heb de formaliteiten tot inschrijving eens doorgenomen daar er nogal veel onduidelijkheid is. ( voor de belgen onder ons ). ik ben namelijk sinds kort in het bezit van een solex S3800 , frame nr.TRHS3800CMWA12335 - moter nr.4568673 met erboven een vermelding reception carter paris 19-03-1966. zou deze informatie kunnen kloppen en mag ik hier veronderstellen dat mijn solex eentje uit het jaar 1966 is?
Alain in plaats van elke keer een nieuwe topic te openen met de zelfde titel kan je ook een replay geven op jou oude topic ( S3800 start niet meer) en daar je nieuwe vraag stellen, dat word ook gelezen, anders word het zo onoverzichtelijk.
Pfffff 212 euro betaal ik bijna voor mijn wagen met 200 PK! Daarvan draait de motor ook als hij stilstaat, wat vrij normaal is
Ik denk dat ze een voudje hebben gemaakt bij Uw verzekering. In Nederland betaal je ongeveer 30 euro per jaar, ik geloof niet dat de kosten in België 7 x zo hoog zijn.
nochtans heb ik een rijbewijs BE sinds 1972. mag en kan rijden met moto , auto , camoinette met aanhangwagen (dubbele as) en ook met de fiets......... en dat al die jaren nog steeds ongevallen vrij ! groetjes Alain
daar twijfel ik ook niet aan, maar je verzekeraar zet jou en je solex vooralsnog bij de zelfde premie groep als al die opgevoerde scooters (indien je geen oldtimerverzekering heb dan) )
Ik las ergens een bedrag van rond de 120 euro, nog steeds hoog maar stukken minder dan wat je nu betaald. Wij krijgen geen extra korting zodra je de Solex verzekerd samen met de wagen. Per voertuig krijgen we wel een korting die elk jaar een aantal % oploopt tot ik dacht 75 a 80 % na een jaar of 15.
Belgie is op dat vlak een (kl..)land, heb verschillende solexen en zou voor elke een apparte verzekering moeten nemen , iets van verzamelpolis bestaat blijkbaar niet .Dus contact gezocht met Vetera ,dit contact verliep heel vlot , tot ze hoorden dat ik belg was en er was ineens niets meer mogelijk EUROPA pff
Belgie is op dat vlak een (kl..)land, heb verschillende solexen en zou voor elke een apparte verzekering moeten nemen , iets van verzamelpolis bestaat blijkbaar niet .Dus contact gezocht met Vetera ,dit contact verliep heel vlot , tot ze hoorden dat ik belg was en er was ineens niets meer mogelijk EUROPA pff
Geen enkele maatschappij verzekerd een buitenlands gekentekend voertuig. Als dat zo was zou ik direct mijn auto verzekeren in Duitsland, daar zijn de premies nog veel lager dan hier in NL.
Een europa is het echt niet, het enige wat een is is de euro, en dat is ook nog maar de vraag voor hoelang.......
heb zopas de micro drukschakelaartjes voor de bediening van het remlicht ontdekt bij Budgetronics , volgens de beschrijving zouden die moeten kunnen gemonteerd worden , misschien met een kleine creatieve aanpassing , we zien wel , heb die besteld en 9.46€ betaald , kan ze niet zelf maken voor die prijs. duimen op de goede afloop dus groeten Alain
mijn solex 3800 zit eindelijk weer helemaal in elkaar , en al zeg ik het zelf , hij ziet er prachtig uit , donkergroen (ral 6005) motertje wit , chroom uitlaat , chroom valbeugel , witte pedalen , spatlap grijs , voetplankje grijs , zadel grijs , remlicht , km teller(verlicht) erop ; spijtig lukt het me niet om een foto te plaatsen , al mijn foto's staan in jpeg en zijn veel groter dan het toegestane kb.
Leverd de spoel genoeg spanning voor alle lampjes die je op je Solex hebt? Het is allemaal oude techniek dus grote licht opbrengst zal er niet zijn, zeker wanneer er meerdere lampjes gemonteerd zijn.
Het totaal plaatje klinkt wel erg goed Alain. Je mag de foto's naar mij versturen dan plaats ik ze wel op deze pagina. (Zie persoonlijk bericht)
van harte bedankt Antoine , zal daar morgen eens werk van maken. heb je soms ook een oplossing voor ogen in verband met onvoldoende spanning, is inderdaad oud materiaal , nu levert die spoel maar 6 V , alle lampjes zijn dus ook 6 v maar ik heb niet nagevraagd wat de km teller nodig heeft. alvast bedankt voor uw reactie vriendelijke groet Alain
van harte bedankt voor het plaatsen van mijn foto's Antoine. ik weet niet hoe het werkt om die foto's om te zetten naar een kleinere extensie , zou wel handig zijn , hoef ik niemand anders lastig te vallen. nogmaals bedankt groeten Alain
Wanneer je een foto bewerking programma hebt (bv paint) kan je foto's verkleinen naar bv 800 x ... pixels. In die grote zijn de foto's nog goed zichtbaar . Je kan ook de kwaliteit van de foto iets verlagen.
van harte bedankt Antoine , zal daar morgen eens werk van maken. heb je soms ook een oplossing voor ogen in verband met onvoldoende spanning, is inderdaad oud materiaal , nu levert die spoel maar 6 V , alle lampjes zijn dus ook 6 v maar ik heb niet nagevraagd wat de km teller nodig heeft.led lampje erin zetten met een 10 ohm weerstand heb je wel licht maar tap je geen vermogen alvast bedankt voor uw reactie vriendelijke groet Alain
Probeer eens een andere lichtspoel, bij voorbeeld die van de S4800/Black&Roll. Die is er voor gemaakt : voorlicht (15Watt), achterlicht en remlicht tegelijk te laten branden
De magneten in het vliegwiel en de verlichtingspoel zorgen voor de spanning, vergelijkbaar met de dynamo van een fiets of auto. Goed dat dit probleem ook weer is opgelost! Nog beter is dat het door jezelf is verholpen. Mocht er nog ooit iets kapot gaan aan je verlichting dan weet je waar te zoeken.
Ik doe iets met techniek (mri scanners) maar kan geen brood bakken ;-)
v o ja , nog dit : is het normaal dat er onderaan mijn nieuwe uitlaat enkele druppels brandstof lekt na het stoppen ? groetjes en tot wederhoren Alain
De lekkage zal voornamelijk olie zijn, en ik zie liever enkele zwarte druppels op de vloer dan weet ik tenminste redelijk zeker dat er genoeg olie voor de smering doorgaat
blij te horen Mark , paniek voor niets dus , trouwens het mengsel wat ik erin giet is Aspen 2 , kant en klaar , zo kun je niet missen ,word ook gebruikt bij grasmaaiers en kettingzagen en is naar verluid een degelijk mengsel , is misschien wel iets duurder , 5L kost 17€ , kun je toch al een eindje mee tuffen. dank voor de reactie en tot het volgende probleem ! groeten Alain
ik heb ze wel meegemaakt "op links" dit was in de meeste gevallen een lekkende 3800 pomp waar de voorplaat ( die gedeeltelijk verlijmd is ) los komt van het huis, de benzine verdampt en de olie gaat zijn weg zoeken.
zullen elkaar misbegrepen hebben ,met links bedoel ik indien je ervoor staat ,kant van de uitlaat dus , vanop het zadel is dat dan rechts . het zal toch niet waar zijn dat de hele zooi terug open moet tot wederhoren , ik hou mijn hart vast
ik denk niet aan een lekkend pompje Joan , zou ik dit niet waarnemen op het neusje ?en uiteraard heb ik dit onderdeel nagekeken maar dit staat droog. zal wel een ander onderdeel zijn die naar de vaantjes is , maar k'heb nog een 5 tal maanden tijd om dit op te lossen en mijn rekening te plunderen. tot wederhoren groetjes Alain
Nee dan is het niet het pompje. Joan dacht dat door de links-rechts verwarring.
Lekkage bij de rol rechts (tankzijde) betekent carterafdichting. Keerring werd al genoemd.
Nou is mijn ervaring dat een kapotte keerring meestal samengaat met een loszittend krukas lager
Of het zou moeten zijn dat de rolunit deze heeft kapotgedrukt met monteren, maar ik weet niet wat je allemaal los hebt gehad.
Je kunt eens proberen als de motor warm is of je het vliegwiel naar voor en naar achter kunt trekken/duwen. Zo ja dan ligt je lager eruit en kan het zaakje uit elkaar. Zo nee dan volstaat hopelijk enkel de keerring vervangen.
ik vrees dat je gelijk zal hebben john , eigenlijk heb ik afgezien van het vliegwiel , niets opengedaan , daar heb ik nog veel te weinig kennis voor , maar zoals je wel kunt zien op de foto's die Antoine voor mij geplaatst heeft , was de motor een smerig zootje die ik enkel terug netjes heb gezet , verder heb ik ook niet het benodigde materiaal om bepaalde onderdelen eraf te halen en zo nodig te vervangen , zo'n vliegwieltrekker heb ik wel reeds in mijn bezit. eigenlijk wist ik ook niet dat er zoveel types solex waren , voor mij was tot voor een 5 tal maanden een solex gewoon een fiets met een hulpmotor erop , daar stopte dan ook mijn kennis , daarom probeer ik hier op het forum zoveel mogelijk bij te leren door jullie ervaringen. het kader heb ik wel helemaal uit elkaar gehaald met de hulp van een youtube filmpje van een fransman( Jean Polaf ) , laten poedercoaten en reeds opnieuw ineen gezet , aardig gelukt , nu ben ik dus bezig met de verlichting , en heb ik ook ontdektdat er ergens een olielek moet zijn , vandaar het smerig motertje. maar goed , ik blijf leergierig en neem alle tips graag aan , zo is de kans op vernielen minder groot !! groetjes Alain
Alain, voor 80% zeker geef je de oorzaak van je probleem al op de vorige pagina , je tankt Aspen. Aspen zorgt ervoor dat de rubbers weer soepel worden waardoor oudere rubbers kunnen gaan lekken.
Medicijn is 'normale benzine' gaan gebruiken of de benodigde rubbers/keerringen vervangen.
Alain, voor 80% zeker geef je de oorzaak van je probleem al op de vorige pagina , je tankt Aspen. Aspen zorgt ervoor dat de rubbers weer soepel worden waardoor oudere rubbers kunnen gaan lekken.
Medicijn is 'normale benzine' gaan gebruiken of de benodigde rubbers/keerringen vervangen.
@Joan/John correct me if i'm wrong.
Ja en nee, even een paar kanttekeningen:
Rubbers zetten inderdaad uit bij gebruik van normale benzine, maar bij keerringen is indrogen door lange stilstand meestal het probleem. Bij opnieuw in gebruik nemen blijken ze bros. De remedie om daarna gewone benzine te gaan gebruiken zal niet altijd helpen.
Ook is niet gezegd dat alle oldtimers last van lekkage krijgen bij overgang naar Aspen (of andere alkylaat benzines). Ik heb het probleem alleen maar bij de langslapers gehad. Een hoop Solexen zijn gewoon overgestapt zonder problemen.
Die keerring moet er een keer uit, zonder meer. Of het krukaslager los zit kun je misschien voelen aan het vliegwiel, als de spoelenplaat en rolunit uitgebouwd zijn dan voel je het altijd.
O ja: er staan meer filmpjes van Jean Polaf op youtube, vaak leerzaam maar soms niet. De methode van krukaslager vernieuwen bijvoorbeeld: ZO Z E K E R NIET!!!
Is het niet teveel gevraagd om aan de hand van een stappenplan kort uit te leggen hoe en wat ik hoef te verwijderen om bij die keerring te geraken , misschien kan ik ook die rolunit en bijhorende onderdelen vervangen , waarschijnlijk moet ik nog een stukje materiaal aanschaffen om dit te kunnen verwezenlijken , maar voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast , toch. Het is zeker niet mijn bedoeling jullie tijd te roven , ik wil alleen komende zomer met een knap retromachientje de weg op en weer thuiskomen zonder problemen.Puur voor de fun dus.
wat die Jean Polaf betreft , zeker niet de meest fijnbesnaarde , maar die man legt het hartelijk uit . zo , fijn gesprekje en bedankt voor de tips , met jullie hulp moet en zal dit goedkomen.Nooit te oud om bij te leren !! groeten Alain
Persoonlijk zal ik, nu je het frame netjes hebt gemaakt , ook de motor netjes maken. Voor de motor kan je tips vragen en zelf beginnen of anders zijn er echt wel mensen die je willen helpen. Marcel van de Ven kan je misschien hiermee helpen, of een lid van dit forum?
Zodra mijn nieuwe motor klaar is ga ik ook Aspen gebruiken.
Voordeel is dat de koude dagen eraan komen en je zodoende tijd hebt om de motor goed te krijgen.
zal mijn motortje ook maar eens voorzichtig uit elkaar halen , een foto maken van de verwijderde onderdelen ( om het hermonteren te vergemakkelijken ) , waarschijnlijk zal ik nog wel voor enkele verassingen komen te staan , maar zoals je zegt , de koude dagen komen eraan , zaak is klaar te zijn tegen komende zomer. zo, ook succes met je werkzaamheden en voor onderdelen wend ik me bij marcel Van De Ven , die zit goed in prijs , maar je kan er ook niet alles verkrijgen. groetjes Alain
vandaag motortje gestart met accuschroefboormachine , na enkel tellen was die vertrokken alhoewel het nogal vochtig weer is , wat mij opviel bij het binnenkijken op de spoelenplaat , tussen de contactpunten zie ik regelmatig roodachtige vonkjes , mijn vraag : mag dit of is dit fout en wat zou de oorzaak kunnen zijn ? jullie mening graag Groetjes Alain
vandaag motortje gestart met accuschroefboormachine , na enkel tellen was die vertrokken alhoewel het nogal vochtig weer is , wat mij opviel bij het binnenkijken op de spoelenplaat , tussen de contactpunten zie ik regelmatig roodachtige vonkjes , mijn vraag : mag dit of is dit fout en wat zou de oorzaak kunnen zijn ? jullie mening graag Groetjes Alain
Af en toe een klein vonkje is normaal, trekt het echter dikke vonkenbogen dan is je condensator stuk. Meestal loopt hij dan ook niet lekker.
Heb je het motortje eens warm kunnen draaien en eens geduwd/getrokken aan het vliegwiel? Geen voelbare speling?
Haal het blok van de solex en maakt een stevige lat zodat je het blok daarop met de schetsplaten vast kunt zetten. Zet de lat in de bankschroef. Dan kun je beter zien waar de lekkage wegkomt.
En het blok starten met de boormachine is link als je geen vrijloop op de boormachine hebt. Een boormachine kan namelijk geen 1500 tot 2000 toeren halen, het blokje doet dat wel in een oogwenk en daardoor kan de moet die het vliegwiel vasthoud loslopen en dan kan de spie er snel uitknappen.
Ik doe het starten 'op de bok' met een stukje spanband, de sla ik 2 tot 3 slagen om het vliegwiel en trek dan met de hand aan het uiteinde. Met koude motor moet ik dat soms 3 a 4 keer herhalen maar dan loopt die.
Ja dat is ook een methode een extra moer, wat gebruik je daar voor een moer voor ? de meeste nieuw moeren zitten wat ruim in hun draad(speling) vergeleken met de "oer"moeren waar solex zelf mee kwam. Niet onmogelijk dat na een paar keer starten ( eerst "aanzetten" van de startmoer voor nodig bij jouw methode) het draad stuk dat je voor moer twee gebruikt wat vergammelt
lichtspoel levert dus 12V : koplamp =15W achterlicht = 4w remlicht = 5w km teller = 2w vooralsnog de meest aanvaardbare oplossing , niet 100% maar dat is de solex blijkbaar ook niet !!! heb ook een 3delige set polietrekkers besteld op het net , hoop die in de loop van de week te ontvangen en dan komt voorzichtig het motortje zelf aan de beurt om die lekkage op te sporen en mogelijks op te lossen. voila , we zien wel hoe het verder gaat . groetjes en tot later Alain
heb ook een 3delige set polietrekkers besteld op het net , hoop die in de loop van de week te ontvangen en dan komt voorzichtig het motortje zelf aan de beurt om die lekkage op te sporen en mogelijks op te lossen.
Deze trekkers zijn bij de demontage van een Solex motor van weinig nut, het vliegwiel hiermee lostrekken is uit den boze. Je hebt meer aan een speciaal Solex setje, kijk bij Ad of Marcel die hebben ze te koop.
Kijk hier eens, dan zie je het gereedschap wat ik zelf heb gemaakt of iets aangepast waarmee je alle zaken kunt doen die nodig zijn om een blokje uit elkeaar te kunnen trekken.
mooi gereedschap Mark , ik zie dat die trekkers ook met wisselbare armen zijn , heb zoiets gekocht bij toolstation , nog niet in mijn bezit , afwachten dus en die blokkeerklem , is dat gemaakt van van een haakse slijper klem ? ik had zoiets in gedachten . groetjes Alain
vandaag zijn mijn polietrekkertjes aangekomen , 3 stuks ,( groter en zwaarder dan verwacht ) aan de slag dus met de handleiding van Joan. is precies gegaan volgens het boekje , zonder veel moeite. uiteraard is zoals bij joan zijn uiteenzetting het lagertje op de krukas blijven steken , zonder veel moeite erafgehaald en blijkt nog goed te functioneren. uiteindelijk de carterplaat met de rolunit los met de hand eraf gekregen. zal nog een beetjes poetswerk geven ook . maar nu weet ik niet hoe ik die rolunit eraf krijg , die blijkt met een nogal grote platte moer te zijn bevestigd aan de binnenkant , maar die is blijkbaar even oud als mezelf en klinkt nogal zanderig , die wil ik dus ook vervangen samen met de kapotte keerring ( type SCY 21/31//3,5 ). nu heb ik dus een kale naaf over die zo'n cm op en neer kan bewegen en nog binnengaat aan de kant van het carterdeksel , moet dit er ook nog af en moet daar ook nog iets nagezien worden of is dit overbodig ? eerst komt dus die keerring en rolunit (die blijkbaar compleet is) aan de beurt , dan eventueel indien nodig het carterdeksel eraf. jullie mening graag zodat ik morgen foutloos verder kan. dank bij voorbaat groetjes Alain
Die platte moer zal de moer van de rol zijn, 8-kantig. Als de rol nog goed is dan hoeft deze niet los. Je kunt nu wel al een beetje beter voelen of het krukaslager los of vast zit door de krukas op en neer - heen en weer te bewegen. Als je het carterdeksel eraf hebt dan kun je bij de krukwang kijken of het lager mee beweegt. Zo ja: alles uit elkaar en lager vastzetten.
ik zie het lager zelf bewegen , zal aan vervanging toe zijn denk ik , voordien had ik ook reeds de indruk een metalen getik te horen tijdens het rijden , dus..........??? groeten Alain
Het lager is de grootste zorg, als deze los zit dan moet het vervangen of opnieuw vastgezet worden.
Dat is een lastige klus die je niet zomaar even doet. Je kunt het best kijken of iemand met ervaring je wil helpen, of lees je hier heel goed in voordat je begint.
Het lager van de spoelenplaat bleef op de krukas zitten. Dit is normaal voor een 3800, wat niet wil zeggen dat het goed is. Straks dient dit lager keivast in de behuizing te zitten (Loctite). Alleen dan heeft je krukaslager een kans om vast te blijven zitten.
De rol noemen wij gewoon de rol, de rolunit is het complete geheel inclusief huis en trommel.
Last edited by John Meisters; 28/11/1809:06 PM. Reason: Laatste opm.
mooi gereedschap Mark , ik zie dat die trekkers ook met wisselbare armen zijn , heb zoiets gekocht bij toolstation , nog niet in mijn bezit , afwachten dus en die blokkeerklem , is dat gemaakt van van een haakse slijper klem ? ik had zoiets in gedachten . groetjes Alain
Bijna, de sleutel, met de pennen is gemaakt van een spantang sleutel (ER40 maat) om precies te zijn, en gebruik ik normaliter voor de freesmachine spantangen. de pennen draai ik erin als ik het nodig heb om de koppeling te kunnen blokkeren.
De trekker had ik ook zo uitgedacht dat ik langere armen kan toepassen als ik die nodig mocht hebben. De vliegwieltrekker is een hele zaterdag uit huisvlijt gemaakt. Ben daar erg content mee, ik heb geen superkracht om het vliegwiel tegenn te houden maar met deze trekker is het een eitje.
had met betrekking tot het loskrijgen ook de vraag gesteld bij Marcel en die laat weten om enkele tikken te geven met een stompe centerpons , meestal komt die dan wel los. had ook gedacht aan eventueel een beetje te verwarmen , of is dit niet verstandig ? groeten Alain
de tip van Marcel was top , de moer was zo los en de rol eraf. begonnen met poetsen , wat bleek : de moer en ring erachter in goede staat , het koppelingshuis(brons denk ik) geeft een verhitte indruk( blauwachtig op verschillende plaatsen) en de alluminiumplaat ( wat een smerig zootje) volledig uitgesleten , poetsen met een oude tandenborstel met wasbenzine en ik zat er op verschillende plaatsen doorheen. in die voormelde plaat zat ook nog een rubbertje in goede staat. leuke hobby dus vol verassingen , bijkomende kost dus. volgend klusje is de kant van het tankje , benieuwd welke verassingen me daar nog wachten , maar zoals Ramses Shaffy het zingt : "WE ZULLEN DOORGAAN" tot aan het gaatje. groeten Alain
Blauw verkleurd wil zeggen heet geworden. Gevolg van stilstaan met draaiende motor, vaak met het gas gewoon vol open, een Solex houd je best wel tegen maar de koppeling wordt gloeiend heet. Dit is voor mij de reden geweest om al mijn Solexen om te bouwen: als je niets doet lopen ze stationair, dat scheelt een stuk!
De behuizing kun je gewoon repareren met autoplamuur en dan (velgen)grijs overspuiten.
Hallo John Dat is inderdaad een prachtige oplossing met plamuur maar wat ik me afvraag houdt het op langer termijn ook stand en knapt het plamuur er niet uit na een aantal jaren want dat zie ik nog wel eens bij auto s die niet goed zijn opgeknapt vandaar mijn vraag hier over. Groeten Jonny Solex
Ik heb in 2011 een aantal motortjes laten reviseren door Leo Moerman. Hij werkte dit soort dingetjes altijd met autoplamuur bij. Het is nu 7 jaar later en de motortjes rijden nog prima. De plamuur houdt nog steeds.
Marcel heeft ook paypal als betaalmiddel op de webshop, en dat is ideaal, die koppel je aan je gewone betaalrekening, paypal betaald en een aantal dagen later incasseren ze van de lopende (gekoppelde) rekening zonder bijkomende kosten.
Hallo John Dat is heel goed nieuws mocht het nodig zijn je weet het nooit dan ga ik dat ook eens proberen Dank je wel voor deze geweldige tip. Groeten Johnny Solex.
bij gebruik van plamuur, houdt er rekening mee dat het metaal super schoon moet zijn, vaak zit er ingebed nog "restroest" die drukt dan te zijner tijd de plamuur los doordat het doorgroeit en daarbij uitzet, stralen en een paar weken weg leggen laat meestal zien waar nog wat zit. als je geen straal kast weet te vinden: met een roterende staalborstel kom je ook een heel eind alleen je hebt wel een zachte nodig en niet te hard drukken anders schraap je ook teveel goed metaal weg want dat is nogal zacht. grotere gaten ondersteunen met een gaasje en dat hoeft niet de standaard glasvezel mat te zijn want dat werkt nogal dik dus verzin wat . Meen dat er een verhaal gaat dat Trabant op een gegeven ogenblik zelfs oude kranten in zijn carrosseriepanelen verwerkte
Die plaat past. Stanley heeft alleen 4800 materiaal maar dat past gewoon op 3800. Prijs is ex btw, hou daar rekening mee. Kwaliteit van de rollen is niet zoals die van bv Bobby, wat is mis met je oude rol? Enkel de plaat kost ca €18,-
Last edited by John Meisters; 30/11/1807:58 AM. Reason: Laatste opm.
Uitgehold = versleten. “Hangt er zomaar wat bij” en “schurend geluid” kan zomaar normaal zijn. Eenmaal gecentreerd op de krukas is er mogelijk niks meer aan de hand. (Vanuit jouw tekst interpreteer ik dat tenminste zo). De rol zit “los” in de behuizing en los draaien geeft inderdaad een schurend geluid.
moet toegeven John , communiceren via tekst is niet hetzelfde zoals met 2 personen hetzelfde onderwerp beoordelen , daarom neem ik alle info au serieux maar versleten is versleten en kapot is kapot. het beste besluit bij twijfel is ( naar mijn mening dan ) de twijfel uitsluiten en gewoon vernieuwen indien mogelijk.( is ook niet altijd de goedkoopste oplossing ) heb vandaag de kant van carterdeksel opengedaan en zonder slag of stoot alles kunnen demonteren ( had meer weerstand verwacht ) 2 tikjes met een rubberhamer tegen de krukas en die was eruit met de lager erop die ( naar mijn verwondering betrekkelijk recent bleek ) afblijven dus , anderszijds trof ik nogal wat slijtvijsel in het carterdeksel aan , ook op de zuiger zijn nogal wat krassen te bespeuren , de cilinder inwendig zelf is zo glimmend als mijn hoofd. kunnen deze krassen voor compressie verlies zorgen ? de krukasmoer lijkt ook tegen het carterdeksel aan te slijten , af te leiden aan de krassen binnenin. k'heb enkele foto's genomen , vuil en netjes . zal morgen eens proberen om deze aan de hand van jullie info te plaatsen , kunnen dan eens ideeen uitwisselen over de toestand. ben een beetje laat met de huidige activiteit , maar de Sint is langsgekomen voor de kleinkinderen, vandaar.......... goede nachtrust Groeten Alain
ja bij een solex 2200/3800 dient het lager de krukas op zijn plaats te houden door het lager vast te zetten in het carter ( felsrand) en een extreem vaste passing van de krukas in het lager zodat hij niet van links naar rechts kan fietsen en als dat het geval is, is er maar eentje die de krukas stopt en dat is het zijdeksel maar dan lopen de materialen in elkaar ( geen vijlsel maar slijtsel)
het lager in het carter zit muurvast op de krukas en ziet er goeden recent uit , is reeds zo'n gesloten lager , om dit vast te zetten denk ik aan loctitte. aan de kant van het vliegwiel zal ik proberen om het lager mooi op zijn plaats te krijgen met een lagerduwer , mijn oudste zoon houd zich bezig met carts , en die heeft dat gereedschap. indien jullie nog andere of betere werkwijzen kennen hoor ik deze ook graag !! en dat tikje met een rubberen hamer heeft echt niets te betekenen ,moest ik nog 35 jaar zijn dan had ik die er zo met de hand uitgedrukt . toch een goede opmerking , voorkomen is beter vernielen ! zal nog eens de uitgebreide montageleiding van joan ter hand nemen om te monteren , ( eerst wachten opde onderdelen ) kan niet mis gaan dan denk ik. groeten Alain
Heb er nu ook een op de werkbank, 2 jaar geleden heeft een kennis deze gekocht. Krukaslager was vernieuwd door een technische kennis, aldus de verkoper. Ik heb dan al een onderbuikgevoel...
Verder is het een heel fijn Solexje, heeft 2 jaar goed gelopen. Deze zomer kwamen de problemen en ik heb nu pas tijd om te repareren.
Als je de kring ziet binnen in het carterdeksel dan weet je genoeg.
Dat lager MOET van de krukas, en daarna gooi ik het weg en plaats een nieuwe. Voor die paar euro ga ik niets riskeren.
De borging met Loctite... dat dacht de technische kennis ook. Zie hier het resultaat na 2 jaar. Hier wordt veel te licht over gedacht. Tip: (laatste keer!) zoek een Solex deskundige op want dit gaat NIET goed komen op de manier die jij voor ogen hebt.
Maak al uw onderdelen goed schoon, regel een dag dat U niet anders te doen hebt en stap in de auto met al uw onderdelen.
Maak een afspraak bij een Solex specialist,bv Van de Ven(Marcel) of Solexservice.com (Ad) en laat hun je onderdelen beoordelen. Die mensen hebben meteen de (meeste) onderdelen op voorraad om Uw motor weer goed opgebouwd te krijgen en misschien willen ze wel helpen op de opbouw of iig tips geven. Ik weet van Marcel dat hij dat graag doet.
Nadeel is dat het voor U ongeveer 4,5 uur rijden is op die dag en U geen kerst kado meer krijgt dit jaar.
Goede tip. Je kunt je ook inlezen op dit forum, gebruik de zoekfunctie bv op lager 3800. Jan Vennix heeft hier eens een stuk over geschreven, dan weet je iig waar je aan begint.