Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#34805 26/09/09 06:38 PM
R
Rick
Unregistered
Rick
Unregistered
R
hallo allemaal,

Ik heb als het goed is een frans koffertje gekocht, nu wil ik graag weten voor het aanvragen van een kenteken wat het bouwjaar is en of het wel echt een franse solex is, het framenummer is 681002 en staat boven de standaard, het motornummer is 673096.

met vriendelijke groet,
Rick

Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
hier kun je eens op zoeken, ziet eruit dat hij van eind 1955 is.

http://solexin.free.fr/historique/chiffres/index.html


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Rick,

Als eerste welkom op het Solex forum.
Om een antwoord op jouw vraag te krijgen doe je er goed aan om een foto te plaatsen op het forum, dit gaat via de Bestanden manager.
( 1 ding is bijna zeker als je Van Der Heem op je blokje hebt staan je te maken hebt met een in Nederland gemaakt blokje)
Dan weet ik zeker dat je binnen een zeer korte tijd alles weet van jou nieuwe aanwinst !


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Een vraag tussendoor :Toen de solex de fabriek uit kwam was toen het framenr. en motornr. gelijk??

Last edited by Gerritd; 27/09/09 08:54 AM.

Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Gerrit,

Naar mijn weten is er niet één solex die gelijke blok/frame nummering heeft.
Dit komt vooral omdat de frame's sneller gemaakt werden dan de blokjes.
Van der Heem die de blokjes maakten kon die snelheid van produktie niet bij houden.
Maar er zijn inmiddels wel lijsten ( zoek op het forum bij historie) waar de cijfers van produktie frame/blokje ongeveer bepaald worden.
Het zou wel kunnen bedenk ik mij nu, maar dan zou het een ruilblokje( waar ze later nummers in sloegen) kunnen zijn waar ze hetzelfde nummer gebruikten als het frame.


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Ja robert ik vraag dat even omdat ik hier nog een duitse 3800 heb staan (in restauratie) waar ik nog papieren bij moet hebben en die heeft motornr. en framenr. gelijk.
Maar wat je zegt van dat ruilblok dat zou kunnen, maar dan heeft dat ruilblok ook geen lang leven gehad.
Zal proberen een foto toe te voegen.

Attached Images
IMG_1410.jpg (40.05 KB, 2618 downloads)

Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Peter,

Waar ik het precies heb gelezen weet ik niet meer, of het nu in het blad "op de Solex" ( die ik in bruikleen heb mogen lenen/lezen) was of in een "van der Heem" uitgave.
Maar in het grote solex boek staat er ook een stukje over beschreven; ( pag 57) Het rijwielgedeelte van de bromfiets wordt in een aparte fabriek van Van der Heem gemaakt....


Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Hallo Gerrit, die papieren heb je niet nodig. als je framenr en motornr goed leesbaar zijn is een kenteken krijgen geen probleem. een kennis van me heeft door de duitse papieren zelfs invoerrechten moeten betalen, maar dat is alweer een tijdje geleden.

Op het plaatje op het balhoofd staat ook het bouwjaar, dus daar hoef je ook niet langer naar op zoek.

ik vind deze duitse Solexen leuk, met die losse koplamp. ik heb er zelf ook een.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
John dat blokje heb ik inmiddels weer lopend en tijdelijk op een andere 3800 met kenteken gezet om proef te rijden (vandaag 84 km gereden)maar ik wou juist die losse koplamp niet weer monteren maar een kapje met inbouw lamp.
Ook wou ik dat type plaatje niet weer monteren (frame ligt op dit moment bij de straler)maar als ik bij de keuring aangeef dat het bouwjaar ook in de velgen staat zou dit dan ook goed zijn?
(het type plaatje wel in de broekzak meenemen)


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
bij een van mijn duitse solexen konden ze geen bouwjaar vinden omdat dit plaatje er niet meer op zat. ze hebben toen aan de hand van het motornr. het bouwjaar opgezocht, en dat op het kenteken gezet.

al klopt het zeker niet, de solex is van 1976, terwijl er nu 1966 op het kenteken staat.

mij boeit dat niet zo. je kunt het plaatje altijd meenemen uiteraard.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Orgineel bericht geplaatst door: Robert1976
Hallo Peter,

Het rijwielgedeelte van de bromfiets wordt in een aparte fabriek van Van der Heem gemaakt....



De rijwielen werden bij de Kroon Rijwielfabrieken gemaakt. Er zijn ook wel RS Stokvis fietsen die zo'n rond gereedschaptrommeltje in de bagagedrager hebben zoals de Solex dat had. Dus ook met die witte doppen aan de zijkanten.


Mijn eerste fiets toen ik 6 was, was een Royal Crown ( een kroon fiets dus) die had al een bagagedrager met die lus voor een trommeltje, hoe weet ik dat ? Ik heb de fiets nog steeds alleen mist het dekje van de originele zadel want ik heb mijn oudste zoon erop naar de lager school laten rijden en daar hebben ze de deklaag ( blauw wit) eraf gepeuterd.
Ik heb ook een een paar RS fietsen daar heeft er 1 een trommeltje maar daar zitten stalen deksels op.
Mooie van die fietsen is dat ze een heel mooi metalen RS embleem op het balhoofd hebben.

Overigens dat de rijwielgedeelten sneller gemaakt werden dan de motoren en dat DAAROM de nummers niet zouden klopen is slecht te beredeneren.
Dat kan alleen maar als er veel solexen rondrijden zonder motorblok.
Zal gewoon een kwestie zijn geweest van een verschillende nummersysteem gebruiken.
Volgens mij waren er afspraken tussen de fietsenfabrieken welk nummersysteem er gebruikt zou worden, van 10 fietsenfabrieken heb je anders de kans dat je 10 fietsen maakt met exact hetzelfde nummer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Orgineel bericht geplaatst door: Robert1976


Naar mijn weten is er niet één solex die gelijke blok/frame nummering heeft.


laatst stond er wel een solex 5000 op marktplaats met framenr en motornr hetzelfde, maar dat is natuurlijk iets anders dan de oudere OTO's bijvoorbeeld.

Last edited by john meisters; 02/10/09 07:31 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: john meisters
Orgineel bericht geplaatst door: Robert1976


Naar mijn weten is er niet één solex die gelijke blok/frame nummering heeft.


laatst stond er wel een solex 5000 op marktplaats met framenr en motornr hetzelfde, maar dat is natuurlijk iets anders dan de oudere OTO's bijvoorbeeld.


Ik zou daar ernstig mee oppassen want bij de schouwing zijn er jokers geweest die bij gebrek aan framenummer het motornummer hebben opgegeven en ingeslagen als framenummer en daarmee weg zijn gekomen.
Puch maxi had het wel zo maar bij solex vind ik dat erg verdacht.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Tot dat er iemand anders een solex wil laten keuren en wel het originele framenummer bezit.
Dan is er dus gewoon fraude gepleegd door gewoon een nummer er in te slaan wat gelijk is aan het motornummer.

groeten Carl

Joined: Aug 2008
Posts: 242
Nop Offline
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
Joined: Aug 2008
Posts: 242
Hallo Rick,

volgens mij heb je nooit antwoord gekregen op je vraag:

het is een 660 uit 1955

(mijn 660 heeft framenr:677394 en motornummer: 678674)


groet Nop
(Solex 660; bouwjaar 1955)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 67 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.061s Queries: 46 (0.034s) Memory: 1.0539 MB (Peak: 1.2782 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-21 12:59:27 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS