Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#136591 08/05/20 04:57 PM
Joined: May 2020
Posts: 8
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: May 2020
Posts: 8
Beste forumleden,

Ik was bezig met de solex oto van mijn vader samen met hem weer aan de praat te helpen, dit lukte alleen viel het ons op dat er maar weinig tot geen benzine retour komt. Alle leidingen schoon en wanneer we de tank afluiten en in de slang (hard) blazen komt er ook benzine retour. Dus verdenken we het pompje. Ik kwam op dit forum tegen dat je dit kon testen door te blazen en zuigen. Op de onderste poort (invoer) kun je inderdaad alleen blazen. Maar op de bovenste poort kun je beide. Nou las ik iets over een kogeltje, maar die lijken er in ons model niet te zitten. Je kunt ze in ieder geval niet zien. Kan dat? Ik heb foto's bijgevoegd. Bovenin heb ik een kogeltje ingelegd, dus vandaar dat het nu lijkt alsof dat hoort maar hier zat alleen een gaatje.

Nu hebben we van een andere solex de pomp op deze solex gezet en deze werkt wel zoals beschreven. Nu komt er veel benzine retour! Het laatste wat hij nu nog doet soms is wanneer we de shoke helemaal rechts zetten klappen. Hiervan heb ik een filmpje bijgevoegd (dit was nog met oude pomp, maar met nieuwe gebeurd dit ook soms).

filmpje

Ik hoop dat jullie kunnen uitleggen hoe ons pompje werkt en wie weet heeft er iemand nog een idee voor het knallen (ons is verteld de condensator misschien)?

Alvast bedankt!


Attached Images
Last edited by Frankuitbreda; 08/05/20 05:17 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
het is geen choke ! instellen zodat hij goed loopt .

de foto IN het gat is te vaag om te zien welk type pomp dit is ( JA: in hetzelfde huis hebben ze toch verschillende uitvoeringen, goed kans dat dit toch een type is waar het kogeltje los onder de bout zit , werkt hij wel met dat kogetje erbij ?

andere typen hebben OF een plat messing plaatje boven in zitten om kogeltje tegen verlies te borgen, OF een heel kort messing M6 schroefje met gat in het midden OF een ingeperst messing busje ook met gat in het midden. Dit alles KUN je in elkaar drukken als de bout ZONDER pakking ring word gemonteerd ( of ooit gemonteerd is geweest) want dan komt de pen de dikte van die pakking lager en die ruimte is er niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Joan
het is geen choke ! instellen zodat hij goed loopt .

de foto IN het gat is te vaag om te zien welk type pomp dit is ( JA: in hetzelfde huis hebben ze toch verschillende uitvoeringen, goed kans dat dit toch een type is waar het kogeltje los onder de bout zit , werkt hij wel met dat kogetje erbij ?

andere typen hebben OF een plat messing plaatje boven in zitten om kogeltje tegen verlies te borgen, OF een heel kort messing M6 schroefje met gat in het midden OF een ingeperst messing busje ook met gat in het midden. Dit alles KUN je in elkaar drukken als de bout ZONDER pakking ring word gemonteerd ( of ooit gemonteerd is geweest) want dan komt de pen de dikte van die pakking lager en die ruimte is er niet


het is geen choke ! instellen zodat hij goed loopt .


Maar wat is dan het verschil hier mee. Als je choke opzoekt in google, dan wordt daar ook gesproken over het starten van een koude motor. Als de chokeklep dicht is, dan sluit de luchttoevoer en krijg je een rijker mengsel, dus met meer benzine.
Wat is dan eigenlijk het grote verschil tussen een echte choke en de "choke" van de solex?

Last edited by ovee; 08/05/20 11:19 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: May 2020
Posts: 8
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: May 2020
Posts: 8
Bedankt voor de snelle reactie. Er is geen messing te zien. Als je achterin kijkt zie je een plastic stukje zitten met links een iets groter gaatje dan rechts. En als je van boven er in kijkt zie je een zwart rubber achtig ringetje met een gaatje. Beiden kunnen niet bewegen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Frankuitbreda
Bedankt voor de snelle reactie. Er is geen messing te zien. Als je achterin kijkt zie je een plastic stukje zitten met links een iets groter gaatje dan rechts. En als je van boven er in kijkt zie je een zwart rubber achtig ringetje met een gaatje. Beiden kunnen niet bewegen.
dat de gaatjes links en rechts iets anders zijn : de plastic busjes waarin de kogels op een randje liggen hebben 4 opstaande pootjes om de busjes uit elkaar te houden en de kogeltjes bewegingsvrijheid te geven zodat het gaatje in het busje open en dicht gaat, afhankelijk hoe de busjes in het huis geperst zijn zie je meer of minder pootje of opening tussen de pootjes. als de boel in elkaar gedrukt is geweest ( ooit) zie je die pootjes soms iets naar buiten komen open gedrukt door de andere


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Originally Posted by Joan
het is geen choke ! instellen zodat hij goed loopt .

de foto IN het gat is te vaag om te zien welk type pomp dit is ( JA: in hetzelfde huis hebben ze toch verschillende uitvoeringen, goed kans dat dit toch een type is waar het kogeltje los onder de bout zit , werkt hij wel met dat kogetje erbij ?

andere typen hebben OF een plat messing plaatje boven in zitten om kogeltje tegen verlies te borgen, OF een heel kort messing M6 schroefje met gat in het midden OF een ingeperst messing busje ook met gat in het midden. Dit alles KUN je in elkaar drukken als de bout ZONDER pakking ring word gemonteerd ( of ooit gemonteerd is geweest) want dan komt de pen de dikte van die pakking lager en die ruimte is er niet


het is geen choke ! instellen zodat hij goed loopt .


Maar wat is dan het verschil hier mee. Als je choke opzoekt in google, dan wordt daar ook gesproken over het starten van een koude motor. Als de chokeklep dicht is, dan sluit de luchttoevoerdeze choke die de lucht toevoer afsluit zit in de aanzuigbuis, zelfde alsof je je vinger op de carburateur( zonder luchtfilter) zou leggen en krijg je een rijker mengsel, dus met meer benzine.
Wat is dan eigenlijk het grote verschil tussen een echte choke en de "choke" van de solex?de 'choke" ( zoek het woord choken maar eens op dat betekent "verstikken" dus de strot van de carburateur in knijpen ) van de solex is een "menglucht" regelaar die regelt de verstuivings lucht van de brandstof bij grotere carburateurs zit dat ook die hebben een "primair" circuit ( stationair sproeier) en een "secundair" circuit hoofd sproeier) het primaire circuit heeft altijd een lucht regelschroeg ( meestal 3 halve slagen open draaien) om de menglucht over de stationair sproeier in te regelen zodat je motor mooi en schoon stationair draait , Solex heeft geen grote carburateur eigenlijk alleen het primaire circuit, wat je feitelijk doet is de hele tijd aan die stelschroef draaien daarom hebben ze daar maar een hendeltje aan gemaakt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2020
Posts: 8
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: May 2020
Posts: 8
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Frankuitbreda
Bedankt voor de snelle reactie. Er is geen messing te zien. Als je achterin kijkt zie je een plastic stukje zitten met links een iets groter gaatje dan rechts. En als je van boven er in kijkt zie je een zwart rubber achtig ringetje met een gaatje. Beiden kunnen niet bewegen.
dat de gaatjes links en rechts iets anders zijn : de plastic busjes waarin de kogels op een randje liggen hebben 4 opstaande pootjes om de busjes uit elkaar te houden en de kogeltjes bewegingsvrijheid te geven zodat het gaatje in het busje open en dicht gaat, afhankelijk hoe de busjes in het huis geperst zijn zie je meer of minder pootje of opening tussen de pootjes. als de boel in elkaar gedrukt is geweest ( ooit) zie je die pootjes soms iets naar buiten komen open gedrukt door de andere


Oke! Maar hoort er bovenin ook een kogeltje? Of kan er een andere reden zijn dat het uitgaande gat niet wordt geblokkeerd bij blazen?

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ovee
Originally Posted by Joan
het is geen choke ! instellen zodat hij goed loopt .

de foto IN het gat is te vaag om te zien welk type pomp dit is ( JA: in hetzelfde huis hebben ze toch verschillende uitvoeringen, goed kans dat dit toch een type is waar het kogeltje los onder de bout zit , werkt hij wel met dat kogetje erbij ?

andere typen hebben OF een plat messing plaatje boven in zitten om kogeltje tegen verlies te borgen, OF een heel kort messing M6 schroefje met gat in het midden OF een ingeperst messing busje ook met gat in het midden. Dit alles KUN je in elkaar drukken als de bout ZONDER pakking ring word gemonteerd ( of ooit gemonteerd is geweest) want dan komt de pen de dikte van die pakking lager en die ruimte is er niet


het is geen choke ! instellen zodat hij goed loopt .


Maar wat is dan het verschil hier mee. Als je choke opzoekt in google, dan wordt daar ook gesproken over het starten van een koude motor. Als de chokeklep dicht is, dan sluit de luchttoevoerdeze choke die de lucht toevoer afsluit zit in de aanzuigbuis, zelfde alsof je je vinger op de carburateur( zonder luchtfilter) zou leggen en krijg je een rijker mengsel, dus met meer benzine.
Wat is dan eigenlijk het grote verschil tussen een echte choke en de "choke" van de solex?de 'choke" ( zoek het woord choken maar eens op dat betekent "verstikken" dus de strot van de carburateur in knijpen ) van de solex is een "menglucht" regelaar die regelt de verstuivings lucht van de brandstof bij grotere carburateurs zit dat ook die hebben een "primair" circuit ( stationair sproeier) en een "secundair" circuit hoofd sproeier) het primaire circuit heeft altijd een lucht regelschroeg ( meestal 3 halve slagen open draaien) om de menglucht over de stationair sproeier in te regelen zodat je motor mooi en schoon stationair draait , Solex heeft geen grote carburateur eigenlijk alleen het primaire circuit, wat je feitelijk doet is de hele tijd aan die stelschroef draaien daarom hebben ze daar maar een hendeltje aan gemaakt


Bedankt voor de info Joan. Aan de hand van jouw uitleg is het duidelijk dat er inderdaad een verschil is tussen de echte choke en de menglucht regelaar van de solex.


Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Misschien kan je hier wat mee

Attached Images
werking_brandstofpomp_1.jpg (80.97 KB, 189 downloads)
Pagina 039.jpg (334.2 KB, 185 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2020
Posts: 8
F
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
F
Joined: May 2020
Posts: 8
Bedankt alle voor de reacties en de afbeeldingen. Uit eindelijk zat er toch iets vast in het pompje. Met een naald in het bovenste gaatje wat heen en weer bewogen. Daarna deed het pompje weer beter wat hij moet doen. Vervolgens nog heel even in de wasbenzin en hij doet het weer zoals het hoort.

Hij loopt nu echt weer als een zonnetje. Iets te hard volgens mijn vader. Tegen de 40..

Nogmaals bedankt voor de informatie!


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 116 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.040s Queries: 37 (0.011s) Memory: 1.0120 MB (Peak: 1.1957 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-13 22:23:16 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS