verschil ook tezien in het model uitlaatpot ( grotere en kleinere uitlaatpotten.
groeten Carl
De eerste uitlaten kon je eenvoudig uit elkaar halen dmv een M6 boutje/moertje. ik schat 1961/1962 dat dit model vervangen is door de dichtgefelsde versie. ik heb nog zo'n oud type, als je wil maak ik een keer een foto.
Oke jongens, ik weet genoeg. Bedankt voor de reacties. Jammer dat we ze niet zo eenvoudig open kunnen maken. Zelf denk ik een gat te maken aan de zijde waar het kleine pijpje zit (achterkant) en op die manier het staalwol eruit halen, zal wel vol kool zitten en via dat gat kan ik dan alles goed schoonmaken. Nieuw staalwol erin en een deksel erop.
Heb op school een endosscoop ter beschikking. Kan zelfs foto's maken. Zal eens proberen of dat gaat lukken.
het principe is hetzelfde, ik heb er zo een voor de nieuwere modellen. deze zit op een koffertje met automatische koppeling, het latere model dus.
Ik heb trouwens wel leuke ideeën opgedaan over het openmaken van het potje. ik vernieuwde ze normaal altijd, maar een groot gat uitzagen en later weer dichtmaken is volgens mij goed te doen. het proberen waard.
Ik heb trouwens wel leuke ideeën opgedaan over het openmaken van het potje. ik vernieuwde ze normaal altijd, maar een groot gat uitzagen en later weer dichtmaken is volgens mij goed te doen. het proberen waard.
Ja John, jij hebt vast nog wel ergens een uitlaat liggen om dit uit te proberen zeker als je er pas een paar hebt vervangen. Succes met de proef.
Dat is zeker een idee om zoiets te doen. Zit er nog dempingmateriaal in? Dat uitbranden gaat denk ik niet zo goed, omdat er grote stukken kool niet zomaar door dat kleine gaatje kunnen, en hoef je hem ook later niet te spuiten met zwarte verf. Zelf denk ik een groter gat te maken (60mm) en dan een mooie plaat erop met een rubberen afdichting.
Ik denk dat we nu vele op dit idee brengen.
MMmmmhhhh is kijken of er reacties op komen.
Groetjes Alfons.
Dit is al een veel gebruikte methode,ik heb het al vele malen gezien.
Het model uitlaat wat Trommel laat zien gaat open via de schoensmeer blikje methode genaamd,de huidige versie boor je op het alle diepste punt een gaatje kan je de pannespons eruit peuterren,dit gaatje dient ook als afvoer pruttelt gelijk olie resten eruit,wel een oude broek en schoenen aan
Juist Dirk,
Dit had ik dus al een keer ergens gelezen maar wist niet meer waar, en ik wist nog wel dat het de schoensmeer blik methode heet. Zelf heb ik dacht ik ook nog zo'n type uitlaat liggen, deze week zal ik eens kijken.
Ik vijl bij de uitlaten die rondom gelast zijn de lasnaad in de rondte weg en kan dan met een beetje slim zagen rondom het "uit"pijpje het complete deksel weghalen na schoonmaken las ik hem rondom weer dicht maar dat zou ook gesoldeerd kunnen worden. er zijn types waar ca 3 puntlassen extra zitten waarschijnlijk om het deksel te positioneren tijdens productie, die zijn iets lastiger maar met een uurtje vijlen is het tot nu toe altijd gelukt.