Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#19720 11/03/08 09:50 PM
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
hoe denken jullie over een electr.onsteking op een solex type 3800? ik kom deze bij diverse handelaren tegen en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? confused

Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Gekocht, gemonteerd, nooit meer naar gekeken, werkt bij mij perfect! (Solex Oto blokje)
Kort en krachtig he? (2500 km al mee gereden)

TTTTTT en nog een paar TTTTTTTTTTTTTT's

Joined: Sep 2007
Posts: 136
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2007
Posts: 136
Geen problemen mee 4, 5 meter lopen en motor draait. En blijft draaien. Het is bedrijfszeker.


Gr

Jos


Een Solex is als een knappe vrouw of een oud huis er is altijd werk aan


Nur in die ruhe liegt die kraft
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Heb van horen zeggen dat het goed werkt, nog geen problemen mee gehad volgens de eigenaar.

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Thanks, voor de reply, ga er serieus over denken om het te gaan monteren, nostalgie mag, maar een beetje bedrijfszeker vindt ik ook wel prettig wink Ik slinger um eerst nog ff op gang met de puntjes voor de keuring (moet nog kenteken verkrijgen)

Joined: Sep 2006
Posts: 339
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2006
Posts: 339
@ thaco , waar heb jij die electr.onsteking vandaan ?
En voor welk type was deze ?
Ik wil deze ook op mijn OTO plaatsen.



Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Solexmaniak
@ thaco , waar heb jij die electr.onsteking vandaan ?
En voor welk type was deze ?
Ik wil deze ook op mijn OTO plaatsen.


Ik heb ook wel interesse voor mijn Oto. Al was het alleen maar als backup voor het geval dat.
Heb laatst veel moeite moeten doen voor een nieuwe spoel en mijn conventionele ontsteking werkt nu prima, maar als er weer een probleem is kan ik weer op zoek. (Hoort bij een oudere Solex, weet ik ook wel).
Als zo'n spoelenplaat met electronische ontsteking past op een Oto zonder verdere aanpassingen ( klopt dit Thaco?) dan vind ik dat een beter alternatief dan ombouwen naar een 3800 ontsteking.


Groet, Tim
Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Onsteking gekocht bij Ad van Heerbeek. Volgens mij past het probleemloos. Ik heb wel het een en ander extra nagevraagd bij Ad. Hetgeen hij vertelde klopte voor mij. Ik heb verder geen verstand van de modellen die ik niet heb. Misschien is er een model 78-streep 8 uit appelscha met de haakse vertandings nippel, en dan gaat het niet op, dan past het niet...

Dus volgens mij geen probleen maar vraag het even voor de zekerheid bij Ad.

TTTTTTTTTTTTT

Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Orgineel bericht geplaatst door: Dirk
En nu ff het balletje opgooien op welk model na 2000 zit deze ontsteking???? u mag het invullen wink

Ik zie op de foto van de ontsteking bij van Heerbeek ook wel een heleboel Chinese tekentjes Dirk, maar wat is daar in principe mis mee?
Als mijn Oto zich lekker voelt met die Chinees dan ben ik toch ook blij? smile


Groet, Tim
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Chinese techniek staat nu eenmaal niet bekend om zijn goede kwaliteit, wordt aan gewerkt en wordt steeds beter. Maar als het goed werkt en vooral blijft werken waarom dan niet? Gezien de goede berichten hierover zou ik het erop wagen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Dirk
Ik heb ook geen problemen met deze ontsteking maar iemand zei dus dit is een beter alternatief dan mijn solex oto om te bouwen naar of met 3800 ontsteking vandaar dat het balletje opgooien op bijna al mijn oto zitten 3800 ontsteking zo spaar ik de oude uit voor later eventueel,mochten ze weer op de markt komen. wink


Wegleggen voor later hoeft niet te betekenen dat ze dan beter blijven dan degene die je gebruikt, ook hier gaat vaak het spreekwoord op "rust roest" of "ledigheid is des duivels oorkussen".
Ik heb minder problemen met de machines die ik regelmatig gebruik dan met de machines die jaren stilstaan.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2006
Posts: 339
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2006
Posts: 339
Bedankt Thaco , voor de snelle reactie , heren ook bedankt voor de extra tips.



Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
dus het kan ook op een OTO?

Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Marc, je bent een beste vent, maar je moet nu niet iets vragen wat al 4 keer in dit onderwerp staat! Lezen! Ja, kan op Oto. En ook op een OTO. En een oto.

TTTTTTTT
TTTTTTTTTTT dus. T ook

Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Sorry!

T

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
oke ja sorry ik heb niet alle berichten gelezen wink

Maarja in ider geval bedankt

Joined: Sep 2006
Posts: 339
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Sep 2006
Posts: 339
Nou bij mij past het niet geweldig goed , de koppelingstrommel klemt tegen de grondplaat , dit komt omdat er aan de binnenkant van de grondplaat allemaal schuine streepjes uitsteken ( bij de oude originele is deze helemaal glad), ben nu bezig deze weg te slijpen om de boel passend te maken, dus NEE ... hij past niet op elke OTO
!!!

De grondplaat die je besteld bij Ad is van een 3800.Op die van een OTO passen de losse onderdelen van de electronische onsteking niet.

Last edited by Solexmaniak; 13/04/08 10:29 PM.

Ik heb heel veel kleine onderdelen , boutjes moertjes veertjes etc. wie iets zoekt?? vraag het eerst ff aan mij. Heb ook veel dingen die ik zelf niet kan gebruiken(oudere(nieuwe)delen)
Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Orgineel bericht geplaatst door: Solexmaniak
Nou bij mij past het niet geweldig goed , de koppelingstrommel klemt tegen de grondplaat , dit komt omdat er aan de binnenkant van de grondplaat allemaal schuine streepjes uitsteken ( bij de oude originele is deze helemaal glad), ben nu bezig deze weg te slijpen om de boel passend te maken, dus NEE ... hij past niet op elke OTO
!!!

De grondplaat die je besteld bij Ad is van een 3800.Op die van een OTO passen de losse onderdelen van de electronische onsteking niet.


Da's balen! Ik had echter eerder in dit topic gezegd dat het op mijn model geen probleem was. Navraag bij Ad voor verduidelijking voor afwijkende modellen leek mij ook handig. Het kan dus wel degelijk, maar kennelijk niet voor alle Oto's..

Maar goed, is het je uiteindelijk gelukt?

TTTTT

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Thaco
Orgineel bericht geplaatst door: Solexmaniak
Nou bij mij past het niet geweldig goed , de koppelingstrommel klemt tegen de grondplaat , dit komt omdat er aan de binnenkant van de grondplaat allemaal schuine streepjes uitsteken ( bij de oude originele is deze helemaal glad), ben nu bezig deze weg te slijpen om de boel passend te maken, dus NEE ... hij past niet op elke OTO
!!!

De grondplaat die je besteld bij Ad is van een 3800.Op die van een OTO passen de losse onderdelen van de electronische onsteking niet.


Da's balen! Ik had echter eerder in dit topic gezegd dat het op mijn model geen probleem was. Navraag bij Ad voor verduidelijking voor afwijkende modellen leek mij ook handig. Het kan dus wel degelijk, maar kennelijk niet voor alle Oto's..

Maar goed, is het je uiteindelijk gelukt?

TTTTT


ik heb het inmiddels ook gemonteerd op mijn 3800 en het werkt perfect, past precies. echter nou zie ik dat er ook speciale irridium (of zoiets)bougies zijn speciaal voor electronische ontstekingen, voegt dit nog wat toe aan de prestaties of niet? is daar iemand mee bekend confused

Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Geen idee!

Vast wel een dure bougie?!

