Kan iemand hier een foto of tekening posten van hoe dit mechaniekje eruit hoort te zien? Ik heb geen referentiemateriaal en ben onbekend met dit systeem.
Ring No. 7 is iets dikker dan hendel No. 8 , daardoor kan de gashendel vrij bewegen als het geheel in elkaar geschroefd en afgesteld is. Met ring No. 3 en het bovenste moertje kan je de weerstand van hendel No.5 instellen en daarna met het onderste moertje het bovenste borgen. Bij dit systeem zit overigens geen lange bout door het stuur maar een kortere met een moer IN het stuur.
Dank voor de tekening. Ik heb mijn mechaniekje gedemonteerd. Zie bijgaande foto's voor het resultaat. Als ik alle moertjes, ringentjes en hendeltjes verwijderd heb blijft het asje uit het stuur steken. Dit asje zit volledig los. ik denk dat het moertje aan de binnenzijde vastgeroest zit aan het asje. Maar ik kan niet bij dit moertje. Aan de bovenkant van het stuur zit een gat. Is dit origineel of heeft een vorige eigenaar dit gat in het stuur geboord in de hoop om zo bij het moertje te komen? Wie heeft goede tips om dit probleem op te lossen?
er waren twee systemen, eerst eentje met een 1/2 maan vormige dikke plaat met M6 draad in het midden, die moest je in het stuur zien te hengelen en dan opvangen met het draad aan uiteinde boutje, de vorm dient meedraaien in het stuur te voorkomen. Kennelijk was dit te lastig en later zijn ze met een bout dwars door het stuur heen gegaan en dan een vulbusje om stuur niet in elkaar te drukken . ik heb liever de eerste want dat is voor de kabel die erlangs moet ook beter en je stuur blijft glad aan de bovenkant
1. Zijn die lange asjes verkrijgbaar? Ik ben bij onze sponsor niets tegengekomen. 2. Hoe krijg je je in vredesnaam een vulbusje ertussen gemonteerd? Dat lijkt mij bijna onmogelijk? Of is daar een trucje voor?
De truc is dat het gat bovenop het stuur groter is dan het gat onderin het stuur. Door dat grotere gat kan je van bovenaf de bus erin zetten. Er is een "compleet setje" leverbaar : https://www.solexservice.com/nl/stuur-remgrepen-gasmechanisme/9509a-gasmechanisme-metaal maar dat is niet zo compleet als wat er op de afbeelding staat. Maar met wat extra ringen e.d. is het werkbaar te maken en daarbij, je hebt nog onderdelen op de Solex zitten die bruikbaar zijn.
De truc is dat het gat bovenop ….>> ik heb alleen maar sturen waar het gat ONDERIN groter is dan boven, de 9 mm kop van de bout steekt dan alleen op het stuur en het busje moet ik er van onder in steken het stuur groter is dan het gat onderin het stuur. Door dat grotere gat kan je van bovenaf de bus erin zetten. Er is een "compleet setje" leverbaar : https://www.solexservice.com/nl/stuur-remgrepen-gasmechanisme/9509a-gasmechanisme-metaal maar dat is niet zo compleet als wat er op de afbeelding staat. Maar met wat extra ringen e.d. is het werkbaar te maken en daarbij, je hebt nog onderdelen op de Solex zitten die bruikbaar zijn.
ik vond nog een heel oude die volgens het systeem "moer in stuur" werkt zie foto
Hallo . Ben net nieuw hier . Maar kom hier mijn ouwe koffertje tegen . Dat is wel heel toevallig . Ik was ook zeer benieuwd waar dat hendeltje voor was. Maar blijkt zijn tijd vooruit te zijn van de cruisecontrol . Geweldig dit. Hoop dat je er veel plezier aan beleefd.
Ik heb het asje zonder schade uit het stuur kunnen verwijderen. En ik heb ook een origineel stuur voor een koffertje op de kop kunnen tikken. Dus ik kan het gashendeltje weer netjes zoals ooit bedoeld monteren. Maar ik mis het halve maanvormig moertje zoals door Joan beschreven is. Kan iemand mij daaraan helpen?
Ik heb het ooit eens met een normaal moertje gemonteerd en het zit nog steeds. Moertje met een stukje VD-draad (elektriciteitsdraad) omwikkeld als een soort spiralveertje met 2 wikkelingen en al friemelend op de juiste plaats in het stuur gekregen. Een echt geduldklusje en als het boutje erin vast gedraaid is, aan de draad trekken, klaar.
Bij deze Solex zat het hendeltje juist met een normaal moertje gemonteerd. En die is losgelopen. Daarom zoek ik naar het originele maantje zodat ik het wat bestendiger kan monteren.
Bij deze Solex zat het hendeltje juist met een normaal moertje gemonteerd. En die is losgelopen. Daarom zoek ik naar het originele maantje zodat ik het wat bestendiger kan monteren.
ik weet niet hoe goed je werkplaats is maar hij is goed zelf te maken als je een tap M6 hebt uit een stukje lang plat metaal. in de bankschroef, stukje uit laten steken van dat stukje eerst met een vijl aan zijkant wat rondingen aan maken, dan in midden een gat 4.8 mm ( of voorboren met 4.5 mm en naboren met 5.0 maar 4.8 is beter) dan draad M6 in tappen en op lengte afzagen
Het heeft even geduurd om alle benodigde onderdelen bij elkaar te verzamelen (stuur Koffertje, halvemaanvormig moertje in het stuur, gasspaak en veertje) maar nu werkt het zoals de ontwerpers het in 1961 bedoeld hadden. En zo gaan we rustig verder met de restauratie van mijn '61 Koffertje.
en ik heb altijd veel minder ruimte tussen de twee lepeltjes, soms monteer ik ze zelfs tegen elkaar als ik een messing tussenring maak voor het lange klepeltje met een iets hogere maat dan de dikte van het materiaal van het lepeltje, steunen ze elkaar .
en ik heb altijd veel minder ruimte tussen de twee lepeltjes, soms monteer ik ze zelfs tegen elkaar als ik een messing tussenring maak voor het lange klepeltje met een iets hogere maat dan de dikte van het materiaal van het lepeltje, steunen ze elkaar .
Klopt Joan. Toen bij de oude Solex van Mirjam, zat er een dun ringetje (ori) tussen de lepels. Denk zomaar een 0,5 mm.