Ik denk dat ik hier maar een aparte draad voor maak... Heb dus sinds enkele dagen een Black n Roll 4800 gekocht, en vanochtend ermee naar het werk gereden. Ik heb ten eerste is gespeeld met de remlucht/choke hendel, deze stond normaal naar rechts (met de klok mee dus) en ik heb deze dus naar links gezet tijdens de koude start, maar hij vond dat helemaal niet lekker... dus heb m toen weer helemaal naar rechts gezet, en hij liep prima. Tijdens het rijden (warm) wilde hij ook niet dat ik 'm naar links zette, hij begon dan gelijk vaart te minderen, dus helemaal naar rechts is de enige positie waar hij lekker op rijdt... Is dit niet heel contra met de 3800 bijvoorbeeld?
Ten tweede, denk ik dat het motortje aan het pingelen is. Ik ben geen 2-takt expert, maar ik heb periodes tijdens het rijden dat ik echt een soort hoogfrequent getik hoor, alsof er een bout tegen het frame aan het trillen is, dit geluid gaat soms weg. Ik heb toen gelijk het motortje op de hanger gezet om is goed te kijken. Ik zie best weinig brandstof retour komen, maar ik heb ook totaal geen idee hoeveel ik hoor te zien, het lijkt alsof er een super klein stroompje is van misschien 0.5 - 1mm hoog. Ook hoorde ik soms tijdens het stationair lopen een tik geluid, alsof je een muntje op metaal laat vallen. Ik dacht eerst dat dit het geluid was van het metaal wat aan het uitzetten was, maar dit getik gebeurde vaker als ik de remlucht hendel naar links draaide, dus volgens mij is dit definitief gepingel.
Ik wilde niet verder naar werk rijden, maar ik was al over de helft, dus ben maar naar werk gereden. Ik kan hier helaas ook niks controleren, maar morgen heb ik een vrije dag, en ik heb de volgende ideeƫn:
- Brandstof filter controleren (heb zondag toevallig een nieuwe besteld) - Bougie controleren (heb zondag nieuwe besteld) - Nieuwe brandstof in de tank (98 octaan en 1:35 mengen met Kroon 2-takt scootsynth) - Timing controleren
Wat zijn jullie gedachtes? Ik kom meer van de 4-takt autowereld, en pingelen is niet bepaald iets waar ik blij van wordt, maar hij lijkt gewoon prima door te kunnen rijden, ik denk dat dit ook gebeurd is tijdens mijn ritje op zaterdag van ~1 uur lang. Ook ben ik in de war van die remlucht hendel... die lijkt alleen helemaal naar rechts te willen staan, en ik zie weinig brandstof retour komen denk ik.
Nick, is het pingelen of een soort van viertakten ?
Echt pingelen... Hij doet eigenlijk best weinig aan viertakten, hij spint gewoon netjes en ik hoor niet dat hij een ontsteking overslaat. Nog een interessant symptoom wat ik had: toen de motor op de hanger hing, gaf ik even gas, en hij bleef heel lang op hoge toeren hangen, waardoor ik denk dat er misschien ook een lucht lek zit ergens. Volgens mij heb ik daar wel is over gelezen op dit forum, maar weet niet precies waar ik moet kijken.
Ik zit er aan te denken morgen misschien de hele carb eraf te halen, om te kijken of er iets verstopt zit of juist lekt, zou niet moeilijk moeten zijn toch? (ben alleen bang voor pakkingen kapot maken)
Carburateur heeft geen pakkingen, om de inlaatbuis zit alleen een klemring.
Omdat je de remkuchtregelaar helemaal naar rechts moet hebben staan om hem lekker te laten lopen heb ik het vermoeden dat er een veel te grote sproeier in zit. 28 mm is standaard.
Mijn 3800 spuugd ook maar heel weinig benzine terug, dat zegt ook niet zoveel.
Meest waarschijnlijke luchtlek is bij de betreffende inlaatbuis je carburateur in.
Dat pakkingen stuk gaan bij demontage is heel normaal, er zijn typen die aan het metaal blijven plakken en bij demonteren in stukken uit elkaar getrokken worden. Ik denk dat dat "pingelgeluid"eerder een vorm van slijtage is op het bigend van de krukas, daar is de B&R nogal gevoelig voor. Als je het vliegwiel heenen weer wiebelt voel je speling en hoor je het ook licht tikken. De remluchthendel moet op de stand waar de Solex het best op loopt , meestal iets links of rechts van het midden, is per Solex verschillend. Staat deze helemaal naar rechts dan kan het zijn dat de sproeier wat aan de ruime kant is , deze hoort standaard Nr 28 te hebben (misschien opgeboord ??)
Ik zal morgen is even goed gaan kijken, dan pas kom ik erachter of er iets verkeerds zit... En desnoods zou ik misschien de standaard sproeier kunnen kopen, of ik moet zorgen dat er gewoon meer lucht in komt, zal eerst wel even gaan kijken. Kijk er wel naar uit in ieder geval!
wat "FFanders" schrijft zit een heel grote kern van waarheid in, ik heb hier twee B&R blokken liggen van chineesche origine met chineesche drijfstangen ( en lagers en bussen) daar komt bij het rijden een metaalklank uit dat je denkt dat hij ploft, en dat zal ook wel gaan gebeuren. Toch heb ik er JRT cilinders opgezet EN getuned. Lopen als de brandweer, ALS het kapot gaat heb ik weer wat om te fotograferen, hoop alleen niet dat de vliegwielen eerder spatten want dat kan zeer doen.
Dat pakkingen stuk gaan bij demontage is heel normaal, er zijn typen die aan het metaal blijven plakken en bij demonteren in stukken uit elkaar getrokken worden. Ik denk dat dat "pingelgeluid"eerder een vorm van slijtage is op het bigend van de krukas, daar is de B&R nogal gevoelig voor. Als je het vliegwiel heenen weer wiebelt .notitie Joan , zie ook mijn andere bericht, met wiebelen zal hij Draaien bedoelen en dat doe je het beste met de zuiger 1/2 weg de cilinder dus de kruktap recht voor of recht achter voel je speling en hoor je het ook licht tikken. De remluchthendel moet op de stand waar de Solex het best op loopt , meestal iets links of rechts van het midden, is per Solex verschillend. Staat deze helemaal naar rechts dan kan het zijn dat de sproeier wat aan de ruime kant is , deze hoort standaard Nr 28 te hebben (misschien opgeboord ??)
wat "FFanders" schrijft zit een heel grote kern van waarheid in, ik heb hier twee B&R blokken liggen van chineesche origine met chineesche drijfstangen ( en lagers en bussen) daar komt bij het rijden een metaalklank uit dat je denkt dat hij ploft, en dat zal ook wel gaan gebeuren. Toch heb ik er JRT cilinders opgezet EN getuned. Lopen als de brandweer, ALS het kapot gaat heb ik weer wat om te fotograferen, hoop alleen niet dat de vliegwielen eerder spatten want dat kan zeer doen.
Misschien een leuke optie voor binnenkort om te kijken of ik kan upgraden. Ik heb vandaag enkele dingen gedaan... Hele carburateur uit elkaar gehaald, ontvet, uitgespoten met perslucht, en gezocht dat alle kleine openingen niet verstopt zijn. Heb toen ook naar de mechaniek van de remlucht hendel kunnen kijken, deze werkt dus inderdaad zoals de oudere modellen, waarbij de hendel naar links het mengsel rijker maakt. Ik heb toen nog het bougie vervangen (oude was pikzwart en nat, rijk dus....) en een nieuw luchtfilter erop. Brandstoffilter was vlekkeloos. Heb ook gloednieuwe brandstof die 1:35 gemengd is met Kroon 2-takt olie.
Het blok lijkt beter te lopen, maar uiteindelijk als hij warm is hoor ik hem AF EN TOE viertakten op hogere toeren. Hij wilt alsnog het hendeltje helemaal naar rechts, dus mijn conclusie is dat de brandstof jet te groot is, of de remlucht jet te klein. Ik heb dus van beiden nieuwe besteld (brandstof jet nummer 28) om te kijken of het probleem dan verholpen wordt. Tips zijn altijd welkom natuurlijk!
Ik heb ook een vliegwiel trekker erbij besteld, zodat ik de ontsteking timing kan controleren, maar ik moet zeggen dat hij best lekker liep vandaag, kan in ieder geval naar m'n werk...
Maak me wel zorgen over de geluiden natuurlijk, is dit iets wat verholpen kan worden door de krukas / lagers te vervangen? Ook vraag ik me af of ik het dan naar iemand zou moeten opsturen om alles te laten balanceren, ik zou wel graag richting de 35 kmh willen gaan in de toekomst...
Als laatste vraag, het uitlaatsysteem op een B&R 4800, zit daar een katalysator in? Staat wel ergens op de website, maar ik geloof niet dat een katalysator het lang vol gaat houden met de uitlaatgassen van een solex blok.... Ik heb op verschillende websites ook een dikkere uitlaat gezien, en vraag me af of ik hier ook baat bij heb.
krukas lager ( eentje) in het carter is heel slecht te vervangen, is vastgenageld als het enigszins kan NIET aankomen . drijfstang lagers dat is een ander verhaal
Goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee, moet het nog even bekijken...
Ja, origineel zit er een chinese electronische ontsteking in. Ik heb er geen slechte ervaring mee, plug&play, heel gemakkelijk.
Wel wordt het bougievonkje steeds kleiner, op een gegeven moment heb ik ze vervangen maar er ligt hier altijd nog een op de plank voor het geval dat ...
De ontsteking is dan toch ook niet aftestellen? Of kan je iets doen met afstand tussen spoel en vliegwiel?
Ik heb geen idee... Ik haal wel het vliegwiel eraf en dan kan ik kijken hoe het in elkaar steekt, ik wil wel de timing even controleren, vertrouw de chinezen niet...
Je kunt door de gaten in het vliegwiel kijken of er contactpunten in zitten, zo niet, dan is er weinig af te stellen. En mochten er punten inzitten dan kan er alleen afgesteld worden met het vliegwiel erop. Ik heb 2x in 1 jaar de bobinespoel ( die ronde) moeten vervangen en toen heb ik de hele ontsteking vervangen door een mét punten. Wat betreft de slijtage bij het bigend : De harde bus was niet hard genoeg en buitenom waar het drijfstanglager op loopt was versleten..
Je kunt door de gaten in het vliegwiel kijken of er contactpunten in zitten, zo niet, dan is er weinig af te stellen. En mochten er punten inzitten dan kan er alleen afgesteld worden met het vliegwiel erop. Ik heb 2x in 1 jaar de bobinespoel ( die ronde) moeten vervangen en toen heb ik de hele ontsteking vervangen door een mļæ½t punten. Wat betreft de slijtage bij het bigend : De harde bus was niet hard genoeg en buitenom waar het drijfstanglager op loopt was versleten..
Ik ben benieuwd hoe het precies werkt dan, zelfs elektronische ontsteking heeft een 'trigger' nodig toch?
Die slijtage, zou je zo'n bus gemakkelijk kunnen vervangen? Met 'gemakkelijk' bedoel ik geen specialistisch gereedschap zoals een werkplaats pers bijvoorbeeld
[ Die slijtage, zou je zo'n bus gemakkelijk kunnen vervangen? Met 'gemakkelijk' bedoel ik geen specialistisch gereedschap zoals een werkplaats pers bijvoorbeeld
Ik heb vandaag nog zo een bus van een chineesch moeten vervangen, de krukas zit voor eeuwig in het carter dus je kan er weinig mee. heb een ring voor M12 uitgedraaid naar een gat van 14 mm deze ca 2/3 over de bus geschoven, met TIG lassen op 4 plekken aan de bus gemaakt en met een lagertrekker van HBM de bus eraf geworsteld .. Deze zat dus niet makkelijk
Klinkt niet als een makkelijke klus... Ik ben benieuwd hoe lang het blok het vol gaat houden. Ik zit er aan te denken misschien een 3800 te kopen in de toekomst, dan heb ik misschien meer potentie voor upgrades...
Tevens heb ik nog wat dingen bekeken toen ik terug kwam van werk vandaag, ik heb een nieuwe bougie erin, motortje gaat viertakten als de remlucht hendel naar links wordt verplaatst, dus hij blijft voor nu rechts staan. Hier wat foto's van de bougie:
Op het eerste oog lijkt dit niet erg rijk, misschien is hij dus nu net op een juiste instelling als de remlucht hendel helemaal naar rechts staat. Ik hoor alsnog wel een getik, soms wel, soms niet. Ik ben ook geen expert in het lezen van bougies, dus jullie hulp is altijd welkom.
Wat me opviel, Het buisje wat van het spruitstuk naar de onderkant van de carb gaat, kan best gemakkelijk op en neer bewegen. Ik zag toen ik de carb open had gemaakt dat de nylon bus best versleten was, heb dus een nieuwe besteld. Wat ik alleen niet snap, over de buis van het spruitstuk gaat een soort schroefdraad bus, maar ik snap totaal niet wat de functie hiervan is, want deze bus met schroefdraad dient niet als borgmiddel voor de buis van het spruitstuk.... Ik kon met mn hand gewoon de carb 1cm op en neer bewegen terwijl alles strak is aangedraaid.... Dit maakte ook een tik geluid, dus dit is potentieel een probleem. Zal morgen de nieuwe nylon bus kunnen installeren.
[ Die slijtage, zou je zo'n bus gemakkelijk kunnen vervangen? Met 'gemakkelijk' bedoel ik geen specialistisch gereedschap zoals een werkplaats pers bijvoorbeeld
Ik heb vandaag nog zo een bus van een chineesch moeten vervangen, de krukas zit voor eeuwig in het carter dus je kan er weinig mee. heb een ring voor M12 uitgedraaid naar een gat van 14 mm deze ca 2/3 over de bus geschoven, met TIG lassen op 4 plekken aan de bus gemaakt en met een lagertrekker van HBM de bus eraf geworsteld .. Deze zat dus niet makkelijk
Inderdaad, soms heb je pech... maar in veel gevallen zit de bus niet zo vast.
Kleine update... Heb vanochtend voor werk nog wat werk gedaan. Ten eerste, hier het verschil tussen het chinese brandstof filter en de nieuwe:
Je kan zien hoe beter de nieuwe is afgewerkt, en het filter element is veel fijner.
Hier het verschil tussen een nieuwe 28 jet (links), en de jet die in mijn solex zat (rechts)
Heb ook een nieuwe remlucht jet besteld (rechts) deze is groter dan de chinese. Helaas lijkt het schroefdraad af te wijken, heb deze er dus niet in gezet:
Oude teflon bus vervangen, hier is de oude te zien:
Met de nieuwe 28 jet kreeg ik de solex gestart, maar alleen met de remlucht hendel volledig naar links, daarna liep hij niet lekker, te weinig brandstof. Ik ga dus denk ik een assortiment jets kopen, altijd handig lijkt me toch? Hopelijk heeft ie straks dus de perfecte lucht/brandstof verhouding.
Ik merk alsnog dat SOMS als de motor warm is, een hoog frequent getik, lijkt niet te gebeuren als ik geen gas geef. Heb er nog geen verklaring voor, het gebeurd ook met de motor op de hanger. Heb een video ervan gemaakt, zal deze vanavond even uploaden, ben nu op kantoor namelijk
Ik zou om te beginnen de carburateur in een ultrasoon badje kiepen. Volgens mij heb je ook veel bellen in de retour naar de tank.
Ik kan dat proberen jah, moet wel zeggen dat de carb er van binnen en buiten heel schoon uit zag... heb m wel een thinner bad gegeven,en uitgespoten met een compressor. Heb tevens geen bubbels in de retour slang! Het is meer een rustig stroompje... lastig te zien tijdens het rijden wel.
Wat een verschillen zeg. Tja veel imitatie is slecht van kwaliteit. Ik lees al een tijdje mee. Die bougie zoals getoont zegt, arm. Je zegt pingelen. Maar een standaard solex zal niet zomaar pingelen. Compressie is niet zo hoog en als hij op tijd staat denk ik echt niet dat je pingelen hebt. Kan natuurlijk altijd en dat zou je kunnen zien als je je pet trekt en dan zal je putjes in pet en zuiger zien. Denk ook eerder bigend ofzo. Een echte pingel is zeer scherp van geluid. Maar eerst maar eens goed laten lopen, wanr dat doet hij nog niet neem ik aan. Maar je bent goed bezig moet ik zeggen.
Ja, en pak nou niet alles in een keer maar het een naar het ander, eerst zorgen dat alle aansluitingen goed zijn en er dus geen 'valse' lucht kan worden aangezogen, dan andere bougie (zet de electrode op 4 mm), loopt die beter/goed dan zat er een verkeerd type in. Loopt die dan nog niet lekker, pak dan een kleinere of grotere sproeier (welke sproeier zit er nu in?). En werk zo een lijstje af.
Met alles in een keer aanpakken kan heel goed uitpakken maar ook helemaal niet, en dat weet je ook de oorzaak van het slecht lopen nog steeds niet.
Eerste plan is de juiste sproeier, deze zou dit weekend aan moeten komen. Ik kan nu de solex altijd koud starten met de remlucht hendel helemaal naar rechts, dus ik wil de brandstof toevoer eerst aanpakken, waarbij ik dus echt met de hendel kan spelen, in plaats van dat de hendel altijd rechts moet staan. Bougie afstand van 0.4mm is ook een goed idee om te kijken of het de ontsteking verbeterd... Ik zal eerst de juiste sproeier installeren, daarna afhankelijk van de resultaten even verder kijken Vind het in ieder geval heerlijk om aan zo'n simpel apparaat te sleutelen
Wauw.... ik was naar huis aan het rijden, toen ik bijna thuis was begon het motortje opeens best lekker te lopen, voor enkele seconden, en toen opeens... stotter...stotter... en hij viel langzaam uit. Ik zag een bubbel door de retour slang gaan, dus ik doe gelijk m'n tank dop open, en er komt een soort damp/rook uit.... Even gewacht langs de weg, ik kijk met een zaklamp in de tank, gewoon leeg.... Ik had dinsdag nog een volle tank erin gegooid, en ik heb ongeveer 50 KM gereden.... Loopt denk ik iets te rijk?
Geloof niet het verbruik in het bekende Solex liedje dat je met een litertje benzine 100 km ver komt! Toen ook al een reclame leugentje. 50 km op een tank is echt niet uitzonderlijk. Kan misschien iets zuiniger maar ik zou me er voorlopig geen zorgen over maken.
Toen je tank leeg raakte, draaide hij iets armer en begon goed te lopen. Als ik ervan uit ga dat je ontsteking in orde is, heb je toch iets met je mengsel/carburateur. Reactie op mijn vorige reactie. Kijk of dat handeltje goed/juist gemonteerd zit.
Veuls te arm, typisch 2 takt gedrag.. Ik had vroeger een 100cc kart als dat ding echt lekker ging lopen moest ik als die wiede weerga de luchttoeover smoren anders liep die vast.
Toen je tank leeg raakte, draaide hij iets armer en begon goed te lopen. Als ik ervan uit ga dat je ontsteking in orde is, heb je toch iets met je mengsel/carburateur. Reactie op mijn vorige reactie. Kijk of dat handeltje goed/juist gemonteerd zit.
Jah dat was precies mijn gedachte! Alles is goed gemonteerd, heb de hele carb uit elkaar gehaald, schoongemaakt en geĆÆnspecteerd. Ik wacht alleen op wat nieuwe sproeiers, want die chineze is veels te groot. 28 was helaas te klein...
Met de nieuwe 28 jet kreeg ik de solex gestart, maar alleen met de remlucht hendel volledig naar links, daarna liep hij niet lekker, te weinig brandstof. Ik ga dus denk ik een assortiment jets kopen, altijd handig lijkt me toch? Hopelijk heeft ie straks dus de perfecte lucht/brandstof verhouding.
Dit klopt. Bij starten helemaal naar links en dan na verloop van tijd richting het midden verplaatsen.
Geloof niet het verbruik in het bekende Solex liedje dat je met een litertje benzine 100 km ver komt! Toen ook al een reclame leugentje. 50 km op een tank is echt niet uitzonderlijk. Kan misschien iets zuiniger maar ik zou me er voorlopig geen zorgen over maken.
Vorig jaar met mijn Solex op en neer naar mijn werk gereden a 50 km en bij thuiskomt nog een half volle tank over. Dus die 100 km kan best haalbaar zijn.
Nou heb sproeier 29 erin gedraaid, en hij loopt nu perfect... Moet hem starten met de hendel naar links, en toen het motortje een beetje warm was, zo richting het midden. Hij liep ook prima helemaal naar rechts, maar ik wil niet dat ie te arm gaat lopen (ook minder smering dan). Dus mijn idee nu is de remlucht hendel zo aanpassen dat hij niet gaat viertakten, maar wel rijk genoeg zodat hij lekker smeert en koel blijft.
Heel kort op een hobbelige weg een stukkie vol gas gereden, 28 kmh, dus loopt sowieso beter.
Het volgende probleem is dat geen van m'n lichten het doen... misschien hier een aparte topic voor maken? Dan blijft het overzichtelijk.
Qua pingelen.... Ik hoor nog steeds een getik zodra hij warm is, misschien laat ik het nu maar hierbij tot ik wat meer ervaring heb, en dan zal ik gewoon kijken of er van binnen iets niet lekker zit...
Verlichting is ook een leuk probleem. Pak een voltmeter en kijk of je spanning krijgt tussen de schroef en massa, wanneer je aan het vliegwiel draaid.
Is dat zo dan kan je meten of de lampjes nog goed zijn.
Lampjes en bekabeling goed, dan zal de schakelaar het probleem zijn. Ik had als tip gekregen om de messing strip te isoleren, deze kan wel eens kortsluiting maken.
Geloof niet het verbruik in het bekende Solex liedje dat je met een litertje benzine 100 km ver komt! Toen ook al een reclame leugentje. 50 km op een tank is echt niet uitzonderlijk. Kan misschien iets zuiniger maar ik zou me er voorlopig geen zorgen over maken.
Vorig jaar met mijn Solex op en neer naar mijn werk gereden a 50 km en bij thuiskomt nog een half volle tank over. Dus die 100 km kan best haalbaar zijn.
Dat is zuinig, maar bij een tankinhoud van 1,4 l is dat 70 km op een liter. Dus nog bij lange na niet die 100 km uit de reclame
Rijd met mijn 3800 regelmatig richting Gent langs de dijk ,Is om en terug zo'n 120 km , en verbruik dan zo'n 2.2, liter , en zonder gewicht solex ong. 100kg , want dat word over 't oog gezien , iemand van 60kg >tegenover 100kg inclusief bagage dat maakt een groot verschil . ga regelmatig rijden met een vriend die rap 30kg minder op de weegschaal brengt , wel ..om die voor te blijven in koppel en topsnelheid moet je van goede huize zijn . maar 100km met 1 liter = utopie
Verlichting is ook een leuk probleem. Pak een voltmeter en kijk of je spanning krijgt tussen de schroef en massa, wanneer je aan het vliegwiel draaid.
Is dat zo dan kan je meten of de lampjes nog goed zijn.
Lampjes en bekabeling goed, dan zal de schakelaar het probleem zijn. Ik had als tip gekregen om de messing strip te isoleren, deze kan wel eens kortsluiting maken.
Bedankt! Zal dat proberen. Ik denk dat ergens in het systeem kortsluiting is
Motor loopt als een zonnetje met de nieuwe sproeier! Vandaag stuk gereden, gemiddeld 25kmh, topsnelheid van 30 kmh, en motor hapert of stottert helemaal niet. Zodra het motortje warm is staat de remlucht hendel zo op de 1 uur positie, super dus!
Qua verlichting, ben er achter gekomen dat de weerstand van m'n koplamp voor 0 ohm is, heb toen de draden van deze koplamp los gemaakt, en mn achterlicht en remlicht werken nu. Hoe een lampje intern kan kortsluiten weet ik niet... Ik zal dus even een nieuw lampje moeten bestellen.
Misschien heb ik een idee waar het tikkende geluid vandaan komt.... Het lijkt tijdens het rijden soms te verschijnen, en daarna gaat het weer weg. Ik merkte dat een aantal keer ik een soort geluid hoorde tijdens het wegrijden, in m'n voorwiel zit een hele kleine slag (aantal mm) en het geluid lijkt gelijk te lopen met mijn band die dus enkele millimeters naar links en rechts beweegt, dus misschien een probleem met de krukas, of de lagers....? Waardoor het roterende gedeelte misschien speling heeft. Ik zou het carterdeksel even eraf kunnen halen en kijken of ik wat zie.
Loopt je band misschien aan tegen de binnenkant van het neusje (veer-uiteinde?)
Lijkt er niet op... Ik kan de band prima draaien en hij komt nergens tegenaan, het geluid komt echt uit het motorblok... Morgen heb ik een vrije dag, dan ga ik me is wagen om intern wat dingen te bekijken. Moet sowieso de verlichting even fixen
bij een 3800 kan het als de band slingert EN de koppelingstrommel bijvoorbeeld niet centrisch op de rol is gemonteerd EN dat er een in slechte staat verkerende koppelingsschoenenarmpjesdrager aanwezig is ( veel speling op de scharnierpunten) dat de combinatie rol/trommel/armpjes door de slingerende band naar links en rechts word gedwongen en dat de trommel dan tegen het carter aan gaat slepen. Afgelopen zaterdag net zo een blok weer terug ingeleverd, daar had de trommel zich compleet door de zijwand van het carter heen gevreten, gelukkig zit deze zijwand met meer en minder dikke stukken aan de rest zodat er op twee tegenoverliggende vlakken nog enigszins materiaal aanwezig was, bleef net aan hangen , goed genoeg . Heb de trommel opnieuw gemonteerd nu met de ring achter de trommel in plaats van achter de moer. was nog een heel werk om de 8 kantige moer los te krijgen want de schroefdraad van de wang waarmee de rol op zijn drager zit wilde alleen maar los komen en zo kwam de hele rol los in plaats van de moer . met een speciale koppeling trommel tegenhouder alsnog gelukt
AandrijfRol te veel zijdelingse speling. En dan krijg je idd wat Joan hier zojuist schetst. Ik heb er zelfs foto's van maar die moet ik eerst uploaden op een website.
Bedankt voor de foto's heren. Heb toevallig toen ik thuis kwam een schroevendraaier gepakt, en ik heb inderdaad speling op de trommel. Zal dus wel een flink klusje zijn om alles uit elkaar te halen. Is het zo dat op deze trommel geen speling mag zijn?
Nog even een vraagje, welk gereedschap heb ik nodig om het onderhoud te doen aan een solex? Ik had een 'Solex Poelietrekker - Vliegwieltrekker Solex' gekocht op solexmarkt, maar dit is alleen het plaatje met 3 gaten (en 1 in het midden) er in. Ik zal dus een trekker moeten kopen om het vliegwiel er goed af te krijgen, advies is welkom! Ook heb ik meerdere handleidingen gedownload, maar zijn er toevallig ook foto series van de demontage van het blok? Of desnoods een video? Dan kan ik visueel een beetje een idee krijgen. Zal het wel stap voor stap rustig aan doen, en veel foto's maken zodat ik niet vergeet hoe het in elkaar zit.
Bedankt voor de foto's heren. Heb toevallig toen ik thuis kwam een schroevendraaier gepakt, en ik heb inderdaad speling op de trommel. Zal dus wel een flink klusje zijn om alles uit elkaar te halen. Is het zo dat op deze trommel geen speling mag zijn?
als de trommel gemonteerd is moet er iets zijdelinkse speling op zitten, zit dat er niet drukt hij je carter in elkaar, maar niet zoveel dat de trommel de carterplaat kan raken . Als de koppelingsarmen zijn gemonteerd grijpen deze met hun schoenen de trommel en moet er in principe geen speling meer zijn omdat de trommel dus indirect is "vastgegrepen" . Dat vastgrijpen kan echter teniet gedaan zijn door zijdelingse speling op de armen en dan heb je alsnog speling. daarom ALTIJD zorgen dat de trommel de carterplaat niet kan raken, veelal is het nodig de ring onder de moer te verplaatsen naar achter de trommel zodat de moer ( helaas) direct de trommel raakt . Dat heet in goed Nederlands een "workaround" op zijn Engels is dat "als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat " maar dat is veel langer om te typen .
Nog even een vraagje, welk gereedschap heb ik nodig om het onderhoud te doen aan een solex? Ik had een 'Solex Poelietrekker - Vliegwieltrekker Solex' gekocht op solexmarkt, maar dit is alleen het plaatje met 3 gaten (en 1 in het midden) er in.als je er de goede =hoge krukasmoer bij hebt is dat je trekker, plaat monteren over de moer heen en dan de moer losdraaien zodat hij tegen de plaat gaat drukken en dan het vliegwiel mee omhoog lift, om dan de spoelnplaat te trekken kun je het best een 3 armige trekker aanschaffen ( oa Conrad) die armen plaats je dan achter de rand van de grondplaat ALLEEN OP DIE PLEKKEN waar verstevigingsribben zitten. de trekker NIET gebruiken voor de plaat waar de rol in zit die plaat is dunner dan krantenpapier, ook geen schroevendraaier ertussen zetten. Ik trek aan draadeinden M7 die ik in de ( tot dan toe gladde ) boutgaten zet maar niet iedereen heeft dat , je zou er ook een paar gangen M8 in kunnen tappen en dan M8 gebruiken maar oppassen met tappen dat je niet zo diep gaat dat je bij het middencarter komt want dan gaat het draad M6 dat je voor montage nodig hebt eraan Ik zal dus een trekker moeten kopen om het vliegwiel er goed af te krijgen, advies is welkom! Ook heb ik meerdere handleidingen gedownload, maar zijn er toevallig ook foto series van de demontage van het blok? Of desnoods een video? Dan kan ik visueel een beetje een idee krijgen. Zal het wel stap voor stap rustig aan doen, en veel foto's maken zodat ik niet vergeet hoe het in elkaar zit.
Super! Ik snap het nu helemaal. Ik zal op conrad of HBM even zo'n trekker kopen zodat ik die plaat met ontsteking etc eraf kan halen. Ik zal denk ik voor die tijd niet kunnen kijken naar de koppeling, dus ik houd het goed in de gaten (misschien maar nu even niet meer rijden)
Ik snap ook wat je bedoelt met die koppeling, zou me niks verbazen als daar dus speling in zit. Ik laat het nog weten! Zal eerst zo'n trekker/klauw bestellen.
Edit: Zijn er trekkers die jullie kunnen aanbevelen? Dan weet ik dat het qua dimensies klopt...
Nou, net nieuwe koplamp geĆÆnstalleerd.... Hij deed het goed voor ongeveer 2 seconden, en toen brandde ie door! Ik had het achterlicht niet verbonden, alleen de koplamp, kan het zijn dat dit teveel vermogen was? Het blok liep wel stationair, heel raar dus... Maar een nieuw lampje kopen dus.
Tevens ook er achter gekomen dat 1 van de schroefdraden van m'n brandstofpomp is gestript, lijkt me ook niet bepaald makkelijk te repareren... Heb het voor nu zo vast mogelijk gezet, zonder dat ie door draait, beetje op gevoel met een dop in m'n vingers.
Nou, net nieuwe koplamp geĆÆnstalleerd.... Hij deed het goed voor ongeveer 2 seconden, en toen brandde ie door! Ik had het achterlicht niet verbonden, alleen de koplamp, kan het zijn dat dit teveel vermogen was door TE WEINIG lampjes te zetten neem je niet genoeg vermogen( vermogen = spanning x stroom) af, de spanning loopt daardoor hoog op en dan kan een lampje niet tegen, dan flitst hij kapot ? Het blok liep wel stationair, heel raar dus... Maar een nieuw lampje kopen dus.
Tevens ook er achter gekomen dat 1 van de schroefdraden van m'n brandstofpomp is gestript, lijkt me ook niet bepaald makkelijk te repareren.de meest simpele methode is een langer schroefje en dan aan de achterkant een moertje plaatsen , niet makkelijk sleutelen maar als het eenmaal zit hoort het lange tijd te blijven zitten ( Voorwiel even aan de kant zetten) .. Heb het voor nu zo vast mogelijk gezet, zonder dat ie door draait, beetje op gevoel met een dop in m'n vingers.
