Deze motor is begin vorig jaar in elkaar gezet om bewerkte cilinders te testen voor de 24-uurs motor. Die 24-uurs motor is opgebouwd een CNC carter en wordt dan inwendig niet vervuild door evt. restanten die toch ongezien in een testcilinder achterblijven. Die test motor is op mijn eigen "Solex-van-de-zaak gezet" en daar wordt al vanaf augustus 2015 mee gereden. Er zat al een kleine trilling in maar die werd de laatste weken steeds erger. Zo erg dat er regelmatig onderdelen loskwamen zoals tankboutjes.
Gisteren is de motor van frame afgehaald en opengemaakt.
Wat een verrassing toen de cilinder eraf gehaald werd.
Het moertje van de krukpen was los en bleef nog min of meer klem zitten tussen krukpen en carterdeksel. De harde krukpenbus heeft inwendig iets slijtage maar is wel rijp voor de kliko. Ook het bigendlager viel bij demontage uit elkaar, hier een nieuwe voor ingezet. De krukpen zelf is versleten en niet meer bruikbaar en aangezien deze een geheel is met de as kan de comlplete as in een doosje naar de afdeling "Later". Nu komt er een nieuwe/andere as in en dan kan de motor , hopelijk na goed vastzetten van moer en borgplaatje, weer jaren mee.
Mazzel moet je hebben. Borging met borgveer schijnt wel vaker problemen te geven zeker als je ze meerdere keren gebruikt. Mij is geadviseerd uitsluitend te borgen dmv centerpuntjes in de borgmoer tegen de kruktap.
Waarom is je krukas trouwens beschadigd..? Ik kan me inbeelden dat alleen het krukbusje en het lager sneuvelen.
Mazzel moet je hebben. Borging met borgveer schijnt wel vaker problemen te geven zeker als je ze meerdere keren gebruikt. Mij is geadviseerd uitsluitend te borgen dmv centerpuntjes in de borgmoer tegen de kruktap.
Waarom is je krukas trouwens beschadigd..? Ik kan me inbeelden dat alleen het krukbusje en het lager sneuvelen.
Nou centerpunten als borging werkt niet, als je een geweldige klap geeft op de moer ter plekke van de gleuf dan misschien wel, maar dan baal je als je de volgende keer weer aan de beurt bent , niks mis met die plaatjes, latere typen hadden helemaal geen borging blift meestal ook wel zitten, nog latere typen hadden maar M10 met 1/2 draad, ook dat bleef zitten maar wel een kwaliteit probleem
Bij mij is de pen waar het bigend lager op zit afgebroken van de krukaswang. Kromme drijfstang en deksel gebarsten. Het was er wel een met rollagers. Zal toch wel metaalmoeheid zijn of zo iets. Tis allemaal fragiel, maar dit moet niet kunnen.
Bij mij is de pen waar het bigend lager op zit afgebroken van de krukaswang. Kromme drijfstang en deksel gebarsten. Het was er wel een met rollagers. Zal toch wel metaalmoeheid zijn of zo iets. Tis allemaal fragiel, maar dit moet niet kunnen.
Heftig Luc! Heb je foto’s? Chinees blokje? Of toch niet?
Komt me bekend voor. De oorzaak , teveel koolafzetting waardoor de zuiger tegen de kop aan ramde en dat uren achtereen. Die extreme koolafzetting was het gevolg van een verkeerde mengoliekeuze.
te vast aandraaien van de moer kan ook de oorzaak zijn in combinatie met slechte afwerkig van het pennetjes. de te zware aandraaiing zet het pennetje al te veel op trekspanning ( wordt als het ware door de harde bus heen getrokken ) en de wisselspanningen die door het rond draaien erop los gelaten worden in combinatie met wat kerven door slechte afwerking introduceren een vermoei-ings breuk, karakteristiek een vingernagel achtige aantekening op het breukvlak. wat ok fout kan gaan is de harde bus verkeerd om monteren, NIET met de grote af geschuinde kant naar de wang toe OF de montage van een verkeerde Imitatie bus zonder deze rand, de min of meer scherpe kant drukt dan in het "vlees" van de wang en maakt daar de initiatie van een vermoei-ings breuk
Nee, het is een Oto van 1965. De foto's hierboven lijken wel foto's van mijn krukas. Ik rijd nu 6 jaar regelmatig op deze Solex. Poorten wat geholpen en compressie verhoogd door het wat vlakken van de kop 6 jaar terug. Toen moest ik bij het oprijden van een brug mee trappen en vond dat niet kunnen. Heb dit gedeelte nooit uit elkaar gehad. Wel een nieuwe rol gemonteerd 2 jaar terug.
Bij mij is de ,ongeziene, schade, mogelijk een haarscheur, ontstaan in 2015 en is de pen in 2016 afgebroken. Het vervelende is dat je met deze motor maar 24 uur vollebak kan testen en dan gaat het goed of het gaat niet goed. Gaat het niet goed dan moet je weer een jaar wachten voor de volgende 24 uurs test (race).
Ik denk dat bij Luc de as ook al ooit in het verre verleden een flinke tik heeft gehad waarbij er nagenoeg onzichtbare schade (achter de harde bus) ontstaan is , je weet niet wat er bij de vorige eigenaar van de motor gebeurt is.
Ik was vanmiddag bij Marcel van de Ven voor onderdelen. Voor hem was het de 2e keer dat hij dit zag. Ik heb wel kunnen constateren dat het motortje al eens aan deze kant uit elkaar is geweest. Kruiskopschroeven voor de borging van het lager zaten er 1966 zeker niet in. Vandaar