|
Joined: May 2008
Posts: 43
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2008
Posts: 43 |
Hallo,
Klopt het dat het ontstekingstijdstip bij de Solex Oto na het bdp ligt? Ik zag dat de merktekens op het vliegwiel tegenover elkaar liggen na het bdp toen ik de cilinderkop eraf had. Bij alle motoren waaraan ik tot nog toe gewerkt heb lag het ontstekingstijdstip altijd een aantal graden voor het bdp. Groeten,
Tiemen
|
|
|
|
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: May 2006
Posts: 1,992 |
Als het een diesel is heb je gelijk. Maar bij een benzine motor nog steeds voor BDP.
Peter
|
|
|
|
Joined: Jul 2007
Posts: 36
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2007
Posts: 36 |
draai je het vliegwiel wel de goede kant op? als je ervoor staat draaid je vliegwiel tegen de klok in!
Harry
Goed gerepareerd is beter dan nieuw
|
|
|
|
Joined: May 2008
Posts: 43
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: May 2008
Posts: 43 |
Je hebt gelijk......draairichting maakt een hoop verschil! Bedankt.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Die van mij draaid ook met de klok mee, hmmm.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14 |
misschien een idee om een achteruitrijrace te houden dan?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: May 2006
Posts: 1,992 |
Haha. Heb vroeger een mobylette EEG gehad. Ontsteking erg laat gezet en als je hem starte liep ie achteruit. Echt waar. Peter
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14 |
mijn JLO Sparta had daar vroeger ook veel last van. ik vond het moeilijk rijden, vooral in de derde versnelling werd het spannend
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14 |
klopt Dirk, vaak lopen ze beter met een beetje voorontsteking.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3 |
...,maar ik geef mijn solex meestal iets voor ontsteking.rijd prima zo, en nu komen de.... Wat/hoeveel is "iets" voorontsteking ?
Last edited by trommel; 31/07/09 12:42 PM.
Vriendelijke groeten, Ad
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Maar hoeveel voorontsteking geef je dan ongeveer met het vloeitje Dirk? Zo'n milimeter of 5 voor het merkteken op het moment dat het vloeitje loslaat? Mijn ervaring is dat ie dan wel pittiger loopt maar slechter start.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3 |
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld,ik stel de ontsteking gewoon ouderwets met het vloeitje,de ander gebruikt de lamp beweerd dat het vloeitje niet werkt,dus ik ga er verder maar niet op in ik hanteer gewoon wat ik geleerd heb,of aangeleerd sja het werkt gewoon zelf de peperbus blokje,s start ik met het handje.wel een paar modificaties gedaan,ook dit blijft het geheim van de smit. Is dat hèt geheim van de smid , hoeveel voorontsteking je moet zetten??? Ik heb het over een standaard oto blokje en niet over een geheim gemodificeerd ...peperbus blokje
Vriendelijke groeten, Ad
|
|
|
|
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: May 2006
Posts: 1,992 |
Beste Ad, Gewoon enkele mm voor de voorontsteking. Loopt net iets beter en 4 takt minder snel. Dus 3 a 4 mm.
Peter
|
|
|
|
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: May 2006
Posts: 1,992 |
Mijn solexen lopen prima bij iets meer vooronsteking. Het is idd een beetje aavoelen.Maar ik ben pas 29 jaar monteur motorvoertuigen. Eventuele slingering van het OT,ff de condensator vervangen. Peter
Last edited by peter57; 02/08/09 07:08 PM.
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Mijn simpele vraag aan Dirk was hoeveel mm voorontsteking volgens hem het beste is. Blijkbaar hangt hier een waas van geheimzinnigheid omheen. Waarom mag god weten maar ik zoek het zelf wel uit.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3 |
Hey Tim, Ik denk dat dat niet goed aan te geven is.Ik zelf merk in ieder geval niet het verschil tussen 2,3,4,5,6 mm voorontsteking (het merkteken op het vliegwiel dus links van het merkteken,rupture) staat.Ja, ik heb ook wel eens gelezen dat je met voorontsteking meer trekkracht hebt maar dan ook weer langzamer loopt en dan ook niet meer zo goed start en zo..Ik ben ook ooit met een diepte meter in het bougiegat bezig geweest,2.2 mm voor BDP en dan ging m`n lampje op het afstelkastje uit. ( puntjes open) De basis afstelling is dat de beide merktekens tegenover elkaar staan. Met een stroboscoop afstellamp verliep het vliegwielmerkteken naar rechts.Er is een "ome Jan" condensator ingezet om dat probleem te verhelpen.Misschien is het een ander verhaal als je een geheim opgevoerd blokje hebt..maar we hebben het hier over een standaard motortje toch? Het belangrijkste is vlgs mij dat je goed luisterd naar het geluid van het motortje hoe dat is.en dat moet je "aanvoelen"....
Last edited by trommel; 03/08/09 12:28 AM.
Vriendelijke groeten, Ad
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14 |
ik heb daar geen geheim bij. een testritje zegt genoeg. met de stroboscooplamp eerst op mrkteken zetten. loopt het dan nog niet 100% dan proberen wat hij doet met een mm of 3-4 voorontsteking. loopt hij dan beter, dan blijf je verder er van af. loopt hij slechter dan stel je hem een beetje later. en inderdaad Ad, het is vooral het gehoor dat je dan helpt. geen enkele solex is hetzelfde. het is van veel factoren afhankelijk wat de beste afstelling is.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: May 2006
Posts: 1,992 |
Ad en John, Jullie hebben het begrepen. Mooi gesproken. En er zijn idd geen geheimen bij.
Peter
|
|
|
|
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: May 2006
Posts: 1,992 |
Peter
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,885 Likes: 14 |
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044 Likes: 3 |
lig helemaal te schuddebuiken van `t lachen
Vriendelijke groeten, Ad
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Hey Tim, Ik denk dat dat niet goed aan te geven is.Ik zelf merk in ieder geval niet het verschil tussen 2,3,4,5,6 mm voorontsteking (het merkteken op het vliegwiel dus links van het merkteken,rupture) staat.Ja, ik heb ook wel eens gelezen dat je met voorontsteking meer trekkracht hebt maar dan ook weer langzamer loopt en dan ook niet meer zo goed start en zo..Ik ben ook ooit met een diepte meter in het bougiegat bezig geweest,2.2 mm voor BDP en dan ging m`n lampje op het afstelkastje uit. ( puntjes open) De basis afstelling is dat de beide merktekens tegenover elkaar staan. Met een stroboscoop afstellamp verliep het vliegwielmerkteken naar rechts.Er is een "ome Jan" condensator ingezet om dat probleem te verhelpen.Misschien is het een ander verhaal als je een geheim opgevoerd blokje hebt..maar we hebben het hier over een standaard motortje toch? Het belangrijkste is vlgs mij dat je goed luisterd naar het geluid van het motortje hoe dat is.en dat moet je "aanvoelen".... Thanks. Ik ben ook wat aan het spelen geweest en inderdaad, het gehoor is misschien wel belangrijker dan de meetinstrumenten. Heb nu wat voorontsteking. Klinkt goed, loopt goed, start goed en het weer wordt ook goed! Wat wil een mens nog meer
Groet, Tim
|
|
|
0 members (),
38
guests, and
3
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|