Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#127721 06/10/17 04:41 PM
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
OP Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Hallo wie kan mij helpen aan een solex poortdiagram.

al een diagram uit handboek tot 50 cc geprobeerd maar dat wijkt af van een solex
1 bovenste dode punt 0 graden
2 inlaat onder de zuiger ??? graden
3 uitlaat open ???graden
4 spoelpoorten open ??? graden

Alvast vriendelijk dank Derk

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by derkdevries
Hallo wie kan mij helpen aan een solex poortdiagram.

al een diagram uit handboek tot 50 cc geprobeerd maar dat wijkt af van een solex
1 bovenste dode punt 0 graden
2 inlaat onder de zuiger ??? graden
3 uitlaat open ???graden
4 spoelpoorten open ??? graden

Alvast vriendelijk dank Derk
ja en dat is nou net het probleem, geen cilinder, zuiger en combinatie is hetzelfde, de ene loopt met moeite 25+ en een andere met wat meewind zo naar de 40 toe , ze deden maar wat .
daarom is het zaak de onderdelen die je hebt zo veel mogelijk op elkaar te "blueprinten" daar hoort dan ook de kop en het inlaatspruitstuk bij en die zitten niet in je vragen.
en waarom wijkt die uit het handboek van 50 CC af ?
wat namelijk ook iets doet is de lengte van de drijfstang in deze, en die van solex is best wel lang. die lengte is er mede oorzaak van dat er ca 15 graden verschil zit in graden tussen of hij open gaat of dicht gaat ten opzichte van "0" (BDP) of "180"(ODP) , mijn kladje : hoe het was en een ontwerp wat ik had willen hebben, nou mooi niet

Attached Images
kladje.jpg (125.45 KB, 542 downloads)
ontwerp.jpg (109.39 KB, 532 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127723 06/10/17 07:26 PM
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
OP Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Dank voor de reactie dus een aantal setjes cilinders en zuigers opmeten om een gemiddelde van de hoeken te krijgen is de beste oplossing.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by derkdevries
Dank voor de reactie dus een aantal setjes cilinders en zuigers opmeten om een gemiddelde van de hoeken te krijgen is de beste oplossing.
een nog betere oplossing is om van de beste combinatie de timing te mappen en de rest dan navenant aan te passen . hoe ga je bepalen of er afdoende verschil zit tussen de setjes. In het verleden heb ik uitsluitend cilinders die los in de kist lagen al eens in mm nagemeten en als overzicht op de site gezet ter lering ende vermaeck en om te laten zien dat qua kwaliteistcontrole bij solex er wel het een en ander verbetert kon worden, Als het gemaakt was kon je het toch monteren ? en dan gaat "het" toch?

anecdote van mijn achterbuurman in deze, een gepensioneerde fietsenmaker: heeft vroeger aan een echtpaar twee identieke solexen verkocht, de ene liep veel beter dan de andere nou dat heeft een garantie gezeur gegeven dat tijden heeft gesleept


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127725 06/10/17 11:10 PM
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Aan het inrijden
****
OP Offline
Aan het inrijden
****
Joined: Nov 2016
Posts: 44
Joan bedankt
Wat ik er van snap is dat een goed poortdiagram voor de solex niet beschikbaar is door de grote afwijkingen
Van het gietwerk van de cilinders afwijking van de zuigers
Maar er zal toch wel een diagram zijn voor het meest efficiënt lopen van de solex?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je kunt wel een poortmap maken van een clinder die goed presteert maar pas je dat toe op eentje uit een andere gietvorm dan is de kans dat reeds aanwezige gaten en uithollingen niet overeen komen met het gewenste doel.
Je moet er dan een uitzoeken waar nog voldoende materiaal inzit om na te bewerken.
In de nieuwe "HD" cilinders zit nog veel materiaal om weg te halen maar hoe de kwaliteit van het gietijzer is, is mij (nog) onbekend.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ook de staat van de onderbouw is belangrijk, ik heb één alu cilinder die op een onderblok van CNC en een andere ontsteking met meewind 55 doet en toen ik die cilinder uitwisselde voor een HD cilinder die bestemd was voor de 24 uurs race maar was vastgelopen , die stond op een 3800 ondercarter met standaard ontsteking haalde dezelfde ALU cilinder de 40 niet eens meer, terwijl een standaard CFX ( ook ALU) in één keer wel weer 40+ scoorde op het 3800 carter rest alles hetzelfde .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by FFAnders
Je kunt wel een poortmap maken van een clinder die goed presteert maar pas je dat toe op eentje uit een andere gietvorm dan is de kans dat reeds aanwezige gaten en uithollingen niet overeen komen met het gewenste doel.
Je moet er dan een uitzoeken waar nog voldoende materiaal inzit om na te bewerken.
In de nieuwe "HD" cilinders zit nog veel materiaal om weg te halen maar hoe de kwaliteit van het gietijzer is, is mij (nog) onbekend.


