Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Ik heb zojuist een rondje met mn 3800 gereden. Nu gebeurde het volgende. Tijdens het rijden draaien mijn trappers rond. Remmen en rijden doet ie goed. De solex heeft trouwens trommelremmen. Kan de oorzaak een kapotte freewheel op de achteras zijn. Voordat ik e.e.a. uit elkaar ga halen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, als ik het zo hoor dan draait je freewheel zwaar. Deze kun je smeren, maar misschien toch vernieuwen. Zijn de kosten niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Beetje WD40 op spuiten terwijl je de trappers achteruit draait met de hand. Doet vaak wonderen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
nou dan gaat hij toch naar de kl@@te, wiel demonteren dekseltje met pennetje rechtsom losdraaien ( is linkse draad en alle onderdelen in een pan bij elkaar opvangen, wassen in wasbenzine vet erin en weer monteren, gaat hij weer 15 jaar mee, in zijn geheel loshalen van het wiel is vaak een moordende bezigheid dus geheel vernieuwen is wel een dagtaak


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel zò vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
alleen als het heel erg naar de K is dan slijp ik met een haakse slijper twee platte kanten aan de lagerschaal van het stuk dat aan het wiel blijft en dan gaat hij pas in de bankschroef, scheelt me minstens twee keer uitschieten en een paar voortanden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Ga proberen de freewheel te vervangen of wat joan zegt. Eens zien wat het makelijkste gaat. Greewheel zit muurvast kan niet vooruit of achteruit trappen.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted by John Meisters
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel zò vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.


Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?

zie bijlagen

Attached Images
freewheelafnemer.jpg (5.02 KB, 184 downloads)
freewheel normaal.jpg (28.78 KB, 203 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ja daar moet ik eens achteraan. Ik heb het helaas niet. De bankschroef werkt prima vandaar.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by solexnl
Originally Posted by John Meisters
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel zò vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.


Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?

zie bijlagen
een dergelijk tool heb ik ook ergens liggen maar dan met een hevel er aan, echter daar heb ik wel een speciale bus bij die je met de wielasmoer moet vastzetten zodat je dat gereedschap in het freewheel vast zet, dan denk je terecht maar dan komt hij toch niet los ? Ja feitelijk niet maar dat is om de eerste "TIK" te geven aan het free wheel zodat hij los komt , als hij eenmaal los is moet de moer weer weg want het geheel moet wel omhoog komen . helaas zijn de meeste gleuven in een freewheel al door eerde mislukte pogingen schuin afgerost en dan werkt het gereedschap niet meer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted by Joan
Originally Posted by solexnl
Originally Posted by John Meisters
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel zò vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.


Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?

zie bijlagen
een dergelijk tool heb ik ook ergens liggen maar dan met een hevel er aan, echter daar heb ik wel een speciale bus bij die je met de wielasmoer moet vastzetten zodat je dat gereedschap in het freewheel vast zet, dan denk je terecht maar dan komt hij toch niet los ? Ja feitelijk niet maar dat is om de eerste "TIK" te geven aan het free wheel zodat hij los komt , als hij eenmaal los is moet de moer weer weg want het geheel moet wel omhoog komen . helaas zijn de meeste gleuven in een freewheel al door eerde mislukte pogingen schuin afgerost en dan werkt het gereedschap niet meer


dat komt veel voor ja.

Ik zet de freewheel demontage altijd in de bankschroef, leg het wiel hierop, druk het met het bovenlichaam stevig in de tool en dan een lichte ruk aan het wiel (lekker veel slag) en 9 vd 10 keer is ie zo los.

Han

Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Welke kant moet je het freewheel losdraaien? Normasl is het linksom. Bij een freewheel ook?
Ik heb trouwens een freewheel met 2 gleuven die nog niet is afgerost.

Joined: Sep 2016
Posts: 73
B
bij Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Sep 2016
Posts: 73
Originally Posted by solexnl
Originally Posted by John Meisters
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel z� vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.


Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?

zie bijlagen


Stukje gereedschap ziet er degelijk uit. Waar heb je deze gekocht?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by bij
Welke kant moet je het freewheel losdraaien? Normasl is het linksom. Bij een freewheel ook?
Ik heb trouwens een freewheel met 2 gleuven die nog niet is afgerost.
het freewheel zelf is rechtse draad ( moet ook wel anders maak je hem bij trappen als je fiets los van het wiel, hij moet juist vaster) dus linksom losdraaien

mocht je hem open willen maken, het dekseltje is juist linkse draad dus met de klok mee los draaien ( tikken met een pennetje)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Originally Posted by bij
Originally Posted by solexnl
Originally Posted by John Meisters
Als het toch al naar de kl**te is dan klem ik het tandwiel z� vast in de bankschroef tot er niks meer draait en dan draai ik aan het wiel. Tandwiel is er dan in no time van af.


Wanneer je er een normaal freewheel met 2 gleuven ( en geen moderne rommel die maar 1x te monteren is) op hebt zitten dan draai je hem er toch zo af met het juiste gereedschap ?

zie bijlagen


Stukje gereedschap ziet er degelijk uit. Waar heb je deze gekocht?


Bij een webshop, weet niet meer welke helaas

Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51


solexliefhebbers.nl
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Originally Posted by Ant_one
ik zou voor deze gaan ELDI


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 54 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.043s Queries: 50 (0.014s) Memory: 1.0756 MB (Peak: 1.3150 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-03 11:55:11 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS