Wie o wie geeft raad. ik ben al uren bezig om de contact puntjes te stellen zowel met een lampje alsook met het bekende papiertje. 1, het vliegwiel heeft een spie 2. het motortje heeft gelopen maar zeer onregelmatig waardoor ik met de ontsteking aan de gang ben gegaan. 3. wanneer ik het vliegwiel op het markeringteken op de motor zet zouden de puntjes open moeten gaan maar geen enkele opening te vinden dit gebeurd pas 3 a 4 cm. voorbij het BDP De stelschroef in het midden waarmee je ze kan verstellen geeft alleen de mogelijk heid om ze "later" te stellen ik krijg op geen enkele manier het stelplaatje terug,en de stel mogelijkheid is miniem. WAT DOE IK FOUT.
De puntjes moeten op 1,8 mm voor bpd openen. Ik doe dat als volgt, schuifmaat in het bougiegat met de binnenmeer in de cilinder, zuiger opdraaien totdat deze 'rond' is geweest, maw het bpd is gepasseerd. Dan schuifmaat 1,8mm verder uitschuiven en nogmaals de zuiger op laten komen totdat deze de schuifmaat raakt, merkteken maken op het vliegwiel en dan kun je daarop de puntjes afstellen en pas daarna controleren met de lamp.
Ik ga het volgende tool aanschaffen om het goed in te kunnen stellen. Volgens sommige overdone, de andere gebruiken het al jaren enja, ik vind het er wel mooi uitzien en het is bruikbaar, dus komt het bij mij in de toolbox :-)
Ik ga het volgende tool aanschaffen om het goed in te kunnen stellen. Volgens sommige overdone, de andere gebruiken het al jaren enja, ik vind het er wel mooi uitzien en het is bruikbaar, dus komt het bij mij in de toolbox :-)
Ik gebruik deze ook, heel betrouwbaar en nauwkeurig.
Dat afstelapparaar werkt idd prima. Maar alleen bij solexen met het bougiegat bovenop de kop. Steekt de bougie schuin naar voren zoals bij de oudere solexen heb je er niets aan.
Ik neem aan dat de truck met de schuifmaat dan ook niet werkt?
kan net als je de schuifmaat ( de uitstekende "lineaal" dan tenminste ) heel erg diagonaal door het bougiegat steekt dan lijkt hij bijna parallel te lopen aan de cilinder
Kan dat ook zonder de cylinderkop erop ? en dan de zuiger omhoog en 1.8mm laten zakken ? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan dat ook zonder de cylinderkop erop ? en dan de zuiger omhoog en 1.8mm laten zakken ?TUURLIJK ! ( wel de goede kant op laten zakken ) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wie o wie geeft raad. ik ben al uren bezig om de contact puntjes te stellen zowel met een lampje alsook met het bekende papiertje. 1, het vliegwiel heeft een spie 2. het motortje heeft gelopen maar zeer onregelmatig waardoor ik met de ontsteking aan de gang ben gegaan. 3. wanneer ik het vliegwiel op het markeringteken op de motor zet zouden de puntjes open moeten gaan maar geen enkele opening te vinden dit gebeurd pas 3 a 4 cm. voorbij het BDP De stelschroef in het midden waarmee je ze kan verstellen geeft alleen de mogelijk heid om ze "later" te stellen ik krijg op geen enkele manier het stelplaatje terug,en de stel mogelijkheid is miniem. WAT DOE IK FOUT.
------------------------------------------------------ Zal het niet aan de grondplaat liggen, dat je die wat bijsteld misschien ?
of het fiber nokje is heel versleten en dan krijgt de nok, die ook al niet al te hoog is, het geheel niet omhoog, of de lange arm van de puntjes is verbogen of er is ooit een verkeerd vliegwiel op gekomen, een OTO vliegwiel en een 3800 vliegwiel zijn niet onderling uitwisselbaar . Ik ga het je niet aanraden maar soms helpt iets, op de goede manier, buigen aan de lange arm om de boel aan de praat te krijgen. Buigen pas als derde na eerst een 1/2 uur kijken en dan tweedens een 3 kwartier denken
En vierdens: minimaal verbuigen voor een maximale verplaatsing.
Voor je het weet staat de ontsteking VÉÉL te vroeg.
Deze methode pas ik ook nog wel eens toe en vervolgens de nok van het vliegwiel polijsten en een druppel olie erop. Overigens, Solex heeft standaard géén verstelbare grondplaat.