Het is natuurlijk 'vloeken in de kerk' maar ik vind dit wel heel gaaf, zou je dit in NL op kenteken kunnen krijgen?
is te proberen, er is heel wat onder de noemer "eigenbouw" voorzien van een kenteken , probeer het vooral met een oud type OTO blok zo eentje met een 4xx xxx nummer daar staat op het blok zelf nog een geldig NL "B" nummer dat vond men nodig om ze als revisieblok te kunnen gebruiken op oa niet van een NL "B" nummer voorzien frame
Zo ver ik voor nu heb kunnen uitspitten op de rdw site is het het beste om eerst met frame en motor ter keuring/registratie te gaan voordat je met de bouw begint, heb je daar ervaring mee?
zoveel keurings locaties zoveel meningen zoveel keurmeesters zoveel interpretaties. Met spullen vooraf naar de RDW gaan loont de moeite en word vooral toegepast bij oa moeilijke restauraties als je daar bijvoorbeeld met een totaal gare MG aan wil beginnen en daar in engeland een compleet nieuw chassis voor koopt is het handig om met alle ouwe troep en het nieuwe te gaan dat ze een indruk hebben wat omgezet gaat worden, mogelijk dat een organisatie als de FEHAC en diverse merkenclubs je beter uitsluitsel kunnen geven, google ook eens op "eigenbouw" en "kenteken" ( en geen andere zoekmachine gebruiken want dan krijg je mogelijk info over kantoorgebouwen)
Nou, ff half uurtje zitten bellen met de technische afdeling van de RDW en ik ben al veel wijzer geworden. Het komt erop neer dat ik eerst met een kaal frame waar al wel de motorbevestiging op zit + een motorblok wat aantoonbaar aangekocht is naar een identificatie keuring moet, daar worden beide delen op echtheid beoordeeld (dus of ze niet gestolen zijn), krijgen een nummer, of worden de reeds ingeslagen nummers overgenomen danwel aangevuld met een nummer door de rdw, foto's gemaakt en aan het dossier toegevoegd. Daarna kan ik het geheel gaan bouwen en tot slot ter technische keuring aanbieden (Lelystad) waar dan rem test, verlichting etc etc word gekeurd (zei het wel tegen de huidige geldende eisen) maar zolang als ik voor de remmen en verlichting spulletjes van de fabrikant gebruik (b.v. shimano voor de remmen) hoeft dat geen probleem te zijn omdat die al zijn toegelaten op de nederlandse markt. Kwa kosten kom ik voor het rdw deel uit op rond de 400 euro excl. kentekenplaten zei de beste manπ
Toelichting: U kunt een nieuw fabrieksframe met de aandrijflijn aanbieden voor onderzoek bij de RDW. U vult dan op de site (hierboven) het β aanvraagformulier 'Aanvraag vaststellen VIN' in en verstuurd deze met d benodigde info naar de RDW. De RDW neemt contact met u op als de gegevens van u aanvraag binnen zijn. (+/- 4 weken) Hierna maakt u een afspraak voor een onderzoek en inslag voertuigidentificatienummer. De RDW stelt dan de identiteit vast van het frame en de aandrijflijn. Er wordt indien van toepassing een voertuigidentificatienummer ingeslagen in uw frame.
U krijgt het β aanvraagformulier 'Aanvraag vaststellen VIN' afgestempeld mee. Dit formulier dient u mee te nemen als uw voertuig geheel is opgebouwd bij de beoordeling in Lelystad!
Oh, en JOAN wat je zei over het Otto blokje klopt inderdaad, dat bevestigde de man van het rdw ook, en dan bouw je hem na die tijd toch gewoon om oh nee dat mag ik niet zeggen he
Weet iemand trouwens of die cnc onderblokken toegelaten zijn? dus een goedkeuring hebben en dus ook een serienummer? In het laatste geval zou ik dan namelijk meteen bij de schouwing al een op een cnc carter opgebouwd blok kunnen gebruiken.
De CNC-carter hebben geen nummer. Ik zou het geheel met een bestaande motor laten keuren en later evt. een CNC motor er op zetten. Je moet voor eigenbouw toch een framenummer krijgen (betalen) en dat komt op het kenteken, niet het motornummer. Anders zou je nooit een motor kunnen vervangen en dat gebeurt nog weleens, bij mij wel in ieder geval.
Wat wordt er met een fabrieksframe bedoeld bij de RDW en wat bedoel jij daarmee? Ik kan me voorstellen dat de RDW met een fabrieksframe een 'solex' frame bedoelt en niet een fiets? Je kan vanuit het frame van een 1700 bv ook een mooi frame bouwen, zie de bruine 'Solex' van de vriend van Huub :-) Deze heeft dan al een kenteken..
Nu is een Solex opgebouwd uit een Solexframe en een Solexmotor. Je kunt op een fietsframe ook een kenteken krijgen. Neem b.v. een Berini M13 (Eitje) motor, die kan je op een fiets bouwen en laten keuren. Het framenummer van de fiets komt op het kenteken.
ik heb al bestaande brommers moeten laten keuren omdat indertijd het kenteken niet aangevraagd was, de brommers gingen dan sowieso, ondanks dat er een typekeur nummer aanwezig was op de rollenbank om het afgegeven vermogen/ de snelheid te meten. Als dat niet binnen de grenzen valt heb je sowieso een probleem . Voor een "blauwe" was het bereiken van de 35 KM al een discussiepunt , maar gezien de gemonteerde onderdelen ( alles origineel en dat was duidelijk te zien aan de sporen) een kenteken gekregen.
Oke dat is duidelijk, maar omdat er staat een fabrieksframe waar al motorbevestigingen aan gemonteerd zijn. Ze kunnen heel moeilijk doen bij de RDW.
De beste man heeft het er extra bij vermeld omdat ik aangaf dat het een productie(fabrieks)frame is van een fietsfabrikant. Normaliter krijg je een productieframe namelijk niet gekeurd als zijnde 'zelfbouw', ga je dus met zeg een Yamaha virago frame naar een keuring omdat je daar een HD blok in wilt hangen en het frame daarvoor dus aanpast en voor 'zelfbouw' wilt laten keuren dan heb je pech, daarvoor krijg je geen goedkeuring. En dat komt zuiver omdat het frame reeds een registratie heeft.
Aangezien het hier om een fietsframe gaat welke niet in nederland of de EU geregistreerd is ligt het dus net even iets anders.
Ik krijg dus 'eigenbouw' op het uiteindelijke kenteken te staan.
CNC carter zijn gewoon toegestaan. Zelfs bij de RDW. Ook als de carters niet genummerd zijn.
Peter
Ik heb het voorgelegd aan de RDW (technisch centrum) en dat is per definitie niet zo. Je dient het geheel aan te bieden ter keuring met een origineel in NL geleverd blok of met facturen als bewijs van legale aankoop, dat je daarna ombouwd, tja dat begreep de man ook wel maar mocht hij niet hardop zeggen.
En Peter, mocht je werkzaam zijn bij de betreffende RDW afdeling dan maak ik graag gebruik van je kennis en kunde en kom ik zelfs naar Roermond als jij dan de keuring uitvoert
ik heb al bestaande brommers moeten laten keuren omdat indertijd het kenteken niet aangevraagd was, de brommers gingen dan sowieso, ondanks dat er een typekeur nummer aanwezig was op de rollenbank om het afgegeven vermogen/ de snelheid te meten. Als dat niet binnen de grenzen valt heb je sowieso een probleem . Voor een "blauwe" was het bereiken van de 35 KM al een discussiepunt , maar gezien de gemonteerde onderdelen ( alles origineel en dat was duidelijk te zien aan de sporen) een kenteken gekregen.
Dat is op zich vreemd want feitelijk hebben ze een type goedkeuring en mogen ze dat aanhouden.
Het gaat in mijn geval dus anders, omdat het geen originele solex is, en men dus niet van de typekeur uitgaat zal ik de regels die nu gelden voor snorfietsen moeten volgen. Dat zal o.a. inhouden dat ik rekeing moet houden met de juiste verlichting, kleur lichtbeeld, positie etc. etc. Dit geld b.v. ook voor de remmen maar zolang ik gebruik maak van reeds toegelaten systemen, b.v Shimano voor de remmen en een lamp van de een of andere snorfiets zal dat geen belemmeringen geven.
Een 'sloom' blok om te gebruiken bij de keuring is dus ook wel handig
vraag me af of je wel volkomen aan de nieuwe regels moet voldoen want volgens mij zijn de nieuwe regels dat alleen schone viertakten nog aan bod komen hoewel ik niet weet of dat al doorgevoerd is voor de categorie eigenbouw ( enkel stuks fabricage) . Mogelijk een beroep doen op de categorie "rijwiel met hulpmotor" en eens nagaan wat daar de eisen voor zijn
Zo, naar dit idee gaat mijn te bouwen Solex bike eruit zien. Met name de halfronde spatborden maken het een strak uitziende bike. En op de plek waar de beige 'plaat' zit word een tank gemaakt, die als de originele tank leeg is bij geschakeld kan worden. Er komt ook een ultra slimme kettingbeschermer op.
En een stuur zoals ze vroeger op de oude motoren hadden, 2e plaatje
En even de titel aangepast, mocht het topic verhuist moeten worden naar de 'vreemde eend' dan heb ik daar geen moeite mee.
Ach weet je?...... het ene wil je en het andere moet je
Volgens mij kan ik met de band tot circa 55 mm breedte gaan, althans het voorwiel, achter kan natuurlijk wat breder. Kan ik de veren aan de schetsplaten niet aan aan de buitenzijde zetten? Volgens mij is dat best aan te passen. Solex heeft het vermoed ik origineel zo bedacht omdat het esthetischer is als ze aan de binnenkant zitten, maar buiten moet toch ook kunnen met wat aanpassingen.
De verlichting hmmmmm, ik dacht meer aan iets aan elke kant aan de voorvork, rond en oude look, achter moet er iets komen bij de as naast de kentekenplaat, beetje HD achtigs, maar dat zijn de wensen, de wet zal wel ander doen uitkomen in eerste instantie.
Remmen wilde ik idd voor schijven gaan, maar ik moet nog onderzoeken welke.
voor de 24 uurs heb ik ook de veren naar buiten de schetsplaten gebracht dat is goed te doen, ik heb plaatjes gemaakt die als ringen onder de spatbord bout moeren komen en omgezet haaks naar buiten toe, gaatje erin en je kunt de veer inhaken, volgende keer las ik een oortje aan de frictie banaan is simpeler.
En tijdens de 24 uurs heb ik nog een team geholpen even snel veren te monteren want hun spatbord was verdwenen en daarmee de veren, heb ik de veren aan de achterkant in de sleuf van de frictie banaan gehangen en de team monteur ze met tye wraps aan de voorvork getrokken, dat laatste kan dus beter maar dat eerste ( aan die banaan hangen) hoef je niet veel voor te doen , aan de banaan trekken is haast effectiever dan aan het spatbord trekken
houd bij verlichting in de gaten dat de glazen voorzien dienen te zijn van een keurmerk ( NL of E) dit oa omdat getest is dat de verlichting niet verblind ik heb eens problemen gehad met een kreidler daar zat een "SIM" vervangings koplamp op en daar zat in het glas geen NL, E ( en ik meen dat ook een "A" als keurmerk gezien word ) merkje in
volgende keer las ik een oortje aan de frictie banaan is simpeler. en dan gelijk ook maar aan de RVS schetsplaat dan hangt de veer er ongeveer onder heb je ook geen last met de uitlaat
dat bedoel ik nou, en dan ziet het er ook nog goed uit!
volgende keer las ik een oortje aan de frictie banaan is simpeler. en dan gelijk ook maar aan de RVS schetsplaat dan hangt de veer er ongeveer onder heb je ook geen last met de uitlaat
dat bedoel ik nou, en dan ziet het er ook nog goed uit!
De rvs platen was wel het idee, maar niet direct om technische maar meer om het uiterlijk, maar goed dat het nog meer voordelen heeft
in amsterdam noord zat "Bij ons" ( toen ik daar nog werkte) in een bedrijfsverzamelgebouw ook een fietsen hok met dergelijke "Indian"' achtige fietsen UPDATE: net geGoogled, Chopperdome schijnt in 2016 al gesloten te zijn
Tja dergelijke fietsen zijn hypes, daarom kies ik liever voor de duitsers, die afzetmarkt is vele malen groter alhoewel ik ze eigenlijk maar een keer nodig heb. Meer omdat ze verschrikkelijk mooie frames bouwen.