Solex forum
Posted By: Negahrev Solex harder laten lopen - 21/08/19 11:25 AM
Hallo,

Wij hebben onze solex nu bijna gereed maar zijn nog niet tevreden over de snelheid. Hij loopt nu ongeveer 37/38.
Wat zijn nog dingen die we kunnen doen om de grens van 40km/h te halen?

Setup:
Race cilinderkop
Snelle cilinder 39,5 boring met 3 spoelpoorten
Sport uitlaat
Elektrische ontsteking
Luchthuis opgeboord naar 2x 8mm

Is de volgende stap al direct frezen etc?
Waar kan ik het beste mee beginnen?

Alvast bedankt smile
Posted By: Joan Re: Solex harder laten lopen - 21/08/19 04:30 PM
de cilinder tunen en dat is niet zo maar even een klusje. de ALU cilinders hebben ongeveer de maten van een standaard cilinder, voordeel van de CFX is wel dat daar de bovenkant van de uitlaatpoort al recht is getrokken dus die functioneert iets beter dan een standaard cilinder . en "zo maar " frezen dan breken de brokken uit de cilindervoering, zit er best wel los aan het alu
Posted By: John Meisters Re: Solex harder laten lopen - 21/08/19 05:22 PM
Ik ben tevreden geweest over de cfx 39,5
Lopen altijd goed, met racekopje ca. 42 en met speciale uitlaat (niet de standaard snelle uitlaat) zelfs 49.

Maar na de nodige kilometers is de puf er uit. Met lage toeren komt hij niet meer vooruit, meefietsen tot er weer voldoende toeren worden gemaakt en dan gaat het weer.

Dit euvel heb ik met de JRT ook gehad. Lijkt of alucilinders voor Solex geen lang leven beschoren zijn.
Posted By: stoolex Re: Solex harder laten lopen - 21/08/19 06:03 PM
Vlink moeten mee fietsen is gezond john

Gr christ.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex harder laten lopen - 21/08/19 07:35 PM
JRT niet lang mee gaan. Rij er al 9 jaar mee. Rijd nog steeds uitstekend. Castrol he.
Posted By: John Meisters Re: Solex harder laten lopen - 21/08/19 07:52 PM
Vlink moeten mee fietsen is gezond john

laugh laugh


JRT niet lang mee gaan. Rij er al 9 jaar mee. Rijd nog steeds uitstekend. Castrol he.

Ik weet niet hoeveel km je jaarlijks rijdt Alfons, de mijne behoorlijk wat. Ik heb er ca. 10 gehad en het rijdt prima, maar de dag komt dat de fut er uit is.
Zo ook de CFX. Duurde mss iets langer maar de levensduur van de gietijzeren cilindertjes is een stuk beter.


Posted By: Ludos Re: Solex harder laten lopen - 21/08/19 09:29 PM
Misschien zuiger versleten , bij TZ yamaha ook de zuigers vernieuwd , er waren zelfs verschillende spelingen voor 1 boring
Posted By: Joan Re: Solex harder laten lopen - 22/08/19 07:40 AM
de fut erin terug krijgen wil nog wel eens lukken door een hap(je) uit de zuiger te halen ter plaatse van de (linkerkant van) inlaat, zeker NIET inkorten over de volle breedte van de inlaatpoort want dan zakt de aanzuigsnelheid te veel
Posted By: John Meisters Re: Solex harder laten lopen - 22/08/19 11:10 AM
Originally Posted by Ludos
Misschien zuiger versleten , bij TZ yamaha ook de zuigers vernieuwd , er waren zelfs verschillende spelingen voor 1 boring


Klopt wel Ludo,
Jouke Rottiné verkoopt JRT zuigers van
39,96 - 39,97- 39,98

Hij zegt zelf al: om uitgelodderde cilinders weer fit te maken.
Ik heb ze niet geprobeerd, ga ik mss eens doen ...
Posted By: Ludos Re: Solex harder laten lopen - 22/08/19 08:15 PM
Weet niet wat er eerst versleten is ? maar rijd zelf behoorlijk met een zuiger die klappert en een boring die nog binnen de toleranties valt , zal een dezer de zuiger vernieuwen want is een irriterend geluid en miss. vervangen door zuiger met pinnetjes dat schept meer mogelijkheden
Posted By: Ludos Re: Solex harder laten lopen - 22/08/19 08:16 PM
Wel de boring eerst eens met de stenen opruwen
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex harder laten lopen - 22/08/19 08:26 PM
Poehh, John, de eerste jaren echt behoorlijk wat km gereden hoor.
Moeilijk inschatten eigenlijk. Ergens tussen de 4000 a 6000 km denk ik. Puur een gok hoor.
Tuurlijk komt er een tijd dat het minder wordt, maarja das met alles wel een beetje. Hij blijft heel goed lopen de Amuse.
Men moet ook een beetje geluk hebben he.
Iig ik ben er blij mee.
Posted By: Joan Re: Solex harder laten lopen - 23/08/19 07:49 AM
Originally Posted by Ludos
Wel de boring eerst eens met de stenen opruwen
neem wel aan dat je dan nu over een gietijzeren cilinder bericht, de rest van dit item gaat redelijk over ALU cilinders en daar moet je met "stenen" vooral vanaf blijven en voor gietijzeren cilinders heb je wel de juiste vakman nodig om met "stenen"wat aan de wand te doen want de zuigers hebben daar hun afmetingen in "stapjes" om voldoende ruimte te bieden de cilinder goed op te zuiveren. Gebruik voral NIET die "handige" door velen aangeboden flexible pootjes hoonstenen dan maak je een golfbaan van de cilinder
Posted By: Ludos Re: Solex harder laten lopen - 25/08/19 11:29 AM
Natuurlijk Joan , ben ook niet van gisteren ,In alu. cilinders ligt een laagje (nicasil) daar moet ge van afblijven
© Solex Forum