Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Sep 2005
Posts: 57
vermaut Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Mijn 3800 start niet meer (ontstekingsprobleem volgens bougie -nat-) . Bij wijze van test monteer ik een splinternieuwe elektronische ontsteking volgens instructies van solexservice. Probleem opgelost dacht ik. Niets dus. Tot ik mijn stroboscooplamp terugkreeg die ik uitgeleend had. Efkes testen met de boormachine erop. Wat blijkt; +- een volledig kwartier te vroeg! Zo zal hij niet starten vermoed ik crazy.

Ter info; vliegwiel is altijd op correcte wijze gedemonteerd geweest en spie en spiebaan zijn in perfecte staat.

Wie o wie duwt me in de goede richting van een terug werkende 3800?

Last edited by vermaut; 20/10/17 08:46 PM.
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo vermaut
Ik zou het weer op ouderwetse manier doen gewoon met punten en die goed afstellen en kijken wat die dan gaat doen want die elektrische dingen werken niet altijd ff goed . Veel succes ermee Johnny Solex.

Joined: Sep 2005
Posts: 57
vermaut Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Graag had ik dit met elektronische ontsteking behouden. Dit is een nieuwe ontsteking en zou toch moeten werken.

Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Oct 2017
Posts: 231
Likes: 3
Hallo vermaut
Ja zou je denken maar ook kunnen die niet altijd juist zijn afgesteld in de fabriek natuurlijk kun je ook nieuwe elektrische erop zetten dus deze ruilen maar ik zou liever persoonlijk voor het oude vertrouwde gaan succes met je beslissing groetjes Johnny Solex.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Zo'n electronische gebruik ik ook als ik een ouderwetse ontsteking heb die het niet meer doet.
Snel en makkelijk te monteren, en normaalgesproken altijd succesvol.

Een kwartier te vroeg... hoe heb je de spoel gemonteerd? Zoals op de instructie stond?
ik heb het nooit geprobeerd maar ik denk dat je de spoel op 3 manieren zou kunnen monteren. Dus 1 slag naar rechts en dan zou die op tijd moeten staan volgens mijn theorie. (Deze ontsteking geeft 2x een vonk: bovenste èn onderste dode punt, je hoeft dus maar 90 graden te draaien).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
mogelijk is er ergens( inwendig) een diode verkeerd om gemonteerd en vonkt deze ontsteking inderdaad precies verkeerd om, normaliter zijn electronische ontstekingen afgeblokt op 1 puls zeg de puls ontwikkeld als de magneten Noord<>Zuid langsfietsen en mogen niet vonken als de magneten Zuid<> Noord langsfietsen anders zou je per omwenteling 4 vonken krijgen en dat is wat veel . Met de vier polen in de solex ontsteking heb je >N<>Z<>N<>Z< en de N en Z van dit staartje moet je ook weer aan elkaar verbonden zien want ze staan ineen cirkel .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2005
Posts: 57
vermaut Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Dus jij denkt een slechte ontstekingsmodule?

Joined: Sep 2005
Posts: 57
vermaut Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Originally Posted by John Meisters
Zo'n electronische gebruik ik ook als ik een ouderwetse ontsteking heb die het niet meer doet.
Snel en makkelijk te monteren, en normaalgesproken altijd succesvol.

Een kwartier te vroeg... hoe heb je de spoel gemonteerd? Zoals op de instructie stond?
ik heb het nooit geprobeerd maar ik denk dat je de spoel op 3 manieren zou kunnen monteren. Dus 1 slag naar rechts en dan zou die op tijd moeten staan volgens mijn theorie. (Deze ontsteking geeft 2x een vonk: bovenste èn onderste dode punt, je hoeft dus maar 90 graden te draaien).


De ontsteking is gemonteerd volgens instructies op de juiste plaats. Tevens al ettelijke keren vergeleken met al gebouwde elektronische ontstekingen op het net en alles ziet er correct uit.

Ik vermoed ook zoals joan hier vermeld dat er iets verkeerd zal zijn met de ontsteking zelf. Een krachtige en stabiele ontsteking, echter wel op het verkeerde moment.
Ik heb gisteren solexservice een mailtje gestuurd hierover maar wacht nog op nieuws.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Zou zomaar kunnen, dan nog is de kans aanwezig dat je het kunt verhelpen zoals ik beschreven heb.
Enig nadeel is dat je de lichtspoel dan niet meer kunt plaatsen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2005
Posts: 57
vermaut Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Lichtspoel had ik graag behouden. Ik denk dat ik best eerst de reactie van Ad Van Heerbeek afwacht in verband met de (vermoedelijke) foute ontsteking.
Ik hou jullie up to date smile

Last edited by vermaut; 21/10/17 02:23 PM.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Ad kennende komt dat helemaal goed


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2005
Posts: 57
vermaut Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Ik hoop van wel. Dit is mijn all day solex cool.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Zou zomaar kunnen, dan nog is de kans aanwezig dat je het kunt verhelpen zoals ik beschreven heb.
Enig nadeel is dat je de lichtspoel dan niet meer kunt plaatsen.


nooit geprobeerd om de spoelen 90 graden te draaien, maar als dat helpt voor de voeding van de ontsteking moet dat och ook gaan voor de verlichting ?
Module zt dan misschien in de weg maar die had ik voor de 24 uurs uitvoering toch al in een beugel naar buiten gebracht, mooi koel en die beugel zorgt dat hij echt vast zit en niet met slechts 1 M4 boutje aan een veel te dun gegoten plastic oogje, met ook nog eens geen inlage dat schroef je bij vastzetten al bijna kapot


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2005
Posts: 57
vermaut Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Zou zomaar kunnen, dan nog is de kans aanwezig dat je het kunt verhelpen zoals ik beschreven heb.
Enig nadeel is dat je de lichtspoel dan niet meer kunt plaatsen.


nooit geprobeerd om de spoelen 90 graden te draaien, maar als dat helpt voor de voeding van de ontsteking moet dat och ook gaan voor de verlichting ?
Module zt dan misschien in de weg maar die had ik voor de 24 uurs uitvoering toch al in een beugel naar buiten gebracht, mooi koel en die beugel zorgt dat hij echt vast zit en niet met slechts 1 M4 boutje aan een veel te dun gegoten plastic oogje, met ook nog eens geen inlage dat schroef je bij vastzetten al bijna kapot


Kan ik proberen, maar ik had graag een werkend product zoals het hoort. Zeker als deze pas nieuw is aangeschaft. Ik ga eerst eens de kat uit de boom kijken en de reactie van Ad afwachten.

Groeten,
een zuiderbuur

Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,879
Likes: 13
Originally Posted by Joan
Originally Posted by John Meisters
Zou zomaar kunnen, dan nog is de kans aanwezig dat je het kunt verhelpen zoals ik beschreven heb.
Enig nadeel is dat je de lichtspoel dan niet meer kunt plaatsen.


nooit geprobeerd om de spoelen 90 graden te draaien, maar als dat helpt voor de voeding van de ontsteking moet dat och ook gaan voor de verlichting ?
Module zt dan misschien in de weg maar die had ik voor de 24 uurs uitvoering toch al in een beugel naar buiten gebracht, mooi koel en die beugel zorgt dat hij echt vast zit en niet met slechts 1 M4 boutje aan een veel te dun gegoten plastic oogje, met ook nog eens geen inlage dat schroef je bij vastzetten al bijna kapot


Het was inderdaad om die module dat de lichtspoel niet zou passen. Naar buiten brengen kan inderdaad, dan heb je grote kans dat het werkt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2005
Posts: 57
vermaut Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2005
Posts: 57
Vanavond een ouderwetse ontsteking gerecupereerd uit mijn stock. Deze gemonteerd en afgesteld met de strobo en deze start weer binnen de meter. De elektronische ontsteking zend ik morgen retour naar Ad. Afgesproken een nieuwe te krijgen in ruil. Deze monteer ik dan wel eens op een andere 3800. Ik heb eventjes geen zin meer om mijn favorietje weer open te gooien.

Dank voor het meedenken.
smile


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 111 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.038s Queries: 47 (0.012s) Memory: 1.0664 MB (Peak: 1.2906 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-21 12:07:39 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS