Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Feb 2019
Posts: 5
B
Bocko Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Feb 2019
Posts: 5
Hallo,
Onlangs heb ik een solex flash 6000 gekocht. Deze had helaas geen ontsteking. Na wat sleutelen en prutsen ben ik al wat verder gekomen. Ik heb een mooie vonk op de bougie maar naar mijn idee staat de ontsteking 180 graden verkeerd. Dus voor mij is het nu handig om te weten wanneer de bougie vonkt. Is dit wanneer de contact punten contact maken of wanneer de contact punten open staan.? Nu heb ik bij op gaande cylinder bijna continu gesloten contacten en bij neer gaande cylinder open contacten..
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
M
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jun 2018
Posts: 431
Likes: 1
1,8 mm voor bdp contactpunten open.


Salut!
Mark
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
en er zijn inderdaad ontstekingen die zowel vonken bij opengaan als bij dichtgaan van de punten. Door de bank maak je dan gebruik van de vonk bij opengaan van de punten en zorg je dat de punten dichtgaan ergens in de buurt van het onderste dode punt, er is dan geen compressie en krijg je de plofstof toch niet aan het branden al vonk je nog zoveel af


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2017
Posts: 3
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2017
Posts: 3
Ik ben ook bezig aan de ontsteking van een Flash en heb het volgende probleem. Wanneer ik via de testkast de bobijn test werkt deze perfect, mooie vonk. Contactpunten zijn gesteld en gaan open 2mm voor het BDP. Wanneer ik de bobijn aansluit aan de contactpunten krijg en de flash aantrap krijg ik geen ontsteking. Heeft iemand hier ervaring mee. Het lijkt of er geen primaire spanning in de bobijn wordt opgewekt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
misschien toch ergens een isolatie ringetje vergeten ? de bobine moet alleen maar contact maken met het motorblok ( los van de aarde draad dan) via de contactpunten aan de draad van de primaire wikkeling en de draad van de secundaire wikkeling aan de bougie draad met zo veel isolatie daar tussen dat deze nergens de vonk kan laten overslaan dan bij de bougie en niet ergens anders, de hele lengte van bobine naar bougie mag dus nergens contact maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2017
Posts: 3
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2017
Posts: 3
Ik test de bobine op het motorblok met de bougie tegen de cilinderkop. De testkast doet dan het werk van de contactpunten en de functie van de 6 volt voeding op de bobijn dan heb ik perfecte ontsteking. Het doorslaan vd bougiekabel is dan uitgesloten alsook fouten bij de bevestiging vd bobijn De contacpunten meet ik vanaf het aansluitpunt met de zoemerfunctie van de ohm meter en deze doen het ook perfect ( blijven niet hangen of geven geen valse massa) wanneer ik het bobijn kabeltje nu aansluit aan de contactpunten en trap de solex aan heb ik geen ontsteking. Het lijkt of er geen magnetisch veld wordt opgewekt wat de primaire spanning in de bobijn teweeg brengt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Stevenr
Ik test de bobine op het motorblok met de bougie tegen de cilinderkop. De testkast doet dan het werk van de contactpunten en de functie van de 6 volt voeding op de bobijn dan heb ik perfecte ontsteking. Het doorslaan vd bougiekabel is dan uitgesloten alsook fouten bij de bevestiging vd bobijn De contacpunten meet ik vanaf het aansluitpunt met de zoemerfunctie van de ohm meter en deze doen het ook perfect ( blijven niet hangen of geven geen valse massa) wanneer ik het bobijn kabeltje nu aansluit aan de contactpunten en trap de solex aan heb ik geen ontsteking. Het lijkt of er geen magnetisch veld wordt opgewekt wat de primaire spanning in de bobijn teweeg brengt.
dat laatste is een goede opmerking, het kan voorkomen dat vliegwiel ( waar de magneten in zitten) niet synchroon loopt met de punten dus dat de magneten er net niet zijn als de punten open gaan die interactie moet er wel zijn


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 239 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.047s Queries: 29 (0.014s) Memory: 0.9730 MB (Peak: 1.1286 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-15 11:02:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS