cilinders zijn klaar, bij powerseal een nikasillaag in laten aanbrengen, morgen of vrijdag even ophalen. Ik had nog een paar goede oude originelen(KolbenSchmidt) zuigers, die zitten nu op een speling van 0,05, op een erg slijtvaste laag. De ervaring van powerseal is dat het gietijzer van de solex cilinders erg zacht is, zoals ik het heb kunnen meten (digitale schuifmaat) zaten de zuigers er met een speling van 0,09 in, en het blokje liep helemaal niet zo slecht. Maar omdat ik en goede compressie erg belangrijk vind deze actie. Ook de levensduur en de loopeigenschap zijn leuk.
Nu is het nog de bedoeling om het zaakje te laten coaten. Bovenkant zuiger, binnenkant cilinder kop met een ceramische coating, dat werkt hetzelfde als een goede koollaag. Zijkant zuiger, voor de weerstand/slijtage. Dat terwijl het al beter loopt op een nikasillaag, dat word dus wat. En de buitenkant van de cilinder (zwart) een coating die de warmte beter moet afvoeren, komt uit de militaire wereld.
Ben benieuwd, hou jullie op de hoogte
bijlage: zuiger vd heem met het rare tekentje, en natuurlijk gelijk een paar zuigerveerslotjes gemaakt.
Ik zit qua techniek ook in de refractories ( ander woord voor keramisch want daar vallen ook de toiletpotten onder en daar doen we niet aan)
Weet je welk materiaal gebruikt wordt voor de deklaag op de zuiger en cylinderkop ? De meeste refractories isoleren namelijk niet, en zeker niet in dunne deklagen. Wordt het via plasma spray opgebracht ?
Geeeeen ideee, maar zal het zeker vragen. wij (mijn maatje en ik) waren daar van de zomer om een frame te laten poedercoaten, en toen liet deze meneer mij dat zien, diverse cilinders uit de race en cross wereld laten dat regelmatig doen, de voorbeelden zagen er mooi uit, zijn praatje was goed, dus ik dacht........ik kom nog ens terug.
Nog even een tip: als je zelf slotjes maakt doe dit dan aan de bovenkant van de zuigerveergroef. Zuigerveren dichten namelijk af tegen de onderkant van de zuigerveergroef. Door hier nu een slotje te maken creeër je daar ter plaatse een stukje lek. Aan de bovenkant heb je daar geen last van. Slotjes ook iets terugvijlen ten opzichte van de buitenkant van de zuiger,dan slepen ze niet tegen de cylinderwand aan
cilinders vandaag opgehaald, poeh hé dat zie er netjes en mooi uit, zuigers zitten er nu in op 0,05 mm. we hebben dadelijk weer compressie, en dat betekent....weer fris lopen.
cilinders vandaag opgehaald, poeh hé dat zie er netjes en mooi uit, zuigers zitten er nu in op 0,05 mm. we hebben dadelijk weer compressie, en dat betekent....weer fris lopen.
Gezien je verdere plannen ben je nog wel even bezig voordat daadwerkelijk de eerste knal gegeven wordt. ben benieuwd, leuk speelgoed..
wat is de compressie van n Solex? heeft iemand deze wel es opgemeten? Ik heb zelf 2 solexen (beide 3800) heb op 1 n nieuwe cylinder/zuiger gezet deze heeft maximaal 4.5bar druk. Ik heb geen idee of dit voldoende is. Hij loopt overigens prima. 30km op n vlakke weg. mvg, Harry
wat is de compressie van n Solex? heeft iemand deze wel es opgemeten? Ik heb zelf 2 solexen (beide 3800) heb op 1 n nieuwe cylinder/zuiger gezet deze heeft maximaal 4.5bar druk. Ik heb geen idee of dit voldoende is. Hij loopt overigens prima. 30km op n vlakke weg. mvg, Harry
Nee harry nooit gemeten, zou het wel een keer moeten doen. Zal eens kijken of ik ergens zo'n ding op de kop kan tikken.
Hoi, Het is eigenlijk wel grappig dat niemand weet wat de compressie is van n solex terwijl er n site vol met informatie over is. Ik heb gisteren van mijn andere solex ook de compressie es gemeten, de komt op 5,5bar. dit is bij koude motor gemeten en deze cylinder/zuiger is al wat ouder en beter opelkaar ingelopen. ik kan me niet voorstellen dat de compressie veel hoger zal zijn gezien de korte weg die de zuiger aflegt als de spoelpoorten afgesloten zijn. Ben wel benieuwd of een van de experts meer informatie heeft.
Iedereen heeft daar weer een andere mening over, maar een goede recht ronde cilinder/cilinderwand staat garant voor betere prestaties.Dus de compressie en de aanzuigdruk worden merbaar hoger.Dat resulteert in het beter starten en acceleren van het motortje mits alles goed word gemonteerd. Het afregrelen met het chokehendeltje gaat ook veel beter werken. En de cilinderkoppen hoefden jullie ook niet af te vlakken mede door het toepassen van de lange slag methode. Hierdoor komt de zuiger wel naar de cil kop toe ipv. andersom te werken.
De compressie komt vanzelf wel als er genoeg gas (dus benzine/luchtmengsel) boven de zuiger komt. In onze Solexrace periode waren wij de enigen die de compressie niet verhoogd hadden door de cilinderkop af te vlakken en toch reden we altijd vooraan. Door de inlaatmembramen waar wij mee reden kwam er gewoon meer vers gas boven de zuiger waardoor er vanzelf een hogere compressie ontstaat.
Hetzelfde verhaal eigenlijk als bij auto's met een turbomotor. Daarbij is de compressie ook lager, maar eenmaal aan het rijden met turbodrukvulling is de compressie wel aanwezig.
Dus motortje goed in orde betekent goed lopen van je Solex.
Dus Peter, als ik je goed begrijp maak het niet zoveel uit die zuigerspeling. Stel: wij hebben samen precies dezelfde solexen, lopen ook precies even hard, met allebei een (gemiddelde) zuigerspeling van 0,09mm. Nu laat jij de cilinder kleiner maken om op een speling van 0,05 uit te komen, wedden dat ik je niet meer bij hou.
Nee, ik had het meer over cilinderkoppen afvlakken.
Afvlakken of niet afvlakken dat is de vraag. Ik ga naar een andere vorm toe, want ik vind de originele vorm maar bagger. Bij zundapp specialisten zijn er al, die zo precies bezig denken te zijn dat ze op beurzen de supertherm koppen met excentrische bougie al links laten liggen, die willen alleen maar koppen met de bougie perfect in het midden.
Dus conclusie als je de cilinderkop destijds wel gevlakt had, dan had je de compressie en squish afstand al op nog betere waarde kunnen krijgen.Waardoor je nog harder rond kon gaan en je tegenstander dus nog makkelijker kon passeren.
Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn want zonder membraaninlaat krijg jem ook wel hard genoeg aan de gang. Een goed werkend zijmembraan brengt het meeste bij aan vermogen. Meerdere wedstrijden heb ik gereden tegen mensen welke dit al ver voor mij hadden maar toch kon ik ze verslaan. En veel vers gas krijg je niet alleen door het toepassen van een inlaatmembraan maar meer door het maken van spoelpoorten met de juiste vorm.
Het honen van deze nikasilcilinders gaat alleen met diamand, dat zegt iets over de hardheid.
Maar ik kwam ergens op het www een leuk stukje tegen over het honen in het algemeen.
Over het honen van de cilinderwand bestaan verschillende meningen. De één geeft de voorkeur aan Flex of zogenoemd balletjes honen om weer een juist hoonbeeld te krijgen en de motor met nieuwe zuigerveren optimaal te kunnen laten inlopen. De ander verkiest een driepoot met lange hoonstenen. Weer een ander gebruikt ook een hoon met drie stenen en kan deze behoorlijk zwaar instellen waardoor meer materiaal wordt weggenomen als bij het eerstgenoemde Flexhonen. Sommigen menen zelfs dat honen overbodig is, omdat kleine vastzittende oude zuigerdeeltjes van een vastgelopen zuiger door de zuigerveren wel worden verwijderd. Zelf blijf ik gebruik maken van Flexhonen en inloopolie, al hoop ik wel dat u duidelijkheid kunt geven wat nu de juiste manier is.
Antwoord: Om te beginnen is er een brochure verschenen van Mahle getiteld: Honen, maar dan wel goed! Daarin wordt beschreven wat er bij een goed hoonproces allemaal komt kijken. Ook het zogeheten plateauhonen komt aan de orde. Daarbij wordt het ruitvormige oppervlak tussen de hoongroeven vlak gemaakt. Het is zelfs mogelijk om uit te rekenen hoeveel olie in de hoongroeven kan worden opgenomen en welk dragend oppervlak de zuigerveren hebben. Er moet een bepaalde verhouding tussen de twee grootheden zijn, wil het inlopen goed verlopen. Het grote voordeel van deze hoon-wijze is dat de zuigerveren al heel snel een voldoende groot dragend oppervlak hebben om zowel het gas als de smeerolie op hun plaats te houden. Bovendien kunnen de veren hun warmte kwijt en kan de olie zijn smerende en koelende taken verrichten. Bij het reviseren moet er naar worden gestreefd de oorspronkelijke conditie zo dicht mogelijk te benaderen. De cilinders moeten rond en ciiindrisch zijn (binnen bepaalde grenzen) en de hoongroeven moeten voldoende volume hebben. Als het oppervlak vrij is van verbrandingsproducten en olieresten zijn de cilinders in orde. Soms is een lichte mate van honen nodig, al dan niet met een Flexihoon. Uiteraard is een set nieuwe zuigerveren nodig. Het is sinds kort mogelijk na het voorhonen (daarbij worden de maten voor het cilindrisch zijn gehaald) een laserbewerking uit te voeren. Daarna vindt er nog een hoonbewerking plaats die voor een zeer glad plateau-oppervlak zorgt. Met de laserstraal kan een 'normaal' hoonpatroon met ruitvormige groeven worden aangebracht èn geheel andere patronen. Daarbij worden er in een spiraalvormig verloop korte groeven in het oppervlak aangebracht die niet met elkaar zijn verbonden. Het groevenpatroon kan precies worden aangebracht waar het nodig is, dus over de slag van de zuigerveren of zelfs alleen maar bij het bovenste dode punt over ca. 20 mm slaglengte bij een bedrijfsautodieselmotor. Uit metingen is gebleken dat na de laserbewerking het inlopen sneller verloopt en dat het olieverbruik lager is dan bij plateauhonen.
Blokje staat in elkaar en heeft de eerste klappen gegeven, leuk is dat...ik had voordat de drijfstang erop zat de ontsteking al op tijd gezet.(flits flits) daarna verder gemonteerd en op het laatst even de bougie eruit, even draaien tot er benzine retour komt, bougie erin, paar keer draaien aan het vliegwiel d.m.v accuboormachine en slaat gelijk aan, en hij klinkt goed.
En wat verwacht je er eigenlijk van Jan ? Dat ie harder loopt of zo ? en zo ja, ....hoe ga je dat vergelijken met een ander blok ? Er zou met een keramische coating meer warmte moeten overblijven om op te rijden. Dus dat er niet zoveel warmte aan cilinderkop en zuigerbodem wordt afgegeven. Beetje zoals met een dun laagje koolaanslag wordt bereikt Gewoon nieuwsgierig.
Peter, Harder lopen zal wel meevallen, maar het blokje heeft een goede compressie, en daardoor loopt hij volgens mij gewoon lekker fris. En die coating werkt inderdaad als een goede koollaag, verder niets.
Maar zoals jij weet, is het gietijzer van de cilinder niet al te hard, nu met het nikasil heb ik een erg slijtvaste laag, en hoop hier gewoon lekker lang mee te kunnen rijden.
Verder zit er natuurlijk ook een vrijloopkoppeling in, alle lagers vervangen, voelt gewoon weer lekker aan.
Mijn vrouw rijd op een ami, en dat ding heeft een compressie daar zegt de paus u tegen, als je die aanduwt (wel met vrijlooplager) dan komt het achterwiel omhoog, daar is alleen wat aan de spoelpoorten en zuiger gedaan, verder geen gekke dingen, maar dat ding loop tegen de 45 km/uur, en als een naaimachine zo mooi, geen gerammel of trillingen.
Zo hoort het, en zo zou ik ook graag dit blokje(s) willen zien.