Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#134093 25/08/19 01:46 PM
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo Allemaal.

Even een vraag : Zijn hier ook mensen in de groep die zelf hun gereedschap maken?

Zo ja wat en zou je er een foto van willen plaatsen?

Groet Johnny_Solex.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Johnny_Solex
Hallo Allemaal.

Even een vraag : Zijn hier ook mensen in de groep die zelf hun gereedschap maken?

Zo ja wat en zou je er een foto van willen plaatsen?

Groet Johnny_Solex.
Ik maak heel veel gereedschap zelf, te veel om te fotograferen Af en toe vergeet ik wat ik gemaakt heb, maak ik er gewoon nog eentje


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo Joan.

Dan weet je Altijd zeker dat je er niet zonder zit.

Groet Johnny_ Solex

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1


Salut!
Mark
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo Mark.

Dat is een hele mooie vliegwiel trekker : zo zie je maar weer dat we van elkaar heel wat opdoen en onze hobby betaalbaar houden door zelf onze gereedschap te maken.

Groet Johnny_ Solex.

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Johnny_Solex
Hallo Mark.

Dat is een hele mooie vliegwiel trekker : zo zie je maar weer dat we van elkaar heel wat opdoen en onze hobby betaalbaar houden door zelf onze gereedschap te maken.

Groet Johnny_ Solex.


Dat is inderdaad mooi, Johnny, maar dan moet je wel weer de spullen hebben om zelf gereedschap te kunnen maken. Draaibank etc..

Last edited by ovee; 26/08/19 02:59 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo Mark .

Dat is waar en dat heb ik niet net als zo vele van ons..

Groet Johnny_ Solex.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Johnny_Solex
Hallo Mark.

Dat is een hele mooie vliegwiel trekker : zo zie je maar weer dat we van elkaar heel wat opdoen en onze hobby betaalbaar houden door zelf onze gereedschap te maken.

Groet Johnny_ Solex.
het gereedschap dat ik maak is niet zozeer om de hobby betaalbaar te houden ( HBM levert me veel) maar simpelweg omdat het niet bestaat. Veel gereedschap is inderdaad draaibank/fraisbank gerelateerd, het is erop gemaakt ( sorry jongens) maar ook meestal bedoeld als opspanhulpstuk om solex onderdelen te maken, verbouwen of te restaureren.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik maak niet vaak zelf gereedschap, maar pas wel regelmatig bestaand gereedschap aan.
Handig zijn bijvoorbeeld de DROP FORGED steeksleutels (wij noemden het vroeger Drop en forget)
Je kunt die in alle vormen buigen en de zijkanten dun slijpen, zo kun je eindelijk die moer 12 van de motorbevestiging tegenhouden.
Ook een sleutel 14 met een hap uit de steel om de carburateur vast te zetten zodat hij net iets verder draait en niet meteen tegen het balhoofd aanstoot.
Een volledig platgeslepen sleutel 15 om de moeren van de wielas enigszins fatsoenlijk aan- en los te kunnen draaien.

En zo ligt er nog wel meer.
O ja, de bekende tegenhouder, van een vliegwielkern, om koppelingsmoeren goed vast en los te draaien.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Ik maak niet vaak zelf gereedschap, maar pas wel regelmatig bestaand gereedschap aan.
Handig zijn bijvoorbeeld de DROP FORGED steeksleutels (wij noemden het vroeger Drop en forget)
Je kunt die in alle vormen buigen en de zijkanten dun slijpen, zo kun je eindelijk die moer 12 van de motorbevestiging tegenhouden.ja doe ik ook graag daar heb ik al eens een foto van op de site geplaatst en reclame gemaakt voor de AC-tion oa ook om achterlangs het achterste boutje van de tank vast te zetten
Ook een sleutel 14 met een hap uit de steel om de carburateur vast te zetten zodat hij net iets verder draait en niet meteen tegen het balhoofd aanstoot.
Een volledig platgeslepen sleutel 15 om de moeren van de wielas enigszins fatsoenlijk aan- en los te kunnen draaien.

En zo ligt er nog wel meer.
O ja, de bekende tegenhouder, van een vliegwielkern, om koppelingsmoeren goed vast en los te draaien.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Ik maak niet vaak zelf gereedschap, maar pas wel regelmatig bestaand gereedschap aan.
Handig zijn bijvoorbeeld de DROP FORGED steeksleutels (wij noemden het vroeger Drop en forget)
Je kunt die in alle vormen buigen en de zijkanten dun slijpen, zo kun je eindelijk die moer 12 van de motorbevestiging tegenhouden.ja doe ik ook graag daar heb ik al eens een foto van op de site geplaatst en reclame gemaakt voor de AC-tion oa ook om achterlangs het achterste boutje van de tank vast te zetten
Ook een sleutel 14 met een hap uit de steel om de carburateur vast te zetten zodat hij net iets verder draait en niet meteen tegen het balhoofd aanstoot.
Een volledig platgeslepen sleutel 15 om de moeren van de wielas enigszins fatsoenlijk aan- en los te kunnen draaien.

En zo ligt er nog wel meer.
O ja, de bekende tegenhouder, van een vliegwielkern, om koppelingsmoeren goed vast en los te draaien.




Kun je die foto nog een keer laten zien, Joan?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Tja,
Dungeslepen steeksleuteltje, opengeslepen ringsleuteltjes, steeksleuteltjes die bij de de bek smaller gemaakt zijn enz. Enz.
Iedereen met een Solex heeft wel een voorraadje van zelf gemaakt spul denk ik.
De profs met een draaibank en frazemachine hebben nog veel meer denk ik.
Maar mijn ervaring is dat je het meeste zelf ontdekt en maakt tijdens het sleutelen. Gemaakt op het moment dat je het nodig hebt dus.


Groet, Tim
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
[quote=Joan][



Kun je die foto nog een keer laten zien, Joan?
komt eraan . Ook handig om te hebben een stuk buis, een stuk draadeind M*8 en daaraan een koppelmoer met M8 aan de ene kant en M10x1,25 aan de andere kant om je ontstekings grondplaat over je krukas te trekken , pas nog eentje gemaakt voor een kennis die de plaat voorzichtig met een hamertje op zijn plek sloeg, ja bijna de krukas los in het hoofdcarter NOOIT doen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Even een greep uit de la, vlnr:

Platte en iets gebogen 15 steek tbv wielconussen
Gebogen en ingeslepen 14 tbv scharnieras
Nog een 14er gebogen
Korte 9 mm tbv Ome Henk, draait niks kapot zo.
Open ring 10 tbv moderne wartels benzinepomp
Platte 10 tbv aandraaien dubbele contramoer
Pistonpendrukker, ooit op een beurs gekocht.

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo John.

Dat is duidelijk dank voor je foto zo kan ik ook wat gereedschap aanpassen.

En we zijn hier om mekaar te helpen Toch.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
En of de duvel ermee speelt....
Eentje op de werkbank met piepende remmen.
Wil een testritje maken, haak de motor uit, kan ik de lift zomaar een aantal cm links-rechts bewegen.

Scharnieras moer weg. Normaal moet de ontsteking en rolunit los, nu met een gebogen tangetje en 2 schroevendraaiers de nieuwe moer erop gepield. Nu met de special 14 aandraaien.
3 minuutjes werk en klaar wink

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is mij ook nog weleens overkomen en dan friemel je met een gebogen pincet en 2 dunne schroevendraaiertjes de nieuwe moer weer op zijn plaats.
Dat gebeurt met ooit aangeschafte Solexen waar de borgstrip weggelaten was.
Als je dan gelijk een druppel loctite in de moerdraad doet en een borgplaatje dan kan de moer weer 50 jaar blijven zitten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Zo Simpel en er zo veel gemak van te hebben geweldig je moet er maar opkomen.

Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Prakkezeren komt van arme mensen

Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
idd daar zeg je een waar woord zo is iedereen met veel plezier met z.n hobby bezig.

Groet Johnny_Solex.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ovee
[quote=Joan][



Kun je die foto nog een keer laten zien, Joan?
komt eraan . Ook handig om te hebben een stuk buis, een stuk draadeind M*8 en daaraan een koppelmoer met M8 aan de ene kant en M10x1,25 aan de andere kant om je ontstekings grondplaat over je krukas te trekken , pas nog eentje gemaakt voor een kennis die de plaat voorzichtig met een hamertje op zijn plek sloeg, ja bijna de krukas los in het hoofdcarter NOOIT doen
ik had nog wat beloofd, dit zijn alleen nog maar aangepaste sleutels nog bij lange na niet het andere "speciaal gereedschap". Allerlij bochten erin om bij onbereikbare plekken te komen, heel veel zeer dun geslepen omdat ALS je erbij komt er geen plaats is voor een normale afmeting sleutel en van sommige de bekken iets verdraait ten opzichte van de steel zodat je iets wat je vast moet draaien soms wel met 3 verschillende gehoekte sleutels moet aandraaien simpelweg omdat je niet voldoende slag kan maken om minstens 1/6 omwenteling verder te draaien en zo het volgende vlak van de zeskant kan pakken, dus maar de sleutel "verdraaid"


sleutels "9" dat is solex, sleutels "10" dat is voor de chineesche en voor degene waar een vorige sleutelaar de 9 vervangen heeft door 10 sleutel 12 en 14 komt ook veel voor bij solex zoals spatbordbouten, motorophanging en carburateur wartel

Attached Images
sleutels 2.jpg (101.31 KB, 165 downloads)
Last edited by Joan; 16/09/19 10:00 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Heb je daar speciale merk sleutels voor genomen? Ik neem aan dat de goedkope sleutels van de Action niet gemakkelijk buigen en breken als je ze wil buigen. Of heb je ze eerst heet gestookt en ze toen omgebogen?


Met vr. gr.
Onne
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by ovee
Heb je daar speciale merk sleutels voor genomen? Ik neem aan dat de goedkope sleutels van de Action niet gemakkelijk buigen en breken als je ze wil buigen. Of heb je ze eerst heet gestookt en ze toen omgebogen?


Hoe goedkoper hoe makkelijker te buigen.
“Drop Forged” is heel geschikt.
Maar wil je een vastgerotte bout of moer losmaken dan maak van die D maar een T (forget laugh )


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by ovee
Heb je daar speciale merk sleutels voor genomen? Ik neem aan dat de goedkope sleutels van de Action niet gemakkelijk buigen en breken als je ze wil buigen. Of heb je ze eerst heet gestookt, heel heet zelfs met gas/zuurstof brander en ze toen omgebogen?
en niet alleen action sleutels maar ook betere merken zoals Stanley . Gedore niet, die hebben twee soorten sleutels, de TE dikke die je overal kan kopen zit waarschijnlijk een goede marge op voor de winkeliers en de slanke, die je nergens vind

Last edited by Joan; 17/09/19 05:27 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Inderdaad Joan dat zegt ook niet zoveel de duurder merken .

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Originally Posted by Joan
Originally Posted by ovee
Heb je daar speciale merk sleutels voor genomen? Ik neem aan dat de goedkope sleutels van de Action niet gemakkelijk buigen en breken als je ze wil buigen. Of heb je ze eerst heet gestookt, heel heet zelfs met gas/zuurstof brander en ze toen omgebogen?
en niet alleen action sleutels maar ook betere merken zoals Stanley . Gedore niet, die hebben twee soorten sleutels, de TE dikke die je overal kan kopen zit waarschijnlijk een goede marge op voor de winkeliers en de slanke, die je nergens vind


Maar dan wel aan de lucht laten afkoelen en niet in koud water dompelen of onder de kraan steken, dan hard je de sleutel en wordt die erg broos, soms zo broos dat het net glas is en knalt bij het minste of geringste. Aflaten (weer taai en sterk maken) daarna kan natuurlijk wel maar dan moet je wel een beetje materiaalkennis hebben hoe heet je dan moet stoken..


Salut!
Mark
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Tja, ik heb alleen maar een klein gasbrandertje. Ik neem aan dat je de sleutels daar ook heet genoeg mee kan stoken?

Last edited by ovee; 18/09/19 02:58 PM.

Met vr. gr.
Onne
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Originally Posted by ovee
Tja, ik heb alleen maar een klein gasbrandertje. Ik neem aan dat je de sleutels daar ook heet genoeg mee kan stoken?


Nee, dat gaat niet lukken. Als de sleutels van goed slechte kwaliteit zijn dan hoeft dat ook niet, kijk maar naar mijn fotos, koud gebogen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2004
Posts: 1,568
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by ovee
Tja, ik heb alleen maar een klein gasbrandertje. Ik neem aan dat je de sleutels daar ook heet genoeg mee kan stoken?


Nee, dat gaat niet lukken. Als de sleutels van goed slechte kwaliteit zijn dan hoeft dat ook niet, kijk maar naar mijn fotos, koud gebogen wink


Oke, dan ga ik het gewoon proberen. Mocht hij breken dan weet ik voldoende.


Met vr. gr.
Onne

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 28 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.057s Queries: 74 (0.021s) Memory: 1.1949 MB (Peak: 1.5376 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 08:41:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS