Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Dec 2018
Posts: 4
H
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2018
Posts: 4
Enige tijd geleden heb ik een Solex 3800 bemachtigd. Hij is opzich in goede staat maar heeft lang stilgestaan (verzekeringsplaatje is van ‘91) en zou hem graag rijdend maken en opknappen. Ik ben zelf vrij handig maar en heb veel aan alle info op dit forum gehad maar helaas loopt mijn kennis hiervoor nu ten einde en zou ik jullie graag het probleem voorleggen in de hoop de Solex rijdend te krijgen.

Ik heb het brandstofsysteem reeds schoongemaakt (tank , leidingen, filters vervangen) en membraan vervangen. Werkt nu naar behoren (er komt brandstof door de terugvoerleiding). Tevens contactpunten vervangen, hij vonkt goed. Carburateur heb ik schoongemaakt, er zijn geen verstopte kanalen. Ik had het idee dat de sproeier te diep gedraaid zat, een vaker voorkomend probleem las ik hier. Heb er een koperen ring tussen gemonteerd en hij lijkt nu goed te zitten. Helaas heb ik nog steeds te kampen met een droge cilinder, brandstof lijkt niet in de cilinder te komen. Als ik bijvoorbeeld remmenreiniger of een beetje brandstof in de cilinder doe en hem daarna aanloop ploft hij wel wat maar slaat niet aan.

Weten jullie wat er mis kan zijn? Heb ik iets over het heeft gezien? Kan het de ontstekingstiming zijn?

Ik hoor de gouden tip graag, alvast bedankt!

Ps. Ik ben ook we benieuwd welk bouwjaar mijn Solex is en wat het exacte type is, ik lees online veel tegenstrijdige dingen. Heb wat foto’s bijgevoegd.

[Linked Image]
[Linked Image]
[Linked Image]
[Linked Image]

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je zegt de punten te hebben vernieuwd, maar hoe heb je die afgesteld?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Bougie droog, dan is het brandstof systeem toch niet goed, gezien de tegel van John?

Is de membraan, plastic plaatje en pomp goed gemonteerd? Een bougie kan buiten de cilinder goed vonken echter binnenin kan het problemen geven. Hier had een ander lid vorige week nog last van.


solexliefhebbers.nl
Joined: Dec 2018
Posts: 4
H
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2018
Posts: 4
Originally Posted by Alfons_Amuse
Je zegt de punten te hebben vernieuwd, maar hoe heb je die afgesteld?


Ik heb (nog) niets afgesteld. Hoe kan ik dit het beste doen?

Joined: Dec 2018
Posts: 4
H
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2018
Posts: 4
Originally Posted by Ant_one
Bougie droog, dan is het brandstof systeem toch niet goed, gezien de tegel van John?

Is de membraan, plastic plaatje en pomp goed gemonteerd? Een bougie kan buiten de cilinder goed vonken echter binnenin kan het problemen geven. Hier had een ander lid vorige week nog last van.


Gezien het feit dat de brandstof wel in de carburateur komt maar niet verder gaat vermoed ik dat het probleem daar huist.

Brandstofpompje is juist gemonteerd. Je zegt dat de bougie binnen in cilinder problemen kan geven, kun je dat toelichten?

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Het hoe en wat weet ik niet. Ad had een Solex die niet startte. Bougie gaf een goede vonk buiten de cilinder maar gemonteerd wilde de Solex niet starten. Na montage van ee andere bougie startte de Solex direct.


solexliefhebbers.nl
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Plastic plaatje ook goed gemonteerd? Kogeltje hoor je wanneer je het pompje schud?


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik lees dat er brandstof retour komt bij de startpogingen dus de pomp werkt, hoe het plaatje er ook inzit.
Vanaf de sproeier is er een klein kanaaltje naar de venturie, het venturiebuisje, deze kan verstopt zitten.
Kijk even op www.Solex.nl , daar staat een mooie afbeelding bij "Techniek" van een opengewerkte carburateur.
Het afstellen van de ontsteking kan, als je goede ogen hebt, op zicht redelijk goed afgesteld worden.
Op het carter n op het vliegwiel staat een klein merktekentje.
Als je het vliegwiel rechtsom draait moeten de punten openen als de merktekentjes tegenover elkaar staan,
dit is in principe met het blote oog zichtbaar, eventueel met een lampje erbij, dat geeft beter zicht op de punten.
Als je aan het vliegwiel draait moet je weerstand voelen, dat is de compressie.
Hoe meer weerstand, hoe meer compressie.
Is er weinig compressie dan kan het ook zijn dat de Decompressieklep niet goed afsluit,
in een slechter geval kan er iets met de zuigerveren aan de hand zijn,versleten of vastzitten in de groeven van de zuiger
Slecht of niet starten kan ook komen door een kapotte spoel of condensator.

overigens zeer duidelijke foto's van de carburateur wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
goede foto's, ik zie nogal wat zink corrosie, steek eens alle openingen in de carburateur door met een dun staaldraadje ( wikkeling van een binnenkabel en speciale aandacht de doorgang van het sproeier gaat naar de venturi ( de doorgang waar je gasgever in zit, dat is horizontaal doorsteken van rechts( achterin sproeiergat) naar links ( doorgang naar venturi) , als je achter de carburateur staat "start" hem ook eens zonder sproeier in plaats van uit de overloop dient er dan benzine uit het sproeier gat te stromen, heb je dat ook gecontroleerd . ook sproeier zelf door steken, de zijkant gaten en het gaatje op de kopse kant waar het draad zit ( daar heel dun draadje voor gebruiken gaatje is maar 0,35 mm klein)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
Ontsteking afstellen doe je met een vloeitje tussen de punten. Geen sjag roker? Ze kosten rond de 60 eurocent per 50. 1,8 mm voordat de zuiger op zijn bdp is moeten de puntjes van elkaar gaan en kan je het vloeitje heen en weer bewegen.


Salut!
Mark
Joined: Dec 2018
Posts: 4
H
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2018
Posts: 4
Originally Posted by Joan
goede foto's, ik zie nogal wat zink corrosie, steek eens alle openingen in de carburateur door met een dun staaldraadje ( wikkeling van een binnenkabel en speciale aandacht de doorgang van het sproeier gaat naar de venturi ( de doorgang waar je gasgever in zit, dat is horizontaal doorsteken van rechts( achterin sproeiergat) naar links ( doorgang naar venturi) , als je achter de carburateur staat "start" hem ook eens zonder sproeier in plaats van uit de overloop dient er dan benzine uit het sproeier gat te stromen, heb je dat ook gecontroleerd . ook sproeier zelf door steken, de zijkant gaten en het gaatje op de kopse kant waar het draad zit ( daar heel dun draadje voor gebruiken gaatje is maar 0,35 mm klein)


Dag Joan,

Ik heb alle openingen in de carburateur reeds doorgestoken, evenals de sproeier. Ik heb nog niet geprobeerd hem te “starten” zonder sproeier, dat zal ik nog proberen.

Ook het afstellen van de ontsteking zal ik nog eens bekijken


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 72 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.027s Queries: 37 (0.009s) Memory: 1.0142 MB (Peak: 1.1996 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 14:16:46 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS