Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2021
Posts: 4
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jul 2021
Posts: 4
In het carter van de solex draait een krukas met contragewicht. Mijn vraag gaat over de opening, die is aangegeven met een (slordige) oranje pijl. Deze wordt afgedicht met een prop, aangegeven door een paarse pijl. Deze prop is de oorzaak van het plotseling vastslaan van de motor met [Linked Image]een verbogen drijfstang als gevolg. Mijn vraag: Heeft deze opening (want ze dient m.i. nergens voor en leidt nergens naar toe) enige zin? Kan ik daarom de plug gewoon verwijderen?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
ja die prop hoort daar en wel goed geborgd, want daar achter zit het overblijfsel van een soort "smeerkamertje" is die dop eruit heb je via allerlei kanalen een kortsluiting ( drukverlies) naar buiten. later is dat nutteloze kamertje niet meer toegepast. propje kom wel vaker los ik lijm er een paal in ( weg met die kamer) en borg hem dan ook nog eens. Komt veel te vaal los, soms zonder problemen andere keren maakt hij gruis.

Deze blokken hoort geen naaldlager drijfstang in, is het zijcarter wel aangepast ?

Last edited by Joan; 15/03/22 12:26 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 4
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jul 2021
Posts: 4
Hallo 'Joan',
De solex is van een vriend van mij. Zelf heb ik een 4800. Ik kende die prop van vroeger, waar ik hem eens uit mijn eerste solex heb gehaald en weggegooid. Dat was mijn eerste 'brommer'. Ik loop nu tegen de zeventig, maar dit ter zijde. Ik weet, dat hij bij het plaatsen van die gelagerde drijfstang een klein beetje ruimte heeft moeten maken (uitvijlen) in het carterhuis, om dat de drijfstang aanliep. Wat bedoel je met het zijcarter?
Groet Greydevil

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
zijcarter is dat dekseltje waarachter de krukas zit en waar je de tank aan hangt je kunt hem meerdere namen geven in dit geval heb ik even zijcarter geschreven . vaak merk je bij monteren van zo een drijfstang niets ook niet als je dat zijcarter monteert ( hangt van de stand van de krukas af ) en na montage blijkt dan dat de boel krom gedrukt is of bij rond draaien vastloopt, vandaar dus aan anderen die meelezen dat er een aandacht punt is in deze.
OP de foto lijkt de drijfstang ook gemangeld te zijn in het midden ik zie deuken en hij lijkt krom is dat de schade van het plaatje ?


heb je nog een foto voor me van de bout waarmee het spatbordje vast zit aan motorblok en schetsplaat, is op eerste foto erg vaag maar komt me wat raar over

Last edited by Joan; 15/03/22 10:35 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2021
Posts: 4
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jul 2021
Posts: 4
Hallo Joan,
Ik was zelf erg benieuwd naar de oorzaak, vandaar mijn vraag. Ik zal mijn Solexvriend vragen om een foto te maken.
Groet,
greydevil


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 299 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.034s Queries: 26 (0.011s) Memory: 0.9533 MB (Peak: 1.0968 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-15 00:52:34 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS