Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#29263 08/03/09 08:34 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Ik wil een lans breken voor de kleine 5000!

Het is een soort ondergeschoven kindje, maar na een winter van dagelijks woon-werkverkeer sta ik versteld van dit Solexje.

De wekenlange pekelaanval heeft ie goed doorstaan. De ketting moest vervangen worden (voor 6,50 euro een roestwerend exemplaar) en de houders van de remblokjes zijn behoorlijk aangetast, maar voor de rest is er weinig aan de hand. Komt ook wel omdat ik vrijwel alle moerbouten heb vervangen door gelijke RVS exemplaren, maar toch. De spatborden en de bagagedrager zijn van oorsprong al van RVS.

Het kleine frame is ontzettend sterk. Logisch omdat alle frame-onderdelen korter zijn en dus stijver. Remmen gaat met de kleine wieltjes voortreffelijk. Ook logisch omdat de omtrekkrachten kleiner zijn. Verder was het een genot om de voetjes dicht bij de grond te hebben als het glibberig was. Eén nadeel: als je door diepe plassen rijdt vrees je door de lage zit de verdrinkingsdood te sterven. grin

Na de nodige aanpassingen (zoals hier beschreven) rijdt het dingetje zo'n 35 km dus ook op dat punt geen klachten.

Mijn vd Heem Oto is nog steeds mijn "love baby", maar zo'n 5000 met kleine wieltjes is een heel betrouwbaar dingetje gebleken.
Bovendien zijn de prijzen op bijv. Marktplaats heel schappelijk.

Tor zover mijn pleidooi voor dit onderschoven kindje. Hij heeft minder status en minder aanzien, maar ik kan hem aanbevelen!


Groet, Tim
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ik denk er net zo over.
Peter

#29268 08/03/09 10:45 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
En ik vind 'm verschrikkelijk slecht rijden door de hele foute geometrie. De wielen zijn te klein en vallen daardoor in elk gat wat in het wegdek zit. De verdere geometrie van het frame klopt niet en daardoor lijkt elke Solex 5000 coureur dronken omdat men telkens over de weg slingert omdat men de Solex steeds moet corrigeren.

Verder zal ie weinig onderdoen voor een andere Solex. Het blokje is hetzelfde als van een 3800 en als de 5000 een beetje gemodificeerd is, dan loopt ie ook even hard. Voor wat de remmen betreft heb je gelijk. Vooral de trommelrem achter remt veel beter dan die van de grotere Solexen. Vóór maakt het niets uit.

Deels heb je gelijk wat de gaten in de weg betreft Peter, maar ik vind hem voor de rest gewoon goed sturen. Wat mij betreft geen foute geometrie. Ik rij er zo'n 5000 km per jaar mee dus heb enige ervaring. Ik hoef totaal niets te corrigeren. Rij er desnoods met losse handen mee. En als ik nuchter ben rij ik echt als een lineaal grin

Last edited by zeezout; 08/03/09 10:49 PM.

Groet, Tim
#29269 08/03/09 10:46 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: edgard
Hoi

Dat is nog eens een mooi verhaal,het hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten en toch goed te zijn.
Kijk maar uit dat je naam de computer niet aantast of is die ook van rvs. grin

Zeezout is de naam van mijn boot en die kan daar voortreffelijk tegen smile


Groet, Tim
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hoi Tim,

Ik heb zonet even jouw pleidooi voor de 5000 gelezen.
Maar ik heb echt mijn twijfel over een 5000 ( wat ooit mijn eerste snorbrommer was toen ik 14 was) maar ik ben nu 1.96 lang en volgens mij kan ik niet eens erop rijden ! laugh .
Ik kan dan wel met mijn knieen sturen denk ik laugh .

Last edited by Robert1976; 09/03/09 01:16 AM.

Vriendelijke groet, Robert.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Helemaal mee eens, heb er ook een staan als boodschappenbrommer.
Hij slingert inderdaad wat makkelijkere maar dat komt omdat de gyroscopische werking van de wielen aanzienlijk minder is dan die van zijn grote wielen broer.
gaten in de weg vindt hij inderdaad niet leuk, maar de meer ballonachtige banden maken in deze wel iets goed.
Overigens als motorrijder ben ik gewend het wegdek voor mij steeds af te scannen op gevaarlijke afwijkingen ( zand grind keileem olie gaten planken dieren en wat al dies niet meer zij
een enkele snelheidsbeperking LANGS de kant zie ik dan wel weer eens over het hoofd)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #29274 09/03/09 12:40 PM
Joined: Sep 2007
Posts: 136
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2007
Posts: 136
Doordat ze niet zo populair zijn de prijzen ook nog redelijk zeker in vergelijking met zijn grotere broer.
Zag op marktplaats gisteren een OTO uit 1946, te koop staan voor 1575 euro waar moet dat naar toe.


Nur in die ruhe liegt die kraft
Joan #29275 09/03/09 12:57 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Joan

Hij slingert inderdaad wat makkelijkere maar dat komt omdat de gyroscopische werking van de wielen aanzienlijk minder is dan die van zijn grote wielen broer.

Daar staat tegenover dat de hoeksnelheid weer groter is.

Overigens is de TU-Delft het niet helemaal met je eens Joan.
Een leuk artikel over fietseigenschappen staat op:

Onderzoek TU-Delft



Groet, Tim
Jerry #29276 09/03/09 12:59 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Jerry
Doordat ze niet zo populair zijn de prijzen ook nog redelijk zeker in vergelijking met zijn grotere broer.
Zag op marktplaats gisteren een OTO uit 1946, te koop staan voor 1575 euro waar moet dat naar toe.

Een OTO uit 1946 is dan ook wel een heel uniek exemplaar Jerry! wink


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: zeezout
Orgineel bericht geplaatst door: Joan

Hij slingert inderdaad wat makkelijkere maar dat komt omdat de gyroscopische werking van de wielen aanzienlijk minder is dan die van zijn grote wielen broer.

Daar staat tegenover dat de hoeksnelheid weer groter is.

Overigens is de TU-Delft het niet helemaal met je eens Joan.
Een leuk artikel over fietseigenschappen staat op:

Onderzoek TU-Delft



Dat van De TU klopt maar dat wil niet zeggen dat ze het niet helemaal met me eens zijn.
Ik heb uitsluitend een opmerking gemaakt over de wielen.
Ik weet echter wel degelijk dat de balhoofdhoek, de naloop het zwaarte punt en de gewichtverdeling ook van invloed zijn.
Veel van deze invloeden zijn echter nagenoeg gelijk aan die van de 3800 daarom heb ik deze buiten beschouwing gelaten


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #29279 09/03/09 01:49 PM
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Orgineel bericht geplaatst door: zeezout
Orgineel bericht geplaatst door: Joan

Hij slingert inderdaad wat makkelijkere maar dat komt omdat de gyroscopische werking van de wielen aanzienlijk minder is dan die van zijn grote wielen broer.

Daar staat tegenover dat de hoeksnelheid weer groter is.

Overigens is de TU-Delft het niet helemaal met je eens Joan.
Een leuk artikel over fietseigenschappen staat op:

Onderzoek TU-Delft



Dat van De TU klopt maar dat wil niet zeggen dat ze het niet helemaal met me eens zijn.
Ik heb uitsluitend een opmerking gemaakt over de wielen.
En juist over die wielen zegt het rapport:
“In ons model hebben we het gewicht van wielen verwaarloosd en ook toen nog bleek het mogelijk de fiets stabiel te maken.
Dat fietsen met kleine wielen niet stabiel zouden zijn, klopt trouwens ook niet.”

Ik weet echter wel degelijk dat de balhoofdhoek, de naloop het zwaarte punt en de gewichtverdeling ook van invloed zijn.
Veel van deze invloeden zijn echter nagenoeg gelijk aan die van de 3800 daarom heb ik deze buiten beschouwing gelaten

Om maar even een extreem voorbeeld te nemen:
Het Big Wheel in Londen heeft een aardige diameter, maar het gyroscopisch effect van een bromtol is toch vele malen groter en dat uitsluitend dankzij de veel grotere hoeksnelheid.
En zo is ook de hoeksnelheid van 5000 wieltjes per definitie groter dan die van een Oto (uiteraard bij gelijke snelheid).

Last edited by zeezout; 09/03/09 06:06 PM.

Groet, Tim
Joined: Sep 2001
Posts: 434
K
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
K
Joined: Sep 2001
Posts: 434
Je kunt met 1.96 m best op de 5000 rijden.
Ik kon met mijn 1.93 m ook op de micron rijden, stuur zit soms wel iets in de weg.


Met een oldtimer in de hand heb je veel bekijks in het land.
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
zeezout Offline OP
15000km gereden
**
OP Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Robert1976
Hoi Tim,

Ik heb zonet even jouw pleidooi voor de 5000 gelezen.
Maar ik heb echt mijn twijfel over een 5000 ( wat ooit mijn eerste snorbrommer was toen ik 14 was) maar ik ben nu 1.96 lang en volgens mij kan ik niet eens erop rijden ! laugh .
Ik kan dan wel met mijn knieen sturen denk ik laugh .

Ik ben 180x78 (cmkg) en zit er uitstekend op met genoeg ruimte voor mijn knieën. Nou moet ik wel zeggen dat ik nooit langere afstanden rij dan zo'n 20 km op de 5000.


Groet, Tim
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Goede vriend en gewaardeerd collega Clausimir gebruikt zijn 5000 ook dagelijks.
Ook hij is groot van postuur en ik hoor hem nooit klagen integendeel hij is erg content met zijn solex.
Hij rijdt overigens vele duizenden km per jaar.
Ook ik ben een liefhebber van de 5000.
Ik heb er momenteel 2.
Een ervan is een tupperware scooter killer grin
Peter

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: zeezout



En juist over die wielen zegt het rapport:
“In ons model hebben we het gewicht van wielen verwaarloosd en ook toen nog bleek het mogelijk de fiets stabiel te maken.
Dat fietsen met kleine wielen niet stabiel zouden zijn, klopt trouwens ook niet.”


Om maar even een extreem voorbeeld te nemen:
Het Big Wheel in Londen heeft een aardige diameter, maar het gyroscopisch effect van een bromtol is toch vele malen groter en dat uitsluitend dankzij de veel grotere hoeksnelheid.
En zo is ook de hoeksnelheid van 5000 wieltjes per definitie groter dan die van een Oto (uiteraard bij gelijke snelheid).


Ik heb pas nog geprobeerd dat wiel in Londen de bocht om te krijgen en dat wilde echt niet. Zit dus wel snor met dat gyroscopische effect.

overigens wordt volgens mij het gyroscopische effect beschreven met iets van J*Omega kwadraat waarbij Omega de hoeksnelheid is, dat zet dus wel lekker door maar die "J" is de massa traagheid en dat liegt er voor een groot wiel ook niet om.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 41 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 46 (0.012s) Memory: 1.0567 MB (Peak: 1.2753 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 10:29:33 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS