Mijn naam is Anne Monsma, ik ben 31 jaar oud en woonachtig in Friesland.
Tijdje geleden een solex 4800 gekocht in Ruinerwold zie onderstaande afbeelding:
Nu er dan z'n 200 km mee te hebben gereden besloten om het roer eens om te gooien en deze solex te voorzien van het e.e.a. :
> CNC carter (van Solex Limburg)
> Nieuwe krukas
> Nieuwe rvs zijschermen
> Nieuwe chroom uitlaat
> Nieuwe stalen benzinetank + leidingen > Nieuwe koppeling > Ontsteking v.z.v. nieuwe ontstekingspoel, bobine > Nieuw koplamp kap > Nieuw spatbord lap + beugel > Nieuw spatbord stangen (voor) > Nieuwe trappers + bouten en afdekplaatjes > Nieuw luchtfilter kap (crhoom) het gas/regel hendel v.z.v. magneet zodat deze niet los trilt > Nieuwe voorvork poten > Nieuw stuur + pen > Nieuw vliegwiel deksel voorzien van sticker (solex) > Diverse nieuwe bouten en moeren en allerlei klein gerei
Hier het Ikea bouw project:
Kenteken plaat voorzien van een luxe houder:
Modificatie van de gas/regel hendel
Tot dusver de ontwikkelingen van mijn s4800 zodra ik nieuws heb zal ik dit in dit topic posten.
Welkom hier. Je nieuwe motor ziet er goed uit . Waarom de keuze voor het carter van Solex limburg en niet die van Solexservice? Ik zie dat je daar ook spullen hebt besteld.
als het een echte 4800 is zijn de vorkpoten misschien nog van redelijk materiaal anders adviseer ik een set nieuwe onderpoten van solexnederland stuk steviger. En ik kijk eens beter naar je foto's; foeilelijk boutje om je gaskabel te borgen, kan ook nog tot problemen leiden bij gasgeven omdat de slag beperkt wordt. Kijk ook nog eens goed waar het laatste pijpje van je uitlaat eindigt, ik heb een hardstalen pen 8 die ik in dergelijke pijpjes steek en buig hem dan in een bocht iets naar buiten en iets naar beneden
Keuze van Solex Limburg is omdat met het carter van solex service alles van een oto gebruikt moet worden, en het andere carter kan ik alles van mn 4800 overzetten.
CNC carters zijn universeel. In zoverre dat er altijd wel wat onderdelen iets aangepast moeten worden . Met sleutelervaring en goed gereedschap is van elk type solex de onderdelen te gebruiken om CNC carters te vullen . het resultaat zal niet allemaal hetzelfde zijn. ECHTER als je zoveel investeert in een carter zijn de meesten ook bereid om EN een vrijloopkoppeling aan te schaffen EN een betere ontsteking ( weg met dat solex vliegwiel) EN een ALU cilinder te monteren heb je feitelijk alleen de krukas overgezet en daar heb jij nu net ook al een andere voor gekozen rest nog wat carterdelen die je overzet
Het voordeel van de velgrem is dat deze het wiel niet laat blokkeren, nadeel is dat ze bij nat weer niet werken.
De trommelrem in het voorwiel heeft in het verleden een aantal keer tot ongelukken geleid doordat de rem het wiel blokkeerde met als gevolg een valpartij/over de kop slaan.
Dit jaar kreeg ik een Solex ter reparatie waarbij de achterrem blokkeerde, de berijder is gevallenen had daar , gelukkig, niets bij gebroken. Een paar blauwe plekken maar die genezen wel weer. De Solex zelf had nogal wat schade, crank krom, draaigas en remhendel afgebroken,stuur beschadigd, motorbeugel verwrongen, vliegwielkap stuk, lakschade, enzv.
Het voordeel van de velgrem is dat deze het wiel niet laat blokkeren, nadeel is dat ze bij nat weer niet werken.
De trommelrem in het voorwiel heeft in het verleden een aantal keer tot ongelukken geleid doordat de rem het wiel blokkeerde met als gevolg een valpartij/over de kop slaan.
Dit jaar kreeg ik een Solex ter reparatie waarbij de achterrem blokkeerde, de berijder is gevallenen had daar , gelukkig, niets bij gebroken. Een paar blauwe plekken maar die genezen wel weer. De Solex zelf had nogal wat schade, crank krom, draaigas en remhendel afgebroken,stuur beschadigd, motorbeugel verwrongen, vliegwielkap stuk, lakschade, enzv.
CNC carters zijn universeel. In zoverre dat er altijd wel wat onderdelen iets aangepast moeten worden . Met sleutelervaring en goed gereedschap is van elk type solex de onderdelen te gebruiken om CNC carters te vullen . het resultaat zal niet allemaal hetzelfde zijn. ECHTER als je zoveel investeert in een carter zijn de meesten ook bereid om EN een vrijloopkoppeling aan te schaffen EN een betere ontsteking ( weg met dat solex vliegwiel) EN een ALU cilinder te monteren heb je feitelijk alleen de krukas overgezet en daar heb jij nu net ook al een andere voor gekozen rest nog wat carterdelen die je overzet
Deolt u dan op een vrijloop koppeling van een tomos?
Waarom heb je besloten de racekop en rvs motorlifter niet te gaan gebruiken?
Voor de rvs motor lifter kon ik mijn Decompressiehevel niet gebruiken, de race kop zou ik in eerste instantie gebruiken voor een iets snellere setup echter was mijn huidig nog prima.
Maar de solex is op een paar kleine puntjes klaar.
Wat is er dan allemaal gebeurd: > Alle zwarte delen gepoedercoat ral 9005 > Nieuwe kabelboom ook de beide remhendels op het stuur zijn aangesloten > Solex OTO motorlichter pas gemaakt voor de solex (in mijn ogen de fijnst werkende motorlichter)
Wat is er allemaal vernieuwd cq nieuw opgekomen: > Chrome JAG uitlaat > Solex plastic tank > Solex plastic lichtkapje > Luchtfilter huis en chrome kapje met twinair filter > Stuur > Hendel (links & rechts) en handvaten > Kabels (rem voor & achter, gas) > Solex sticker 2x frame en 2x achterbrug > Trappers > Alle bouten en moertjes > Snelbinders > Kentekenplaat (blauw) en chrome houder > Zadelhoes > Voorvork cups > Voorvork poten > Fietspompje > Gereedschapskistje met inhoud > Middenstandaard veer > Hitteschild (deze moet nog gemonteerd worden) > Solex OTO motorlicht houder > Solex OTO motorlicht rubber > Voorspatbord kapje > Voorspatbord lap + bevestigings set
En wat voor setup/blok: > Nieuw CNC carter > Nieuwe krukas > Nieuwe elektronische ontsteking > NIeuwe cilinder CFX 41 mm > Nieuwe CNC cilinderkop > RVS schetsplaten met RVS aantrekveren en RVS frictiebout veren
De puntjes op de I zijn dan nog: > Hitteschild monteren > Heb nog een 9 mm carb in bestelling i.c.m. 18 mm uitlaat dit wil ik nog monteren > De voorvork kapjes opnieuw laten chromen
Netjes gedaan! Heb je ook meteen het bijpassend spruitstuk besteld, want anders heb je daar een begrenzing zitten. De chrome kapjes zal ik opnieuw laten verchromen (erg prijzig). Deze zijn voor een heel klein bedrag te koop https://solexdeal.com/solex-onderdelen-online/65-schoentje-voorwiel/ [mierenneukfunktie] Dan kan je meteen een 2de slangenklem bestyellen voor je retourleiding[/mierenneukfunktie]
Wat betreft het luchtfilter kapje ik had hier ook al problemen mee met een ander spruitstuk heel apart.
Je kan dat inlaat buisje gewoon met je carburateur erop "meer" naar de cilinder buigen, totdat je luchtfilterhuisje past. Beetje voorzichtig, maar meestal is dat nodig en gaat dat goed. :-)
Ja bijbehorende spruitstuk heb ik meebesteld. De klemmetjes heb ik wel op voorraad zal ik er nog even omheen schuiven. De voorvork kapjes hebben we wat uitgebogen om zo beter te laten passen om de vork heen.
Is al vele malen geprobeerd, maar helaas. De rol die je hier op het filmpje ziet, is zo te zien niet "Gehard", Een kennis van mij heeft eens een mooie geharde rol geprobeerd in Heeswijk, nu had hij wel de pech dat het nat was, maar na een half uur was het klaar met de geharde rol. Zand en water!!! Het beste blijft echt Siliciumcarbide of ook bekend als carborundum, en zijn genoeg mensen in Nederland die je rol met dit materiaal weer netjes in orde kunnen maken.
Is al vele malen geprobeerd, maar helaas. De rol die je hier op het filmpje ziet, is zo te zien niet "Gehard", Een kennis van mij heeft eens een mooie geharde rol geprobeerd in Heeswijk, nu had hij wel de pech dat het nat was, maar na een half uur was het klaar met de geharde rol. Zand en water!!! Het beste blijft echt Siliciumcarbide of ook bekend als carborundum, en zijn genoeg mensen in Nederland die je rol met dit materiaal weer netjes in orde kunnen maken.
Aha oke. Nee ik heb een nieuwe in de mijne zitten. Maar vond dit wel interessant. Maar dan is het een duur rolletje als het niet werkt.
ik buig ook regelmatig spruitstukken bij, staafje messing van 10 mm in de carburateur om met mate kracht te kunne zetten, door de carburateur te "verlengen" met zo een staafje voel je goed wat je doet. goed passend luchtfilter is essentieel om te voorkomen dat de carburateur staat te trillen op het spruitstuk, die daardoor scheurt ( peperbus had dat al, anti tril staafjes van de carburateur naar de kopbouten )