TTTTTT

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Merkbaar word het volgens mij pas als je met Rossi mee kan komen. wink


Vriendelijke groeten

Roelof
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
ik proef een beetje van wat de boer niet kent is niet goed of niet nodig crazy tuurlijk praten we hier niet over grote vermogenswinsten e.d. maar mijn vraag was simpel, nml of iemand er ervaring mee had, dus blijkbaar niet?? de prijs is ongeveer een euro duurder als de meeste bougies dus daar hoef ik het niet voor te laten, dus ik ga het gewoon zelf uitproberen. grin

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Goed idee en laat ons weten wat het resultaat is, ik leer ook elke dag nog.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Orgineel bericht geplaatst door: Jasolex
ik proef een beetje van wat de boer niet kent is niet goed of niet nodig crazy


De reactie is wel een beetje logisch geloof ik, sorry anders..
Ik heb wat algemene oldtimer, motor, en bromped ervaring; veel minder denk ik dan overige leden dan dit forum, maar........bij veel opknap, freubel en andere verbeter de motorconstuctie ideeen van zogenaamde expers wordt hetgeen wat eigenlijk wordt verkloot gecompenseerd door een super bougie. Dit gebeurd bij Guzzi's, XT-500's, en noem maar op. Vandaar de reactie's die nogal weifelend zijn...

Maar ben benieuwd naar je ervaring!

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Thaco
Orgineel bericht geplaatst door: Jasolex
ik proef een beetje van wat de boer niet kent is niet goed of niet nodig crazy


De reactie is wel een beetje logisch geloof ik, sorry anders..
Ik heb wat algemene oldtimer, motor, en bromped ervaring; veel minder denk ik dan overige leden dan dit forum, maar........bij veel opknap, freubel en andere verbeter de motorconstuctie ideeen van zogenaamde expers wordt hetgeen wat eigenlijk wordt verkloot gecompenseerd door een super bougie. Dit gebeurd bij Guzzi's, XT-500's, en noem maar op. Vandaar de reactie's die nogal weifelend zijn...

Maar ben benieuwd naar je ervaring!

dat begrijp ik ook wel,vandaar ook mijn vraag daarover, tuurlijk functioneerd het allemaal zonder high tech alleen wordt ik nieuwsgierig als zo'n bougie bij een leverancier wordt aangegeven als zijnde de bougie die bij de electr.ontsteking hoort, pfff wat een zin tired en ik wijs ook niet naar jou of iemand speciaal, alleen kan ik soms niet de enigszins stugge en wegwuivende antwoorden plaatsen wink

Last edited by Jasolex; 15/04/08 04:55 PM.
Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Solexmensen zijn geloof ik eigenwijs en enigsinds eigenaardig.....anders rij je ook niet op zo'n volkomen raar, slecht sturend, ondergemotoriseerd, en wat nog meer apparaat..

Maar ze zijn ook leuk!

Schrijf wel je ervaring over die bougie he!
TTTTTTTTTT

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Ik heb zo'n irridium bougie van NGK in mijn Suzuki LT-80 quad zitten.(80 cc 2-takt) Eerst was deze helemaal standaard, nu een powerfilter van twin air met castrol filteroil erop gemonteerd, kleine aanpassing aan de uitlaat en een irridium bougie. En het is flink merkbaar. Ik zeg niet dat dit alleen door de bougie komt, maar samenhang filter, uitlaat en bougie geeft een flink stuk meer power. Ben binnenkort ook van plan er een in mijn Polaris quad te zetten, maar m´n solex wacht ik nog even mij. Ik vindt het behoorlijk geld voor een bougie.

Die irridium bougies komen ook wel voor in de solex racerij.
Ik denk dat het voordeel van deze bougies alleen naar voor komt bij zwaar opgefokte machines, ze worden ook wel in de F1 gebruikt.

MvG
Rob de Jonge

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Thaco
Solexmensen zijn geloof ik eigenwijs en enigsinds eigenaardig.....anders rij je ook niet op zo'n volkomen raar, slecht sturend, ondergemotoriseerd, en wat nog meer apparaat..

Maar ze zijn ook leuk!

Schrijf wel je ervaring over die bougie he!
TTTTTTTTTT


whistle Thaco, je hoort ut uiteraard van me!

Last edited by Jasolex; 15/04/08 08:20 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ER is een hoop "zin" en "onzin" over bougies bekend.
Het betoog van Peter is duidelijk:
waar het om gaat is een benzine mengsel op tijd te onsteken, niet meer dan dat.
Nu zijn er constructeirs die een motor zodanig maken dat een bougie het moeilijk heeft om de gevraagde vonk te leveren, OF om de gevraagde vonk te blijven leveren.
Bovendien is een vonk niet zo maar iets, het is een gas plasma dat in stand wordt gehouden door ionisatie van het gas en om dat te ioniseren dient er energie aan toegevoegd te worden door middel van fietsende electronen.
Die electronen komen uit het metaal door daar voldoende spanning op te zetten, maar niet elk metaal is zo maar bereid om zijn electronen weg te geven.
Bovendien wordt het metaal erg heet door het plasma en dat vindt metaal leuk, kan het lekker smelten.

( een goed voorbeeld van een vonk en plasma is dat wat er gebeurd bij het lassen)

Dan is er nog de onsteking zelf, die is niet bij machte om veel energie te leveren terwijl een vonk/plasma toch een zekere stroomdichtheid wil ( ampere per vierkante mm)
Hoe kleiner dus de electrode hoe sneller die stroomdichtheid bereikt wordt, maar hoe kleiner de electrode hoe sneller de slijtage door wegslaan van het metaal en hoe hoger de temperatuur want er is minder metaal om de temperatuur weg te lijden.

wat je dus zoekt is een metaal dat goed de warmte geleid, goed zijn electronen afstaat, een hoog smeltpunt heeft en goed bestand is tegen erosie.

En dat is gewoon ijzer niet.
Wolfram gedoopt met thorium of rhodium komt een heel eind ( veel gebruikt materiaal voor TIG lassen) maar Irridium ( het lijkt of de de naam iets met "straling" van doen heeft) doet het kennelijk beter.
Leuk voor motoren met ca 200PK/liter
(terug gerekend naar de Solex is het dus interessant om zo een bougie te monteren in je 50cc 10PK solex, en dat is nog maar een slak want met 50 cc kun je best wel 20 PK halen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
ER is een hoop "zin" en "onzin" over bougies bekend.
Het betoog van Peter is duidelijk:
waar het om gaat is een benzine mengsel op tijd te onsteken, niet meer dan dat.
Nu zijn er constructeirs die een motor zodanig maken dat een bougie het moeilijk heeft om de gevraagde vonk te leveren, OF om de gevraagde vonk te blijven leveren.
Bovendien is een vonk niet zo maar iets, het is een gas plasma dat in stand wordt gehouden door ionisatie van het gas en om dat te ioniseren dient er energie aan toegevoegd te worden door middel van fietsende electronen.
Die electronen komen uit het metaal door daar voldoende spanning op te zetten, maar niet elk metaal is zo maar bereid om zijn electronen weg te geven.
Bovendien wordt het metaal erg heet door het plasma en dat vindt metaal leuk, kan het lekker smelten.

( een goed voorbeeld van een vonk en plasma is dat wat er gebeurd bij het lassen)

Dan is er nog de onsteking zelf, die is niet bij machte om veel energie te leveren terwijl een vonk/plasma toch een zekere stroomdichtheid wil ( ampere per vierkante mm)
Hoe kleiner dus de electrode hoe sneller die stroomdichtheid bereikt wordt, maar hoe kleiner de electrode hoe sneller de slijtage door wegslaan van het metaal en hoe hoger de temperatuur want er is minder metaal om de temperatuur weg te lijden.

wat je dus zoekt is een metaal dat goed de warmte geleid, goed zijn electronen afstaat, een hoog smeltpunt heeft en goed bestand is tegen erosie.

En dat is gewoon ijzer niet.
Wolfram gedoopt met thorium of rhodium komt een heel eind ( veel gebruikt materiaal voor TIG lassen) maar Irridium ( het lijkt of de de naam iets met "straling" van doen heeft) doet het kennelijk beter.
Leuk voor motoren met ca 200PK/liter
(terug gerekend naar de Solex is het dus interessant om zo een bougie te monteren in je 50cc 10PK solex, en dat is nog maar een slak want met 50 cc kun je best wel 20 PK halen)

Joan, dit is een duidelijk verhaal voor mij, erg leerzaam smile in praktijk zou het dus zo kunnen zijn dat door het hoge smeltpunt de zuiger kunnen beschadigen cq gat in branden?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Jasolex
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
ER is een hoop "zin" en "onzin" over bougies bekend.

Joan, dit is een duidelijk verhaal voor mij, erg leerzaam smile in praktijk zou het dus zo kunnen zijn dat door het hoge smeltpunt de zuiger kunnen beschadigen cq gat in branden?


De zuiger is van een aluminium legering, dat heeft een veel lager smeltpunt dan de legering van de bougie electrode.
Er kunnen gaten in zuigers branden maar dat gebeurd om een andere reden dan de reden van het smelten van de bougiepunt.
OA detonatie of een verkeerd vlamfront vanaf de bougie is moordend voor de zuiger.

Veel tweetakt racers hadden daar in het verleden last van.
Het is ook de reden dat ik al meerdere malen in Joure ben uitgevallen: het verdampen van het metaal van mijn cylinderkop,
(ook gevoelig voor verbranden/smelten) dat slaat neer op de koudere bougie, geeft kortsluiting en dan ben ik mijn vonk kwijt.

Ik heb mijn kop nu opgelast met ander materiaal, hoop nu voldoende tijd te hebben om fatsoenlijk te testen.
Mijn nadeel van de afgelopen jaren was dat ik alleen maar in Joure race, andere "races" die ik rij zijn ludieke en daar ga je met een normale solex heen.
Dus of Joure nu wel of niet doorgaat: testen doe ik in ieder geval. Met een gele plaat achterop en Helm val ik in een categorie die toch al harder mag.

En dan nog een paar KM extra erbij zien te tunen want je ziet dat
er steeds meer snelle solexen komen en zelfs de "B" en "C" klasse
gaan onwaarschijnlijk hard, de echte racers zijn overgebleven en de hobby racers zijn kennelijk een beetje afgehaakt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
? ? ?



bijdehandje ben je toch he? zeker moeilijk voor je,al die vraagtekens achter elkaar! tired zoals je hierboven ziet zijn er wel mensen die hun best doen om een zinnig antwoord te geven en was mijn opmerking uiteindelijk nog niet helemaal onterecht grin

Last edited by Jasolex; 16/04/08 08:11 PM.
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Orgineel bericht geplaatst door: Jasolex
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
ER is een hoop "zin" en "onzin" over bougies bekend.

Joan, dit is een duidelijk verhaal voor mij, erg leerzaam smile in praktijk zou het dus zo kunnen zijn dat door het hoge smeltpunt de zuiger kunnen beschadigen cq gat in branden?


De zuiger is van een aluminium legering, dat heeft een veel lager smeltpunt dan de legering van de bougie electrode.
Er kunnen gaten in zuigers branden maar dat gebeurd om een andere reden dan de reden van het smelten van de bougiepunt.
OA detonatie of een verkeerd vlamfront vanaf de bougie is moordend voor de zuiger.

Veel tweetakt racers hadden daar in het verleden last van.
Het is ook de reden dat ik al meerdere malen in Joure ben uitgevallen: het verdampen van het metaal van mijn cylinderkop,
(ook gevoelig voor verbranden/smelten) dat slaat neer op de koudere bougie, geeft kortsluiting en dan ben ik mijn vonk kwijt.

Ik heb mijn kop nu opgelast met ander materiaal, hoop nu voldoende tijd te hebben om fatsoenlijk te testen.
Mijn nadeel van de afgelopen jaren was dat ik alleen maar in Joure race, andere "races" die ik rij zijn ludieke en daar ga je met een normale solex heen.
Dus of Joure nu wel of niet doorgaat: testen doe ik in ieder geval. Met een gele plaat achterop en Helm val ik in een categorie die toch al harder mag.

En dan nog een paar KM extra erbij zien te tunen want je ziet dat
er steeds meer snelle solexen komen en zelfs de "B" en "C" klasse
gaan onwaarschijnlijk hard, de echte racers zijn overgebleven en de hobby racers zijn kennelijk een beetje afgehaakt.


