Beste solexvrienden , ik ben nieuw hier en wens me even voor te stellen , mijn naam is Johan ben 54 jaar en ben woonachtig in België . Door zowat op internet te neuzen kwam ik op jullie site terecht en deze sprak me er aan ook omdat solex zowat geschiedenis heeft vind ik zelf , dacht ik bij mezelf hier in België zie je dat eigenlijk niet meer rijden , waarom koop ik mij geen solex ? Nu had men mij aangeraden koop een solex oto , daar zijn nog genoeg onderdelen van te vinden als je stukken zou hebben . Nu zocht ik toch een solex met wat achtergrond en heb deze gevonden eentje van 1964 . Dus sta ik op het punt deze mooie orginele solex oto te kopen maar nu mijn vraag , hoe herken ik dat het een echte oto is want om eerlijk te zijn ken ik er niets van . hopelijk kunnen jullie mij tips geven , alvast bedank t
Dit is zo te zien een originele oto, een Nederlandse. Bouwjaar 1964 zou kunnen, al hadden ze toen wel al trommelrem in plaats van terugtraprem. Ik kan het niet goed zien maar dit lijkt een tankje met dikke aansluiting voor de retourslang. De ‘64er had nog dunne aansluiting. Verder zit de lichtschakelaar achterstevoren, is wel makkelijk goed te zetten.
Mooi!, met jasbeschermers en de originele doppen op het gereedschaps bakje. Wel jammer dat mensen iets wat chroom hoort te zijn, de valbeugel die om de motor heen zit, met een spuitbus zilververf te lijf gaan, wat boeit het als er wat vliegroest op zit, dit is weer zo jammer..... maar goed, je kan er met thinner op gaan om te kijken hoe die eronderuit komt. 10 tegen 1 dat ze er gewoon overheen gespoten hebben, en als die dan roestpuntjes vertoont met een dotje superfijn staalwol (de fijnste gradatie is 4 x 0) en wat WD40 zijn worden ze meestal weer heel mooi.
beste om te zien of het een OTO is: kijk naar de letters die in het carter zijn gegoten. staat het er in het nederlands dan is het een OTO ( gezien dat deze een "koppeling/ eigenlijk wegrijhulp") heeft staat het er in het frans kan het net zo goed een 2200 zijn