Jah ik dacht hetzelfde, ga een nieuw lampje bestellen, en deze keer gewoon alles normaal verbinden
Dat van dat moertje is een goed idee, gaat dat schroefdraad helemaal door naar de andere kant waardoor je een moertje kan gebruiken? Dat helpt wel in ieder geval !
Even een punt van orde: je vergemakkelijkt het zoeken als je bij het topic blijft. Er staan nu 2 problemen bij die niets met pingelen te maken hebben.
Begin liever een nieuw topic of (nog beter) open een vorig topic dat over pompjes of lampjes gaat.
Zo houden we een beetje overzicht
Je hebt gelijk John, een paar posts terug had ik al gevraagd of dat beter was... Ik wilde alleen niet het hele forum overnemen met mijn kleine probleempjes
Het probleem is trouwens wel minder geworden, er zijn van die 'frictie halsmoeren' waarvan er bij mij maar 1 aanwezig was, heb dus nieuwe besteld en deze geĆÆnstalleerd, de hele assemblage van het blok stuiterde veel minder, en het getik lijkt ook veel minder. Zal alsnog het onderliggende probleem moeten aanpakken, ik zal dus deze topic exclusief gebruiken voor dit probleem
Nou, wat een dag vandaag... Ten eerste had ik een vliegwiel trekker gekocht van solexmarkt, alleen het gaten patroon komt niet overeen met mijn 4800, dus dat ging m niet worden... Heb toen besloten om de poelietrekker te gebruiken, die ik had gekocht op HBM. Man man man... wat een deprimerende kwaliteit. Ik heb ontzettend voorzichtig gedaan, en weinig kracht erop gezet, maar dat grote schroefdraad van de poelietrekker zat zo los, dat hij gewoon geen kracht kon zetten, omdat het draad uit elkaar schoot. Complete troep dus, zal deze terug sturen, of een nieuwe, werkende vragen. Helaas heb ik dus mn vliegwiel er nog niet afgekregen. Het viel me trouwens ook op dat het vliegwiel best scheef erop staat, ik zie gewoon dat hij 5 millimeter naar links en rechts gaat tijdens het draaien, ik neem aan dat dit ook voor heel veel trillingen kan zorgen.
Tevens heeft mijn hele krukas een speling van ongeveer 1mm, dat zie ik zodra ik met een schroevendraaier de roller een duw geef. Ook kan ik met de hand het vliegwiel pakken en deze dus heen en weer bewegen. Wat is hier normaliter gezien het probleem? Mist er een ring ergens die de toleranties strak trekt?
Het vliegwiel hoort niet te slingeren. Er zit een spiebaan in de krukas en een spie meegegoten in het vliegwiel. Ook is de krukas conisch waardoor het vliegwiel er concentrisch op gaat. En dat ding hoort ook vast te zitten zonder speling, met 2000 rpm is speling killing zowel voor het blok als de omstanders. Teminste ik zou er niet in de buurt willen staan als die er af komt vliegen.
Mijn eerste was ook een Chinees, die ging binnen 2 weken de vuilbak in. Nieuw zijn ze misschien wel redelijk eenmaal een paar km achter de kiezen openbaart zich het ene op het andere tolerantie probleem.
Ik kan niet in je knip kijken maar zoek een leuk 3800 blokje en dump de Chinees tenzij je een week wilt sleutelen een dag rijden, week sleutelen enz......
Ik kan niet in je knip kijken maar zoek een leuk 3800 blokje en dump de Chinees tenzij je een week wilt sleutelen een dag rijden, week sleutelen enz......
Ik zit hier eigenlijk ook aan te denken, teveel gezeik. Wil eigenlijk de solex wel houden als 'experiment', maar misschien een 3800 op de kop tikken voor het dagelijkse verkeer. Grote miskoop die 4800, had helaas te weinig informatie toen ik hem kocht, want de 4800 wordt online verkocht als 'de nieuwe, verbeterde solex', wat een oplichterij... Vind het alsnog wel leuk om de problemen aan te pakken hoor, maar op een gegeven moment heb ik zoveel onderdelen vervangen, dat het een 3800 hybride is geworden...
Ik zie dat er in Belgie een 3800 blok (gereviseerd) wordt aangeboden voor 350 euro, zeker geen slechte deal zou ik zeggen... Originaliteit boeit me niet zoveel, vooral voor een 4800....
350 euro is (te) veel geld en heb je er dan ook 1 jaar garantie op ?? Het woord "gereviseerd" zegt me niet zoveel tenzij ik weet dat de revisie professioneel uitgevoerd is en dan nog, voor een standaard blokje is het (te) veel geld.
350 euro is (te) veel geld en heb je er dan ook 1 jaar garantie op ?? Het woord "gereviseerd" zegt me niet zoveel tenzij ik weet dat de revisie professioneel uitgevoerd is en dan nog, voor een standaard blokje is het (te) veel geld.
Okay dat is goed om te weten! Ik heb tevens weinig verstand over de prijzen...
Nou, wat een dag vandaag... Ten eerste had ik een vliegwiel trekker gekocht van solexmarkt, alleen het gaten patroon komt niet overeen met mijn 4800Heb ik ook eens gehad met een chineesch vliegwiel, hadden die gekken de gaten anders geboord, opgelost door met een rattestaart de gaten in de trekker iets naar binnen te vijlen zodat je ovale gaten krijgt, dus dat ging m niet worden... Heb toen besloten om de poelietrekker te gebruiken, die ik had gekocht op HBM. Man man man... wat een deprimerende kwaliteit. Ik heb ontzettend voorzichtig gedaan, en weinig kracht erop gezet, maar dat grote schroefdraad van de poelietrekker zat zo los, dat hij gewoon geen kracht kon zetten, omdat het draad uit elkaar schoot. Complete troep dus, zal deze terug sturenBen dat niet gewend van HBM, maak eens een foto , of een nieuwe, werkende vragen. Helaas heb ik dus mn vliegwiel er nog niet afgekregen. Het viel me trouwens ook op dat het vliegwiel best scheef erop staat,mogelijk al eens eerder iemand met een poelietrekker bezig geweest, dan buigen de "spaken" ik zie gewoon dat hij 5 millimeter naar links en rechts gaat tijdens het draaien, ik neem aan dat dit ook voor heel veel trillingen kan zorgen.
Tevens heeft mijn hele krukas een speling van ongeveer 1mm, dat zie ik zodra ik met een schroevendraaier de roller een duw geef. Ook kan ik met de hand het vliegwiel pakken en deze dus heen en weer bewegen. Wat is hier normaliter gezien het probleem? dat het hoofd kogel lager los ligt in het carter, hij hoort de krukas te klemmen en als de krukas dus beweegt, beweegt het lager ook en dat ho0rt vastgeklonken te zitten in het carterMist er een ring ergens die de toleranties strak trekt?
Bedankt voor je reacties Joan! Ik heb vandaag een heerlijke dag gehad. Vliegwiel kapot getrokken, en brandstofpomp lekt, heb nieuwe onderdeeltjes besteld, ik ga het toch nog even proberen met de chineze troep
Hoe heb je het vliegwiel kapot getrokken? Toch niet met een poelietrekker? Het zit je niet mee met deze Solex.
Poelietrekker inderdaad. Ik dacht 'deze solex is niet zo oud, dat vliegwiel zal er wel makkelijk af gaan'.
Fout dus. Zal de volgende keer de officiƫle manier gebruiken Nu heb ik in ieder geval wel een recht vliegwiel (hoop ik) en hopelijk minder trillingen.
Ja, wel jammer dat het vliegwiel nu aan stukken is. Dan toch maar een simpel vliegwiel trek plaatje aanschaffen : https://www.solexservice.com/nl/vliegwieltrekker?filter_name=vliegwiel bij deze zitten al 3 extra gaten, 3 voor de oude en 3 voor de nieuwe (chinese) vliegwielen. Ik gebruik een oude waarbij, zoals Joan al beschreef, de gaten met een rattenstaartje aangepast zijn zodat het ook past op een chinees vliegwiel. Het maakt overigens niet uit of het een oude of een nieuwe motor is, als de conus op as en in vliegwiel onbeschadigd zijn dan zit het vliegwiel altijd erg vast op de as. En dan nog, het materiaal van het vliegwiel is zo zacht dat het een deukje in de as niet eens "ziet" en na aandraaien van de moer alles weer keivast zit.
Ja, wel jammer dat het vliegwiel nu aan stukken is. Dan toch maar een simpel vliegwiel trek plaatje aanschaffen : https://www.solexservice.com/nl/vliegwieltrekker?filter_name=vliegwiel bij deze zitten al 3 extra gaten, 3 voor de oude en 3 voor de nieuwe (chinese) vliegwielen. Ik gebruik een oude waarbij, zoals Joan al beschreef, de gaten met een rattenstaartje aangepast zijn zodat het ook past op een chinees vliegwiel. Het maakt overigens niet uit of het een oude of een nieuwe motor is, als de conus op as en in vliegwiel onbeschadigd zijn dan zit het vliegwiel altijd erg vast op de as. En dan nog, het materiaal van het vliegwiel is zo zacht dat het een deukje in de as niet eens "ziet" en na aandraaien van de moer alles weer keivast zit.
Ik zou zweren dat ik de hele website van solexservice al had gezien, maar deze vliegwieltrekker was ik nog niet tegen gekomen! ga deze zeker bestellen, bedankt!
Ja, wel jammer dat het vliegwiel nu aan stukken is. Dan toch maar een simpel vliegwiel trek plaatje aanschaffen : https://www.solexservice.com/nl/vliegwieltrekker?filter_name=vliegwiel bij deze zitten al 3 extra gaten, 3 voor de oude en 3 voor de nieuwe (chinese) vliegwielen. Ik gebruik een oude waarbij, zoals Joan al beschreef, de gaten met een rattenstaartje aangepast zijn zodat het ook past op een chinees vliegwiel. Het maakt overigens niet uit of het een oude of een nieuwe motor is, als de conus op as en in vliegwiel onbeschadigd zijn dan zit het vliegwiel altijd erg vast op de as. En dan nog, het materiaal van het vliegwiel is zo zacht dat het een deukje in de as niet eens "ziet" en na aandraaien van de moer alles weer keivast zit.
Ik zou zweren dat ik de hele website van solexservice al had gezien, maar deze vliegwieltrekker was ik nog niet tegen gekomen! ga deze zeker bestellen, bedankt!
Ik zou wel langere boutjes gebruiken dan degene die meegeleverd worden, je moet het maximale draad in het vliegwiel gebruiken anders trek je vanwege de vastheid van het vliegwiel op de conus de draad uit het vliegwiel want dat is net als de rest allemaal net boterkoek
Best niet op de boutjes in vliegwiel trekken , maar lange boutjes en extra moeren gebruiken en daar op trekken , alzo zet men kracht tussen bout ,plaat ,en moer , en niet tussen bout en zinkpruts van vliegwiel