Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 4
Hop To
Joined: Jun 2010
Posts: 43
ItsME Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2010
Posts: 43
Vroeg mij af of het "mag" om op de solex te fietsen , zonder dat de solex een kenteken heeft?

Ben bang dat dit zo'n discussiepunt wordt waar geen antwoord op te geven is. Zelf ben ik van mening dat dit "mag" mede omdat de motor in principe ontkoppeld is en geen verbinding heeft met het rijwielgedeelte.

Een solex is toch ook een fiets maar dan een met hulpmotor. Op het moment van niet gebruiken, of zoals net beschreven ontkoppeld van de motor is er toch ook nog gewoon een fiets?

Last edited by ItsME; 06/07/10 03:15 PM.
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
mooi punt, ik geef je gelijk, maar we zitten in Nederland.

ik mag op mijn gewone fiets ook een motorblokje vervoeren op de bagagedrager. Ja ,en deze zit dan op de voorvork.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Nee, de kans dat het kan is al genoeg om het een brommer te maken.
Los in een doos achterop dan vervoer je een motor, dat kan nog wel, maar deze is vast gemonteerd en klaar voor gebruik.

Kans dat hier de omgekeerde bewijslast ligt, dat jij maar moet bewijzen dat je het niet gedaan hebt.
( de tijd dat ze aan je cylinder voelden of hij warm is, is al heel lang geleden)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178
Likes: 6
Dan praten we over trap-ondersteuning, voetjes stil geen aandrijving. Deze fietsen zijn allemaal afgeregeld op bv max. 28 km/uur.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: Hans
Wat is dan het verschil tussen een een elecro aangedreven fiets en een met hulpmotortje, in snelheid het zelfde en omgezet,het zelfde vermogen(rijden allebij 30kmpu)
Ik heb al oude mensen het zien onderschatten,vooral op kruispunten en plots moeten remmen.



Ik heb al oude mensen het zien onderschatten, voet op de trapper en fiets weg.
zoals hierboven al aangegeven "trap ondersteuning" > niet iets voor niets op de fiets


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Jammer, we hebben toch al zo weing sidder alen daar hadden we er wel een paar extra van kunnen hebben.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: Hans
Jute zak met gaten en dan een paar dagen laten hangen laugh

Kilo,s


en het aas dan ?
Mij hebben ze geleerd om een dood schaap in de sloot te leggen.
gaat hij vanzelf weer bewegen.

Last edited by Joan; 12/07/10 07:27 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Een paardehoofd heren, zo doen ze dat hier.
Maar wel vastbinden aan een boom of paal, anders ben je hem kwijt.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Sommige dingen kloppen niet helemaal(ik heb zelf ook zo een fiets).
De max .ondersteuning is ongeveer tweederde,en de ondersteuning neemt sterk af wanneer je de snelheid van 22 -23 k.m. hebt bereikt om bij 24-25 k.m. geheel op te houden.
Dan hebben sommige fietsen een aanvangssnelheid van 3-4 k.m. nodig voor er iets gebeurt ,(dit om plotseling wegrijden dan niet mogenlijk is )
Dus die mensen die een fiets met trapondersteuning hebben worden als alles goed is wel een beetje beschermt.
Dan zijn er ook fietsen die als je het zelf wil ook alleen electrich kunnen rijden.
Deze rijden geheel het zelfde als een gewone electrofiets met als voordeel dat wanneer je niet meer lang kan fietsen,de regelaar wat hoger kan zetten tot zelf 120%.
Nu gaat de fiets b.v. net zo hard rijden als je voorheen trapte b.v.18 k.m. bij 80%.
Het maakt nu niet uit of je trapt of niet,ga je nu meetrappen doet de motor gewoon minder(hij gaat nu niet harder).
Wil je harder dan moet je de motor meer energie geven,tot met wind mee 24 k.m.,ook al trap je mee ,hij gaat echt niet harder.
Deze fietsen die dus ook alleen kunnen rijden zijn dus kentekenplichtig en hebben een blauw nummerbord.
Zo gouw je een van de remmen aantrekt houd de motor meteen op en gaat eerst afremmen op de motor ,als dat niet genoeg is kan je gewoon remmen,(de rem energie wordt weer terug gelevert).
Ik hoop dat ik wat duidelijk ben geweesd in mijn verhaal en zet ik er weer een puntje achter... punt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: Willem61
Een paardehoofd heren, zo doen ze dat hier.
Maar wel vastbinden aan een boom of paal, anders ben je hem kwijt.


Hangt ervan af of het paard er nog aan zit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Of je moet een goed afgericht paard hebben, maar probeer het eerst maar eens met de kop.
En je niet laten pakken het is stropen, en bij wet verboden.
Een heel paard in het water mag wel, als die nog leeft tenminste. wink

W
Willem61
Unregistered
Willem61
Unregistered
W
Origineel bericht van: Hans
Wat is dan het verschil tussen een een elecro aangedreven fiets en een met hulpmotortje, in snelheid het zelfde en omgezet,het zelfde vermogen(rijden allebij 30kmpu)
Ik heb al oude mensen het zien onderschatten,vooral op kruispunten en plots moeten remmen.


Wat zegt de wetgeving?

De wetgever beschouwt enkel de pedelec als een fiets. De motor mag alleen de trappers assisteren en moet door de pedalen bediend worden. Bovendien mag de motor maximaal een vermogen hebben van 250 Watt en mag er slechts trapondersteuning geboden worden tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Voldoet de elektrische fiets aan deze drie voorwaarden dan mag hij op de fietspaden, en hebt u geen rijbewijs nodig, ook bestaat er geen leeftijdsgrens, geen helmplicht en geen verzekeringsplicht.

De e-bike wordt gezien als een snorfiets op elektrische stroom. Hiervoor is een verzekering en het dragen van een helm wel verplicht. Het besturen van een e-bike mag slechts vanaf 16 jaar. En bovendien moet een e-bike goedgekeurd worden voor u er de straat mee op mag.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik had het over een electrische fiets die geheel er uitziet als een electrische fiets met dezelfde eigenschappen en eigenaardigheden,
Deze fietsen worden veel gebruikt voor mensen die bijna niet of niet goed kunnen trappen en ook wel eens een keertje weg willen.
Hiervoor is wel een kenteken nodig maar geen helmplicht,maar wel moet je een verzekering hebben.
Ook het vermogen is geheel gelijk aan de gewone fiets 250 watt.
De trapondersteunig werkt ook tot bijna 25 k.m..
Alleen rijden kom je niet verder dan 20 k.m. snel.
Alleen de accu is met 36 volt en 15 amp iets groter.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 143 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 41 (0.014s) Memory: 1.0331 MB (Peak: 1.2332 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-20 04:03:10 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS