Mijn van der Heem Solex uit 1968 wil niet meer starten, een week geleden was ik ermee aan het rijden toen opeens de ontsteking plotseling begon te stoppen (dus van voortdurend ontsteking ---> 3 seconden uit ---> toen weer heel even 2 seconden ontsteking ---> vervolgens uit) Ik heb de bougie vervangen en geen verschil, ook de bougie losgehaald en gekeken of ik vonken kreeg, ook niet, daarna het vliegwiel losgedraaid en kijken of ik iets vreemds zag (losse draden o.i.d.) voor de zekerheid maar alle contactpunten licht opgeschuurd, geen verschil, originele v.d. Heem condensator en bougie-kabel heb ik vervangen, maar zoals je waarschijnlijk kunt raden: geen verschil
Gaan de contactpunten op het juiste moment open? Door slijtage van het fiber nokje gaan de contactpunten steeds later open waardoor ook de contactpunt afstand kleiner wordt. Zodra deze afstand nul is wordt er niks meer onderbroken en zal er dus ook geen vonk zijn.
Hallo John, bedankt voor je reactie, ik heb de contactpunten gecontroleerd en ze maken contact, ik heb ze vervolgens voor de zekerheid toch even afgesteld op exact dezelfde manier als in de video hieronder:
(In plaats van een lampje heb ik een multimeter gebruikt wat ook goed werkte)
Desondanks het afstellen mocht het helaas niet baten
Ik heb wat foto's gemaakt, de nok zit nog in het vliegwiel maar de spoel heb ik nog niet doorgemeten, tijdens het rijden begon de Solex er inderdaad langzaam mee te stoppen, eigenlijk hetzelfde gedrag net alsof de tank op ieder moment leeg begint te raken (Nogmaals de tank zit vol met benzine en brandstof toevoer/compressie is in orde)
Ik had nog even naar het Vliegwiel gekeken en ik zie nu wat lijkt op roest op de magneten, ik heb het magnetisme wel even getest met een schroef en de aantrekkingskracht lijkt mij voor het gevoel best sterk, ik weet niet hoeveel dat daadwerkelijk zegt over de opbouw van de vonk maar ik dacht dat ik het maar voor de zekerheid even kon laten weten
Het is altijd moeilijk om vanaf een foto te beoordelen en oorzaken te zoeken. Ik vind het vreemd dat je geen vonk krijgt op de bougie als je deze eruit draait, terwijl je Solex wel loopt, zij het met horten en stoten.
Ik zie op de foto dat de kabel van de condensator naar de spoel mogelijk massa maakt tegen de condensator behuizing. Maar overduidelijk is het nou ook weer niet.
Ik zou die aansluiting meer omhoog buigen. Die klodder tin mag ook eraf, die vergroot het risico van valse massa alleen maar.
En probeer eens of je bougie vonkt bij koude motor. Je spoel zou ook nog een probleem kunnen zijn zodra de motor warm is.
Update: ik had net toch even snel geprobeerd om de bougiekabel een kleine afstand van de bougie te houden terwijl ik het vliegwiel omdraaide en ik kan vaststellen dat er toen een paar kleine vonken van de bougiekabel naar de bougie over sprongen
Had je een vonk tussen bougiekabel en bougie? Normaal laat je de kabel aan de bougie zitten en legt de bougie op de cilinder en zorgt ervoor dat de draad van de bougie contact maakt met de cilinder , dan zal je vonken moeten zien. Zo niet , dan weet je nu ook wat er kapot/fout kan zijn.
Nogmaals bedankt voor alle hulpvolle reacties, ik heb weer wat onderzoek gedaan en ik ben er achter gekomen dat er inderdaad geen brandstof op de bougie wordt gespoten en dat deze dus droog blijft, dit vind ik echter vreemd omdat ik wel gewoon brandstof retour krijg via de slang aan de bovenkant van de benzinetank
Toch nog even gekeken vandaag en zoals eerder vermeld krijg ik wel benzine retour maar er schiet geen benzine uit dat (witte plastic?) dopje op de carburateur wat dan vervolgens via de luchtfilterkap in de leiding van de choke hendel zou moeten gaan, ik heb de benzine pomp al uit elkaar gehaald en het membraam schoongemaakt maar geen verschil, de leidingen lekken niet, zou het misschien kunnen dat het tankfilter is verstopt?
de benzine moet NIET uit dat dopje komen en waar dat broodje aap verhaal vandaan komt dat de benzine over moet steken en dan de choke in is me niet duidelijk. A) het is geen choke maar een remlucht regeling B) het is een rem LUCHT regeling en die heeft niets met benzine van doen hij mag alleen maar lucht krijgen C) benzine die spontaan oversteekt beland meestal op je broek en dat stinkt nogal. Benzine dat over is ( de pomp pompt harder dan de sproeier aan kan) gaat via een retour leiding ( dat is dat slangetje dat rechts onder een hoek van ca 60 graden naar beneden uit de carburateur komt ) terug de tank in. gelukkig via een leiding kan het niet ontsnappen
Dat wist ik niet, (Ik ben ook maar een 16-jarige die een Solex van zijn Opa heeft gekregen 🤣) Ik heb dat dopje voorzichtig eraf gehaald en ik zie denk ik een soort van langwerpig filter in het gat zitten? Ik zie daar dan wel de benzine langsgaan en weer via de rechterkant retour gaan naar de tank maar het is dus niet de bedoeling begrijp ik dat daar dan nog benzine de hoogte in spuit?
inderdaad maar het is niet de bedoeling. in deze gevallen adviseer ik al jaren om een stuk binnenkabel ( niet extreem dik) in de leiding tussen pomp en carburateur te steken als extra inwendige weerstand. je kunt met de lengte spelen om de weerstand aan te passen ( lang is meer )