Omdat ik graag bezig ben, heb ik bedacht om te starten met een nieuw project. Dit project wordt een racer, geen kenteken ed.. Een aantal puntjes die ik al bedacht heb..
- Frans carter, geen CNC - koppeling - carburateur tegen carterdeksel - cilinder aanpassen - frame Solex 5000 - geen ketting, trappers ed - zowel voor als achter komt 1 zelfde wiel (stervelgen met trommelremmen - ontsteking van een ander Frans merk (plug and play versie)
Wat voor mij belangrijk is bij dit project zijn de kosten. Het moet zo goedkoop mogelijk, vandaar oa de keuze van het carter en ontsteking.
Momenteel is Joan bezig met mijn carter om deze te beoordelen, tevens is dit resultaat bruikbaar voor andere mensen die dit carter willen gaan gebruiken.
Gisteren al een carburateur, inlaatspruitstuk, membraan en een wig voor het inlaatspruitstuk besteld.
De bedoeling is dat ik van 2 frames , 1 frame ga bouwen. Van voor en achter Tomos, in het midden Solex en het totaal plaatje er proberen uit te laten zien als een Solex. Een soort Toxos dus .. Het frame wordt voorzien van 2 voorwielen incl trommelremmen.
De tank/zadel van de minibike ga ik los zagen van elkaar en aanpassen aan het frame mbv polyester matten.
Zaterdag heb ik oa het minibike frame en Tomos frame al bewerkt met een zaag en slijptol. Van het minibike frame gebruik ik alleen het gedeelte daar waar de zadel op gemonteerd zit en het montagepunt van de tank.
Het is de bedoeling om de kosten zo laag mogelijk te houden. Vandaar dat ik niet heb gekozen voor een cnc carter. Ik wil ook zoveel mogelijk 2de hands onderdelen gaan gebruiken.
Het grootste probleem tot nu toe is de cilinder en cilinder kop.
Ik denk dat de goedkoopste keuze voor mij is, een gietijzeren cilinder dan wel een aluminium cilinder origineel Solex.
Afgelopen vrijdag is er een foto op facebook geplaatst waarbij gebruik werd gemaakt van een cilinder van een Peugeot 103. Dit is een goedkopere oplossing, was het niet dat er dan een speciale spacer tussen cilinder en carter geplaatst en gemaakt moet worden. Die spacer is natuurlijk ook niet gratis. Misschien moet er dan ook gekozen worden voor een andere drijfstang, echter dat zullen de kosten ook niet zijn.
Mocht iemand over de keuze van de cilinder een mening hebben hoor ik dat graag.
Het is iig al leuk om alle onderdelen bij elkaar te zoeken . De bedoeling is dat dit project nu even geparkeerd wordt in de garage en ik verder ga met mijn ander grote project
Oja en een puch drijfstang. De motor is bijna compleet, ik mis nog 1 ding om de motor te kunnen laten starten.. de ontsteking. Echter is deze 'besteld'. Hoogst waarschijnlijk horen jullie daar binnenkort meer over.
Na een morgen foto's verzamelen van uitlaten, heb ik vandaag een uitlaat besteld voor deze motor. Ik had diverse keuzes, echter wil ik het goedkoop houden en heb gekozen voor een Citta uitlaat. Alle uitlaten die kunnen passen moeten worden aangepast. Ik vind het jammer om een uitlaat van meer dan 110 euro te kopen en dat dan de helft verwijderd moet worden. Mijn uitlaat kost nog minder dan de helft (ff zoeken) . Ik mag nog wel opzoek naar een oude Peugeot 103 demper met flens welke je met 2 bouten vast zet
Hopelijk komt het goed , ik heb er iig wel een goed gevoel over.
Ik heb weinig verstand van het opbouwen van een motoren zeker deze motor. Gelukkig krijg ik veel hulp van de Solex dokter en een ex deelnemer van een 24 uurs race in Frankrijk.
Zaterdag een kopje koffie gedronken bij Joan en het 1 en ander doorgesproken. Volgens mij zijn alle grote delen van de motor aanwezig en moet er ook vanalles aangepast of gemaakt worden. Ik was bezig met een verhoging te maken op het carterdeksel, echter ligt die nu in de trofeeënkast.. ik dacht helemaal verkeerd en had schroeven met een te grote kop gebruikt. Hierdoor moest ik teveel materiaal van de deksel weghalen waardoor het een grote gatenkaas werd. Zo op naar de volgende....
De carterdeksel is gereed, vandaag nog een beetje gepoetst. Ik zie dat ik nog geen foto van het frame heb geplaatst.. ik ga die even zoeken en plaatsen.