Mijn solex type OTO is klaar toch nog een probleem. Is er een begrenzing voor de stuur uitslag? Als ik het stuur volledig draai komt de motor tegen het frame. Wat heb ik verkeerd gedaan of heb ik iets tekort?
Meestal Loopt rechts de voorvork een stukje door waardoor de stuuruitslag begrensd wordt. Soms zit dat ook aan de linkerkant maar meestal klapt je stuur naar links helemaal door. Zet je Solex dus altijd op de standaard met het stuur naar rechts
Ik heb hier de rubbertjes gehaald https://solexmarkt.com/index.php/solex-stootrubber.html maar misschien heeft v de ven of v heerbeek ze ook wel. wel even dat meegeleverde borgmoertje verwisselen voor een moertje met veerring want dat zelfborgende moertje krijg je niet vast of je moet een tang op dat rubbertje zetten om hem tegen te houden maar dan wel kans op beschadiging van het rubberje.
Gerrit Je hoeft niet alle fouten zelf te maken Gun de andere ook een kans .
in bijlage enkele foto's ter verduidelijking, ik zie niet waar ik de rubbers dien te monteren
Je hebt volgens mij een koffertje frame van begin 1960 daar hoort een koppeling loze motor op, die voorforkpoten hadden niet de aanslag begrenzing zoals de latere oto modellen, je hebt nu ook geen bevestigings mogelijkheid om een spatscherm achter de carburateur te monteren daar is een beugeltje voor een een langer model spatscherm.
Dus ik heb blijkbaar een verkeerde motor ten opzichte van het frame, wat is het juiste type dat ik zou moeten hebben en waar te verkrijgen, liefst zou ik de solex zo origineel mogelijk maken .
Dus ik heb blijkbaar een verkeerde motor ten opzichte van het frame, wat is het juiste type dat ik zou moeten hebben en waar te verkrijgen, liefst zou ik de solex zo origineel mogelijk maken .
In theorie zou deze oto motor niet moeten passen omdat het de kroonplaat van dit model Solex een paar cm smaller is als die van een oto.
Dus ik heb blijkbaar een verkeerde motor ten opzichte van het frame, wat is het juiste type dat ik zou moeten hebben en waar te verkrijgen, liefst zou ik de solex zo origineel mogelijk maken .
In theorie zou deze oto motor niet moeten passen omdat het de kroonplaat van dit model Solex een paar cm smaller is als die van een oto.
voor zover ik weet zijn alle motoren even breed, bij de smalle kroonplaten zitten de ophangogen midden op de voorvorkpoten en bij de brede kroonplaten horen vorkpoten met de ophangogen aan de binnenkant van de poten, zo blijft de breedte tussen de ophangogen even groot ook al staan de poten wat wijder ( is wel een stijvere constructie. Poten voor breed en smal zijn dus niet onderling uitwisselbaar . en soortgelijke truuk hebben ze ook met 24 inch en 23 inch wiel uitvoeringen uitgehaald de poten zijn hetzelfde maar omdat een 23 inch wiel iets kleiner is hebben ze de ogen iets lager zitten dan haalt de rol toch die band wel weer
Je hebt gelijk Marijn. Maar dat de motor, die dus waarschijnlijk te breed is door de koppeling, het frame raakt komt waarschijnlijk omdat ik wat onderdelen mis. Gelukkig moet je op de weg niet zo scherp sturen.
Als je terug wil naar origineel lieverd dat een leuke zoektocht op naar de diverse onderdelen.
Dus ik heb blijkbaar een verkeerde motor ten opzichte van het frame, wat is het juiste type dat ik zou moeten hebben en waar te verkrijgen, liefst zou ik de solex zo origineel mogelijk maken .
In theorie zou deze oto motor niet moeten passen omdat het de kroonplaat van dit model Solex een paar cm smaller is als die van een oto.
voor zover ik weet zijn alle motoren even breed, bij de smalle kroonplaten zitten de ophangogen midden op de voorvorkpoten en bij de brede kroonplaten horen vorkpoten met de ophangogen aan de binnenkant van de poten, zo blijft de breedte tussen de ophangogen even groot ook al staan de poten wat wijder ( is wel een stijvere constructie. Poten voor breed en smal zijn dus niet onderling uitwisselbaar . en soortgelijke truuk hebben ze ook met 24 inch en 23 inch wiel uitvoeringen uitgehaald de poten zijn hetzelfde maar omdat een 23 inch wiel iets kleiner is hebben ze de ogen iets lager zitten dan haalt de rol toch die band wel weer
Je hebt gelijk Joan, tussen de ophangpunten is 8cm bij alle Solexen maar verschil in kroonplaat tussen koppeling lozen en met koppeling is er wel.
Ja veel van deze solexen met voorvorken met smalle kroonstukken hebben vorkpoten die links en rechts NIET boven het kroonstuk uit komen maar dienen L vormige verlengstukken onder de voorvorkpootmoeren mee gemonteerd te krijgen om zo ter hoogte van het frame een "stop" te genereren ( en rechts de spatplaat te kunnen monteren)