Nu komt de grootste uitdaging, ik ga een solexframe samenstellen met moderne onderdelen.
Wat bedoel je met moderne onderdelen. Accu, navigatie, USB, enz...
Be benieuwd.
heb ik verleden jaar ook gedaan: moderne onderdelen zoals naven, schijfremmen, balkenframe. heb het eindresultaat al eens gepubliceerd. hier wat foto's van de opbouw en nog eentje van het eindresultaat ..............................Vanwege de stabiliteit heb ik uiteindelijk voor een ander stuur gekozen dan aanvankelijk bij de opbouw, mogelijk komt deze toch weer terug gezien de "andere tijden"
Als je het frame aanpast moet hij dan herkeurd worden Joan?
In principe wel, maar voor zover ik weet zijn deze frames nooit in zo een detail beschreven dat verschillen met eentje waar het keurmerk op is afgegeven zijn aan te geven . Dus ik laat het maar zo, zonder (na) keuring wel gebruik makend van een origineel deel waar keurmerk en VIN instaan.
Ik ben overigens veel frames tegen gekomen die wel volledig origineel zijn maar waar ik geen meter op zou durven rijden zo bouwvallig over de jaren heen ( niet alleen solex maar ook moderne scooters waar onder het plastic oncontroleerbaar de roestduivel de centrale buis wegvreet)
Joan, hoe dik is die strip die je gebruikt hebt om de vork te verstevigen?
voor de voorvork gebruik ik 2,5 mm. deze kan er zo achterlangs met een beetje goed passen krijg je ook gaten op de plek waar je ze nodig hebt voor de ophangplaten
Goed bezig maar er zit nog een zwakke plek als dit zo aan elkaar gelast wordt. Door de versteviging van de vorkpoten gaat wel de veerkracht eruit en komen alle krachten op het zwakste gedeelte. Ik heb en nog een plaatje bij gedaan waar de breuk zichtbaar is
Ik weet dat dat een zwakke plek is , dat is nog een puntje van aandacht. Daarom wil ik alles aan elkaar lassen dus 1 geheel van maken. De kennis van mij die dit gaat lassen wilde nog een plaat/strip van links naar rechts maken oa. Voor mij hoeft de vork niet demontabel te zijn.
Wat mij opviel tijdens het schoonmaken is dat het originele u profiel meer op een w lijkt. Het beste zie je dat bij de 2 montage gaten.
Wat ik bij de 24 uur het meest kapot zag gaan was de voorvork. Ga je die verstevigen dan komt het zwakste punt toch ergens anders te liggen. Balhoofd-framebuis komt dan aan de beurt.
Zoals Ronald zegt: je voorvork wordt erg stug door de versteviging. Een vorkpoot kun je makkelijk uitwisselen dus de vraag wat is wijsheid.
Onze 24 uurs heeft verstevigde vorkpoten die verlengd zijn en verbonden met het balhoofd. Gaat niet meer snel kapot. Ik ben wel al aan mijn 3e framebuis toe, als ik het over mocht doen dan ging ik hard nadenken wat het beste is 🤔
Mijn Solex is bedoelt voor straat gebruik dus zal geen 24 uur achter elkaar gaan rijden. Ik wil ook zo veel mogelijk Op het origineel laten lijken. Ik heb nog een geveerde voorvork van een brommer liggen die perfect past, maar dat ga ik iets aanpassen wat die passend is bij dit type.
Mijn Solex is bedoelt voor straat gebruik dus zal geen 24 uur achter elkaar gaan rijden. Ik wil ook zo veel mogelijk Op het origineel laten lijken. Ik heb nog een geveerde voorvork van een brommer liggen die perfect past, maar dat ga ik iets aanpassen wat die passend is bij dit type.
kijk nog eens goed naar het plaatje van de blauw rode solex op pagina 2 van deze discussie, kun je net aan de verstevigingsplaten zien( waar ook de rem aan hangt) en dat de vorkpoten doorlopen naar boven
dat was vroeger mooi: we reden met een heel groepje peugeotjes CT, allemaal dezelfde tandwielverhouding ( origineel) maar met elkaar verschillende slijtage van de achterband. dat scheelde bij dezelfde snelheid allemaal net iets in toeren per brommertje. Je kreeg dan een heel speciaal geluid: soms de motortjes net allemaal op hetzelfde ogenblik dezelfde uitlaat klap en dan verliep het iets door dat verschil in bandomtrek tot er een paar volkomen uit fase waren. resonantie van al die uitlaatgeluidjes bij elkaar gaf dan een "zwevende" boventoon van "in fase" de geluiden elkaar versterkend tot "volkomen uit fase" de geluiden elkaar dempend
Ben ik al eens mee bezig geweest Christ. Kan de framebuis maken van de befaamde 6061 aluminiumlegering, helaas nog niks mee gedaan. Misschien na mijn pensioen 😂
Hopelijk dit jaar wel een race. Team valentino rossi hebben een complete aluminium gebouwd. Foto's gezien, super mooi nagebouwd. COMPLIMENTEN!!!
als iets niet tegen stootbelasting kan ( vermoeiing) is het aluminium wel geef mij maar CrMo pijp . Crossers zijn na veel huivering al jaren ook met een alu frame uitgevoerd maar dat had nog al wat constructie consequenties . geen idee hoe vaak de frames vervangen worden
Hopelijk dit jaar wel een race. Team valentino rossi hebben een complete aluminium gebouwd. Foto's gezien, super mooi nagebouwd. COMPLIMENTEN!!!
als iets niet tegen stootbelasting kan ( vermoeiing) is het aluminium wel geef mij maar CrMo pijp . Crossers zijn na veel huivering al jaren ook met een alu frame uitgevoerd maar dat had nog al wat constructie consequenties . geen idee hoe vaak de frames vervangen worden
Ja ik weet het Joan, maar zij zijn zoooooooo fanatiek Hopelijk valt het mee, maar het zou zomaar problemen kunnen gaan geven.
Hopelijk dit jaar wel een race. Team valentino rossi hebben een complete aluminium gebouwd. Foto's gezien, super mooi nagebouwd. COMPLIMENTEN!!!
als iets niet tegen stootbelasting kan ( vermoeiing) is het aluminium wel geef mij maar CrMo pijp . Crossers zijn na veel huivering al jaren ook met een alu frame uitgevoerd maar dat had nog al wat constructie consequenties . geen idee hoe vaak de frames vervangen worden
Ja ik weet het Joan, maar zij zijn zoooooooo fanatiek Hopelijk valt het mee, maar het zou zomaar problemen kunnen gaan geven.
ach "Mooi" heeft ook wat. Toen ik de eerste keer bij mijn werkgever "boventallig" werd verklaard ( dan heb je 3 maanden om intern te solliciteren anders wordt je "overtollig", intussen zit je thuis met behoud van loon ) heb ik een aluminium frame minibike racer gelast , met puch maxi blok want ik was in die tijd al voor anderen Puch maxi minibikes aan het tunen. Tijd zat en ik dacht ik ga gewoon meedoen met dat racen. is goed gelukt en heb dat daarna jaren "indoor" gedaan op kart banen. Intern solliciteren ook gelukt dus na 3 maanden maakte ik weer deel uit van de organisatie
Veel staat of hangt 😂 met de legering die je gebruikt, en de temperatuurbehandeling. Ik ben er vrij zeker van dat het kan lukken. Ben heel benieuwd of hier foto’s verschijnen.
Veel staat of hangt 😂 met de legering die je gebruikt, en de temperatuurbehandeling. Ik ben er vrij zeker van dat het kan lukken. Ben heel benieuwd of hier foto’s verschijnen.
Aluminium is per definitie een materiaal dat geen vermoeiings drempel heeft , dat betekent dat er geen belasting grens is waar , als je daar onder blijft, het mechanisme van vermoeiing zich niet voor zal doen. Inderdaad de sterkte van Aluminium staat of valt bij een goede warmtebehandeling. Helaas wordt deze meestal met lassen om zeep geholpen met als gevolg dat er op relatief zachtere plekken vervormingen zullen optreden ten koste van de materiaaldikte. Een plek waar daardoor op die plaats optredende piekspanningen hoger kunnen zijn dan de directe omgeving en daarmee op die plek vermoeiing eerder op zal treden. Gelukkig waarschuwt Aluminium meestal door vooraf zwart stof uit scheuren te laten lekken ( aluminium roest) dus blijven kijken of dat zich voor doet . Gisteren net een gebruikte rolsteiger gekocht en daar zitten een paar specifieke voorbeelden van dit falen: lassen in de bordesleuningen die het begeven hebben de lassen geen perfecte inbranding waardoor het lichaam dat de kracht moet verwerken dunner is dan de gelastte buis zelf
niet de beste foto's want het materiaal ligt ver in de opslag "las 1" laat een scheur zien ter waarschuwing dat hij eraan gaat. "las 2" is duidelijk die hoeft niet meer te waarschuwen de kapotte lassen maak ik eerst weer in orde, even beter weer afwachten. pijpen iets voorwarmen om de laskrimp te minimaliseren ( krimp van het stollende lasbad) en zo voorkomen dat je het scheuren al niet van te voren inbouwt
bedankt voor de foto's. heb er eentje gecopieerd, een rode cirkel en een pijl erin gezet. op die plek heb je grote trek krachten en normaliter leg je daar geen lassen. Ik verwacht dat het daar fout gaat. lassen die in trekzones gelegd worden, worden normaliter op de "neutrale" lijn gelegd, dus in het midden van de buis waar trek en druk spanningen in elkaar over gaan en dan de las het liefst in de lijn van de spanningen en niet haaks erop . Ik zou er een open gezaagde buis overheen leggen en die langs de zaagranden er extra ( als "schetsplaat") alsnog aan vastlassen . De circulaire las had weg gelaten kunnen worden als het voeten bled voorzien was van langs lassen in de lengte van de pijp ( lijkt ook het geval )
bedankt voor de foto's. heb er eentje gecopieerd, een rode cirkel en een pijl erin gezet. op die plek heb je grote trek krachten en normaliter leg je daar geen lassen. Ik verwacht dat het daar fout gaat. lassen die in trekzones gelegd worden, worden normaliter op de "neutrale" lijn gelegd, dus in het midden van de buis waar trek en druk spanningen in elkaar over gaan en dan de las het liefst in de lijn van de spanningen en niet haaks erop . Ik zou er een open gezaagde buis overheen leggen en die langs de zaagranden er extra ( als "schetsplaat") alsnog aan vastlassen . De circulaire las had weg gelaten kunnen worden als het voeten bled voorzien was van langs lassen in de lengte van de pijp ( lijkt ook het geval )
Ik hoop dan maar dat ze meekijken en er iets mee doen.
bedankt voor de foto's. heb er eentje gecopieerd, een rode cirkel en een pijl erin gezet. op die plek heb je grote trek krachten en normaliter leg je daar geen lassen. Ik verwacht dat het daar fout gaat. lassen die in trekzones gelegd worden, worden normaliter op de "neutrale" lijn gelegd, dus in het midden van de buis waar trek en druk spanningen in elkaar over gaan en dan de las het liefst in de lijn van de spanningen en niet haaks erop . Ik zou er een open gezaagde buis overheen leggen en die langs de zaagranden er extra ( als "schetsplaat") alsnog aan vastlassen . De circulaire las had weg gelaten kunnen worden als het voeten bled voorzien was van langs lassen in de lengte van de pijp ( lijkt ook het geval )
Ik hoop dan maar dat ze meekijken en er iets mee doen.
Heefd ook volgens mijn ook een vork stand van 0 of zelfs voorloop dat kan ik niet goed zien op de foto. Zou liever wat meer naloop hebben . Met 0 of voorloop is het stuur bijna niet recht te houden. Met wat naloop loopt hij makkelijker rechtdoor en moet je het stuur niet zo vast te houden. Gooit toch al zoveel met motortje voorop. Je kunt dat het mooiste zien met de zwenkwieltjes van een winkelwagentje b.v. Als je daar met vooruit rijdt staan ze ook naar achter gericht . Rij je achteruit slaan ze meteen om. Dus rijden gaat allen maar met naloop makkelijk. Hoemeer naloop hoe zwaarder stuuren in de bocht. Dus ook niet te veel mijn ervaring ongeveer 25 tot 35 mm. Gebruikte wij voor de solex 24 uurs race. Voor een toer solex zou ik nog iets meer doen. Maar ja wie ben ik.
Last edited by stoolex; 05/12/2002:24 AM.
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
bedankt voor de foto's. heb er eentje gecopieerd, een rode cirkel en een pijl erin gezet. op die plek heb je grote trek krachten en normaliter leg je daar geen lassen. Ik verwacht dat het daar fout gaat. lassen die in trekzones gelegd worden, worden normaliter op de "neutrale" lijn gelegd, dus in het midden van de buis waar trek en druk spanningen in elkaar over gaan en dan de las het liefst in de lijn van de spanningen en niet haaks erop . Ik zou er een open gezaagde buis overheen leggen en die langs de zaagranden er extra ( als "schetsplaat") alsnog aan vastlassen . De circulaire las had weg gelaten kunnen worden als het voeten bled voorzien was van langs lassen in de lengte van de pijp ( lijkt ook het geval )
Ik hoop dan maar dat ze meekijken en er iets mee doen.
Heefd ook volgens mijn ook een vork stand van 0 of zelfs voorloop dat kan ik niet goed zien op de foto. Zou liever wat meer naloop hebben . Met 0 of voorloop is het stuur bijna niet recht te houden. Met wat naloop loopt hij makkelijker rechtdoor en moet je het stuur niet zo vast te houden. Gooit toch al zoveel met motortje voorop. Je kunt dat het mooiste zien met de zwenkwieltjes van een winkelwagentje b.v. Als je daar met vooruit rijdt staan ze ook naar achter gericht . Rij je achteruit slaan ze meteen om. Dus rijden gaat allen maar met naloop makkelijk. Hoemeer naloop hoe zwaarder stuuren in de bocht. Dus ook niet te veel mijn ervaring ongeveer 25 tot 35 mm. Gebruikte wij voor de solex 24 uurs race. Voor een toer solex zou ik nog iets meer doen. Maar ja wie ben ik.
Iemand die veel ervaring en kennis heeft in frame's en vering. :-)
Ik bouw zelf ook nog wel eens een frame en er is inderdaad een goede balans te maken tussen balhoofdhoek en naloop, bij een te grote balhoofdhoek ( draaivlak TE horizontaal zoals bij chopper motoren) heeft het voorwiel de neiging om "om te vallen" je moet dan tijdens rijden steeds kracht uitoefenen om je wiel overeind te houden maar een te kleine hoek maakt het wiel weer te instaboel ( het voorbeeld was van winkelwagentjes moet je maar eens zien hoe die kunnen "zwabberen" al je er hard mee gaat) en dan is er de naloop ( voorloop) de band dient het wegdek te raken achter het raakpunt van de snijlijn balhoofd/wegdek, bij vooruit rijden trekt het voertuig dan aan het wiel waardoor hij rechtuit blijft staan, je kunt dan met losse handen rijden. zit de snijlijn achter het raakpunt van de band met het wegdek dan duwt het voertuig het wiel en heeft het wiel de neiging om te slaan (rijd maar eens vooruit of achteruit met een winkelwagentje > of verhuizers "hondje" en zie wat de wielen doen, daarom heet de constructie van deze wieltjes ook "zwenkwieltjes") . Bij de huidig ALU solex lay out is er nog wel wat met de voorvork te sjoemelen door de knik bij het balhoofd wat te minderen. Maar vooralsnog als ik het lijnen spel inteken heeft "stoolex" gelijk en lijkt de boel op "nul" te staan
Is hier simpel te controleren want het wiel kan nog 360 graden roteren door dat te doen en te kijken wat de band op het wegdek aan sporen achterlaat en te kijken hoe het frame zich beweegt krijg je een indruk ( letterleijk en figuurlijk ) hoe de "vork in de steel"zit ( circus fietsen staan ook op nul en die draaien ook steeds hun stuur 360 graden)