|
|
Joined: Aug 2018
Posts: 13
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Aug 2018
Posts: 13 |
Hallo, Wij hebben onze solex nu bijna gereed maar zijn nog niet tevreden over de snelheid. Hij loopt nu ongeveer 37/38. Wat zijn nog dingen die we kunnen doen om de grens van 40km/h te halen? Setup: Race cilinderkop Snelle cilinder 39,5 boring met 3 spoelpoorten Sport uitlaat Elektrische ontsteking Luchthuis opgeboord naar 2x 8mm Is de volgende stap al direct frezen etc? Waar kan ik het beste mee beginnen? Alvast bedankt
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
de cilinder tunen en dat is niet zo maar even een klusje. de ALU cilinders hebben ongeveer de maten van een standaard cilinder, voordeel van de CFX is wel dat daar de bovenkant van de uitlaatpoort al recht is getrokken dus die functioneert iets beter dan een standaard cilinder . en "zo maar " frezen dan breken de brokken uit de cilindervoering, zit er best wel los aan het alu
Last edited by Joan; 21/08/19 06:31 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878 Likes: 13
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878 Likes: 13 |
Ik ben tevreden geweest over de cfx 39,5 Lopen altijd goed, met racekopje ca. 42 en met speciale uitlaat (niet de standaard snelle uitlaat) zelfs 49.
Maar na de nodige kilometers is de puf er uit. Met lage toeren komt hij niet meer vooruit, meefietsen tot er weer voldoende toeren worden gemaakt en dan gaat het weer.
Dit euvel heb ik met de JRT ook gehad. Lijkt of alucilinders voor Solex geen lang leven beschoren zijn.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 381 |
Vlink moeten mee fietsen is gezond john
Gr christ.
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
JRT niet lang mee gaan. Rij er al 9 jaar mee. Rijd nog steeds uitstekend. Castrol he.
Last edited by Alfons_Amuse; 21/08/19 09:36 PM.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878 Likes: 13
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878 Likes: 13 |
Vlink moeten mee fietsen is gezond john JRT niet lang mee gaan. Rij er al 9 jaar mee. Rijd nog steeds uitstekend. Castrol he.Ik weet niet hoeveel km je jaarlijks rijdt Alfons, de mijne behoorlijk wat. Ik heb er ca. 10 gehad en het rijdt prima, maar de dag komt dat de fut er uit is. Zo ook de CFX. Duurde mss iets langer maar de levensduur van de gietijzeren cilindertjes is een stuk beter.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2017
Posts: 108 |
Misschien zuiger versleten , bij TZ yamaha ook de zuigers vernieuwd , er waren zelfs verschillende spelingen voor 1 boring
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
de fut erin terug krijgen wil nog wel eens lukken door een hap(je) uit de zuiger te halen ter plaatse van de (linkerkant van) inlaat, zeker NIET inkorten over de volle breedte van de inlaatpoort want dan zakt de aanzuigsnelheid te veel
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878 Likes: 13
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878 Likes: 13 |
Misschien zuiger versleten , bij TZ yamaha ook de zuigers vernieuwd , er waren zelfs verschillende spelingen voor 1 boring Klopt wel Ludo, Jouke Rottiné verkoopt JRT zuigers van 39,96 - 39,97- 39,98 Hij zegt zelf al: om uitgelodderde cilinders weer fit te maken. Ik heb ze niet geprobeerd, ga ik mss eens doen ...
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2017
Posts: 108 |
Weet niet wat er eerst versleten is ? maar rijd zelf behoorlijk met een zuiger die klappert en een boring die nog binnen de toleranties valt , zal een dezer de zuiger vernieuwen want is een irriterend geluid en miss. vervangen door zuiger met pinnetjes dat schept meer mogelijkheden
|
|
|
|
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2017
Posts: 108 |
Wel de boring eerst eens met de stenen opruwen
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Poehh, John, de eerste jaren echt behoorlijk wat km gereden hoor. Moeilijk inschatten eigenlijk. Ergens tussen de 4000 a 6000 km denk ik. Puur een gok hoor. Tuurlijk komt er een tijd dat het minder wordt, maarja das met alles wel een beetje. Hij blijft heel goed lopen de Amuse. Men moet ook een beetje geluk hebben he. Iig ik ben er blij mee.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162 Likes: 81 |
Wel de boring eerst eens met de stenen opruwen neem wel aan dat je dan nu over een gietijzeren cilinder bericht, de rest van dit item gaat redelijk over ALU cilinders en daar moet je met "stenen" vooral vanaf blijven en voor gietijzeren cilinders heb je wel de juiste vakman nodig om met "stenen"wat aan de wand te doen want de zuigers hebben daar hun afmetingen in "stapjes" om voldoende ruimte te bieden de cilinder goed op te zuiveren. Gebruik voral NIET die "handige" door velen aangeboden flexible pootjes hoonstenen dan maak je een golfbaan van de cilinder
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Aug 2017
Posts: 108
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2017
Posts: 108 |
Natuurlijk Joan , ben ook niet van gisteren ,In alu. cilinders ligt een laagje (nicasil) daar moet ge van afblijven
|
|
|
1 members (Fernan),
58
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|
|