Hallo mensen , Bij nazicht van m'n 3800 gezien dat de kruktap licht tegen het carter deksel heeft geschuurd , motor koud en heb maar 0.06 a 0.08mm speling , lager zit mooi vast , zelfs bij warme motor blijft het vliegwiel mooi lopen zonder te travellen , welke speling is normaal volgens jullie , groeten ,Ludo
dan is de vraag of bij montage van de krukas IN het lager de krukas wel voldoende door het lager heen is getrokken. de krukas van een 3800 is een paar honderdste dikker dan eigenlijk in het lager past en moet met enige kracht door de binnenring van het lager getrokken worden ( heb je speciale hulpstukken voor nodig) deze strakheid ( passing) moet ervoor zorgen dat de krukas op zijn plaats blijft want hij is verder door niets anders in zijn positie gefixeerd . is dat niet goed gebeurd steekt de krukas dus te ver het carter uit en dichter op het afdek-deksel.
Neen deze zit mooi gefixeerd , en kan niet in of uit bewegen ,voorheen zag je het vliegwiel zo'n weinig in en uit komen samen met krukas natuurlijk , dat bedoel ik met travellen,dat is wel opgelost
Ja Joan , is miss.mogelijk , hoeveel blijft de kruktap normaal van het deksel ?
hangt een beetje van de solex af, ze waren niet zo nauwkeurig, tot wel enkele millimeters .
en is het de kruktap of de moer ? en bij het herstellen is er toen het goede type keerring in gekomen en aanvullende borgring ? hoeveel ruimte heb je tussen achterkant krukwang en zijwand van het centrale carter ?
Ja Joan , is miss.mogelijk , hoeveel blijft de kruktap normaal van het deksel ?
Beste Ludos, normaal juist genoeg. Troost u, je bent niet de enige. Je sprak van 0,06 mm.tot 0,08 mm. speling! Welke speling bedoel je? Afstand van kruktap tot carterdeksel? En hoe mat je deze speling want we spreken hier over hondersten?
Dit was een mazzeltje. De moer is van de krukpen losgelopen maar had net te weinig ruimte om er van af te vallen. Gelukkig maar anders was er echt schade aan het carter en/of krukas ontstaan.
carterdeksel,was licht aangelopen , speling gecontroleerd met voelermaatjes.heb motor open gelegd na problemen met big-end dat helemaal stuk gedraaid was , was lager vol met rolletjes , dus zonder kooi ,dit wil ik in de toekomst wel verbeteren , vind de konstructie maar flut , rolletjes die tegen elkaar draaien is niet ideaal .eens opzoeken met verbeterd naaldhuis ? en andere bus .Tips zijn welkom
carterdeksel,was licht aangelopen , speling gecontroleerd met voelermaatjes.heb motor open gelegd na problemen met big-end dat helemaal stuk gedraaid was , was lager vol met rolletjes , dus zonder kooi ,dit wil ik in de toekomst wel verbeteren , vind de konstructie maar flut , rolletjes die tegen elkaar draaien is niet ideaal .eens opzoeken met verbeterd naaldhuis ? en andere bus .Tips zijn welkom
Zo, het lagertje van het big-end is naa de kl... Hoe ziet het asje er dan uit? Kan je een foto plaatsen? Je vergeet nog de afdichtingsring. Carter, afdichtingsring, stalen rondsel, lager, krukas. Maar je kunt deze er niet zo maar inkloppen met een hamer. (Zoals Joan eerder al vermelde) Hier op het forum werd er al veel over geschreven. Advies: informeer je eerst wat. Bij een 3800 moet je het lager borgen op een speciale manier. Is dit een 3800? De Franse 3800 hebben geen lagertje met naaldrollerkes voor het big-end, voor zover ik weet, maar een stalen bus. Wat is het serienummer van het motortje? Succes.
carterdeksel,was licht aangelopen , speling gecontroleerd met voelermaatjes.heb motor open gelegd na problemen met big-end dat helemaal stuk gedraaid was , was lager vol met rolletjes , dus zonder kooi ,dit wil ik in de toekomst wel verbeteren , vind de konstructie maar flut , rolletjes die tegen elkaar draaien is niet ideaal .eens opzoeken met verbeterd naaldhuis ? en andere bus .Tips zijn welkom
ik gebruik INA naaldlagers waarin de rollen met een kooi zijn uitgerust en tevens INA "busjes" maar zij noemen dat "inner ring" omdat het de binnenbus is voor naaldlagers meestal moet ik met een diamant beiteltje de busjes een mm inkorten . ik gebruik een messing persbus om de lagers uit de drijfstang te drukken want met opwarmen lukt me dat niet. wat wel lukt met opwarmen is om de koude naaldlager in een warm/heet drijfstang te laten ploffen, wel heel snel werken want als hij vastklikt blijft hij op die plek zitten en je drukt ze nogal snel in elkaar
carterdeksel,was licht aangelopen , speling gecontroleerd met voelermaatjes.heb motor open gelegd na problemen met big-end dat helemaal stuk gedraaid was , was lager vol met rolletjes , dus zonder kooi ,dit wil ik in de toekomst wel verbeteren , vind de konstructie maar flut , rolletjes die tegen elkaar draaien is niet ideaal .eens opzoeken met verbeterd naaldhuis ? en andere bus .Tips zijn welkom
ik gebruik INA naaldlagers waarin de rollen met een kooi zijn uitgerust en tevens INA "busjes" maar zij noemen dat "inner ring" omdat het de binnenbus is voor naaldlagers meestal moet ik met een diamant beiteltje de busjes een mm inkorten . ik gebruik een messing persbus om de lagers uit de drijfstang te drukken want met opwarmen lukt me dat niet. wat wel lukt met opwarmen is om de koude naaldlager in een warm/heet drijfstang te laten ploffen, wel heel snel werken want als hij vastklikt blijft hij op die plek zitten en je drukt ze nogal snel in elkaar
Na het lezen van Joan zijn uitleg denk ik dat ik mezelf moet corrigeren. De drijfstang van de 3800 heeft waarschijnlijk wel naaldlagertjes die integraal deel uitmaken van de drijfstang. Kan worden vervangen door veel kunst en vliegwerk, zoals Joan beschreef. Het is al een tijdje geleden dat ik hier aan sleutelde. Ik weet wel dat het lagertje over een stalen busje draait dat over het asje van de krukas zit. (Bij mijn Franse 3800). Is het niet zo als je een nieuwe drijfstang besteld dat de lagertjes er zo wie zo vast inzitten? Vriendelijke groet,
zit de afdichtingsring bij een 3800 niet langs andere kant carter ?
inderdaad bij de meeste 3800's wel. er zitten zeker bij de franse blokken al heel lang afdichtingen in het carter dit in tegenstelling tot de nederlandse blokken en ergens in de tijd zijn ze over gegaan van de dichting via de binnenkant naar de dichting aan de buitenkant die zo lullig vast zit dat ze standaard een paar blokkeerdeuken bij de montage toepasten, heb je bij revisie ontzettend last van want het beste is die eerst iets terug te tikken, wegvijlen is zonde van het materiaal want dat is er al te weinig
zit de afdichtingsring bij een 3800 niet langs andere kant carter ?
Succes
veel keerringen gaan bij eerste montage al naar de fili-stijnen omdat je de lagerbus van de rol er tegen de richting in moet duwen, je duwt de lip namelijk naar binnen en dan stuikt hij weer tegen de rand van de lagerbus en OF hij vouwt dubbel OF hij verliest zijn stalen aantrekveertje OF allebei geven het op. Ik schuin meestal het lager aan de buitenkant iets af en smeer de hele bende in met siliconen vet. voor de keerringen die van buiten gemonteerd moeten worden wil ik ze nog wel eens omdraaien dus met de lip naar binnen toe, wel oppassen dat hij vrij blijft lopen van het lager want het metaal van het carter is smaller dan de grootste hoogte van de keerring ( en dat is nu net de lip )