Wanneer is dat dan in Joure, ik wil ook wel eens aanschouwen, lijkt me een zeer leuk evenement, trouwens je moet er volgens mij behoorlijk durf voor hebben om met een solex knalhard een bochtje te pakken, ik moet zelfs bij 30 a 35 km/u de bocht goed inplannen met het zwaartepunt voorop grin

Last edited by Jasolex; 16/04/08 04:04 PM.
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Orgineel bericht geplaatst door: Dirk
Er is ook een D. ;)klasse hoor gewoon de orginele standaard solex van alle modelletje,s wat

ik zie idd op de evenementenkalender dat er heel wat races te bewonderen zijn! wat ik wel moet regelen is een goede trekhaak met drager achterop mijn auto, want ook de gezelligheidsritjes zijn vaak een aardig stukje verwijderd van de randstad frown te ver om op de solex naar toe te rijden.

Last edited by Jasolex; 16/04/08 08:10 PM.
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Hoi Jan, Kijk eens bij de Aldi, hij staat weer in de folder.
Volgens mij heeft Roelof ook deze drager, of een soortgelijke. € 79.99

Kijk wel even goed hoe de kogelbevestiging is,Ik bedoel dus dat hij stevig genoeg op de kogel vast gezet kan worden.Bij twijfel niet kopen.
Ik heb er eens een drager bij de Gamma gekocht, en op de trekhaak bevestigd.Daarna met mijn volle gewicht er op gaan staan.Ik vertrouwde het niet door de speling die er op de kogel er in zat, dus het geheel dezelfde dag weer retour gebracht. frown

Bij de Praxis toen wel geslaagd.


Attached Images
1935-KBILD01.jpg (24.45 KB, 260 downloads)
Last edited by Opa_Ris; 16/04/08 11:14 PM.

Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Volgens mij is het weer de zelfde Aldi drager als ik heb, NIET KOPEN!!, de bevestiging op de kogel is niet goed, bij de Aldi drager word de drager aan de voorkant van de kogel vastgezet, dit is een zeer slappe constructie, koop een drager die op de bovenkant van de kogel word vastgeklemt.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jun 2005
Posts: 1,386
Precies wat je zegt Roelof,daarom heb ik ook die andere teruggebracht.Kijk daar dus naar ,Jan!!!
Ik weet niet hoe de bevestiging was/is. Anders had ik er geen melding van die advertentie gemaakt.
Je ziet op de foto van mij dat ook die ik nu heb,de bout bovenop de kogel zit.Zo trek je dan de drager goed tegen de kogel aan. Mij bevalt deze uitvoering prima. smile


Met Vriendelijke Groeten;
Aad Rissema
------------------------------
Unus Solex, plures amici

Geb. 05-06-1948
Overl. 20-12-2008




Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Orgineel bericht geplaatst door: Jasolex
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
? ? ?



bijdehandje ben je toch he? zeker moeilijk voor je,al die vraagtekens achter elkaar! tired zoals je hierboven ziet zijn er wel mensen die hun best doen om een zinnig antwoord te geven en was mijn opmerking uiteindelijk nog niet helemaal onterecht grin


Ik wist niet dat je kwaad werd.
Ik wist alleen niet wat een irridium bougie met een gat in de zuiger te doen had, die veroorzaakt word door pingelen van de motor.
Daarom ? ? ?

Ik weet niet wat ik jou gedaan heb Jasolex. confused


Ik had ook wat vraagtekens bij je opmerking, gelukkig had Peter de vraagtekens al geplaatst dus kon ik me concentreren op een
algemeen antwoord met betrekking tot gaten in de zuigers.
Had ik een antwoord specifiek naar jouw opmerking moeten dichten dan was me dat niet gelukt.
Door de interactie wordt iedereen wat wijzer, dat is oa de bedoeling van dit forum. Niet alleen op het gebied van Solex, want er is nog zo veel meer waar je de techniek die je hier opdoet kunt gebruiken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Precies wat je zegt Roelof,daarom heb ik ook die andere teruggebracht.Kijk daar dus naar ,Jan!!!
Ik weet niet hoe de bevestiging was/is. Anders had ik er geen melding van die advertentie gemaakt.
Je ziet op de foto van mij dat ook die ik nu heb,de bout bovenop de kogel zit.Zo trek je dan de drager goed tegen de kogel aan. Mij bevalt deze uitvoering prima. smile


Niet iedereen mag deze constructie gebruiken want er zijn nogal wat patenten rondom het gebruik van de trekhaak kogel voor andere toepassingen dan als trekhaak.
Een vriend van me had een perfecte methode bedacht voor een fietsendrager maar daarbij kwam hij aan de platte kant bovenop de kogel en dat stuk plat bleek zwaar gepatenteerd te zijn.

Zelf ben ik tevreden over diverse dragers die hulsptukken aan de stang onder de kogel gebruiken ( NIET de twinny load constructie)
Vaak zijn deze dragers wat stijver dan degenen die alleen aan de kogel hangen en je ziet met name bij Combi's ( stationwagens)dat de rechte achterkant in kontakt komt met fietsen (solexen) die in de dichtbije goot staat, alleen de buitenste goot is dan nog maar geschikt en dat zwaait nogal door.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Orgineel bericht geplaatst door: Joan
Orgineel bericht geplaatst door: Opa_Ris
Precies wat je zegt Roelof,daarom heb ik ook die andere teruggebracht.Kijk daar dus naar ,Jan!!!
Ik weet niet hoe de bevestiging was/is. Anders had ik er geen melding van die advertentie gemaakt.
Je ziet op de foto van mij dat ook die ik nu heb,de bout bovenop de kogel zit.Zo trek je dan de drager goed tegen de kogel aan. Mij bevalt deze uitvoering prima. smile


Niet iedereen mag deze constructie gebruiken want er zijn nogal wat patenten rondom het gebruik van de trekhaak kogel voor andere toepassingen dan als trekhaak.
Een vriend van me had een perfecte methode bedacht voor een fietsendrager maar daarbij kwam hij aan de platte kant bovenop de kogel en dat stuk plat bleek zwaar gepatenteerd te zijn.

Zelf ben ik tevreden over diverse dragers die hulsptukken aan de stang onder de kogel gebruiken ( NIET de twinny load constructie)
Vaak zijn deze dragers wat stijver dan degenen die alleen aan de kogel hangen en je ziet met name bij Combi's ( stationwagens)dat de rechte achterkant in kontakt komt met fietsen (solexen) die in de dichtbije goot staat, alleen de buitenste goot is dan nog maar geschikt en dat zwaait nogal door.


Wat is er dan eigenlijk niet goed aan de constructie van een twinny-load Joan Alles zit toch goed vergrendeld ?

Attached Images
1939-Twinnyload001-1.jpg (207.71 KB, 1661 downloads)
1940-Twinnyload002-2.jpg (194.99 KB, 629 downloads)
1941-Twinnyload003-3.jpg (199.62 KB, 794 downloads)

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: May 2006
Posts: 277
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: May 2006
Posts: 277
Jongens, Koffie Annan hier! Ik heb een idee: morgen stukje rijden op iets met 2 wielen!

Daarna beginnen we een nieuw topic over hoe dat was!

En nu, huppekee naar bed. Is al 10 over 12 en we kunnen niet zonder jullie.

TTTTTTTTT


potpietdoosie

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: trommel


Wat is er dan eigenlijk niet goed aan de constructie van een twinny-load Joan Alles zit toch goed vergrendeld ?


De constructie van de twinny load is op zich een stevige constructie, alleen niet ieder type trekhaak is geschikt voor deze constructie.
De hulpplaat met de twee ogen ( waar de pennen in gaan vallen)die aan de trekhaak moet is soms heel lastig af te stellen , heel erg afhankelijk van de bocht die aan je trekhaak zit.
Ik weet niet of "twinny" voor elke trekhaak merk/type ander hulpstukken levert maar ik heb wel eens zo een ding bij een vriendin van mijn vrouw aan een mazda moeten hangen en dat bleef maar naar achteren scheef weghangen. heb toen maar een ding van mezelf erop gehangen.

Ook de constructie met schuifstukken om een fiets met klemmen op de cranck vat te zetten is niet van deze tijd, veel aluminium crancks van moderne fietsen zijn raar taps uitlopend en met een krul erin, dat is niet te klemmen. Voor een solex zit altijd 1 van die twee opstaander in de weg met het standaard daarom gebruik ik liever een drager met lange rechte goten.
(Bij twinny ook een beetje vage kantelbare wielklemmen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 103 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.069s Queries: 101 (0.020s) Memory: 1.3074 MB (Peak: 1.7743 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 23:53:43 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS