Ik zie daar een grote moer bovenop zitten, draai die eens los en dan de motorhaak eraf. Onder de motorhaak zit nog een moer zonder 6 of achtkant maar gewoon rond aan de buitenkant. Deze kan je ook losdraaien en dan kan het kroonstuk eraf. Let wel op er zullen boven en onder veel kogeltjes afvallen dus het geheel uit elkaar halen boven een oud laken is dan wel makkelijk om alles bij elkaar te houden.
Dit kan best wel eens vast zitten. Je han het gedeelte waar de haken aan zit vastklemmen in een workmate of bankschroef, voorzichtig met de lipjes anders kan je opzoek naar een nieuwe
Eerst de bovenste moer opdraaien. De haak verwijderen, deze kan met een lipje vast zitten. Waarschijnlijk kom je dan nog een ring tegen met kartels en of ook een lipje. Nu zie je een groter ring/moer. Soms kan je deze met je handen opdraaien. Zoniet een poetsdoek om de moer/bout en opdraaien met een waterpomp tang doet wonderen. Nu kom je de kogeltjes tegen, zowel onder als boven Een stuk of 20 a 30 vermoed ik. Het gedeelte is gereed om verwijderd te worden.
Wat betreft je standaard deze zal ik wel verwijderen. Deze zit gemonteerd met boutjes en moertjes? Zijn ze roestig? Misschien is de schroefdraad beschadigd?
De standaard bouten afslijpen of zagen. Als je ooit een een nieuwe standaard erop wilt gaat alles makkelijker los en beschadig je niets. Overigens, de standaard aan het frame mee laten poedercoaten is ook geen succes.
Weet iemand een gebruiksvriendelijke manier om onderstaande los te krijgen? Dit zal naar mijn mening toch kunnen?
Reden is het frame compleet te laten coaten.
P.s. op de standaard zit ook zo'n vreselijke bout die niet los wil, is het een idee om deze gewoon te laten zitten en mee te laten coaten?
Groet,
Ronan.
je krijgt antwoorden op de balhoofd moeren, maar die zijn denk ik het probleem niet, ik zie een slotje, deze zijn bevestigd met een afbreekbout, als je deze hard aandraait breekt de kop af en krijg je hem niet los, dat is de bedoeling van een slot, met een dremel schijfje een schroefgleuf in de kop van de afgebroken bout maken, breed genoeg voor een zware schroevendraaier, dan hard duwen en draaien komt hij los heb er al diverse gedemonteerd
De grote moeren: dat is de trapas. Zou ik toch wel losmaken of afdoppen. Je standaard is zonder bouten, zie je wel vaker, dit is geklonken.
Je kunt het laten zitten en als het vastzit even voorzichtig met de föhn (afbrand-type) beetje warmmaken en heen en weer bewegen, klaar.
Ik heb enkele Solexen niet uit elkaar gehaald voor het poederlakken, gaat prima. Voorvork wel loshalen. Je hebt dan alle bouten en moeren ook zwart, kwestie van smaak.
Over smaak gesproken: als het effe kan laat ik ze gewoon zoals ze zijn, mooi “patine”.
Poederlakken kan altijd maar terug kun je niet meer
****ik zie een slotje, deze zijn bevestigd met een afbreekbout, als je deze hard aandraait breekt de kop af en krijg je hem niet los, dat is de bedoeling van een slot,****
Wat is de bedoeling van het slotje, en moet je na het lakken weer een slotje aanbrengen.?
****ik zie een slotje, deze zijn bevestigd met een afbreekbout, als je deze hard aandraait breekt de kop af en krijg je hem niet los, dat is de bedoeling van een slot,****
Wat is de bedoeling van het slotje, en moet je na het lakken weer een slotje aanbrengen.?
dat je het sturen blokkeert, is om diefstal te voorkomen ( denk je tenminste dat was van voor de tijd dat ze busjes en aanhangers hadden uitgevonden) en na het lakken zou ik weer een slot monteren alleen niet zo eentje maar een betere liefst met een lange kabel voor om een lantaarnpaal of boom