Vindt de nieuwe "solex" er mooi uitzien, en een mooi stukje electrotechniek. Toch vind ik het wat omstreden dat het de naam solex draagt. (eigenlijk e-Solex maar goed) Straks rijden er honderden danwel duizenden nieuwe e-solexen rondrijden en zullen mensen bij solex denken aan een nieuwe electronische i.p.v. de echte solex.
Ik houd het bij de oude vertrouwde solex met een pruttelend benzine motortje en de unieke geur in je rechterbroekspijp
Ik vind het best een leuk ding om te zien, en electrische fietsen is ook niks mis mee, alleen jammer dat als een stel zakenlieden de naamsrechten van Solex opkopen en die naam vervolgens mogen plakken op een fiets op batterijtjes en zodoende de aloude vertrouwde Solex nu noodgedwongen Black & Roll moet heten gaat mij nog steeds boven de pet.
ik verwacht niet dat het een groot succes wordt want je hebt er een brommercertificaat en verzekering voor nodig want het is geen fiets met trapondersteuning. Deze laatste gaan wel mateloos populair worden want je pakt toch makkelijker de fiets voor het iets grotere werk.
Is al een keer door mij ook ter sprake gebracht....maar nu is de E-Solex echt op de markt hiet in NL. Ik heb vernomen dat Halfords zelfs een dealerschap krijgt. Of dat nou zo handig is.... Ze ziet er erg leuk uit! Rijbereik lijkt op papier redelijk (40km); ik ga denk wel een keer proefrijden om te bezien hoe dat bevalt. Ben wel benieuwd wat een nieuwe accu kost.
Ik had al eerder testresultaten gezocht maar deze niet gevonden. Raar, want de E-Solex is al langer leverbaar in Frankrijk.
Wanneer ik iets weet laat ik het weten!
Beste Sint, Zo'n eletrocuteursolala lijkt me wel wat Zet er maar 1 op het keukenblad.
Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
Ben ik helemaal met je eens en ik vind hem er helemaal niet uitzien. Heeft in principe niks met de van origine solex te maken. Alleen de gekochte naam dan.
Alles behalve saai. Dit is nog een reincarnatie van bugatti. Over uiterlijk valt te twisten, maar ik vind hem prachtig, wat een machine!! Komt sneller uit de startblokken als een typhoon straaljager. En heeft een prijskaartje van ruim over de miljoen.....
En de "brommerversie" moet dus wel de weg op en loopt maximaal maar 35 per uur, gezellig tussen de auto's En je moet nog eens een helm op, op een elektrofiets.
Heb de e-Solex nu al een maand en rij er met erg veel plezier op! Lekker snel, lekker stil, geen stank tijdens parkeren in mijn huiskamer, onderhouds-arm roest bestendig, enz. Nooit meer tanken! Wil nooit meer zonder. Jammer dat sommige mensen hier deze brommer afkraken, zonder dat ze er ooit een gezien, laat staan er ooit op gereden hebben! Iedereen die ik er een stuk op laat rijden is meteen "om". :-) De oude Solex is leuk, maar deze vind ik persoonlijk perfect voor mijn dagelijks woon-werk verkeer. Echt iets van deze tijd.
blij te horen. ik vind het ook een hip ding. ik hoop dat het bij meer mensen aanslaat, al zie je ze bij ons nog amper rijden. enne . . . sorry hoor, maar ik blijf naar benzine stinken zolang als het kan. nostalgie is mijn belangrijkste drijfveer, vandaar.
Heb de e-Solex nu al een maand en rij er met erg veel plezier op! Lekker snel, lekker stil, geen stank tijdens parkeren in mijn huiskamer, onderhouds-arm roest bestendig, enz. Nooit meer tanken! Wil nooit meer zonder. Jammer dat sommige mensen hier deze brommer afkraken, zonder dat ze er ooit een gezien, In feite is deze opmerking hetzelfde als wat je ons verwijt, je neemt klakkeloos aan dat "we" hem niet gezien hebben (EDIT door Joan) laat staan er ooit op gereden hebben! Iedereen die ik er een stuk op laat rijden is meteen "om". :-) De oude Solex is leuk, maar deze vind ik persoonlijk perfect voor mijn dagelijks woon-werk verkeer. Echt iets van deze tijd.
Ik hoop dat het een groot succes wordt, waarbij wij dan waarschijnlijk NIET de klanten zijn en ook niet de doelgroep. dan komt er mooi een nieuwe lichting bij.
Een electrisch voertuig kan zichzelf opladen tijdens het rijden (ook wel sukkelen genoemd door u), echter er moet dan wel MEER (trap-)kracht ingestopt worden dan het voertuig kan terugleveren. Anders zou u een perpetuum mobilae hebben, en dat is natuurkundig gezien een onmogelijkheid. Wel zijn er inmiddels electrische voertuigen die REMkracht omzetten in electrische energie. Ook wordt er bijgeladen met zonnecellen. Groeten van Bart.
In Frankrijk kosten ze €1195,- echter dit is de e-Solex type 1, met 2 snelheidsstanden.
In Belgie en Nederland kost de e-Solex ongeveer €1595,- dit is duurder omdat dit een type 2 betreft, een voor de Benelux aangepast (luxer) model.
De e-Solex is in verhouding veel goedkoper dan vergelijkbare (electrische)brom- en snorfietsen en scooters die er in Nederland verkocht worden. (zie internet). De e-Solex vind ik ook veel beter en mooier afgewerkt dan de andere merken electrische brommers.
Mijn e-Solex is een geïmporteerde Franse e-Solex, type 1 dus. Ik kocht hem van "Speurders" op internet voor €1399,- Hij wordt nu ook via "Marktplaats" aangeboden door dezelfde dealer. Moest hem nog wel even laten keuren (als bromfiets) door de RDW. Gelukkig had ik alle papieren erbij, dus was dit zo gedaan. Ze hadden hem nog niet eerder gezien hier bij de RDW in Arnhem.
Als je niet op de weg maar op het fietspad wil rijden, kan je eventueel de SNORFIETS-uitvoering nemen. Hoef je dus GEEN helmpie op. Je hoeft op de e-Solex NIET te trappen, het is GEEN electrofiets, maar een snorfiets of bromfiets. Groeten Bart.
Hallo, ik wil mijn e-Solex beschikbaar stellen voor wie eens een stukje op mijn electrische Solex wil rijden. Kom met je Solex naar Arnhem, dan wisselen we (tijdelijk) van voertuig om een ritje in de buurt van Arnhem te maken. Ik wil ook wel weer eens een stukje op een (oude) Solex rijden... Heb je belangstelling, stuur mij dan een e-mail. Mijn e-mailadres is: beeaertee@gmail.com Groeten van Bart.
Deze Solex heeft niets te maken met de oorspronkelijke Solex hij draagt alleen maar de naam, het is gewoon een elektrische fiets, en voor een elektrische fiets is het best een leuk ding, mooier als alle andere. Voor mij persoonlijk is er maar één ding mis aan deze Solex, je hoort en ruikt hem niet. Voor de mensen die belangstelling hebben voor deze elektrische fiets, je kan een proefrit maken en hem kopen bij Halfords. http://www.halfords.nl/NL/klantenservice/home/e%20Solex.htm
Als je niet op de weg maar op het fietspad wil rijden, kan je eventueel de SNORFIETS-uitvoering nemen. Hoef je dus GEEN helmpie op. Je hoeft op de e-Solex NIET te trappen, het is GEEN electrofiets, maar een snorfiets of bromfiets. Groeten Bart.
De snorfiets uitvoering haalt maar 25 km/h, een echte solex loopt in goede conditie tegen de 40, en je kunt er mee op blauw kenteken rijden. Dus je hoeft geen helm op, je kunt wel harder dan 25 per uur, en je hoeft geen helm op
Beste Roelof Smit. In uw reactie hierboven schreef u dat de e-Solex niets met de oorspronkelijke Solex te maken heeft. Dat klopt. De Solex is OPNIEUW ontworpen door Pininfarina, naar de maatstaven van deze tijd en rekening houdend met de toekomst en het millieu. Het is inderdaad geen oude Solex. Dat heeft u goed begrepen. Zoals vele "oude" merken, is het merk Solex over gegaan naar een nieuwe producent (Sinbar). Denk daarbij aan merken als Lamborgini, Bugatti en bijvoorbeeld Vespa. U denkt tevens dat de nieuwe Solex een electrische fiets is, maar dat heeft u niet helemaal goed begrepen. De nieuwe Solex is een bromfiets of snorfiets (2 uitvoeringen), waarbij NIET meegetrapt hoeft te worden, wat bij electrische fietsen WEL het geval is. Tevens schreef u dat je bij Halfords een proefrit kan maken met de nieuwe Solex, ook dat berust op een misverstand. Ik ben namelijk gisteren zelf naar de Halfords gegaan om de nieuwe Solexen te bekijken. Ze stonden er wel, maar je kan er GEEN proefritje mee maken, omdat er GEEN verzekering op zit en er tevens GEEN kentekens gemonteerd zijn. Dat is jammer. Je schreef dat er maar 1 ding mis mee is, nl, dat je hem niet ruikt. Dat is een kwestie van persoonlijke smaak he? Persoonlijk krijg ik zelf hoofdpijn van verbrande benzinedampen. Met vriendelijke groeten, Bart.
Ik zou evt. mijn Solex heel makkelijk kunnen begrenzen (draadje van de snelle stand-knop doorknippen) en hem om laten keuren naar snorfiets (typegoedkeur snorfiets is pas geleden afgegeven), vervolgens draadje weer verbinden. Maar voorlopig, het wordt steeds kouder, zet ik lekker mijn warme helmpje op. Misschien dat ik hem aan het einde van de winter laat omkeuren naar snorfiets. Groeten van Bart.
Beste Roelof Smit. In uw reactie hierboven schreef u dat de e-Solex niets met de oorspronkelijke Solex te maken heeft. Dat klopt. De Solex is OPNIEUW ontworpen door Pininfarina, naar de maatstaven van deze tijd en rekening houdend met de toekomst en het millieu. Het is inderdaad geen oude Solex. Dat heeft u goed begrepen. Zoals vele "oude" merken, is het merk Solex over gegaan naar een nieuwe producent (Sinbar). Denk daarbij aan merken als Lamborgini, Bugatti en bijvoorbeeld Vespa. U denkt tevens dat de nieuwe Solex een electrische fiets is, maar dat heeft u niet helemaal goed begrepen. De nieuwe Solex is een bromfiets of snorfiets (2 uitvoeringen), waarbij NIET meegetrapt hoeft te worden, wat bij electrische fietsen WEL het geval is. Tevens schreef u dat je bij Halfords een proefrit kan maken met de nieuwe Solex, ook dat berust op een misverstand. Ik ben namelijk gisteren zelf naar de Halfords gegaan om de nieuwe Solexen te bekijken. Ze stonden er wel, maar je kan er GEEN proefritje mee maken, omdat er GEEN verzekering op zit en er tevens GEEN kentekens gemonteerd zijn. Dat is jammer. Je schreef dat er maar 1 ding mis mee is, nl, dat je hem niet ruikt. Dat is een kwestie van persoonlijke smaak he? Persoonlijk krijg ik zelf hoofdpijn van verbrande benzinedampen. Met vriendelijke groeten, Bart.
De E Solex is wel een elektrische fiets, de andere zijn fietsen met trapondersteuning en dat word ook duidelijk bij de verkoop vermeld.
Beste Roelof, het gaat er mij niet om hoe hard de nieuwe Solex gaat (dat was belangrijk toen ik een kind was). De nieuwe Solex is NIET TE TESTEN bij de Halfords, ondanks wat er op hun site staat. Bel maar op naar de Halfords voor een proefrit. Als ik mijn trappers van mijn Solex af haal, kan ik er nog steeds mee rijden, dus is het GEEN fiets, maar in mijn geval, een bromfiets. Dit is ook volgens de RDW het geval, dus ik laat me door jou NIETS aanpraten in dit geval. Ik zal toch zelf wel weten waarop ik rij... Je hebt het gewoon bij het verkeerde eind, maar dat is misschien een beetje moeilijk toe te geven. Ik ga hierover verder ook geen woorden over vuil maken. Geeft niet, groeten van Bart.
Dan had de voormalige Solex zijn naam maar niet moeten verpatsen... Het nostalgische element is leuk natuurlijk, maar the show must go on... Ze hebben er gewoon keihard voor betaald om de draad weer op te pakken, waar de oude Solex de bijl er bij neer heeft gegooid. Ik vind het best wel moedig dat ze nu weer onder de iets-veranderde naam zijn begonnen met een zeer vooruitstrevend voertuig. Vele grote merken veranderen regelmatig van eigenaar. Denk bijvoorbeeld aan Vespa/Piaggio. We moeten in de toekomst een beetje om het millieu gaan geven, en de e-Solex is daar een goed begin in (alhoewel de oude Solexen ook behoorlijk zuinig zijn). De gemiddelde brommer/scooter stoot meer roet/fijnstof uit dan een vrachtwagen!!!
oh nee hoor Bart, ik heb het regelmatig bij het verkeerde eind, leer nog elke dag van de mensen hier met al hun ideeën en oplossingen, ik zeg altijd maar niemand weet alles maar samen weten we heel veel.
Plaats eens een foto van jou op de elektrische fiets
Ik vind wel dat je hier erg agressief reageert. Misschien kun je beter zelf een website beginnen die over elektrische "solexen" gaat. Deze elektrische "solex" heeft mijns inziens niets met onze lieftallige pruttelaartjes te maken. En je spreekt over het verpatsen van de naam solex?? Ik vind het gewoon een belediging voor de echte solex, dat zo'n elektrische fiets uberhaupt de naam solex mag dragen.
Beste Bart, Roelof is hier op dit forum een zeer gerespecteerd persoon. Alle andere mensen hier op dit forum zijn al vele jaren bezig om dit oud nostalgisch ding aan de pruttel te houden, en met succes.
Met de nieuwe E is het geen gepruttel meer, en zal het dus even wennen zijn, graag begrip hiervoor.
U denkt tevens dat de nieuwe Solex een electrische fiets is, maar dat heeft u niet helemaal goed begrepen. De nieuwe Solex is een bromfiets of snorfiets (2 uitvoeringen), waarbij NIET meegetrapt hoeft te worden, wat bij electrische fietsen WEL het geval is.
Het is maar net hoe je de definitie legt. Het is wel degelijk een electrische fiets, maar hij valt onder de categorie van bromfiets of snorfiets. De echte electrische fietsen zijn aan het uitsterven omdat deze allemaal in de bovengenoemde categorien vallen en dan heb je een verzekering en certificaat nodig. Wat tegenwoordig populair is omdat je daar GEEN verzekering en certificaat voor nodig hebt zijn "fietsen met trap ondersteuning" Deze zijn zo ingericht dat ze onder GEEN ENKELE voorwaarde volledig uit zichzelf voortbewegen maar uitsluitend met een trappende beweging, de ondersteuning dient uitgeschakeld te worden boven de 25 KM Ook deze heten GEEN electrische fiets maar Pedelec
We moeten in de toekomst een beetje om het millieu gaan geven, en de e-Solex is daar een goed begin in (alhoewel de oude Solexen ook behoorlijk zuinig zijn). De gemiddelde brommer/scooter stoot meer roet/fijnstof uit dan een vrachtwagen!!!
Groeten van Bart.
Daar ga je al weer de fout in. Je claimt steeds dingen alsof je uitstekend op de hoogte bent van de materie. En uiteraard mag dat als je gelijk hebt. Maar de claim over dat "fijnstof" is al door alle experts afgeschoten. Lees daar oa maar eens de diverse artikelen over na die door het blad "bromfiets" zijn geschreven.
Sommige scooters lijken veel fijnstof te produceren maar hun koeling zuigt op en herverdeeld dat weer, dat is niet hun eigen stof. Als je 1:40 of 1:60 rijdt is het sowieso moeilijk om meer fijnstof te produceren dan iets wat 1:4 rijdt. je hebt gewoon niks om tot stof te maken.
Aan alles wat nieuw is moet men wennen. Ik restaureer zelf ook Solexen en zie soms wat ze vroeger gemaakt hebben toch verbetert kan worden omdat de materialen van tegenwoordig beter zijn en doorontwikkeld. Blijf niet in het verleden hangen en ga ook mee in de tijd. Ook wat betreft de e-Solex, misschien wordt dit de nieuwe vervoermiddel voor de gewone man zoals vroeger de Solex.
Kijk als ik een elektrische fiets zou willen hebben zou ik zondermeer een E Solex willen maar ik vind het een schande dat deze elektrische fiets Solex mag heten en de oorspronkelijke Solex nootgedwongen Black & Roll moet heten.
Hallo,dat jullie zo n ophef maken over die E-solex ,laat die vent lekker rondrijden met zn E-solex per slot rijden wij op de originele solex. laat hem in de waan.
Welke waan? Waarom "vent"? Dank u. Met vriendelijke groeten van Bart.
Je hebt gelijk. Zo erg is het echt niet dat je een E-solex rijdt. Het zal niet het voertuig van de toekomst worden want dan is zo een pedalex makkelijker, maar daar zie je het verschil met een gewone fiets niet in het voorbijgaan. met een E-solex krijg je vast wel opmerkingen en mensen die je na staren want het ziet er wel anders uit dan die 13 in een dozijn dingen.
Wat een reacties weer op de E-Solala! Geweldig! Bart, je weet nu wat er kan gebeuren als je met nieuw speelgoed in de bestaande zandbak komt spelen!
Wel! Niet! Leuk! Stom! Leuk, maar je mag alleen in dat hoekje spelen. Zoals je merkt is het hier gewoon een traditioneel speelplein en dat moet vooral zo blijven.
Bart: 1 vraag.....hoe is in de praktijk de cappaciteit van de accu? Dit ben ik op mijn zoektocht op de franse-site's nergens tegengekomen!
Enne, vooral blijven rijden, ik ben al sinds de introductie beetje verliefd op de E! Ik had al hier op het forum voorgesteld om de E anders te gaan noemen; is het gekonkel over de naam tenminste opgelost!
Hallo Bart,t is niet negatief bedoelt,ik bedoel dat jij moet doen/denken wat jij wil en iemand anders moet doen/denken wat hij wil en verder lijk jij mij een vent. sorry als ik je beledigd heb!!!!!!!!!!!!
Bart, Ik wil weleens op een E solex rijden. Ik ben naar Halfords geweest hier in Arnhem en mocht GEEN proefrit maken. Het maakt me nieuwsgierig hoe ie zal rijden. Wat ik zeker zal missen is de 2T lucht en 2T dampen van het verbrandingsmotortje. Iedere keer als ik in de garage moet zijn ruik ik de geliefde dampen. Verder vind ik de E solex niet echt een solex . Peter
Bart, Ik wil weleens op een E solex rijden. Ik ben naar Halfords geweest hier in Arnhem en mocht GEEN proefrit maken. Het maakt me nieuwsgierig hoe ie zal rijden. Wat ik zeker zal missen is de 2T lucht en 2T dampen van het verbrandingsmotortje. Iedere keer als ik in de garage moet zijn ruik ik de geliefde dampen. Verder vind ik de E solex niet echt een solex . Peter
Peter, Misschien kan je voor opheldering eens met de klantenservice van Halford kontakt opnemen.Ze adverteren met filialen waar dus aangegeven staat waar een proefrit is te maken.En als dat niet zo is lijkt het mij valse voorlichting. En de site's afdrukken, en meenemen, die hierboven van Halford vermeld staan (wat bij Roelof staat) en de lijst van filialen waar dus kennelijk een proefrit is te maken. Arnhem staat daar wel degelijk in vermeld.
Met Vriendelijke Groeten; Aad Rissema ------------------------------ Unus Solex, plures amici
Allemaal leuk en aardig die hele discussie over dit elektrische voertuig.
Mij geeft het een beetje de indruk dat dit een verkoop truc is die doemt te mislukken.
Er wordt namelijk wel erg veel informatie gegeven door iemand die nauwelijks de historie van de Solex weet.
Ook nog eens andere mensen op je voertuig laten rijden om te testen is natuurlijk van de zotte , pure verkoop praat !!!
mijn mening
Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
Een zekere BART uit Arnhem vraagt op marktplaats wie hem kan helpen zijn E-solex op te voeren. Aangezien jullie zo'n warme band hebben ontwikkeld.... iets voor jou Roelof?
There once was an E-solex from Arnhem Die without battery not very far kwem (dichterlijke vrijheid) His owner was Bart He let a big fart And blasted very fast straight out of Arnhem La la la la la la.
Ik heb de oplossing gevonden en inmiddels is de eerste levering onderweg. Mijn chauffeur heeft vast even een fotootje gemaakt.
Volgende week is hij in Nederland.
Voor bestellingen kun je me altijd PM-en.
Met deze nieuwe actieradius is er meer lol te beleven van de nieuwe E-Solex , veel plezier.
Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
p.s. we zijn met de firma Nootenboom bezig met de ontwikkeling van een speciale SBT ( Solex Battery Trailer ) .
Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
Daar heb je wel gelijk aan maar wat moet iemand nou met een elektrische fiets op dit forum, stangen en opruien is mijn gevoel hier over, het is geen solex maar een elektrische fiets.
Laten we deze discussie maar sluiten voor het weer ontspoord.
ik heb er ook nog geen gezien. lees ook nergens iets van gebruikerservaringen (behalve op onze site dan . . . ). ik vind 1595 euri's ook aan de hoge kant. en zoals hij in de folder van Halfords staat afgebeeld, met de spiegels, is het "hippe" ver te zoeken. ik denk niet dat hij in verkoopcijfers de oude Solex gaat overtreffen, integendeel...