Dat is een hele mooie vliegwiel trekker : zo zie je maar weer dat we van elkaar heel wat opdoen en onze hobby betaalbaar houden door zelf onze gereedschap te maken.
Dat is een hele mooie vliegwiel trekker : zo zie je maar weer dat we van elkaar heel wat opdoen en onze hobby betaalbaar houden door zelf onze gereedschap te maken.
Groet Johnny_ Solex.
Dat is inderdaad mooi, Johnny, maar dan moet je wel weer de spullen hebben om zelf gereedschap te kunnen maken. Draaibank etc..
Dat is een hele mooie vliegwiel trekker : zo zie je maar weer dat we van elkaar heel wat opdoen en onze hobby betaalbaar houden door zelf onze gereedschap te maken.
Groet Johnny_ Solex.
het gereedschap dat ik maak is niet zozeer om de hobby betaalbaar te houden ( HBM levert me veel) maar simpelweg omdat het niet bestaat. Veel gereedschap is inderdaad draaibank/fraisbank gerelateerd, het is erop gemaakt ( sorry jongens) maar ook meestal bedoeld als opspanhulpstuk om solex onderdelen te maken, verbouwen of te restaureren.
Ik maak niet vaak zelf gereedschap, maar pas wel regelmatig bestaand gereedschap aan. Handig zijn bijvoorbeeld de DROP FORGED steeksleutels (wij noemden het vroeger Drop en forget) Je kunt die in alle vormen buigen en de zijkanten dun slijpen, zo kun je eindelijk die moer 12 van de motorbevestiging tegenhouden. Ook een sleutel 14 met een hap uit de steel om de carburateur vast te zetten zodat hij net iets verder draait en niet meteen tegen het balhoofd aanstoot. Een volledig platgeslepen sleutel 15 om de moeren van de wielas enigszins fatsoenlijk aan- en los te kunnen draaien.
En zo ligt er nog wel meer. O ja, de bekende tegenhouder, van een vliegwielkern, om koppelingsmoeren goed vast en los te draaien.
Ik maak niet vaak zelf gereedschap, maar pas wel regelmatig bestaand gereedschap aan. Handig zijn bijvoorbeeld de DROP FORGED steeksleutels (wij noemden het vroeger Drop en forget) Je kunt die in alle vormen buigen en de zijkanten dun slijpen, zo kun je eindelijk die moer 12 van de motorbevestiging tegenhouden.ja doe ik ook graag daar heb ik al eens een foto van op de site geplaatst en reclame gemaakt voor de AC-tion oa ook om achterlangs het achterste boutje van de tank vast te zetten Ook een sleutel 14 met een hap uit de steel om de carburateur vast te zetten zodat hij net iets verder draait en niet meteen tegen het balhoofd aanstoot. Een volledig platgeslepen sleutel 15 om de moeren van de wielas enigszins fatsoenlijk aan- en los te kunnen draaien.
En zo ligt er nog wel meer. O ja, de bekende tegenhouder, van een vliegwielkern, om koppelingsmoeren goed vast en los te draaien.
Ik maak niet vaak zelf gereedschap, maar pas wel regelmatig bestaand gereedschap aan. Handig zijn bijvoorbeeld de DROP FORGED steeksleutels (wij noemden het vroeger Drop en forget) Je kunt die in alle vormen buigen en de zijkanten dun slijpen, zo kun je eindelijk die moer 12 van de motorbevestiging tegenhouden.ja doe ik ook graag daar heb ik al eens een foto van op de site geplaatst en reclame gemaakt voor de AC-tion oa ook om achterlangs het achterste boutje van de tank vast te zetten Ook een sleutel 14 met een hap uit de steel om de carburateur vast te zetten zodat hij net iets verder draait en niet meteen tegen het balhoofd aanstoot. Een volledig platgeslepen sleutel 15 om de moeren van de wielas enigszins fatsoenlijk aan- en los te kunnen draaien.
En zo ligt er nog wel meer. O ja, de bekende tegenhouder, van een vliegwielkern, om koppelingsmoeren goed vast en los te draaien.
Tja, Dungeslepen steeksleuteltje, opengeslepen ringsleuteltjes, steeksleuteltjes die bij de de bek smaller gemaakt zijn enz. Enz. Iedereen met een Solex heeft wel een voorraadje van zelf gemaakt spul denk ik. De profs met een draaibank en frazemachine hebben nog veel meer denk ik. Maar mijn ervaring is dat je het meeste zelf ontdekt en maakt tijdens het sleutelen. Gemaakt op het moment dat je het nodig hebt dus.
komt eraan . Ook handig om te hebben een stuk buis, een stuk draadeind M*8 en daaraan een koppelmoer met M8 aan de ene kant en M10x1,25 aan de andere kant om je ontstekings grondplaat over je krukas te trekken , pas nog eentje gemaakt voor een kennis die de plaat voorzichtig met een hamertje op zijn plek sloeg, ja bijna de krukas los in het hoofdcarter NOOIT doen
Platte en iets gebogen 15 steek tbv wielconussen Gebogen en ingeslepen 14 tbv scharnieras Nog een 14er gebogen Korte 9 mm tbv Ome Henk, draait niks kapot zo. Open ring 10 tbv moderne wartels benzinepomp Platte 10 tbv aandraaien dubbele contramoer Pistonpendrukker, ooit op een beurs gekocht.
En of de duvel ermee speelt.... Eentje op de werkbank met piepende remmen. Wil een testritje maken, haak de motor uit, kan ik de lift zomaar een aantal cm links-rechts bewegen.
Scharnieras moer weg. Normaal moet de ontsteking en rolunit los, nu met een gebogen tangetje en 2 schroevendraaiers de nieuwe moer erop gepield. Nu met de special 14 aandraaien. 3 minuutjes werk en klaar
Is mij ook nog weleens overkomen en dan friemel je met een gebogen pincet en 2 dunne schroevendraaiertjes de nieuwe moer weer op zijn plaats. Dat gebeurt met ooit aangeschafte Solexen waar de borgstrip weggelaten was. Als je dan gelijk een druppel loctite in de moerdraad doet en een borgplaatje dan kan de moer weer 50 jaar blijven zitten.
komt eraan . Ook handig om te hebben een stuk buis, een stuk draadeind M*8 en daaraan een koppelmoer met M8 aan de ene kant en M10x1,25 aan de andere kant om je ontstekings grondplaat over je krukas te trekken , pas nog eentje gemaakt voor een kennis die de plaat voorzichtig met een hamertje op zijn plek sloeg, ja bijna de krukas los in het hoofdcarter NOOIT doen
ik had nog wat beloofd, dit zijn alleen nog maar aangepaste sleutels nog bij lange na niet het andere "speciaal gereedschap". Allerlij bochten erin om bij onbereikbare plekken te komen, heel veel zeer dun geslepen omdat ALS je erbij komt er geen plaats is voor een normale afmeting sleutel en van sommige de bekken iets verdraait ten opzichte van de steel zodat je iets wat je vast moet draaien soms wel met 3 verschillende gehoekte sleutels moet aandraaien simpelweg omdat je niet voldoende slag kan maken om minstens 1/6 omwenteling verder te draaien en zo het volgende vlak van de zeskant kan pakken, dus maar de sleutel "verdraaid"
sleutels "9" dat is solex, sleutels "10" dat is voor de chineesche en voor degene waar een vorige sleutelaar de 9 vervangen heeft door 10 sleutel 12 en 14 komt ook veel voor bij solex zoals spatbordbouten, motorophanging en carburateur wartel
Heb je daar speciale merk sleutels voor genomen? Ik neem aan dat de goedkope sleutels van de Action niet gemakkelijk buigen en breken als je ze wil buigen. Of heb je ze eerst heet gestookt en ze toen omgebogen?
Heb je daar speciale merk sleutels voor genomen? Ik neem aan dat de goedkope sleutels van de Action niet gemakkelijk buigen en breken als je ze wil buigen. Of heb je ze eerst heet gestookt en ze toen omgebogen?
Hoe goedkoper hoe makkelijker te buigen. “Drop Forged” is heel geschikt. Maar wil je een vastgerotte bout of moer losmaken dan maak van die D maar een T (forget )
Heb je daar speciale merk sleutels voor genomen? Ik neem aan dat de goedkope sleutels van de Action niet gemakkelijk buigen en breken als je ze wil buigen. Of heb je ze eerst heet gestookt, heel heet zelfs met gas/zuurstof brander en ze toen omgebogen?
en niet alleen action sleutels maar ook betere merken zoals Stanley . Gedore niet, die hebben twee soorten sleutels, de TE dikke die je overal kan kopen zit waarschijnlijk een goede marge op voor de winkeliers en de slanke, die je nergens vind
Heb je daar speciale merk sleutels voor genomen? Ik neem aan dat de goedkope sleutels van de Action niet gemakkelijk buigen en breken als je ze wil buigen. Of heb je ze eerst heet gestookt, heel heet zelfs met gas/zuurstof brander en ze toen omgebogen?
en niet alleen action sleutels maar ook betere merken zoals Stanley . Gedore niet, die hebben twee soorten sleutels, de TE dikke die je overal kan kopen zit waarschijnlijk een goede marge op voor de winkeliers en de slanke, die je nergens vind
Maar dan wel aan de lucht laten afkoelen en niet in koud water dompelen of onder de kraan steken, dan hard je de sleutel en wordt die erg broos, soms zo broos dat het net glas is en knalt bij het minste of geringste. Aflaten (weer taai en sterk maken) daarna kan natuurlijk wel maar dan moet je wel een beetje materiaalkennis hebben hoe heet je dan moet stoken..