Ik kan alleen vanuit mijn rij ervaring zeggen dat de HD geen verkeerde cilinder is. Ik heb er al een stuk of 20 gemonteerd met JRT zuiger en dat loopt prima. Snelheid ca 33 km/u en goede trekkracht.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by FFAnders
Je kunt wel een poortmap maken van een clinder die goed presteert maar pas je dat toe op eentje uit een andere gietvorm dan is de kans dat reeds aanwezige gaten en uithollingen niet overeen komen met het gewenste doel.
Je moet er dan een uitzoeken waar nog voldoende materiaal inzit om na te bewerken.
In de nieuwe "HD" cilinders zit nog veel materiaal om weg te halen maar hoe de kwaliteit van het gietijzer is, is mij (nog) onbekend.


Ik kan alleen vanuit mijn rij ervaring zeggen dat de HD geen verkeerde cilinder is. Ik heb er al een stuk of 20 gemonteerd met JRT zuiger en dat loopt prima. Snelheid ca 33 km/u en goede trekkracht.

ik heb moeite met de inlaatpoort van de HD cilinders , die is op een vreemde plek geboort en dan past het spruitstuk niet lekker en de boor heeft ook een gedeelte aan de zuigerkant weg geboort, daar zit normaal een rechthoekig venster maar alle cilinders die ik nu heb hebben een 1/2 maan deuk in deze rechthoek geboort gekregen. Ook het pasvlak voor de pakking is door dit vreemde boren minimalistisch, ik kan daar geen standaard pakkingen voor gebruiken die gaan door ik moet overmaat stampen met een lip buiten het pasvlak die ik om moet buigen om stijfheid in de pakking te krijgen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by derkdevries
Joan bedankt
Wat ik er van snap is dat een goed poortdiagram voor de solex niet beschikbaar is door de grote afwijkingen
Van het gietwerk van de cilinders afwijking van de zuigers
Maar er zal toch wel een diagram zijn voor het meest efficiënt lopen van de solex?
Omdat ik de kwaliteit van de plots niet netjes vond even naar de bruna gegaan en daar twee nieuwe bogen gehaald ( daar noemen ze ze "windroos") zodat ik de graden waarden netjes kan plotten.
Omdat ik toch aan het stoeien was met carter nummer 444xxx deze maar opgebouwd als opstelling om standaard cilinders op te meten, de plots die ik eerder toonde waren van aangepaste cilinders.
vergelijking tussen een vd Heem "1V" cilinder en de bekende franse "TUM 80A" nou dan zie je echt behoorlijke verschillen. de zuiger van de vd Heem cilinder gebruikt, nou daar haal je de eerste winst, hij is van de lange uitvoering en laat dus de inlaat voor een heel gedeelte dicht, dat valt vooral op als je hem in de "TUM" zet hoewel daar de opening graden exact hetzelfde zijn als de "1V" en dat klopt ook wel want de onderkant zit op nagenoeg dezelfde hoogte.
resultaten: ( foto's "gradenschijven", "logboek", "opstelling links" , "opstelling rechts' en "eindresultaat" )


Attached Images
gradenschijven.jpg (113.47 KB, 436 downloads)
logboek.jpg (100.7 KB, 407 downloads)
opstelling links.jpg (144.25 KB, 399 downloads)
opstelling rechts.jpg (61.6 KB, 406 downloads)
eindresultaat.jpg (73.69 KB, 444 downloads)
Last edited by Joan; 10/10/17 02:01 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127758 10/10/17 02:04 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en waarom zit er dan zo een verschil in de "1V" en de "TUM80A" qua opening ( in de fotos van de vorige inzending is het rood de TUM 80 A) nou de plaatsing van oa de spoelpoorten. Bij de "1V" steekt deze zelfs boven de zuiger uit als de zuiger in ODP staat ik heb de maten op de 1V cilinder gezet maten in mm vanaf de bovenkant, cilinders zelf zijn zelfs niet even hoog

Attached Images
1V cilinder.jpg (114.72 KB, 464 downloads)
TUM 80A.jpg (106.58 KB, 516 downloads)
spoelpoorten plot.jpg (51.43 KB, 513 downloads)
Last edited by Joan; 10/10/17 02:05 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127761 10/10/17 07:30 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Leuk om te zien Joan.
Ik had wel een volledig symmetrisch diagram verwacht. Jij weet dat ook wel natuurlijk.
Ik zie 2 graden afwijking bij de uitlaat.
Ik denk dat dit komt door de speling op je big_end lager.
En wat een gezopen waarde voor de inlaat zeg. Maar dat wisten we ook wel. Maar nu met echte graden getoond.
Nu de vraag natuurlijk, welke graden zouden nu optimaal zijn met in gedachten, 34 km/h maar veel trekkracht en lekker lopen.
Leuk dit.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joan #127762 10/10/17 08:26 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Joan
ook de staat van de onderbouw is belangrijk, ik heb één alu cilinder die op een onderblok van CNC en een andere ontsteking met meewind 55 doet en toen ik die cilinder uitwisselde voor een HD cilinder die bestemd was voor de 24 uurs race maar was vastgelopen , die stond op een 3800 ondercarter met standaard ontsteking haalde dezelfde ALU cilinder de 40 niet eens meer, terwijl een standaard CFX ( ook ALU) in één keer wel weer 40+ scoorde op het 3800 carter rest alles hetzelfde .

Hier heb je het over cilinders en carters maar wissel je ook de zuigers bij de behorende cilinders ??
En dan nog de krukas, werkt de onbalans een beetje of juist heel veel tegen ?
Heb dat ooit ervaren met een Victoria motor, onbelast , dus wieltje vrijlopend, kwam de motor niet op toeren, veel trillingen.
Als je de motor dan met 2 handen vasthield , ging het toerental aanmerkelijk omhoog dus die trillingen waren niet onbelangrijk....
Op de weg reed het (belast dus) prima.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by FFAnders
Originally Posted by Joan
ook de staat van de onderbouw is belangrijk, ik heb één alu cilinder die op een onderblok van CNC en een andere ontsteking met meewind 55 doet en toen ik die cilinder uitwisselde voor een HD cilinder die bestemd was voor de 24 uurs race maar was vastgelopen , die stond op een 3800 ondercarter met standaard ontsteking haalde dezelfde ALU cilinder de 40 niet eens meer, terwijl een standaard CFX ( ook ALU) in één keer wel weer 40+ scoorde op het 3800 carter rest alles hetzelfde .

Hier heb je het over cilinders en carters maar wissel je ook de zuigers bij de behorende cilinders ??uiteraard, ik zet de cilinder met de zuiger als "setje' over want het is op elkaar ingespeeld alleen toen ik overging op de standaard CFX heb ik wel de (getunede) zuiger laten staan want in principe was dat qua ingelopen zijn al wel beter
En dan nog de krukas, werkt de onbalans een beetje of juist heel veel tegen onbalans werkt tegen, echter de 3800 krukas was al onderhanden genomen en op dezelfde manier klaargemaakt als die in het CNC carter, meer mag toch niet volgens reglement ?
Heb dat ooit ervaren met een Victoria motor, onbelast , dus wieltje vrijlopend, kwam de motor niet op toeren, veel trillingen.
Als je de motor dan met 2 handen vasthield , ging het toerental aanmerkelijk omhoog dus die trillingen waren niet onbelangrijk....
Op de weg reed het (belast dus) prima.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Leuk om te zien Joan.
Ik had wel een volledig symmetrisch diagram verwacht. Jij weet dat ook wel natuurlijk.het hoeft niet symetrisch te zijn, maar dan had de a-symetrie ook bij de andere metingen naar voren gekomen
Ik zie 2 graden afwijking bij de uitlaat.
Ik denk dat dit komt door de speling op je big_end lager.
En wat een gezopen waarde voor de inlaat zeg. Maar dat wisten we ook wel. Maar nu met echte graden getoond.
Nu de vraag natuurlijk, welke graden zouden nu optimaal zijn met in gedachten, 34 km/h maar veel trekkracht en lekker lopen.zuiger inkorten tot hij de inlaat in de bovenste stand 3 mm vrij laat heb je al heel veel gewonnen en als je het in graden wil doen zou je het eens moeten proberen met de inlaat qua timing midden tussen de spoelpoorten en de uitlaatpoort dus om maar eens wat te noemen; uitlaat 160 graden open, spoelpoorten 140 graden open dan de inlaat 150 graden open NOOT, deze waarden NIET getest
Leuk dit.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127765 10/10/17 09:53 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Wordt hier nou de blow down beschreven?
Of zie ik het verkeerd.
Groet
ANdre


't is ginne logie!
Joan #127766 10/10/17 10:26 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Joan, zoek effe naar Jaaps blowdown calculator en installeren.
Zoek effe naar blowdown 2 strike en kijk hiernaar.
Dan kun je zien dat 160 140 150 niet echt goed zal gaan.
Ook kom je er dan achter dat er nog andere dingen zoals uitlaatpoortvorm, dekhoogte en persruimte ook meespelen.
Ik heb al heel wat uurtjes hierover na zitten denken.

Mijn zundappje heeft een blowdown van 28. Eigenlijk goed voor 9000 tot 9500 toeren, maar doordat ik 6 spoelpoorten heb gaat hij toch naar de 11000+ toeren. En toch ook weer veel trekkracht.

Complexe materie en uitproberen is de enige waarheid.
Het zijn allemaal richtlijnen die we wel gewoon aan kunnen houden.

Zelf denk ik de Solex een blowdown van 18 te geven en de inlaat 130 graden te geven.
Misschien weet je dit allemaal eigenlijk wel jou kennende.

Last edited by Alfons_Amuse; 10/10/17 10:29 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
waar het vooral fout gaat is de lengte van de zuiger, die inlaat doet nauwelijks mee en in tegenstelling tot lijnprogramma's voor vrouwen ( wat er niet in gaat hoeft er ook niet af) wil je bij de solex zoveel mogelijk naar binnen zien te krijgen. dat lukt niet als je DIT hebt:

Attached Images
zuiger in inlaat 2.jpg (194.51 KB, 408 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by Alfons_Amuse
Joan, zoek effe naar Jaaps blowdown calculator en installeren.
Zoek effe naar blowdown 2 strike en kijk hiernaar.
Dan kun je zien dat 160 140 150 niet echt goed zal gaan.kijk eensnaar mijn diagram zoals het nu is voor de "1V" dat is een tamme cilinder uitlaat staat daar al 154 graden open en de spoel 138 met een "blow down" van 13 ( verschil in graden tussen uitlaat open ( bij 258 graden ) en spoelpoorten open (bij 245 graden) dan is "160" de waarde van 154 naar boven afgerond en "140" de waarde van 138 naar boven afgerond en het is echt niet gek om daar met de inlaat tussenin te gaan zitten, nu is hij met de zuiger in de inlaat ( zie plaatje hierboven) maar 90 graden open ( de gemeten waarden van elkaar afgetrokken geeft de waarde dat hij dicht staat en dat weer van de 360 graden aftrekken is de stand "open"
Ook kom je er dan achter dat er nog andere dingen zoals uitlaatpoortvorm, dekhoogte en persruimte ook meespelen.
Ik heb al heel wat uurtjes hierover na zitten denken.

Mijn zundappje heeft een blowdown van 28. Eigenlijk goed voor 9000 tot 9500 toeren, maar doordat ik 6 spoelpoorten heb gaat hij toch naar de 11000+ toeren. En toch ook weer veel trekkracht.

Complexe materie en uitproberen is de enige waarheid.
Het zijn allemaal richtlijnen die we wel gewoon aan kunnen houden.

Zelf denk ik de Solex een blowdown van 18 te geven dat zegt me nog niet veel, met de uitlaat op 20 mm en de spoelpoorten op 30 mm is dat te doen maar ook met de uitlaat op 25 en de spoel op 32 , hoe hoger je zit des te meer krukasgraden moet je maken om de zuiger een mm te verplaatsen op TDC kun je wel 30 graden draaien zonder dat je zuiger merkbaar verplaatst dus wat dat betreft blijf ik liever in mm's werken en de inlaat 130 graden te geven.
Misschien weet je dit allemaal eigenlijk wel jou kennende.

Last edited by Joan; 11/10/17 12:35 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #127774 11/10/17 01:01 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik vind de hele vergelijking tussen Zundapp en Solex niet reéel.
Je kunt bij Solex op een standaard Carter (zamak of alu.) nooit de spoelkanalen maken zoals je ze hebben wil, die ruimte heb je niet dus moet je werken met wat je hebt.


In mm's graag, makkelijker te meten wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joan #127775 11/10/17 04:12 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Joan


ik heb moeite met de inlaatpoort van de HD cilinders , die is op een vreemde plek geboort en dan past het spruitstuk niet lekker en de boor heeft ook een gedeelte aan de zuigerkant weg geboort, daar zit normaal een rechthoekig venster maar alle cilinders die ik nu heb hebben een 1/2 maan deuk in deze rechthoek geboort gekregen. Ook het pasvlak voor de pakking is door dit vreemde boren minimalistisch, ik kan daar geen standaard pakkingen voor gebruiken die gaan door ik moet overmaat stampen met een lip buiten het pasvlak die ik om moet buigen om stijfheid in de pakking te krijgen


Ja ook bij mij vliegen die pakkingen er wel eens uit.
Pasvlak kon zeker beter. Maar ook de kwaliteit van de pakking speelt mee. Hier zie je er een waar ik slechte ervaring mee heb: zo'n alu tussenstuk...

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
En zo ziet dat eruit. Zo lek als een mandje natuurlijk...

Ik heb 2 alternatieven. Beide moet ik bijwerken om goed te laten passen.

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Tip van mij: plaats tapeindjes, geen gepiel met die boutjes erin krijgen, èn je ziet meteen of je pakking bij de in- of uitlaatpoort de doorstroming bemoeilijkt.

[Linked Image]


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Originally Posted by John Meisters
Originally Posted by Joan


ik heb moeite met de inlaatpoort van de HD cilinders , die is op een vreemde plek geboort en dan past het spruitstuk niet lekker en de boor heeft ook een gedeelte aan de zuigerkant weg geboort, daar zit normaal een rechthoekig venster maar alle cilinders die ik nu heb hebben een 1/2 maan deuk in deze rechthoek geboort gekregen. Ook het pasvlak voor de pakking is door dit vreemde boren minimalistisch, ik kan daar geen standaard pakkingen voor gebruiken die gaan door ik moet overmaat stampen met een lip buiten het pasvlak die ik om moet buigen om stijfheid in de pakking te krijgen


Ja ook bij mij vliegen die pakkingen er wel eens uit.
Pasvlak kon zeker beter. Maar ook de kwaliteit van de pakking speelt mee. Hier zie je er een waar ik slechte ervaring mee heb: zo'n alu tussenstuk...

ja van diezelfde pakkingen had ik laatst een stuk geblazen koppakking, tussen stuk tussen cilinder een decompressie kanaaltje weg geblazen,resultaat niet lopen Dat is wel even zoeken. pas toen het spruitstuk eraf was kon je bij draaien aan het vliegwiel horen dat hij stond te blazen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt FF. Daarom zei ik ook in eerste instantie dat een blow down begrip niet echt bij een Solex horen.
En ja Joan liever in mm. Veel makkelijker. Wel leuk van je om eens het op die manier te doen en dan zien we grote verschillen in die cilinders van de Solex. Die cilinders wijken tov elkaar veel af he.
In mijn ogen kunnen we de Solex een beetje kietelen maar daar blijft het wel bij. Wel een grote prestatie van jullie om het ding toch de 50 à 55 te laten behalen. Vind ik gewoon knap.

Andere brommers en timing wordt echt met graden gewerkt. Ben ik echt wel achter gekomen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 46 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.050s Queries: 69 (0.018s) Memory: 1.1701 MB (Peak: 1.4856 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 22:52:45 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS