Van middag nog ff gekeken en lijkt erop dat er een stukje van de pomp is afgebroken waardoor hij daar lekt. Ringetje is behandeld zoals Joan aangaf. Pomp opnieuw gemonteerd en morgen of maandag weer eens proberen.
Vandaag het laatste ritje voor dit jaar gemaakt met de Solex. Bij thuiskomst meteen begonnen met de demontage. Deze winter ga ik wat onderdelen vernieuwen aan de Solex zodat deze er weer wat jaartjes tegenaan kan.
Een tijdje geleden had Joan het over de grote (spreek liever over de kleine afmetingen) van de Solex. Vandaag gemeten..
- de S3800 .. van stuur (niet eens van de handvaten) tot aan het midden van de zadel is 55 cm. - de Antex .. van stuur/handvaten tot aan het midden van de zadel is 70 cm.
Dat klopt Johnny even groot onderhoud zodat het er weer een tijdje tegen kan.
Uitlaatspruitstuk is ook los, maar zie maar weinig rotzooi. Zal dit komen door de Aspen of heeft het een andere reden? Binnenkort een lijstje maken met onderdelen die ik nodig heb. Ik ga meteen nieuwe banden monteren. Roest ga ik verwijderen echter heb ik geen zin om het frame te spuiten, dus waarschijnlijk ga ik het frame in fiets olie/lijnolie zetten.
Nou dan Bij deze: een draadgangen voeler ook wel om de "spoed" ( aantal gangen) van schroefdraad te meten.
Een goed "boekje" heeft een metrische kant ( voor draadgangen met een tophoek van 60 graden) en een "engelse" kant voor draad met een tophoek van 55 graden. Het opengevouwen boekje laat de "Engelse" kant zien want helaas zijn de codes voor de metrische kant ( de 60 graden) aan de kant van de voeler gezet waar de zijkant zit met engelse tekst.
Heel handig om bijvoorbeeld M4 met een spoed van 0.5 mm of met een spoed van 0.7 mm of met een spoed van 0.75 mm uit elkaar te houden en ook engels met 24 gangen per inch ( is bijna 1 mm) niet te verwisselen met 1 mm metrische spoed maat
Voor de goede orde, dit is niet de nieuwe van ANT ONE maar komt uit mijn gereedschap la waar hij al 40 jaar dienst doet
Ik laat jongens dit gebruiken m.b.v. een practicum opdracht. Soms lijkt het goed te passen maar dan laat ik ze het tegen het licht in zien en dan zien ze pas dat het dan engelse draad is. Net soms effe anders.
Ik laat jongens dit gebruiken m.b.v. een practicum opdracht. Soms lijkt het goed te passen maar dan laat ik ze het tegen het licht in zien en dan zien ze pas dat het dan engelse draad is. Net soms effe anders. ja vooral die verschil in tophoek, 55 graden tegenover 60 graden geen idee waarom ze voor 55 hebben gekozen met 60 graden bouw je mooi een gelijkzijdige driehoek (3 x 60 = 180 graden dat is altijd het totaal van de hoeken van een driehoek )
Twee weken geleden heb ik een project gekregen waar veel tijd in gaat zitten. Dit is niet erg alleen komt de Solex nu op plaats 2. Het is maar goed dat is winter is.
Twee weken geleden heb ik een project gekregen waar veel tijd in gaat zitten. Dit is niet erg alleen komt de Solex nu op plaats 2. Het is maar goed dat is winter is.
Haha, die moet je goed onderhouden Antoine. Daar gaat jou lukken !! 😁
Twee weken geleden heb ik een project gekregen waar veel tijd in gaat zitten. Dit is niet erg alleen komt de Solex nu op plaats 2. Het is maar goed dat is winter is.
zie iets op facebook gebeuren,, vandaar die winterjassen.
Had die "Renault sport" laatst geen lekke uitlaat ? (heel ander topic weliswaar )
Aankomende week het blokje weer opbouwen. Even een reminder ... bij montage van de cilinder de bouten van de carterdeksel losdraaien, cilinder monteren en daarna de bouten weer vastdraaien?? De messing ringen vernieuwen of zijn deze te hergebruiken?
Aankomende week het blokje weer opbouwen. Even een reminder ... bij montage van de cilinder de bouten van de carterdeksel losdraaien, cilinder monteren en daarna de bouten weer vastdraaien?? De messing ringen vernieuwen of zijn deze te hergebruiken?
als het zijdeksel NIET is los geweest van de vorige cilinder dan staat hij nog uitgericht, dat maakt niet uit of je er een andere cilinder op zet. als alles los is geweest inclusief zijdeksel dan zouden die bouten nog los moeten zitten want dan dient het zich inderdaad op elkaar te "zetten". de Ringen zijn van koper en meestal draai ik ze 1 keer om want ze worden naar het carter toe toch iets "bollig" doe ik het vaker gaan ze met zijn allen tegen elkaar aan een RVS spaak hangend even in de vlam en dan in een bak koud water , zo wordt koper weer zacht
Ik heb de cilinder losgehaald om te spuiten, de carterdeksel is daarvoor niet los geweest. Mag ik de deksel dan nu ook vast laten zitten of kan ik hem beter losmaken?
Zoals ik het zie (lees zou doen) boutjes van het carter deksel lossen, cilinder monteren en carter deksel weer vastzetten. Desnoods carter deksel er helemaal af en gelijk even een nieuwe pakking ertussen. Zoveel werk is dat nou ook weer niet.
Daar heb je gelijk in Mark.. maar dan kan ik bezig blijven. Ik heb nog een nieuwe drijfstang liggen die ik over heb en niet ga gebruiken in de nieuwe motor, deze kan ik dan ook meteen monteren. Dan meteen nieuwe (inbus) boutjes en messing ringen. Maar je moet een keer stoppen. Deze motor moet niet nieuw worden, maar wel netjes en vervangen wat er vervangen moet worden.
Ik heb de cilinder losgehaald om te spuiten, de carterdeksel is daarvoor niet los geweest. Mag ik de deksel dan nu ook vast laten zitten of kan ik hem beter losmaken?
zoals ik schreef, mag je dan laten zitten een cilinder loshalen doet niet met het zijdeksel ( er van uit gaande dat hij toen al goed zat )
De motor staat weer in elkaar en hopelijk morgen weer een stukje rijden. Kopbouten heb ik meteen vervangen door inbusbouten
ik zie veel gietvellen aan die carburateur hangen, is dat zo een chineesche kloon ?? daar lopen de solexen meestal een heel best beetje minder op want als je van boven in de venturi kijkt zie je daar de overgang van het grote gat naar het 6.5 mm gat haaks de hoek om gaan. Bij de echte solex zijn beide gaten gegoten en is de overgang netjes afgerond bij de chineesche is dat 6.5 mm gat geboord en dan krijg je een haakse hoek, dan stroomt de lucht niet lekker
Ik heb nog steeds een probleem met de Solex en zal niet weten waar ik moet zoeken.. Wanneer ik ga rijden is er geen probleem, de motor loopt in mijn ogen rustig. Opeens houd de motor in en lijkt erop dat hij wil afslaan. Spelen met de luchtschuif helpt dan een beetje, echter ben je dan de gehele tijd bezig. Vreemde is dat het inhouden niet elke rit is. Vorige keer helemaal geen probleem gehad. Vandaag na een km of 6 hield hij weer in. Na 500 meter haalde ik de motor van de band en heb hem een tijdje laten lopen. Op dat moment loopt de motor goed. Terug op de band en weer 6 km rijden. Geen probleem meer gehad en liep zelfs harder dan normaal (33 tov 29 km/uur). Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
ik had dat met een 5000. goed rijden, geenprobleem. stoppen ergens en weer wegrijden ook geen probleem. En dan ineens ergens stoppen en wegrijden, niet vooruit te branden en na een paar km ineens weer goed. andere pomp veel beter en dan ineens is het er weer, ander filter ( metalen tank, onderin de aftap stop) weer beter en dan ineens was het er weer. Oud pompje binnenwerk eruit gehaald , nieuwe messing busjes gedraaid en stalen kogeltjes 2 mm erin . Voorlopig weer veel beter .
Had namelijk steeds het idee dat er een kogeltje bleef kleven en zo de brandstof voorziening om zeep hielp, retour hoeveelheid was ook minimalistisch hoewel slecht te zien omdat het type slang dat ik heb zorgt dat de benzine als een filmpje langsheen de wand loopt en dat is moeilijk te zien.
retour hoeveelheid nu stukken meer. Wel gaan zoeken naar keramische kogels voor het geval dat het weer misgaat EN omdat staal op messing als er een keer ethanol benzine in komt nogal rotgevoelig is . Vandaag van Ceratec een proefserie kogeltjes binnen gekregen diameter 2.3 mm. Want als ik solex opereer zie ik verschillende kogels van 2 of 2,5 mm langskomen ze hadden iets in het midden. Heb ik precies het gereedschap voor om daar de conische gaten voor de zittingen te maken. Kan dus weer experimenteren Ben benieuwd of deze niet te licht zijn voor hun functie
Ik las ook al iets over extra ruimte te maken aan de achterkant van de benzinepomp. Hierdoor kan het membraam beter flabberen
Vennix die graaft een paar gleuven vanuit het gaatje van de pomp radiaal naar buiten. je kunt ook een oud membraan het hart eruit knippen ( de ronding van de achterplaat volgen en dan beiden tussen pomp en achterplaat plaatsen wel oppassen met aandraaien vooral niet te vast omdat je nu een dubbel laag "blubber" materiaal ertussen hebt en dat wil je niet ertussen uit persen en het hoeft echt niet supervast,. Vingervast met een kleine schroevendraaier is vast zat, helaas zijn de nieuwe boutjes met een zeskant uitgevoerd en dan ga je er een sleutel op zetten dat gaat veel te vast, beste is van een bits setje zo een schroevendraaier dopje (SW7) gebruiken in een schroevendraaier handvat
Ik las ook al iets over extra ruimte te maken aan de achterkant van de benzinepomp. Hierdoor kan het membraam beter flabberen
Vennix die graaft een paar gleuven vanuit het gaatje van de pomp radiaal naar buiten. je kunt ook een oud membraan het hart eruit knippen ( de ronding van de achterplaat volgen en dan beiden tussen pomp en achterplaat plaatsen wel oppassen met aandraaien vooral niet te vast omdat je nu een dubbel laag "blubber" materiaal ertussen hebt en dat wil je niet ertussen uit persen en het hoeft echt niet supervast,. Vingervast met een kleine schroevendraaier is vast zat, helaas zijn de nieuwe boutjes met een zeskant uitgevoerd en dan ga je er een sleutel op zetten dat gaat veel te vast, beste is van een bits setje zo een schroevendraaier dopje (SW7) gebruiken in een schroevendraaier handvat
beste is van een bits setje zo een schroevendraaier dopje (SW7) gebruiken in een schroevendraaier handvat
Die gebruik ik overal voor, van sw 5,5 (bougiekabelschroefje) tot sw 14 (geleidebananen) en alles er tussenin. Superhandig. Veel zit al vast genoeg hiermee. Pak er een met 1/4 bovenaansluiting dan kan er een rateltje, verlengstuk of flexibele knie op.
Meest handige is die achterste bout van de spoelenplaat/rolunit. met een flexibel knietje zò los, met een steeksleutel is het een geduldwerkje
Bedankt voor het delen Ad. Ik heb ik mijn doppenset ook een schroevendraaier handvat zitten en de benodigde bitjes. Ooit gekocht voor een redelijk bedrag en nu kan ik niet meer zonder. Mensen raden me ook aan om af te stappen van aspen... dat ga ik niet doen. De benzinepomp ga ik vervangen voor een nieuwe met de aanpassingen. Verder is het maar hopen dat het een vuiltje is en snel verdwijnen.
Vandaag een Jerry baby, een Chrome sierstrip en spoelplaattrekker besteld. De 3800 wordt steeds completer. Nu nog iets zodat ik een jas mee terug kan nemen. Ik zit te denken aan een snelbinder of wat je vroeger zag, zo'n Chrome klem. Géén fietstas meer.
