Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik heb vandaag een Koffertje uit 1961 gekocht. De gashendel zit los aan het stuur. Zit alleen maar vast met een boutje onder aan het stuur. Het hendeltje bestaat uit twee hendeltjes. Maar ééntje functioneert omdat hier de gasspaak aan bevestigd zit. Aan het andere hendeltje zit geen kabel bevestigd. Wie kan mij vertellen waartoe de tweede hendel dient en wat er ontbreekt bij mijn Solex (zie foto). Heeft iemand ook een foto voor mij hoe het wel hoort te zitten?

Attached Images
gashendel.JPG (70.32 KB, 287 downloads)
Last edited by Koosolex; 04/11/19 10:43 PM.

Groet, Koos
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
De 2e hendel is om het gas vast te zetten. Montage is goed, wel gaat hier normaal een bout door en door.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Kan iemand hier een foto of tekening posten van hoe dit mechaniekje eruit hoort te zien? Ik heb geen referentiemateriaal en ben onbekend met dit systeem.


Groet, Koos
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ring No. 7 is iets dikker dan hendel No. 8 , daardoor kan de gashendel vrij bewegen als het geheel in elkaar geschroefd en afgesteld is.
Met ring No. 3 en het bovenste moertje kan je de weerstand van hendel No.5 instellen en daarna met het onderste moertje het bovenste borgen.
Bij dit systeem zit overigens geen lange bout door het stuur maar een kortere met een moer IN het stuur.




[Linked Image]


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Dank voor de tekening. Ik heb mijn mechaniekje gedemonteerd. Zie bijgaande foto's voor het resultaat. Als ik alle moertjes, ringentjes en hendeltjes verwijderd heb blijft het asje uit het stuur steken. Dit asje zit volledig los. ik denk dat het moertje aan de binnenzijde vastgeroest zit aan het asje. Maar ik kan niet bij dit moertje. Aan de bovenkant van het stuur zit een gat. Is dit origineel of heeft een vorige eigenaar dit gat in het stuur geboord in de hoop om zo bij het moertje te komen? Wie heeft goede tips om dit probleem op te lossen?

Attached Images
Gas1.JPG (64.35 KB, 222 downloads)
Gas2.JPG (57.65 KB, 220 downloads)
Gas3.JPG (80.51 KB, 222 downloads)
Gas4.JPG (24.18 KB, 219 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er waren twee systemen, eerst eentje met een 1/2 maan vormige dikke plaat met M6 draad in het midden, die moest je in het stuur zien te hengelen en dan opvangen met het draad aan uiteinde boutje, de vorm dient meedraaien in het stuur te voorkomen. Kennelijk was dit te lastig en later zijn ze met een bout dwars door het stuur heen gegaan en dan een vulbusje om stuur niet in elkaar te drukken . ik heb liever de eerste want dat is voor de kabel die erlangs moet ook beter en je stuur blijft glad aan de bovenkant


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Oké duidelijk. Maar wat nu te doen? Ik ga nog een poging wagen om het moertje in het stuur vast te zetten zodat ik het asje netjes kan verwijderen. Maar als dit niet gaat lukken rest mij dus niets anders dan het asje door te zagen en alsnog over te gaan op een asjes dwars door het stuur heen. Het gat aan de bovenkant zit er immers al. Maar:

1. Zijn die lange asjes verkrijgbaar? Ik ben bij onze sponsor niets tegengekomen.
2. Hoe krijg je je in vredesnaam een vulbusje ertussen gemonteerd? Dat lijkt mij bijna onmogelijk? Of is daar een trucje voor?

Wie helpt mij verder?

Last edited by Koosolex; 07/11/19 12:17 PM.

Groet, Koos
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De truc is dat het gat bovenop het stuur groter is dan het gat onderin het stuur.
Door dat grotere gat kan je van bovenaf de bus erin zetten.
Er is een "compleet setje" leverbaar : https://www.solexservice.com/nl/stuur-remgrepen-gasmechanisme/9509a-gasmechanisme-metaal
maar dat is niet zo compleet als wat er op de afbeelding staat.
Maar met wat extra ringen e.d. is het werkbaar te maken en daarbij, je hebt nog onderdelen op de Solex zitten die bruikbaar zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
De truc is dat het gat bovenop ….>> ik heb alleen maar sturen waar het gat ONDERIN groter is dan boven, de 9 mm kop van de bout steekt dan alleen op het stuur en het busje moet ik er van onder in steken het stuur groter is dan het gat onderin het stuur.
Door dat grotere gat kan je van bovenaf de bus erin zetten.
Er is een "compleet setje" leverbaar : https://www.solexservice.com/nl/stuur-remgrepen-gasmechanisme/9509a-gasmechanisme-metaal
maar dat is niet zo compleet als wat er op de afbeelding staat.
Maar met wat extra ringen e.d. is het werkbaar te maken en daarbij, je hebt nog onderdelen op de Solex zitten die bruikbaar zijn.
ik vond nog een heel oude die volgens het systeem "moer in stuur" werkt zie foto

Attached Images
gasgever bout en moer.jpg (102.48 KB, 181 downloads)
Last edited by Joan; 07/11/19 07:39 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2019
Posts: 97
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Nov 2019
Posts: 97
Hallo . Ben net nieuw hier . Maar kom hier mijn ouwe koffertje tegen . Dat is wel heel toevallig . Ik was ook zeer benieuwd waar dat hendeltje voor was. Maar blijkt zijn tijd vooruit te zijn van de cruisecontrol . Geweldig dit. Hoop dat je er veel plezier aan beleefd.

Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik heb het asje zonder schade uit het stuur kunnen verwijderen. En ik heb ook een origineel stuur voor een koffertje op de kop kunnen tikken. Dus ik kan het gashendeltje weer netjes zoals ooit bedoeld monteren. Maar ik mis het halve maanvormig moertje zoals door Joan beschreven is. Kan iemand mij daaraan helpen?

Attached Images
gashendel.JPG (135.89 KB, 190 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik heb het ooit eens met een normaal moertje gemonteerd en het zit nog steeds.
Moertje met een stukje VD-draad (elektriciteitsdraad) omwikkeld als een soort spiralveertje met 2 wikkelingen en al friemelend op de juiste plaats in het stuur gekregen.
Een echt geduldklusje en als het boutje erin vast gedraaid is, aan de draad trekken, klaar.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Bij deze Solex zat het hendeltje juist met een normaal moertje gemonteerd. En die is losgelopen. Daarom zoek ik naar het originele maantje zodat ik het wat bestendiger kan monteren.


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koosolex
Bij deze Solex zat het hendeltje juist met een normaal moertje gemonteerd. En die is losgelopen. Daarom zoek ik naar het originele maantje zodat ik het wat bestendiger kan monteren.
ik weet niet hoe goed je werkplaats is maar hij is goed zelf te maken als je een tap M6 hebt uit een stukje lang plat metaal. in de bankschroef, stukje uit laten steken van dat stukje eerst met een vijl aan zijkant wat rondingen aan maken, dan in midden een gat 4.8 mm ( of voorboren met 4.5 mm en naboren met 5.0 maar 4.8 is beter) dan draad M6 in tappen en op lengte afzagen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Het heeft even geduurd om alle benodigde onderdelen bij elkaar te verzamelen (stuur Koffertje, halvemaanvormig moertje in het stuur, gasspaak en veertje) maar nu werkt het zoals de ontwerpers het in 1961 bedoeld hadden. En zo gaan we rustig verder met de restauratie van mijn '61 Koffertje.

Attached Images
Gashendel.JPG (99.26 KB, 148 downloads)

Groet, Koos
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Helemaal goed behalve dan dat de lepeltjes niet krom horen te zijn, dat worden ze meestal na veelvuldig gebruik wel.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en ik heb altijd veel minder ruimte tussen de twee lepeltjes, soms monteer ik ze zelfs tegen elkaar als ik een messing tussenring maak voor het lange klepeltje met een iets hogere maat dan de dikte van het materiaal van het lepeltje, steunen ze elkaar .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by Joan
en ik heb altijd veel minder ruimte tussen de twee lepeltjes, soms monteer ik ze zelfs tegen elkaar als ik een messing tussenring maak voor het lange klepeltje met een iets hogere maat dan de dikte van het materiaal van het lepeltje, steunen ze elkaar .


Klopt Joan. Toen bij de oude Solex van Mirjam, zat er een dun ringetje (ori) tussen de lepels. Denk zomaar een 0,5 mm.

Wel mooi met die ori spaak en veer. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.037s Queries: 57 (0.013s) Memory: 1.0904 MB (Peak: 1.3398 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:25:12 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS