Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Goeienavond.

Ik heb een beetje op het forum zitten lezen over het opvoeren van de solex en ik heb gelezen dat je vliegwiel kan exploderen rond de 50 km/h. Nou wil ik 45 km/h liefst gaan rijden maar ik wil niet een hele vliegwiel in me scheenbeen en wil ook niet zo'n hele puch ontsteking of een andere op me solex bouwen.. weet iemand misschien een andere oplossing voor dit probleem?

Mvg Jay

Last edited by Jay; 11/06/24 10:37 PM.

Groeten, Jay
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
solexdeal heeft een beperkt aantal ontstekingen met een stalen vliegwiel je dient dan alles om te bouwen ook de grondplaat waar nu de spoelen op staan vervangen door een aangepaste is op basis van CDI met externe kleine bobine en elektronische aanstuurkast . is plug en play maar niet voor een A-technisch iemand want het dient wel met beleid afgesteld te worden ( de spie werkt niet meer )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Probleem is het laatst die ontsteking bij mij heb laten repareren voor 257 euro en ik heb geen speciale spullen om alles te gaan vervangen bij mijn ontsteking daarom vroeg ik me af zou er een andere vliegwiel op kunnen die de hogere toeren wel aan zou kunnen zodat ik hem uiteindelijk iets sneller zou kunnen maken als ik t geld heb voor snellere onderdelen.

Last edited by Jay; 12/06/24 09:08 PM.

Groeten, Jay
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Sta namelijk niet te springen om heel die grondplaat te herbouwen voor een ander vliegwiel. Ik neem aan dat het vliegwiel verstevigen op een of andere manier ook niet zou werken?

Heb alleen dit gevonden

Solex magnetic flywheel reinforcement https://www.chebco.com/en/ignition-solex/749-solex-magnetic-flywheel-reinforcement.html

Last edited by Jay; 12/06/24 10:35 PM.

Groeten, Jay
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
helpt voor geen meter, die hebben het niet begrepen. het gebeurt wel dat de spaken van het vliegwiel het opgeven maar dat komt meestal omdat men niet de originele trekker op de 3 boutgaten gebruikt maar een lange arm poelietrekker en dan trek je de spaken om. het vliegwiel barst open op zijn omtrek omdat er 2 magneten en 4 stalen blokken in zitten die bij grote omwenteling snelheden naar buiten willen. er zijn er die van dun RVS blik een huls weten te maken maar in de diameter kun je niet veel want het vliegwiel loopt vrij strak in de plastic kap . Weer anderen doen een stalen band om de plastic kap, het vliegwiel kan dan wel knallen maar dan blijven de brokken enigszins binnen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Dus eigenlijk is er geen andere oplossing dan een andere ontsteking grondplaat en vliegwiel te halen die bij elkaar passen? Ooooof zou ik misschien een ijzeren plaat erover heen kunnen lassen ofzo zodat ipv van die 3 dunne balken in het midden dat het 1 grote plaat is waardoor hij steviger is en ik haal die 4 blokken eruit zodat er minder spullen het vliegwiel uit elkaar trekken. zou dat technisch gezien misschien niet helpen?

Last edited by Jay; 13/06/24 06:32 PM.

Groeten, Jay
Joined: Jun 2019
Posts: 16
Likes: 3
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jun 2019
Posts: 16
Likes: 3
IK hoop dat je een goede lasser bent. Weet je wat het materiaal van een solex vliegwiel is?

Joined: Jun 2019
Posts: 16
Likes: 3
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jun 2019
Posts: 16
Likes: 3
IK hoop dat je een goede lasser bent. Weet je wat het materiaal van een solex vliegwiel is?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,395
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,395
Likes: 51
De set van Solexdeal is plug and (bijna) play. Je moet de oude verwijderen en de nieuwe monteren. Het afstellen is anders dan de originele set.


Het onderdeel van de link gebruiken ze in Frankrijk, dit samen met een ijzeren ring om de vliegwiel kap. Of dit werkt??

Ik snap waarom ze het zo hebben gemaakt, wanneer het vliegwiel explodeerd is het precies onder het ijzeren plaatje. Met dit plaatje moet je de 2 delen langer bij elkaar houden.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,395
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,395
Likes: 51


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Nope denk alumiunium als ik ernaar kijk?


Groeten, Jay
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Bedoelt u de elektrische ontsteking of iets anders want kan alleen de elektrische vinden en de contact puntjes of ik snap het gewoon niet kan ook nog. Ben nog aan het leren over de solex dus weet niet alles


Groeten, Jay
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
betwijfel het plaatje dat ze gebruiken in die blog ziet er inpriciepe het zelfde uit naar mijn mening alleen nu is er een volledige cirkel omheen en zit tie vast geboord en gelijmd dus of dit zoveel werkt betwijfel het.


Groeten, Jay
Joined: Jul 2016
Posts: 2,395
Likes: 51
20000km gereden
*
Online Content
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,395
Likes: 51
Originally Posted by Jay
Bedoelt u de elektrische ontsteking of iets anders want kan alleen de elektrische vinden en de contact puntjes of ik snap het gewoon niet kan ook nog. Ben nog aan het leren over de solex dus weet niet alles



Neem maar eens contact op met Solexdeal en vertel over het verhaal van Joan.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Nou denk toch dat ik gewoon de techniek die ze gebruikt in de blog ga proberen op me solex. Ben toch van plan om maar 45 te gaan rijden plus enigste wat ik echt nu op het moment wil is wat meer veiligheid in t vliegwiel dat ik straks niet me scheenbeen van de grond moet rapen en hopen dat het niet stukjes vliegwiel zijn hahaha.


Groeten, Jay
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Jay Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2024
Posts: 17
Dus ik laat effe de ontsteking voor wat het is en als hij weer helemaal op is ga ik kijken voor die andere waar de heer Joan mij oververteld heeft.

Last edited by Jay; 13/06/24 09:33 PM.

Groeten, Jay
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
heb met belangstelling door het hele verhaal van die fransman heen gescrolled. geen idee waar hij mee bezig is . Ik hoop dat hij het zelf wel weet sommige zaken heel veel moeite voor iets waar geen probleem is


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,888
Likes: 14
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,888
Likes: 14
Het biedt soms wel stof tot nadenken. Dat dubbele pompplaatje bijvoorbeeld, zou een oplossing kunnen zijn voor een veel voorkomend probleem. Uitproberen en dan zien we wel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (vderput), 51 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
June
M T W T F S S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.046s Queries: 51 (0.015s) Memory: 1.0790 MB (Peak: 1.3242 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-06-26 12:44:35 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS