Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Aug 2007
Posts: 29
J
JWV Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2007
Posts: 29
Hallo allemaal ik wil ff mijn ervaring kwijt over de nieuwe Black 'n Roll.
Ik kocht hem in augustus 2006 want ik had hem nodig voor mijn werk.
In oktober kon ik hem ophalen(stond al 5km op de teller).
Ik reed er 7 dagen per week mee en inene weg power, ik naar de fietsenmaker: verstopte sproeir, uitblazen en klaar. Na 1500 km ging mijn voorlamp raar flikkeren, weer fietsen maker en weer ok.
Na 2500 km deed de teller niks meer, nieuwe teller kabel en alles weer ok. Na 3500km hoor ik terwijl ik van werk naar huis rijd ik op een warme avond naar huis en hoor ik een geknars en zit ie ff vast, daarna reed ie weer ok. Daarna nog mee gereden en zat ie vast in Voorhout, na afkoelen reed ie weer. Bleek dat de 2takt die de fietsenmaker mij aaraade te weinig olie te bevatten(koop nooit 2takt bij de shell die is te schraal)(mijn snor model van 25km reed gewoon 35 km per uur, met de nieuwe zuiger is 30 al te veel), dus krassen in mijn zuiger en een nieuwe erin. Nu na 3852 km en goed gesmeerd hoor ik weer geknars top einde stuk , hopelijk werkt ie weer aan het eind van deze week.
Oja ik heb ook eerder nog de voorrem moeten laten vervangen (stuk geremd) en ik heb de voorrem hendel stuk gevallen(blokje deed het daarna nog perfect). En na 2 weken begon ie raar te piepen.

Ik weet dat ik een beginner ben met zijn eerste solex, maar ik heb al aardig wat ellende met mijn black 'n rol gehad.



Ik vind de Black 'n roll echt duur maar wel lekker verslavend.


A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Hoi JWV

Sins vorige week zaterdag ben ik ook Black en Roll bezitter.
Mijn eerste indruk was ook dat het nogal een gammellen bedoeling
is. De kwaliteit die geboden wordt voor de dik 1000 euro die ik ervoor betaald heb vindt ik gewoon slecht.
Eerst loopt het achterwiel aan. Dan het voorwiel dat ik ook nog recht moest zetten. Nu is de tankdop niet meer goed erop te schroeven, de schroefdraad in de dop past niet goed op de schroefdraad van de tank. Hierdoor valt er een soort gruis van de dop in de tank. Het gevolg is een regelmatig verstopte sproeier.
Wat mij ook opvalt is dat de snelheid nogal wisselt de ene keer 30 a 35 km/h en de andere keer 25 a 30 km.h
Verder hoop ik dat mij de ellende die jij hebt mee gemaakt mij bespaart blijft.
Maar als het eenmaal warm is rijdt het geweldig zoniet verslavend

Dit in het kort de ervaringen van ongeveer tien dagen Solex rijden.

Groetjes

van der P

Jos

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
waarom toch
er zijn zo'n mooie oude solexen te koop.
en zeggen ik kan niet sleutelen gaat ook niet meer op
voor dat geld rij je de mooiste echte nederlandse solex
en blijft nog geld waar ook.
groeten wouter

Last edited by woutervermeer; 16/08/07 07:22 PM.
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Je hebt helemaal gelijk. Maar nu heb ik hem ik had me er heel erg op verheugt. Maar op het internet kun je de staat van de Solex ook niet goed aflezen, dat zie je pas als die geleverd wordt. En dan valt het in zekere zin tegen. Hoewel ik best graag sleutel, wil ik ook graag een betrouwbaar vervoermiddel. Maar dat vertrouwen heb ik nog niet. Het blijft allemaal wel lopen maar op een manier van het kan de volgende kilometer ook stoppen.
Als ik van Roermond naar Sittard rij de route die ik volg +/- 30 km en het begint te sputteren en boutjes los te lopen, draai ik om en kom dan met hangen en wurgen thuis, dan denk poe het is gelukkig goed gegaan.
Dan begint het plezier ook wat minder te worden.
Als ik hem wil verkopen wat krijg je er dan nog voor hoeveel schrijf je op 2 weken af ?

Groetjes

Jos

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Bedenk dat op een aantal onderdelen na (bv onsteking) de solex qua techniek nog steeds het zelfde is al 40 jaar geleden, er is altijd wel wat te sleutelen want zo degelijk zijn ze niet, het is net al met de oude Engelse motorfietsen je moest in iedergeval veel gereedschap mee voor onderweg en toch waren de mensen er gek mee, het is een soort lifestyle, zo is het met de solex ook, voor woon werk was het misschien verstandig geweest om een japannertje te kopen maar ja dan rij je weer geen solex en mis je weer die opmerkingen van kijk een solex!!


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Voor wat betreft nieuwe solexen:
de opmerkingen die gemaakt zijn over het vastlopen,
gewoon zelf 1 op 35 blijven smeren je weet namelijk niet of de legering die voor de cylinder is gebruikt wel een optimaal gietijzer is, er kan heel veel fout gaan bij het bereiden van het recept voor goed gietijzer met goede loop eigenschappen en de vraag is of de gieterij die nu de cylinders giet goed genoeg is.
Mogelijk dat dat gieten niet altijd goed gaat want in principe moet een goede zuiger en cylinder ( zeker als hij al zoveel gelopen heeft als je beschrijft) ook op mengsmering met een 1:50 verhouding goed blijven lopen- waarschijnlijk was die Shell mengsmering ook in deze verhouding, vraag dat eens na).
Het zelf mengen geeft je een wat extra zekerheid dat er voldoende olie aanwezig is om ook de wat slechtere cylinders goed te laten blijven lopen.

Verder dien je ook na te gaan of je niet teveel op stoffige paadjes rijdt want het luchtfilter stelt voor dit soort omstandigheden weinig voor want je beschrijft dat er meer stuk loopt.

Vaak schoonmaken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Gisteren heb ik de mengverhouding verhoogt van 1:50 naar ongeveer 1:40.
Toen ik vanmorgen naar de zaak reedt, het was koud, liep de Solex zoals die nog niet gelopen had zo goed. Geen gesputter een mooie toon. Ik hoop dat dat zo blijft

Groetjes

Jos

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
aquamist, is nog steeds te koop in universele handel.

Joined: Aug 2007
Posts: 29
J
JWV Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2007
Posts: 29
Hij doet het weer!!!!
Morgen kan ik hem op komen halen, volgens de dealer zat er een constructiefout in de big end, ik zal morgen meteen vragen voor een gespeceficeerde bon , misschien kan ik ik dit nog claimen bij de importeur.
Blijkbaar word de black'n Roll slecht gefabriceerd.

Joined: Aug 2007
Posts: 29
J
JWV Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2007
Posts: 29
Ik heb mijn Solex weer terug, de bromfietshandelaar erkende dat de chinese Solex inderdaad wat technisch zwakker is als de degelijke, echt oude Solex. De onderdelen kreeg de handelaar vergoed van de importeurr ik moest alleen 60 euro aan arbeidskosten betalen, dat kon hij niet verhalen op de importeur. Hij heeft de naaldlager van het big end vervangen samen met de drijfstang(die was nog niet eerder vervangen, wel de zuiger)
De solex haalt nu 30km per uur, wel voelt hij iets stroever aan, Ik kan nu weer opnieuw beginnen met inrijden.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Voortaan de drijfstangen van de solex maar vervangen door die van een puch maxi, kost weinig en is ijzersterk ( en past, er zijn alleen vulplaten nodig want het onderste oog is smaller maar hij heeft een open big end en dat smeert veel beter).


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
heb je daar fotos van?

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Zei ik het niet!
Solex forum is klaar voor het het guiness boek of records,,,,
Maar het is leuk rijden ,
Gilberto,

A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
Hoi
Helaas ben ik er inmiddels ook wel achter dat de kwaliteit van de Black 'n Roll niet zijn sterkste punt is. Heb problemen met de aandrijving. En als je niet zo'n ervaren sleutelaar bent gaat ook weleens iets kapot helaas het is niet anders. Maar ja voor 60 euro arbeidsloon kun je wel een foutje permiteren. Hoop dat het hierbij blijft.
Volgens mij verdient er iemand verschrikkelijk veel geld aan die Black 'n Roll. Want voor deze kwaliteit zoveel geld vragen lijkt op schrukachtigheid.(inclusief afleveringkosten 1165 euro dat zijn 2563 ouderwetse guldens).
Nu nog een nieuwe rol plus chassisplaat en ik ben weer het heertje, hoop ik.

Groetjes

Jos

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Orgineel bericht geplaatst door: Wouter N.
heb je daar fotos van?


Wat denk je op zo'n foto te zien dan, anders dan dat het een andere drijfstang is.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
A
Anonymous
Unregistered
Anonymous
Unregistered
A
het ging mij even om de vorm en plaatsing van de vulplaatjes. maar blijkbaar stelde ik een 'stomme vraag' smile

Joined: Aug 2007
Posts: 29
J
JWV Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2007
Posts: 29
Ik ben een paar jaar hier weg geweest.

Ik heb nu mijn black n roll laten reviseren, de cilinder en zuiger waren vast geroest, mijn voor en achterrem zijn vervangen, ze waren zowel vanbuiten als van binnen verroest.

Nu loopt hij max 40 km per uur, vroeger reed ie max 35, hij heeft nog nooit zo lekker gereden 😀.

Nu is mijn vraag, ik moet alles weer opnieuw inrijden hoe doe ik dit en hoeveel km lang (300km of zo?)

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Het lijkt wel of hij al ingereden is, zo te horen. Ik bedoel 40!!!!


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 177
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2014
Posts: 177
B&R is toch gewoon een blauw kenteken neem ik aan?
Gaat het dan niet te snel??

Wel snel nu al roest.....


OTO '66 - 3800 '68
Joined: Aug 2007
Posts: 29
J
JWV Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2007
Posts: 29
Jawel, toen ik hem kocht reed hij al 35 zo uit de fabriek.
Nu is zelfs de carberateur vervangen door een betere.
Roest kan ook komen door ook in de koude, natte winter te rijden en door de b&r 9uur perdag buite te laten staan, op mijn werk was namelijk geen goede, overdekte stalling voor mijn b& r.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
inrijden ? gewoon gaan zo hoog belast is zo een motortje niet, beetje uitkijken met de smering.
ik zou 1:30 smeren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2007
Posts: 29
J
JWV Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2007
Posts: 29
Ik smeer nu 1:35.

Last edited by JWV; 25/11/14 07:06 PM. Reason: Tik fouten
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
gewoon doorgaan zo het zijn volgas dingen die solexen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.043s Queries: 61 (0.016s) Memory: 1.1120 MB (Peak: 1.3832 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-02 10:16:01 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS