Eind vorig jaar begon mijn solex 3800 OTO abrupt aan en af te slaan en na verloop van tijd is ie er helemaal mee opgehouden. Ik vermoedde een ontstekingsprobleem en er komt inderdaad geen vonk. Bougie is een nieuwe, bougiekabel paar jaar geleden vervangen, contactpunten zijn goed vlgs mij. Is er een bepaalde werkvolgorde om het probleem te 'isoleren', bijvoorbeeld stuk voor stuk alle onderelen doormeten?
Doe eerst de contactpunten eens opschuren met een stukje dubbelgevouwen waterproof schuurpapier en dan controleren of er vonk is. De hele ontsteking ziet er nogal door vocht aangetast uit.
Bedankt voor de reactie. Ik heb de contactpunten al geschuurd. Zou er evt een oxidatie probleem zijn?
Probleem na het schuren is dat minuscule deeltjes tussen de puntjes blijven zitten waardoor je geen vonk krijgt, omdat je puntjes in feite open blijven.
Puntjes handmatig openen en Héél goed schoonblazen met perslucht.
Heren ik heb zojuist wat reinigingsspray gebruikt. Ik weet niet of het kwaad kan. Maar hij vonkt wel weer... nu is wel door het afhalen de spie van het vliegwiel kapot. Ik twijfel tussen laten maken of een nieuwe. Maar in ieder geval bedankt voor jullie hulp!
Ja dit klopt wel dat goed vast zetten, maar we moeten ook oppassen dat door de tapsheid het vliegwiel/krukas niet zo sterk wordt aangedraait dat hij binnenin barst. Anders schuift hij tever erop en gaat weer aanlopen op de spoelenplaat.
Mijn Solex 3800 wil ook niet staren na he vervangen van de complete ontsteking bobine kabel condensator bougie en aangesloten. Contact punten afgesteld maar nog niet werken.
En voel je stroom wanneer je aan het vliegwiel draait en met de andere hand het kabeloog vasthoudt ? (langzaam beginnen met draaien !)
Han
Indien dit het geval is, wat is er dan aan de hand?
slecht idee kun je een hartverzakking van krijgen en zegt helemaal niets over het GOED functioneren van een ontsteking gebruik daar nou maar een losse bougie voor die je WEL met zijn schroefdraad ergen buiten tegen het motorblok aanlegt om massa te maken