Al vele malen heb ik gemeld dat het vrij simpel is een origineel potje op te voeren. Dit is te doen door in de achterwand van het potje, precies daar waar de pijp het potje binnen gaat een gat te boren, daarmee door te gaan tot je inwendig de pijp raakt, hem ingaat en daarna blijven boren tot je er weer uitgaat. Dan stoppen met boren anders vindt je aan de voorkant van het potje ook een gat.
Begin voor het precies boren liefst met een boor 4 mm en dan na boren met een boor 6 mm.
Morgen ben ik vrij dus dat ga ik eens proberen. Heb toch nog een reserve uitlaat liggen. Ik stel me er geen grote snelheidswinst van voor (rij nu 31 a 32), maar zo'n eenvoudige ingreep wil ik wel testen. Neemt het geluidsniveau niet erg toe door dat gat?
Morgen ben ik vrij dus dat ga ik eens proberen. Heb toch nog een reserve uitlaat liggen. Ik stel me er geen grote snelheidswinst van voor (rij nu 31 a 32), maar zo'n eenvoudige ingreep wil ik wel testen. Neemt het geluidsniveau niet erg toe door dat gat?
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en uitlaat en carburateur onder handen genomen. Mijn ervaringen:
- Gaatje in uitlaat was zo gepiept. Ik heb mijn nieuwe uitlaat (ong. 2 maanden oud) genomen en daar het 6mm gat in geboord zoals aangegeven. - Carburateur en gasschuif uitgeboord naar 8 mm. Alles goed gepolijst en schoongemaakt. - Eerste proefrit: een verhoging van de snelheid met ongeveer 2kmh, waarbij de choke helemaal links moest staan. - Mijn conclusie (correct me when wrong): te weinig benzine. - Originele sproeier (28) vervangen door een oude 28 sproeier die ik ooit met een speld wat had opgeruimd. - Gevolg: iets meer toeren en de choke in het midden, maar de snelheidstoename was niet spectaculair. Ik rij nu 34 kmh waar ik in de originele staat 31 kmh reed. - De plug aan de zijkant van de carburateur heb ik ongemoeid gelaten. - Oh ja, het is een 3800 uit 1972.
Mijn vraag:
Heb ik iets over het hoofd gezien of is deze snelheidsvermeerdering normaal bij deze ingrepen?
Kijk even of je met het uitboren niet de venturibuis in je boring hebt dicht gedrukt Het beste is om WEL via de zijkant je venturibuis eerst te verwijderen en dan weer terug te plaatsen. Ook de aanzuig gaatjes in je luchtfilter bodem dienen een "beurt" te krijgen want die zijn nu eigenlijk al te klein voor de standaard carburateur
Hoe groot moet zoŽn tweede aanzuiggatje dan worden? Heb bij mijn solex er een gat van 8 mm bij gezet, maat daar ging die juist minder van lopen, op top wel iets harder, maar trelkkracht nam af. Heb nu een soort plugje van hard plastic waarmee ik het gatje kan afsluiten.
Hoe groot moet zoŽn tweede aanzuiggatje dan worden? Heb bij mijn solex er een gat van 8 mm bij gezet, maat daar ging die juist minder van lopen, op top wel iets harder, maar trelkkracht nam af. Heb nu een soort plugje van hard plastic waarmee ik het gatje kan afsluiten.
Hangt heel erg van het type luchtfilter af dat je hebt.
Maar voor een carburateur van 8 mm houd ik minimaal 2 maal 8 milimeter aan of 1 gat van 12.
Als je door een groter gat in je luchtfilter minder hard gaat dan heb je een brandstof probleem dat gecamoufleerd werd doordat als hij te weinig lucht via het filter krijgt er automatisch harder aan de brandstof wordt gezogen.
Kijk even of je met het uitboren niet de venturibuis in je boring hebt dicht gedrukt Het beste is om WEL via de zijkant je venturibuis eerst te verwijderen en dan weer terug te plaatsen. Ook de aanzuig gaatjes in je luchtfilter bodem dienen een "beurt" te krijgen want die zijn nu eigenlijk al te klein voor de standaard carburateur
In mijn geval zal inderdaad de venturibuis wel dicht zitten dus ik ga het propje wegboren en het buisje eruit halen.
Ik zie op: BrianSolex dat het gaatje weer gevuld wordt met epoxy. Heb hier ook wel gelezen over een popnageltje, maar is het niet handiger om een stukje schroefdraad te tappen en het af te sluiten met een boutje met wat vloeibare pakking op de draad? Of zien jullie hier niets in?
is het niet handiger om een stukje schroefdraad te tappen en het af te sluiten met een boutje met wat vloeibare pakking op de draad? Of zien jullie hier niets in?
Inderdaad, bij mij gaat er altijd M5 in. Nooit pakking materiaal OID, gaat altijd goed. Wel gebruik ik messing schroefjes. Parkers uit den boze want die wrikken het materiaal uit elkaar.
Ik begrijp het niet bij de een gaat het maar 2 km harder en bij de ander 10 km. Ook ik heb mijn carb naar 8.3 mm opgeboord. De zuiger 3 mm ingekort en het inlaat kanaal naar 10 mm gebracht. Verder de uitlaat 2 mm naar boven uitgevijld.De cilinderkop 3mm gevlakt. Resultaat 41 km/H !! Nu komen er nog 2 extra spoelpoorten bij en worden er slotjes gemaakt. De cilinder gaat 2 mm omhoog. Ben nieuwsgierig naar het resultaat. Zodra ik meer weet meldt ik me weer. St Klaasgroet Peter.
nee nee Peter, andere Peter kan het beamen dat het een hartloper is, gewoon met zorg reviseren is de sleutel, maar wat maakt het uit met 30km heb je ook plezier.
Ik begrijp het ook niet, mijn oto helemaal standaard 39km.
Ik begrijp het wel, Jaren terug heb ik al eens uigelegd dat ze het kwa kwaliteit bij solex niet zo nauw namen.
De cylinders met name hebben een grote variatie in poorten timing omdat kennelijk het maken van de gietmallen of de nabewerking van de cylinders nogal ruim genomen werd. De spoelpoorten en uitlaat positie zijn bijvoorbeeld erg belangrijk voor de te behalen snelheid. De inlaat wordt meestal zelf al bijgwerkt door de zuiger in te korten op deze plek en dan maakt het niet meer uit waar hij origineel precies zat.
Heb je pech dan heb je een langszame en werk je je te pletter om er nog wat van te maken. Heb je mazzel dat fluit je iedereen voorbij. Dat valt pas op als je er veel van dezelfde soort hebt.
sja joan mij overtuig je niet meer,heb genoeg van je werk rond zien fietsen.
Ik weet niet of hier een historische rivaliteit aan ten grondslag ligt, maar ik vind de reacties van Bizon op de posts van Joan erg negatief klinken. Wellicht is het een kwestie van "ouwe jongens krentenbrood" maar bij mij als relatieve nieuwkomer komt het behoorlijk afzeikerig over.
Wat ik wel weet is dat de adviezen van Joan door mij als zeer deskundig worden ervaren.
sja joan mij overtuig je niet meer,heb genoeg van je werk rond zien fietsen.
Ik weet niet of hier een historische rivaliteit aan ten grondslag ligt, maar ik vind de reacties van Bizon op de posts van Joan erg negatief klinken. Wellicht is het een kwestie van "ouwe jongens krentenbrood" maar bij mij als relatieve nieuwkomer komt het behoorlijk afzeikerig over.
Wat ik wel weet is dat de adviezen van Joan door mij als zeer deskundig worden ervaren.
Ja ik snap het ook even niet, denk dat hij in een dipje zit. Ik verwacht nog wel een paar keer kommentaar want er staan nog wat berichten van me open waar nog niet met hoofdletters een éénregelig kommentaar op is gegeven.
Die van mij loopt standaard 36-37, windje in de rug 39-40. Kan per dag verschillen lijkt het wel. Verder niets aan verandert of iets dergelijkt, 29 cc sproeier, loopt als een trein
Klopt ja, als het bijvoorbeeld koud is, of koeler, kan er meer lucht in je cilinder; een hogere vullingsgraad. Er wordt dus meer verbrand en dat leid tot beter lopen van de motor. Ook speelt de luchtvochtigheid een rol bij de verbranding, vochtigere lucht geeft een andere verbranding als drogere lucht.
Vandaag carburateur verder onder handen genomen. Propje eruit geboord en geprobeerd buisje er met een parkertje uit te trekken. Dat laatste lukte dus niet. Toen maar via de "stoma" met een passend staafje het buisje helemaal vrij gemaakt. 5mm draad getapt en de boel afgesloten met een messing boutje waaronder een roodkoperen ringetje (zo goed Joan? :)) Vervolgens de gaten van het luchtfilterhuis opgeboord naar 8 mm. Resultaat: Ik heb nog niet gereden vanwege het hondenweer, maar aan het toerental te horen moet het wel harder gaan nu. Heb de 28 sproeier weer gemonteerd en het beste draait ie nu als de chokeschuif iets links van het midden staat. Het valt me wel op de de stand van de chokeschuif veel nauwer luistert nu. Bij beter weer morgen een proefrit. Ik ben benieuwd!
Vandaag carburateur verder onder handen genomen. Propje eruit geboord en geprobeerd buisje er met een parkertje uit te trekken. Dat laatste lukte dus niet. Toen maar via de "stoma" met een passend staafje het buisje helemaal vrij gemaakt. 5mm draad getapt en de boel afgesloten met een messing boutje waaronder een roodkoperen ringetje (zo goed Joan? :)) Vervolgens de gaten van het luchtfilterhuis opgeboord naar 8 mm. Resultaat: Ik heb nog niet gereden vanwege het hondenweer, maar aan het toerental te horen moet het wel harder gaan nu. Heb de 28 sproeier weer gemonteerd en het beste draait ie nu als de chokeschuif iets links van het midden staat. Het valt me wel op de de stand van de chokeschuif veel nauwer luistert nu. Bij beter weer morgen een proefrit. Ik ben benieuwd!
Prima zo, succes. Meestal lukt het, om het buisje er met een lange dunne spaanplaat schroef uit te trekken. Parkers hebben een te dik middenstuk (de "ziel") die willen niet IN het gaatje, spaanplaatschroeven daarentegen hebben een heel dunne "ziel" en relatief veel schroefdraad, zijn daarentegen niet erg sterk.
De eerste proefrit na de ingreep is goed verlopen! Er staat een stevig windje vandaag (goed zeilweer maar helaas ligt de boot al op de kant...) dus echt objectief was de test niet, maar 43 kmh met de wind in de rug gemeten op een gps is niet verkeerd toch? Toch maar de iets grotere sproeier gemonteerd. Een 28 die ik met een naald voorzichtig wat heb opgeruimd dus wat ie nu is weet ik echt niet, maar de benzine/lucht verhouding is volgens mij prima. Chokeschuif iets rechts van het midden loopt ie nu het best. Ik heb wel iets meer slip op de band nu bij het optrekken maar dat lijkt me alleen maar een goed teken.
Ik ben tevreden nu. 30 kmh was ook prima, maar als je voor hetzelfde geld (nou ja, iets hoger verbruik waarschijnlijk) af en toe even harder kunt om die scooter van je af te schudden is dat wel geinig natuurlijk.
Ik bedoel natuurlijk zo'n geknepen retro Vespaatje met knipperlichten, een leren buddyseat, 2 zijspiegels, halogeen koplampje, maar wel met een blauwe nummerplaat!
Het begint zo langsamerhand wel zeldzaam te worden dat het droog is, maar de dagen dat het droog is en zolang er nog niet gestrooid wordt snel ff rondje solexen
hoi Joan, ik wil dit gat in mijn orginele 3800 uitlaat gaan boren om te zien of ik er wat extra rendement uit kan halen.
de solex loopt standaart 29 km/h, zou ik met deze aanpassing iets harder gaan?
de foto kan ik niet openen, dus wil ik even zeker weten waar het gat precies geboord moet worden, is dat bij de grote uitlaatpijp die de pot ingaat of bij het kleine pijpje die de pot uitgaat?
Plaatje van potje opvoeren is helaas niet meer zichtbaar. iemand die mij em even kan plaatsen of mailen??? Zou fijn zijn. Heb nu nl voor proef een dikkere pijp, die geeft een iets horere top,ietje minder trekkracht, maaar VEEEL meer herrie. Toch maar even boren dus. Wie helpt??
Plaatje van potje opvoeren is helaas niet meer zichtbaar. iemand die mij em even kan plaatsen of mailen??? Zou fijn zijn. Heb nu nl voor proef een dikkere pijp, die geeft een iets horere top,ietje minder trekkracht, maaar VEEEL meer herrie. Toch maar even boren dus. Wie helpt??
ach zo een gaatje ( feitelijk 3 stuks op 1 rij) Bij mij reageren ze er goed op, maar er zit zoveel verschil in solexen ( met name de cylinders) dat het zeker niet "one size fits all" is. Het beste is nog steeds een hele kist met cylinders te hebben en daar precies de goede uit te pikken, dan lopen ze "standaard" als de brandweer.
ach zo een gaatje ( feitelijk 3 stuks op 1 rij) Bij mij reageren ze er goed op, maar er zit zoveel verschil in solexen ( met name de cylinders) dat het zeker niet "one size fits all" is. Het beste is nog steeds een hele kist met cylinders te hebben en daar precies de goede uit te pikken, dan lopen ze "standaard" als de brandweer.
ja, zo'n kist heb ik
En inderdaad, er zit enorm verschil in de cilinders. Daarmee is niet altijd gezegd dat de cilinder waar je veel van verwacht ook het beste loopt. Ik heb een OTO met originele V2 cilinder die met gemak de TUM80A bijhoudt.
Goed passende zuiger, goede ontsteking, enfin, alles telt mee voor het totaalplaatje.
Heeft idd nog merkbaar invloed. Gaat nu voor de wind ruim over de 40 en met tegenwind toch 33-35. Heb het buitenste gaatje wel weer dichtgemaakt, dat klinkt weer wat stiller.Had nl aan de onderzijde ook al een 6 mm gaatje zitten voor afwatering/weerstandsvermindering. Klinkt en presteert nu netjes.
Dat is nogal wat. Ik was vandaag ook bezig met een uitlaatgevoelig motortje. De uitlaat schoongemaakt ,er zat niet veel vuil in en voorlopig werkt het weer dus dat gaatjes boren hoeft (nog) niet.
(Poortjes netjes gemaakt/mooi zuigertje met korter hemd. 1.2 mm vanaf het petje en dikkere voetpakking en met akelige precisie het ontstekingstijdstip instellen.)