Wat betreft het benzinepomp plaatje.. wat is de reden dat deze van plastic is en niet bv van aluminium? Heeft dit met de afsluiting te maken? Plastic vervormd gemakkelijker dan aluminium?
Geld ? ( ik heb ze zelf wel van aluminium gemaakt voor de race , extra membraan eronder als pakking, wel met een gaatje erin ter plaatse van het cartergat )
Die kunststof plaat heeft ook een warmte -isolerende functie, dit om de warmteoverdracht van een heet carter naar de pomp te verminderen.(vapour lock) DE Peperbus had zo een metalen tussen plaat en daar zat/zit ruimte aan de achterkant voor wat ventilatie om de warmte bij de pomp weg te houden. In deze plaat zitten ook 4 gaten, 2 stuks met M4x 0,75 en 2 stuks groter dan 4mm en hierbij zitten 2 korte schroeven die de pomp aan de plaat vastzetten en 2 lange schroeven die door de pomp en door de plaat het carter in gaan. Constructief gezien is een kunststof tussen plaat veel goedkoper en de pomp zit met 4 schroeven aan het carter.
Zo'n plaatje is natuurlijk helemaal niet meer te vinden. Nu ik toch een carter heb die geen 100% is en ook niet voor een 'dagelijkse' Solex is, wil ik wel eens iets gaan proberen.
Net als bv de contactpunt en condensator die een andere verblijfplaats gaan krijgen.
Gisteren een bagagedrager van een Franse Zwanehals gekocht. Ja ja dat heb ik mensen vaker horen zeggen. Om moeder de vrouw gerust te stellen. Laatst nog iemand, die had een toerenteller gekocht maar vergeten te vertellen aan de vrouw dat de rest van de Ferrari er nog aan hing
Haha, dat van de bagagedrager klopt. De rest komt ook nog, maar moeder de vrouw is al op de hoogte. Zelfs een standaard voor een kennis gevonden die al een tijdje aan het zoeken was en niets kon vinden.
En dan heb ik nog niet gesproken over de verzameling haarbeschermenzaagselbinnenhouddeksels.
Haha, dat van de bagagedrager klopt. De rest komt ook nog, maar moeder de vrouw is al op de hoogte. Zelfs een standaard voor een kennis gevonden die al een tijdje aan het zoeken was en niets kon vinden.
En dan heb ik nog niet gesproken over de verzameling haarbeschermenzaagselbinnenhouddeksels.
Haha, Antoine de Marktplaatsman die alles vinden kan
mocht je nog een frans frame willen er staat er eentje bij het museum als buis met achterkant, echt frans want de wit/rode/blauwe biezen zitten er nog op. ze zijn wel anders dan de nederlandse want er hoort een trapstel in met een as met vaste lagerschalen, je schroeft de lagerschalen van het frame er achteraf in zoals bij de meeste oude nederlandse fietsen ook het geval was. de nederlandse zwanenhalsen hebben ingeperste stalen lagerbussen en een trapas waarop je de conen moet schroeven, dergelijke trapassen in goede conditie zijn slecht te vinden dus het restaureren van een franse trapas is beter te doen want die lijken meer op wat voor fietsen heel lang gangbaar was
Mijn motor trekt niet meer zo als hij in het verleden heeft gedaan. Ik verdenk de ontsteking als grootste oorzaak, goede conclusie? Normale 'topsnelheid' is 33 km/uur, hard genoeg dat is geen probleem. Maar stel.. ik rij van een brug/viaduct naar beneden en ik kom boven de 33 km/uur begint hij te stotteren, totdat hij weer onder de 33 km/uur komt. Is dit hetzelfde probleem of misschien te maken met de werking van de benzinepomp?
vaak als ze "niets te doen" hebben ( brug af/wind mee) gaan ze viertakten omdat de druk in de cilinder ( tegendruk door te moeten werken) wegvalt, kun je OF de compressie opvoeren OF de luchtregel hevel tijdelijk even iets naar rechts drukken
Helaas de motor is niet meer zoals hij was. Tijdens het afstellen van de ontsteking kwamen we er achter dat de krukas los zat. Daarna maar de gehele motor alvast gedemonteerd. Opvallend was dat het lager nog gedeeltelijk vast zat en dat we de krukas uit het lager duwde tijdens het verwijderen van de rol....
voor de oplettende lezer: bij een OTO is dat normaal echter niet bij een 3800, daar is de krukas ter plaatse van het lager een paar honderdste mm dikker om een perspassing te bewerkstelligen want dan hoef je de krukas namelijk niet meer te borgen wat bij een 3800 niet kan omdat het systeem uitgaat van een "zwevende" rol/koppeling unit ( van links naar rechts) . Bij een OTO is er sprake van een gefixeerde rol/koppeling unit je draait daar alle onderdelen, inclusief de koppeling, strak tegen elkaar en tegen het krukaslager ( linkerkant lager van achteraf gezien in de rijrichting) aan met behulp van de koppeling moer, daarmee trek je tevens de krukas strak tegen dit lager (rechterkant lager). Bij de 3800 moet je eerst een moer monteren achter de rol/koppeling unit voordat je de koppeling kan monteren, je klemt de koppeling dan met een tweede moer vast aan de krukas, tussen twee moeren dan. dit heeft geen enkele invloed op de relatie krukas/krukaslager die moet het dus zelf maar uitzoeken, vandaar die perspassing
We gaan ons best doen om er weer iets goeds van te maken, alleen dit was even een tegenvaller waar ik niet op had gerekend. Het is de bedoeling om deze motor netjes op te bouwen met originele onderdelen en zo veel mogelijk te hergebruiken. Misschien toch de motor van de Step maar demonteren aangezien dat een hobby motor is. Wordt vervolgd..
De eerste stappen zijn gezet. Boutjes liggen bij de zwanehals spullen en worden vervangen door nieuwe bij de 3800 motor. Na mijn vakantie ga ik een date regelen voor de motor delen en ga ik een lijstje maken met onderdelen die ik moet vervangen. Dan is het wat shopen bij diverse bedrijven en kunnen we weer verder met de opbouw. Geen rare dingen deze keer, allemaal standaard. Zodra dat klaar is, kan ik beginnen met de aanpassing aan de carburateur.. iets wat al in de planning stond. (lager stationair toerental)
Het eerste onderdeel gaat vandaag (of morgen) naar Bobby. Ik wilde eigenlijk een rol met diameter 44 mm maar Bobby heeft me dit afgeraden, het wordt nu een 42mm rol.
ik ben daar vroeger ook eens met Bobby over in gesprek geweest en hem speciaal voor mij rollen 42 laten maken ( voor de 3800 vrijloop) want origineel had hij ook wel wat met rollen 44. MAAR een rollentabel/toerentaltabel is 1, maar dat arme ding moet er wel zien te komen en gezien het vermogen red je het meestal niet. Onze oosterburen zeiden het ook altijd al (DKW) " Ein zweitakt zoll drehen " De 24 uurs die ik gemaakt hen doen het met rol 42 prima en halen op het terug gaande stuk van het circuit kort tegen de 60, er zijn er ( niet van mij ) die halen daar 60+ geen idee wat daar voor rol in zit maar het zoemt wel ............. heb je je cnc blok al eens opgemeten ?
Je bedoelt qua snelheid? Nee die staat nog mooi te zijn op zolder. Met de testrit kon ik je soms naar je toe rijden wanneer ik een achterstand van een 50 tal meters had. Dus het is een beetje afhankelijk van de snelheid van jouw 5000. Maargoed, snelheid is niet het belangrijkste voor mij. (al heb ik wel al een helm gekocht, gezien deze harder gaat dan 30)
ik ben daar vroeger ook eens met Bobby over in gesprek geweest en hem speciaal voor mij rollen 42 laten maken ( voor de 3800 vrijloop) want origineel had hij ook wel wat met rollen 44. MAAR een rollentabel/toerentaltabel is 1, maar dat arme ding moet er wel zien te komen en gezien het vermogen red je het meestal niet. Onze oosterburen zeiden het ook altijd al (DKW) " Ein zweitakt zoll drehen " De 24 uurs die ik gemaakt hen doen het met rol 42 prima en halen op het terug gaande stuk van het circuit kort tegen de 60, er zijn er ( niet van mij ) die halen daar 60+ geen idee wat daar voor rol in zit maar het zoemt wel ............. heb je je cnc blok al eens opgemeten ?
omdat 44 heel erg standaard is en veel mensen zweren bij standaard. De meeste gerepareerde rollen gaan ook in standaard solexen die een geplofte rol hebben ( al of niet door eigen schuld van de berijder: lees " motor laten lopen bij stilstand' en daarmee te veel opbouw van hitte waar dat steen niet tegen kan ) . Dat er een groep mensen is die beter wil en kan. Over rollen ook solex heeft er een hele serie gemaakt, de kleinste originele die ik heb is 36 mm. dat slipt nogal makkelijk omdat het aanlegvlak op de band dan wel minimaal wordt. Mijn grootste rol is 60 mm maar dat is een ander verhaal ( en eigenbouw dus niet van solex) speciaal om de slipgevoeligheid te verminderen
Ondertussen is de nieuwe rolunit onderweg naar mij vanuit Bobby en de vervangende onderdelen heb ik al bij elkaar verzameld. Het Carter en carterdeksel ligt bij een 'poetsbedrijf', nieuwe grondplaat voor de ontsteking is voorzien van een nieuwe lager en borgveer. We kunnen dus langzaam aan beginnen op opbouw. Oja, het kukas probleem (de krukas zat los in de krukas lager) is opgelost dmv het demonteren van de motor van de step. Al wil ik wel weten wat het probleem veroorzaakt heeft en de krukas wil ik daarna proberen te gebruiken in de step motor.
Eindelijk.. na meer dan een jaar staat de Solex bijna weer gereed voor zijn eerste tochtje. Morgen nog wat kleine werkzaamheden en dan kan ik weer gaan rijden
Gisteren liggen spelen met de ontsteking waardoor hij het niet meer deed. Vanochtend vroeg begonnen omdat ik dat ding wilde laten lopen. Na het afstellen van de ontsteking met een zelf gemaakte tool (na voorbeeld van Barry) , wilde de motor nog niet starten. Wel benzine maar geen vonk. Andere bougie.. geen verschil. Contact van ontsteekspoel opgeschuurt, geen verschil. Nieuw gemonteerde bougiekabel vervangen omdat ik deze niet vertrouwde.. ook geen verschil. Daarna een andere ontsteking gepakt en beide spoelen doorgemeten.. beide ongeveer dezelfde waarde. Originele spoel terug gemonteerd...warempel een vonk... nu weet ik nog steeds niet waarom hij in het begin geen vonk gaf. Maargoed, hij start weer binnen 1 meter en op naar een volgend probleem. Met motor op het wiel hoor ik een schavend geluid wanneer de motor van het wiel is, is hij 'lekker' rustig. Ik vermoed de koppelijng/aandrijfrol??!!
Maar eerst moet ik de motorveren uit uitrekken, ze trekken de motor teveel op het wiel, of is extra gaatjes boren in de schetplaaten beter? Volgende vraag.. waar boor ik de nieuwe gaten?
Wat betreft het schavend geluid vermoed ik dat er iets tussen rol en het carter zit, bv een steentje of misschien schuurt de rol wel tegen de moddersneider aan.
Ik heb een beschadiging gezien op de rol, precies op de plaats waar de moddersnijder gemonteerd zit. Voor de zekerheid de snijder ingekort maar nog geen zin gehad om te testen. Ik wil eerst de veren aanpassen
De problemen lijken opgelost. Ik heb een rondje gereden en hoor geen aanlopende geluiden meer. Dan was de oplossing de te lange snijder. De veren zijn verplaatst en ik ga nieuwe kopen die ik ga aanpassen. Op deze manier kan ik testen wat bij mijn motor het beste is.
Omdat mijn project Solex en de zwanenhals nu bijna klaar zijn, staat de 3800 te koop en is opzoek naar een nieuw baasje. Mocht je iemand weten laat het mij dan weten.