Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Zoals ik in de begin tekst al schrijf "wat heb ik nu weer aan mijn fiets (solex) hangen"

Ik heb onlangs wederom een peperbus erbij geadopteerd, maar daar is iets vreemds mee. Ik ben inmiddels toch best aardig thuis in de nummering van de solex maar hier klopt iets niet helemaal crazy .

Het nummer van het frame is 159297 een NL produktie zou dit een Solex zijn uit +- 1951/1952 moeten zijn ,maar er zitten gaatjes in het spatbord ( zie foto 1) en in de de voorvork ontvangers voor de beugel zie foto 2( dit is een origineel niet versleuteld frame) ik heb me ook al bedacht dat het misschien een Frans frame was maar dit is ook niet het geval denk ik gezien de bevestiging van de kettingkast ( zie foto 3).Maar volgens mij heeft de peperbus uit deze periode toch al "watergootjes"
Wie het weet mag het zeggen ..........

Attached Images
zwanehals 008.1.jpg (37.07 KB, 584 downloads)
zwanehals 003.1.jpg (29.3 KB, 546 downloads)
zwanehals 005.1.jpg (44.38 KB, 551 downloads)

Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Nee geen probleem er zijn solexen waar de spatborden zowel voor als achter met draadstangen vast zaten je hebt dan ook dezelfde oog boutjes die in gaatjes onderin je voorvork gemonteerd moeten worden ( zoek daar die gaatjes maar eens net boven de wielmoer)

Het beugeltje op je achterbrug is om de volledig gesloten kettingkast ( alleen van voren gesloten) aan te kunnen monteren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Robert wat is de wielmaat van deze Solex?Jii hebt het over gaatjes in het spatbord,ik heb een Frans zwanenhals frame met die draadstang spatbord steunen die wat Joan al zei met zg oogboutjes aan het frame en spatbord worden vast gemaakt daar zitten opzij ook 3 gaatjes links en rechts daar haak je een soort jasbeschermer in .Ook de vorm van het spatbord ziet er Frans uit ik zie geen wit wat toendertijd in Holland verplicht was,is het geen mix van Frans en Hollands?Mijn frame heeft 24 inch wielen vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Hans,

Welke wielmaat erin behoort te zitten weet ik (nog) niet.
Ik heb dit frame gekocht met een aantal Peperbus onderdelen maar zonder wielen.
De foto die ik erbij heb gezet is van de voorzijde spatboord, de achterzijde heeft wel een wit onderkantje.
Of is dit niet wat je bedoeld ?
Als je een keer tijd hebt wil/ kan je misschien mijn tankleidinkje nog solderen smile .


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Dirk,

Ik zou het echt niet weten, ik heb dit frame met wat losse Peperbus onderdelen gekocht.
En de vorige eigenaar kon mij tot tegenstelling van de andere solexen die ik heb aangeschaft niets over het verleden vertellen van deze solex.
Maar persoonlijk denk ik dat het een "hollander" is.


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
OP Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Peter,

Daar dacht ik het ook aan te herkennen.
Wel jammer dat er op de oude frame's toen nog geen NL keur op stonden.Had een hoop duidelijkheid gegeven ,maar wel leuk dat we er nu naar hengelen laugh .


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Het frame is Nederlands zo te zien want ik zie de beugel voor de bevestiging van de grote kettingkast en dat hadden de Franse Solexen volgens mij niet.


Helemaal mee eens, de Fransen ( zo ook een eerste Nederlandse versie, daar heb ik wat foto's van) hadden geen kettingkast maar een simpel kettingschermpje boven over de ketting en traptandwiel, de Nederlanders hadden een kast die de ketting geheel afschermde en die zaten aan de achterbrug dan ook boven en onder vast.
verder hadden wij wat steviger bagagedragers ( Onze Hollandse Deerns wat zwaarder uitgevoerd dan de franse trippels) Als je naar een ander kenmerk zoekt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 160 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.031s Queries: 30 (0.008s) Memory: 0.9752 MB (Peak: 1.1363 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-29 17:43:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS